eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

- projekt usuwa wadliwy mechanizm dotyczący zmniejszania emerytury (renty) wojskowej w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1743
  • Data wpłynięcia: 2009-02-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin
  • data uchwalenia: 2009-04-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 95, poz. 785

1743


Druk nr 1743

Warszawa, 20 lutego 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-20-09



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Prezes Rady
Ministrów.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

Art. 1. W ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, z późn. zm.) w art. 40 ust. 1
otrzymuje brzmienie:
„1. W razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
ubezpieczenia społecznego, emerytura lub renta inwalidzka ulega zmniejszeniu na
zasadach określonych w przepisach art. 104 ust. 1a – 6, 8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 i 10
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, nie więcej jednak niż o 25% wysokości tej emerytury lub renty
inwalidzkiej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia


____________________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1264 i Nr 191,
poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 82, poz. 559
oraz z 2008 r. Nr 208, poz. 1308.


03/02/BS
Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin

Art. 1. W ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, z późn. zm.) w art. 40 ust. 1
otrzymuje brzmienie:
„1. W razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
ubezpieczenia społecznego, emerytura lub renta inwalidzka ulega zmniejszeniu na
zasadach określonych w przepisach art. 104 ust. 1a – 6, 8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 i 10
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych, nie więcej jednak niż o 25% wysokości tej emerytury lub renty
inwalidzkiej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia


____________________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1264 i Nr 191,
poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 82, poz. 559
oraz z 2008 r. Nr 208, poz. 1308.


03/02/BS
U Z A S A D N I E N I E
Celem projektu ustawy jest uwzględnienie wytycznych zawartych w wyroku
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 kwietnia 2008 r., sygn. akt P 9/06, ogłoszonego w
Dzienniku Ustaw Nr 66, poz. 409 z dnia 21 kwietnia 2008 r.
W przedmiotowym wyroku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy art. 41 ust. 1 i
2 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67, z późn. zm.), zwanej dalej „u.z.e.f.”, w związku z art.
104 ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.) w zakresie, w jakim
dopuszczają możliwość zmniejszenia emerytury policyjnej lub policyjnej renty inwalidzkiej o
kwotę wyższą niż 25% świadczenia, wyłącznie w razie osiągania przychodu z tytułu
działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego w wysokości wyższej niż
70%, nie wyższej jednak niż 130%, kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za
kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
są niezgodne z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W wyniku braku korelacji pomiędzy przepisami art. 41 ust. 1 i 2 u.z.e.f. (w związku z
art. 104 ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy o zaopatrzeniach i emeryturach z FUS) a art. 41 ust. 3 u.z.e.f.
zróżnicowaniu uległa sytuacja prawna rencistów (emerytów) policyjnych, uzyskujących
dodatkowe przychody w przedziale odpowiednio: 70 – 130% oraz powyżej 130%
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, w sposób niekorzystny dla rencistów
uzyskujących przychód w przedziale 70 – 130%.
Regulacja ta została uznana przez Trybunał Konstytucyjny za naruszającą
konstytucyjną zasadę sprawiedliwości społecznej i zasadę równości wobec prawa.
Wprawdzie powołany wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy art. 41 ust. 1 i 2
ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), jednakże zasadnym jest
odniesienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego również do regulacji dotyczących
zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych. Należy zauważyć, iż Trybunał w
przedmiotowym wyroku podkreślił, że zagadnienie braku korelacji pomiędzy przepisami
ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy i ustawy o emeryturach i rentach z FUS
ma charakter ogólniejszy, dotyczy bowiem świadczeń emerytalno-rentowych przedstawicieli
wszystkich służb określanych jako służby mundurowe. Trybunał, pomimo związania
zakresem zaskarżenia, zwrócił jednakże uwagę na fakt, iż analogiczna regulacja obowiązuje
w odniesieniu do rencistów i emerytów wojskowych na tle art. 40 ust. 1 – 3 ustawy z dnia 10
grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z
2004 r. Nr 8, poz. 66, z późn. zm.).
Ponadto regulacja prawna zawarta w zaskarżonych przepisach art. 41 u.z.e.f. jest
identyczna z regulacją dotyczącą emerytury (renty) wojskowej, zawartą w art. 40 ustawy z
dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.
Wobec powyższego należy przyjąć, że wszelkie kwestie poruszone w przedmiotowym
wyroku Trybunału Konstytucyjnego odnoszą się również do emerytur (rent) wojskowych.

W obecnym stanie prawnym zarówno skarżony przed Trybunałem przepis art. 41 ust.
1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (…), jak i art. 40 ust. 1 ustawy
o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin stanowią, iż „w razie
osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia
społecznego emerytura lub renta inwalidzka ulega zmniejszeniu na zasadach określonych w
przepisach art. 104 ust. 1a – 6, 8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 i 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118, z
późn. zm.1)), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3”.

Mając na uwadze konieczność zapewnienia zgodności prawa stanowionego z
Konstytucją oraz spójności przepisów prawa, proponuje się zmianę regulacji zawartej w art.
40 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.
Przewiduje się, aby w sytuacji osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej
obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, emerytura (renta inwalidzka) ulegała zmniejszeniu
na zasadach określonych w przepisach art. 104 ust. 1a – 6, 8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 i 10 ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nie
więcej jednak niż o 25 % wysokości tej emerytury (renty inwalidzkiej), z zastrzeżeniem ust. 2
i 3. Tym samym w przypadku osiągnięcia przychodu w kwocie przekraczającej 70%
2


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: