Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
projekt ustawy dotyczy zapewnienia równowagi między składnikami wynagrodzenia, od których odprowadzana jest składka na ubezpieczenia chorobowe a składnikami wliczanymi do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i wynika z konieczności dostosowania przepisów ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2067
- Data wpłynięcia: 2009-06-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- data uchwalenia: 2009-08-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 179, poz. 1383
2067
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt ustawy został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nie zgłoszono uwag w trybie
przewidzianym ww. ustawą.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Cel projektowanej ustawy
Projekt ustawy stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 czerwca
2008 r., SK 16/06 (Dz. U. Nr 119, poz. 771). Projektowana ustawa, zgodnie z zaleceniami Trybunału
Konstytucyjnego, zmierza do zapewnienia równowagi między składnikami wynagrodzenia, od których
jest odprowadzana składka na ubezpieczenia chorobowe, zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń
społecznych oraz rozporządzeniem w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a składnikami wliczanymi do podstawy wymiaru
zasiłku chorobowego.
Projekt ustawy wpłynie na sposób ustalania składników wynagrodzenia uwzględnianych
w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego. W podstawie tej nie będą uwzględniane te składniki, do
których pracownik zachowa prawo w okresie niezdolności do pracy, przy czym elementem istotnym
będzie faktyczne wypłacenie pracownikowi takiego składnika wynagrodzenia w okresie pobierania
zasiłku chorobowego (analogicznie w okresie wypłacania wynagrodzenia chorobowego). Pozwoli to na
uniknięcie podwójnego wypłacenia danego składnika wynagrodzenia w okresie niezdolności do pracy
– raz jako składnika wynagrodzenia, do którego pracownik zachował prawo, oraz drugi raz jako części
wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego.
II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie oddziaływała na ubezpieczonych będących pracownikami, którym
w okresie niezdolności do pracy przysługuje prawo do wynagrodzenia chorobowego lub do zasiłku
chorobowego.
Projekt będzie miał również wpływ na pracodawców ustalających wynagrodzenie chorobowe lub
zasiłek chorobowy.
5
III. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przekazany do konsultacji społecznych z następującymi podmiotami: Forum
Związków Zawodowych, NSZZ „Solidarność”, NSZZ „Solidarność ’80”, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych, Konfederacją Pracodawców Polskich, Konfederacją
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Business Centre Club, Ogólnopolską Federacją Organizacji
Pozarządowych. aden z ww. podmiotów nie zgłosił uwag do niniejszego projektu.
IV. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych rozwiązań nie pociągnie za sobą skutków finansowych, gdyż, zgodnie
z opinią Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przedstawioną w piśmie z dnia 23 lutego 2009 r., zapis taki
sankcjonuje praktykę już obecnie wynikającą z wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
3-06-aa
6