Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: stworzenia spójnego systemu finansowania budowy dróg krajowych, z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu. Środki na inwestycje dotyczące budowy dróg krajowych będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego i w 2009 r. ze środków tych będzie można finansować również prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i ochronę dróg. Natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz tego funduszu, co pozwoli na realizację harmonogramu projektów drogowych związanych z organizacją turnieju UEFA EURO 2012
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1828
- Data wpłynięcia: 2009-03-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 720
1828
Druk nr 1828
Warszawa, 24 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-41-09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 i art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej
Polskiej projekt ustawy
- o zmianie ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym oraz o zmianie niektórych
innych ustaw.
Rada Ministrów uznała wymieniony projekt ustawy za pilny, ponieważ
wprowadza on zmodyfikowany system finansowania zadań w zakresie dróg
krajowych, co pozwoli na realizację harmonogramu projektów drogowych
związanych z organizacją turnieju UEFA EURO 2012.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
oraz o zmianie niektórych innych ustaw)
Art. 1. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 39a:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) gromadzi środki finansowe na przygotowanie, wdrożenie, budowę i eksploatację
systemu elektronicznego poboru opłat elektronicznych, o którym mowa w art. 13i
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) finansuje realizację zadań, o których mowa w pkt 1 i 1a;”,
c) uchyla się pkt 3;
2) w art. 39b w ust. 1 po pkt 11b dodaje się pkt 11c w brzmieniu:
1) Niniejszą ustawą zmienia się następujące ustawy: ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
ustawę z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, ustawę z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym, ustawę z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury
transportu lądowego oraz ustawę z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703,
z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 99,
poz. 666, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11.
„11c) dotacji z budżetu państwa;”;
3) w art. 39c ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W celu zasilenia Funduszu, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może,
w imieniu Skarbu Państwa, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu,
przekazać nieodpłatnie temu ministrowi akcje i udziały w spółkach, stanowiące
własność Skarbu Państwa, z uwzględnieniem zakresu dofinansowania ze środków
Funduszu przewidzianego w planie finansowym Funduszu, o którym mowa w art. 39n
ust. 1, oraz wartości tych akcji i udziałów.”;
4) w art. 39d:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Bank Gospodarstwa Krajowego może zaciągać kredyty, pożyczki lub może
emitować obligacje w kraju i za granicą, na rzecz Funduszu i z przeznaczeniem na
finansowanie inwestycji realizowanych w ramach programów oraz inwestycji
wieloletnich ujętych w wykazach, o których mowa w art. 99 ust. 2 pkt 4-5 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104,
z późn. zm.)).
2. Na realizację inwestycji, o których mowa w ust. 1, za zobowiązania Banku
Gospodarstwa Krajowego z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz
wyemitowanych obligacji mogą być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje
i poręczenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach
i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, z tym że
wymogu, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 tej ustawy w zakresie, w jakim wymaga
się, aby środki przeznaczone na spłatę kredytu pochodziły ze źródeł innych niż budżet
państwa, nie stosuje się.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje czynności
zmierzające do odzyskania kwot zapłaconych z tytułu wykonania umowy poręczenia
lub gwarancji zawartej pod warunkiem przeznaczenia kredytu, pożyczki lub środków
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170,
poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115,
poz. 791 i Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370 i Nr 227,
poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100.
2
pochodzących z emisji obligacji na realizację inwestycji, o których mowa w ust. 1, na
zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach
i
gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne,
z wyłączeniem art. 43 tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5.”;
5) w art. 39e:
a) w ust. 1:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w papiery wartościowe emitowane lub gwarantowane przez Skarb Państwa;”,
– dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) w papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski.”,
b) uchyla się ust. 3;
6) w art. 39f:
a) w ust. 1:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych realizowanych przez
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad;”,
– dodaje się pkt 4a i 4b w brzmieniu:
„4a) przygotowanie, wdrożenie, budowę i eksploatację systemu elektronicznego
poboru opłat elektronicznych, o którym mowa w art. 13i ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych;
4b) finansowanie kosztów usług doradczych związanych z budową i przebudową
dróg krajowych, w tym autostrad.”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Ze środków Funduszu dokonuje się spłaty kredytów i pożyczek wraz
z odsetkami i innymi kosztami obsługi kredytów i pożyczek, pokrycia kosztów
emisji i wykupu obligacji, o których mowa w art. 39d ust. 1, oraz spłaty
zobowiązań wynikających z wykonania przez Skarb Państwa obowiązków
z tytułu gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 39d ust. 2, a także spłaty
udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego finansowania, o którym
mowa w ust. 6, wraz z kosztami tego finansowania.”,
3
c) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. rodki, o których mowa w art. 39b ust. 1 pkt 11c, przeznacza się na
finansowanie inwestycji realizowanych w ramach programów oraz inwestycji
wieloletnich ujętych w wykazach, o których mowa w art. 99 ust. 2 pkt 4-5
ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a także na pokrycie
wydatków, o których mowa w ust. 2.”,
d) dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
„6. W przypadku niedoboru środków na rachunku Funduszu niezbędnych do
terminowej obsługi zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, Bank
Gospodarstwa Krajowego, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, może
finansować ich realizację ze środków własnych, z zastrzeżeniem, że koszty tego
finansowania nie mogą być wyższe niż rentowność bonów skarbowych
emitowanych przez Skarb Państwa.
7. Kwota finansowania, o którym mowa w ust. 6, w danym roku nie może
przekroczyć 50 % przychodów Funduszu z tytułu opłaty paliwowej w roku
poprzednim.”
7) uchyla się art. 39g i 39h;
8) w art. 39i wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Warunki finansowania ze środków Funduszu w odniesieniu do:”;
9) w art. 39j ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Gwarancje i poręczenia, o których mowa w ust. 1, są udzielane przez Radę Ministrów
na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych uzgodniony z ministrem
właściwym do spraw transportu.”;
10) art. 39l otrzymuje brzmienie:
„Art. 39l. 1. Minister właściwy do spraw transportu zawiera z Bankiem Gospodarstwa
Krajowego porozumienie określające:
1) szczegółowy sposób i terminy dokonywania wypłat ze środków Funduszu;
2) sposób i terminy dokonywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego lokat,
o których mowa w art. 39e ust. 1;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1828 › Pobierz plik