eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: poprawy standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. W latach 2009-2015 samorządy województw otrzymają dodatkowe środki na zakup, modernizację i naprawę pasażerskich pojazdów kolejowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1827
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 966

1827


Druk nr 1827

Warszawa, 25 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-40-09



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym, ustawy o Funduszu
Kolejowym, ustawy o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego
oraz ustawy o transporcie kolejowym
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.


(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym, ustawy o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego oraz ustawy o transporcie kolejowym

Art. 1. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2571, z późn. zm.) art. 37i otrzymuje brzmienie:
„Art. 37i. 1. Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego
i Funduszu Kolejowego, o którym mowa w ustawie z dnia 16 grudnia
2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61), z tym że
kwota stanowiąca 80 % opłaty paliwowej stanowi przychód Krajowego
Funduszu Drogowego, a kwota stanowiąca 20 % tej opłaty – przychód
Funduszu Kolejowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W 2009 r. przychód Funduszu Kolejowego stanowi kwota, o której
mowa w ust. 1, powiększona o kwotę 200 mln zł, o którą pomniejsza się
przychód z opłaty paliwowej Krajowego Funduszu Drogowego w danym
roku. Kwota ta zostanie przekazana przez Bank Gospodarstwa Krajowego
z bieżących wpływów z opłaty paliwowej na rachunek Funduszu
Kolejowego do dnia 15 grudnia 2009 r.
3. W latach 2010-2015 przychód Funduszu Kolejowego stanowi kwota,
o której mowa w ust. 1, powiększona corocznie o kwotę 100 mln zł, o którą
pomniejsza się przychód z opłaty paliwowej Krajowego Funduszu
Drogowego w danym roku.
4. Sposób i terminy przekazania kwoty 200 mln zł, o której mowa w ust. 2,
oraz kwoty 100 mln zł, o której mowa w ust. 3, określone zostaną
w umowie, o której mowa w art. 12 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r.
o Funduszu Kolejowym.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym
(Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3:
a) uchyla się ust. 2,
b) dodaje się ust. 4 – 6 w brzmieniu:
„4. rodki Funduszu w latach 2009 – 2015 przeznacza się na finansowanie
lub współfinansowanie przez samorządy województw, zwane dalej
„województwami”, wydatków w zakresie zakupu, modernizacji oraz
napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich
wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych,
o której mowa w art. 4 pkt 19 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.).
5. Wielkość środków, o których mowa w ust. 4, w danym roku
budżetowym wynosi 100 mln zł, z zastrzeżeniem ust. 6. rodki te
województwa otrzymują w częściach równych.
6. W roku 2009 wielkość środków na cele określone w ust. 4 wynosi
200 mln zł.”;

2) w art. 5 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3
w brzmieniu:
„2. W 2009 r. środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powiększa się o kwotę
200 mln zł, przekazaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego z bieżących
wpływów z opłaty paliwowej.
3. W latach 2010 – 2015 środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powiększa
się corocznie o kwotę 100 mln zł, przekazywaną przez Bank Gospodarstwa
Krajowego z bieżących wpływów z opłaty paliwowej.”;

2

3) po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu:
„Art. 5a. Sposób i terminy przekazywania kwoty 200 mln zł, o której mowa
w art. 5 ust. 2, oraz kwoty 100 mln zł, o której mowa w art. 5 ust. 3,
określone zostaną w umowie, o której mowa w art. 12.”;

4) w art. 9:
a) w ust. 2:
– uchyla się pkt 4,
– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) przewidywaną wysokość finansowania lub współfinansowania zakupu,
modernizacji oraz naprawy pojazdów kolejowych przeznaczonych do
przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy
o świadczenie usług publicznych, w podziale na lata i województwa.”,
b) uchyla się ust. 4,
c) dodaje się ust. 5 – 7 w brzmieniu:
„5. Minister właściwy do spraw transportu może dokonać przesunięć
środków pomiędzy zadaniami, o których mowa w ust. 2 pkt 2, w ramach
limitu środków określonego w Programie na te zadania, z zastrzeżeniem
ust. 6. O dokonanych przesunięciach minister właściwy do spraw
transportu informuje Radę Ministrów oraz Bank Gospodarstwa Krajowego
w terminie 14 dni od dnia dokonania przesunięcia.
6. Przesunięcie środków, które powoduje zwiększenie wydatków na
określone zadanie, nie może być większe niż 20 % wartości kosztorysowej
tego zadania.
7. Czynności, o których mowa w ust. 5 i 6, nie wymagają zatwierdzenia
zmiany Programu przez Radę Ministrów.”;

5) art. 11 otrzymuje brzmienie:
3

„Art. 11. Bank Gospodarstwa Krajowego, na wniosek ministra właściwego do
spraw transportu, dokonuje wypłat ze środków Funduszu na rzecz zarządców
infrastruktury w wysokości i terminach wynikających z umów, o których
mowa w art. 10, oraz na rzecz województw zgodnie z ustaleniami Programu
dokonanymi na podstawie art. 9 ust. 2 pkt 5.”;

6) po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
„Art. 11a. 1. Minister właściwy do spraw transportu informuje pisemnie
województwa, jakie środki Funduszu przeznaczy na zadania, o których mowa
w art. 3 ust. 4, w danym roku budżetowym do dnia 31 lipca roku
poprzedzającego dany rok budżetowy.
2. Województwa, na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1,

przedkładają corocznie, do dnia 30 sierpnia roku poprzedzającego dany rok
budżetowy, ministrowi właściwemu do spraw transportu projekty
planów rzeczowo-finansowych wydatkowania środków, o których mowa
w ust. 1. W projekcie planu rzeczowo-finansowego ujmuje się wyłącznie
zadania określone przez zarząd województwa w drodze uchwały,
przedkładanej łącznie z projektem planu.
3. Minister właściwy do spraw transportu zgłasza zastrzeżenia, jeżeli środki
nie są przeznaczane na cele, o których mowa w art. 3 ust. 4, w terminie 30 dni
od dnia złożenia projektów planów, o których mowa w ust. 2.
4. Województwa przedkładają ministrowi właściwemu do spraw transportu
plany rzeczowo-finansowe uwzględniające zastrzeżenia, o których mowa
w ust. 3, w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego dany rok
budżetowy.
5. W przypadku gdy województwo nie uwzględni w planie rzeczowo-
-finansowym zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, minister właściwy do
spraw transportu przyjmuje plan rzeczowo-finansowy z pominięciem zadań
niezgodnych z celami określonymi w art. 3 ust. 4, o czym informuje
województwo w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego dany rok
budżetowy.
4

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: