eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

- projekt ma na celu poprawę gospodarki finansowej Agencji, dostosowanie poszczególnych rynków do aktualnych przepisów wspólnotowych oraz w celu ustanowienia podstawy prawnej do wypłaty części krajowych płatności uzupełniających dla producentów ziemniaków skrobiowych w formie płatności niezwiązanych z produkcją

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1808
  • Data wpłynięcia: 2009-02-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 792

1808





UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 38 ust. 6 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231,
poz.1702, z późn. zm.).
Celem wydania rozporządzenia jest określenie terminów składania wniosków o wypłatę płatności związanej
z produkcją, terminu wypłaty tej płatności oraz sposobu jej dokonywania. Płatności dla producentów
ziemniaków skrobiowych, realizowane w ramach przyznanej Polsce kwoty produkcji skrobi ziemniaczanej,
stanowią uzupełniające krajowe płatności bezpośrednie.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy producentowi rolnemu w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków
o przyznanie płatności, dostarczającemu producentowi skrobi ziemniaczanej ziemniaki przeznaczone do
produkcji skrobi ziemniaczanej na podstawie umowy kontraktacji zawartej przez tego producenta rolnego
albo grupę producentów rolnych, której jest członkiem, przysługuje płatność za ilość skrobi zawartej
w dostarczonych ziemniakach. Płatność wypłacana jest przez Agencję Rynku Rolnego.

Określony w projekcie rozporządzenia termin składania wniosku do dnia 30 kwietnia danego roku
gospodarczego został oparty na faktycznych terminach dostawy ziemniaków skrobiowych przez ich
producentów, a także wiąże się z koniecznością rozliczenia Agencji Rynku Rolnego z wypłaconych płatności
oraz sprawozdawczością do Komisji Europejskiej odnośnie ich realizacji.
Przyjęta w projekcie rozporządzenia możliwość złożenia wniosku w dwóch terminach ma na celu ułatwienie
producentowi ziemniaków skrobiowych otrzymania płatności w terminie wcześniejszym niż po zakończeniu
wszystkich dostaw.

Przyjęty w projekcie rozporządzenia 45 dniowy termin wypłaty płatności wynika z faktu, że Agencja Rynku
Rolnego jest zobligowana, przed wypłatą płatności, do dokonania szeregu czynności sprawdzających
prawidłowość naliczonych płatności potwierdzających uprawnienia producenta rolnego do jej otrzymania.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu tego rozporządzenia.

Ocena skutków regulacji
1. Podmioty na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy zawarte w projekcie rozporządzenia będą miały zastosowanie do producentów ziemniaków
skrobiowych oraz Agencji Rynku Rolnego. Rozporządzenie nie wiąże się z wysokością płatności związanej
z produkcją dla producentów ziemniaków skrobiowych. Wskazuje natomiast producentom sposób ubiegania
się o płatności, a na Agencję Rynku Rolnego nakłada obowiązek wypłaty płatności wniosków w określonym
terminie.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje wydatków dla budżetu państwa.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
4. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
Utrzymanie zatrudnienia w gospodarstwach produkujących ziemniaki skrobiowe, a także zapewnienie
odpowiednich dochodów producentom ziemniaków skrobiowych wynika z wysokości płatności, określonej
odrębnymi przepisami, a nie z samego sposobu ich przyznawania.
5. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie skierowany do zaopiniowania
przez organizacje rolnicze związków zawodowych o zasięgu ogólnokrajowym, organizacje rolnicze oraz
organizacje i środowiska producentów skrobi ziemniaczanej i plantatorów ziemniaka skrobiowego,
w szczególności Stowarzyszenie Producentów Skrobi Ziemniaczanej, Krajowy Związek Stowarzyszeń
Producentów Ziemniaków Skrobiowych w Polsce oraz Polską Grupę Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów.
PROJEKT

ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia .......................................... 2008 r.

w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na płatności
niezwiązane dla producentów ziemniaków skrobiowych za 2008 r.


Na podstawie art. 38 f ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku
Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz 1702,
z 2008 r. Nr 227, poz 1505 oraz z 2009 r. Nr…, poz…) zarządza się, co następuje:


§ 1. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na niezwiązaną
z produkcją część płatności uzupełniającej za 2008 r. dla producentów ziemniaków
skrobiowych wynosi 2 231 632 zł.



§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



PREZES RADY MINISTRÓW

UZASADNIENIE

Projekt
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości środków
finansowych przeznaczonych na płatności niezwiązane za 2008 r. stanowi
wykonanie upoważnienia zawartego w art. 38 f ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004
r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.).
Projektowane
wysokości
środków finansowych są zgodne
z maksymalną wysokością płatności niezwiązanych z produkcją określoną w decyzji
Komisji nr K(2008) 1391 z dnia 18 kwietnia 2008 r. zatwierdzającej krajowe
uzupełniające płatności bezpośrednie w Polsce za rok 2008 (dokument
niepublikowany). Środki finansowe przeznaczone na niezwiązaną z produkcją część
płatności uzupełniającej za 2008 r. określono w wymienionej decyzji Komisji
Europejskiej na poziomie 657 000 euro. Do przeliczenia tej kwoty zastosowany jest
ostatni kurs wymiany ustalony przez Europejski Bank Centralny przed dniem
1 października 2008 roku, co jest zgodne z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre
rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006, str. 52, z późn. zm.). Wobec
powyższego do obliczenia wysokości środków finansowych przeznaczonych na
niezwiązaną z produkcją część płatności uzupełniającej za 2008 r. dla producentów
ziemniaków skrobiowych w złotych przyjęto referencyjny kurs wymiany walut, który
został ogłoszony przez Komisję Europejską 30 września 2008 r. (Dz. Urz. UE 2008/C
249/03) i zgodnie z którym 1 euro = 3,3967 zł.
Płatności niezwiązane z produkcją będą przyznawane „historycznym” producentom
ziemniaków skrobiowych bez względu na to, czy nadal prowadzą tę uprawę.
Projektowane środki finansowe zostaną podzielone pomiędzy uprawnionych
rolników, na ich wniosek, proporcjonalnie do indywidualnej ilości referencyjnej
określonej dla każdego z nich.
Płatność niezwiązana będzie wobec powyższego stanowić iloraz:
1) iloczynu indywidualnej ilości referencyjnej określonej dla wnioskodawcy
i wysokości środków finansowych określonych w przepisach niniejszego
rozporządzenia,

2
2) sumy wszystkich indywidualnych ilości referencyjnych określonych dla
wnioskodawców, którzy złożyli wnioski o przyznanie płatności niezwiązanej
w danym roku.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu tego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stosownie do art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz. 1414).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy
projektowanego
rozporządzenia będą miały zastosowanie dla
rolników uprawnionych do uzyskania niezwiązanej z produkcją części płatności
uzupełniającej. Szacuje się, ze liczba producentów rolnych uprawnionych do
otrzymania przedmiotowej płatności wyniesie ok. 5,5 tys.

2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia spowoduje skutki dla
budżetu państwa w wysokości 2 231 632 zł.

3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przed-
siębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia przyczyni się do poprawy
warunków konkurencji na wspólnym rynku UE polskich rolników uprawnionych do
uzyskania niezwiązanej z produkcją części płatności uzupełniającej.


3
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: