Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: m. in. wprowadzenia procedury umożliwiającej zamknięcie z urzędu składowisk odpadów, zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych i ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zakazu zbierania określonych grup odpadów. Projekt wprowadza także możliwość uzyskania jednej decyzji administracyjnej dla wytwórcy odpadów prowadzącego działalność gospodarczą polegającej na świadczeniu usług dotyczących budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń, a także sprzątania, konserwacji i napraw, ważnej w całym kraju, zatwierdzającej program gospodarki odpadami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2002
- Data wpłynięcia: 2009-05-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 145
2002
Niniejszy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych
innych ustaw wprowadza zmiany w następujących ustawach:
1) ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25,
poz. 150, z późn. zm.),
2) ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym
Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
(Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.),
3) ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Dz. U. Nr 25, poz. 202 i Nr 175, poz. 1458 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1236),
4) ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów
(Dz. U. Nr 124, poz. 859),
5) ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o rodowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na
rodowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227),
6) ustawie z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr 138, poz. 865),
W
związku z konieczno cią osiągnięcia celów zawartych w dyrektywie Rady
1999/31/WE w sprawie składowania odpadów i Traktacie Akcesyjnym oraz innych
wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w Krajowym
planie gospodarki odpadami 2010 (Kpgo 2010) w nowelizacji ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. o odpadach zostało zawarte szereg zadań, w szczególno ci w zakresie:
1) zamykania składowisk odpadów niespełniających wymagań prawnych z urzędu (art. 1
pkt 37 projektu; art. 54b – 54e ustawy o odpadach),
2) zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych (od dnia 1 stycznia
2010 r.; art. 1 pkt 38 lit. a projektu; art. 55 ust. 1 pkt 7a ustawy o odpadach),
3) zakazu składowania odpadów ulegających biodegradacji selektywnie zebranych
(od dnia 1 stycznia 2013 r., art. 1 pkt 38 lit. b projektu; art. 55 ust. 1 pkt 7b),
4) wprowadzenia rodków dyscyplinujących przedsiębiorców, aby wywiązywali się
z obowiązku składania zbiorczych zestawień danych (art. 1 pkt 26 i pkt 49 projektu;
art. 79c ust. 3 ustawy o odpadach).
Kpgo 2010 przewidział również zadanie polegające na przeprowadzeniu procesu
legislacyjnego zmiany ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska
w kierunku zaostrzenia sankcji za nielegalne składowanie odpadów (art. 2 pkt 3; art. 293
ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska).
Ponadto w projekcie ustawy zaproponowano:
1) wprowadzenie decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami dla
wiadczących usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów
budowlanych, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji
i
napraw, co powinno ułatwić działalno ć przedsiębiorcom prowadzącym
działalno ć na terenie całego kraju,
2) dostosowanie podziału kompetencji organów do obowiązujących przepisów
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska,
3) ujednolicenie przepisów w sprawie wstrzymywania działalno ci i ustanowienie
przepisów dotyczących wznowienia wstrzymywanej działalno ci,
4) korektę przepisów dotyczących sprawozdawczo ci i baz danych w zakresie
gospodarki odpadami,
5) wprowadzenie odrębnych wymagań dla przewoźnych urządzeń służących
do przetwarzania odpadów zawierających azbest,
6)
doprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących międzynarodowego
przemieszczania odpadów.
Poniżej przedstawiono szczegółowe uzasadnienie proponowanych zmian.
W związku z problemami interpretacyjnymi związanymi z okre leniem charakteru decyzji
w
zakresie gospodarki odpadami – szczególnie przepisów o swobodzie działalno ci
gospodarczej – zaproponowano zmianę nazw decyzji w celu wyeliminowania z nich
sformułowania „prowadzenie działalno ci w zakresie”, stąd zaproponowano zmianę wskazaną
w art. 1 pkt 50 projektu ustawy.
W celu dostosowania nomenklatury stosowanej w przepisach ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane zaproponowano zmianę sformułowania „demontaż obiektu
budowlanego” na „rozbiórkę obiektu budowlanego” (art. 1 pkt 50 projektu ustawy).
Uaktualniono wykaz dyrektyw, wdrożonych przepisami ustawy o odpadach
zamieszczony w odno niku nr 1 do ustawy.
Zmiana
polegająca na dodaniu pkt 6a w art. 2 ust. 2 ustawy o odpadach wynika
z konieczno ci zapewnienia spójno ci ustawy o odpadach z przepisami prawa Unii
Europejskiej. W przepisach art. 2 ust. 1 lit. b dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2006/12/WE z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów, z zakresu tej dyrektywy wyłącza
się: zwłoki zwierzęce oraz następujące odpady z rolnictwa: odchody oraz inne naturalne
nieszkodliwe substancje stosowane w gospodarce rolnej, w przypadku gdy są one objęte
innymi przepisami. Sposób postępowania ze zwłokami zwierzęcymi okre la rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1774/2002 z dnia 3 października 2002 r.
ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia
2
zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. WE 273 z 10.10.2002,
str. 1, z późn. zm.).
W
obecnie
obowiązującej ustawie o odpadach brak było takiego wyłączenia, co
prowadzi do dwutorowego stosowania przepisów i nakładania się kompetencji Inspekcji.
Takie wyłączenie zapewni, że kompetencje służb ochrony rodowiska oraz zakres kar
proponowanych w zmianie ustawy obejmie, w sposób niebudzący wątpliwo ci, przypadki
postępowania ze zwłokami zwierzęcymi nieregulowane w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1774/2002, jak na przykład porzucanie zwłok zwierząt czy
samowolne ich zakopywanie w niedozwolonych miejscach. (art. 1 pkt 1 projektu ustawy).
Ponadto w art. 2 ust. 3 ustawy o odpadach dokonano zmiany, gdyż od dnia 12 lipca
2007 r. obowiązuje ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu
odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859) (art. 1 pkt 1 projektu ustawy).
W art. 3 ust. 3 pkt 4 uszczegółowiono definicję odpadów komunalnych w związku
z brzmieniem przepisów ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji (art. 1 pkt 2 projektu ustawy).
Natomiast w art. 3 ust. 3 pkt 8a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
zaproponowano zmianę definicji odpadów z wypadków. Przyczyną zmiany jest potrzeba
wyraźnego rozgraniczenia przepisów ustawy z zakresem ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r.
o zapobieganiu szkodom w rodowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493, z późn. zm.).
Proponowana zmiana ma na celu uniknięcie nakładania się kompetencji starostów
wynikających z ustawy o odpadach i kompetencji regionalnego dyrektora ochrony rodowiska
wynikających z
ustawy o zapobieganiu szkodom w rodowisku i ich naprawie.
Zaproponowano również wprowadzenie definicji terenów niekorzystnie przekształconych, co
było niezbędne z powodu wprowadzenia w projekcie ustawy kryteriów ustalania wła ciwo ci
organów dla postępowań dotyczących procesów odzysku na tych terenach.
W projekcie ustawy zaproponowano również modyfikację brzmienia upoważnienia
nadanego ministrom wła ciwym do spraw gospodarki, transportu, rolnictwa i zdrowia do
wydania rozporządzenia dotyczącego okre lenia wymagań technicznych dla substancji
i przedmiotów, których niespełnienie powoduje, że stanowią odpady i ich posiadacz jest
obowiązany do ich pozbycia się. Przyczyną wyżej wymienionej zmiany jest stanowisko
Rządowego Centrum Legislacji, które w związku z pracami nad nowelizacją przepisów
z zakresu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, zwróciło uwagę na wadliwą
konstrukcję powyższego upoważnienia. Wprowadzono możliwo ć wydania rozporządzenia
również przez Ministra Obrony Narodowej (art. 1 pkt 3; art. 4 ustawy o odpadach).
3
Zmiany przepisów art. 9 ustawy o odpadach polegają na doprecyzowaniu „zasady
blisko ci” oraz zapewnieniu pełnej spójno ci z przepisami rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów.
Ponadto ujednolicono zasady przekazywania kopii decyzji tak, aby kopie wszystkich
decyzji otrzymywał marszałek województwa, który prowadzi wojewódzką bazę danych
o odpadach (w szczególno ci art. 13 ust. 12, art. 30 ust. 7 ustawy o odpadach).
Propozycje zmian do art. 13, 23, 33, 48 i 59 ustawy o odpadach stanowią
ujednolicenie procedury okre lającej sposób postępowania organów kontrolnych w przypadku
nieprzestrzegania przepisów ustawy o odpadach, czyli wstrzymania działalno ci i możliwo ci
jej wznowienia. Zaproponowane ujednolicenie powinno ułatwić kontrolę realizacji przepisów
ustawy o odpadach.
Dodano w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach nowy art. 13a – zakazujący
dokonywania zbierania okre lonych grup odpadów, których gromadzenie poza
przeznaczonymi do ich odzysku lub unieszkodliwiania instalacjami jest nieuzasadnione
z punktu widzenia ochrony rodowiska. Dotyczy to pozostało ci z sortowania odpadów
komunalnych, komunalnych osadów ciekowych, odpadów medycznych o wła ciwo ciach
zakaźnych, odpadów weterynaryjnych o wła ciwo ciach zakaźnych oraz odpadów
z unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych
w procesie D9 i D16. Ponadto w okre lonych przypadkach (ze względów bezpieczeństwa lub
w celu zapewnienia ciągło ci odbioru zakaźnych odpadów medycznych lub weterynaryjnych)
wprowadzono możliwo ć wydania przez marszałka województwa decyzji zezwalającej na
zbieranie tych odpadów (art. 1 pkt 6 projektu ustawy).
Doprecyzowano
również przepisy okre lające kompetencje organów do wydawania
decyzji w zakresie gospodarki odpadami, które będą w pełni spójne z przepisami ustawy –
Prawo ochrony rodowiska (art. 19, 24, 26, 28 i 54 ustawy o odpadach).
W
związku ze zmianą zaproponowaną w art. 1 pkt 1 projektu proponuje się zmianę
tytułu rozdziału 7 na „Obowiązki posiadaczy odpadów i transportujących odpady” (art. 1
pkt 7 projektu ustawy).
W art. 17, 21a i 21b ustawy o odpadach zaproponowano nowe przepisy dotyczące
działalno ci polegającej na wiadczeniu usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu
obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, które
mają na celu wprowadzenie możliwo ci prowadzenia takiej działalno ci na podstawie decyzji
administracyjnej obejmującej obszar całego kraju, a nie jak to dotychczas wynikało
z obowiązujących przepisów na zasadzie decyzji administracyjnej lub czynno ci formalno-
prawnej (składanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania
nimi) uprawniających do prowadzenia działalno ci w okre lonych miejscach w okre lonym
4
czasie. Natomiast w projekcie, ze względu na brzmienie art. 63 zaproponowano rezygnację ze
wskazywania miejsca magazynowania odpadów, pozostawiając jedynie okre lanie sposobu
i rodzaju magazynowanych odpadów oraz wprowadzono możliwo ć w wyżej wymienionych
przypadkach oznaczania obszaru prowadzenia działalno ci.
W art. 18 ustawy o odpadach zaproponowano w stosunku do obecnie obowiązujących
przepisów modyfikację przyczyn odmowy wydania przez wła ciwy organ pozwolenia
na wytwarzanie odpadów. Brak możliwo ci wydania pozwolenia z powodu niezgodno ci
z
przepisami prawa miejscowego rozszerza listę przyczyn odmowy wydania decyzji,
w szczególno ci o przypadek
stwierdzenia
niezgodno ci z miejscowym planem
zagospodarowania przestrzennego. Proponowany przepis zapewnia spójno ć przepisów
ustawy o odpadach z przepisami prawa miejscowego. Analogiczne propozycje zmian zostały
zaproponowane w art. 22 i 29 ustawy o odpadach.
Uszczegółowiono również zasady opiniowania spraw przez wójta, burmistrza
i prezydenta miasta przy wydawaniu decyzji w zakresie gospodarki odpadami (art. 19
ust. 6 i 7, art. 26 ust. 6a i 6b, art. 31 ust. 5 i 6 ustawy o odpadach).
Ponadto w art. 21a i 21b, art. 27 ust. 1 i 2, art. 38a oraz art. 63 ustawy o odpadach
wprowadzono odrębne wymagania odnoszące się do działalno ci polegającej
na przetwarzaniu odpadów zawierających azbest w urządzeniach przewoźnych. Przyczyną
proponowanych zmian jest potrzeba przyspieszenia procesu usuwania wyrobów
zawierających azbest oraz potrzeba wprowadzenia ułatwień dla nowych technologii służących
przetwarzaniu azbestu, które mogą być stosowane w urządzeniach przewoźnych.
W przedmiotowym projekcie zaproponowano również rezygnację z zawartego
w art. 21 ust. 2, w art. 27 ust. 3 oraz w art. 28 ust. 10 ustawy o odpadach odniesienia do
przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Uznano, że obowiązujące
regulacje prawne zawarte w ustawie – Prawo budowlane dotyczące uzyskiwania pozwolenia
na użytkowanie obiektu budowlanego lub zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu
lub jego czę ci, są wystarczające.
Zmiana art. 25 ust. 3 ma na celu uwzględnienie wszystkich posiadaczy odpadów,
którym można przekazywać odpady (art. 1 pkt 16 projektu ustawy).
Propozycja zmiany art. 27 ust. 1 i 2 ustawy o odpadach polega również na dodaniu
obowiązku wskazywania zarówno we wniosku o wydanie zezwolenia na odzysk lub
unieszkodliwianie odpadów, jak i w samym zezwoleniu, procesu odzysku, zgodnie
z załącznikami 5 i 6 do ustawy o odpadach. Zmiana ma na celu ułatwienie Inspekcji Ochrony
rodowiska kontroli prawidłowo ci realizacji przez przedsiębiorców przepisów ustawy z dnia
11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi
5