eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

- projekt zawiera katalog wyłączeń od zasady, że podatku od towarów i usług nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. Projekt uzupełnia ten katalog o nowe wyłączenie, zgodnie z którym kosztem uzyskania przychodów ma być także podatek należny od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług w określonej ilości lub wartości

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1734
  • Data wpłynięcia: 2009-01-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • data uchwalenia: 2010-02-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 57, poz. 352

1734-s



Warszawa, 21 maja 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-59(6)/09






Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej





Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz
ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych (druk nr 1734).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Finansów do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.

(-) Donald Tusk


Stanowisko Rządu
do komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1734)


Projekt ustawy wprowadza zmianę w przepisach art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b ustawy z dnia 26
lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176,
z późn. zm.) oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.)
umożliwiającą zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku od towarów
i usług od nieodpłatnie przekazanych towarów w przypadku, gdy wyłącznym warunkiem ich
przekazania jest uprzednie nabycie towarów lub usług przez otrzymującego w określonej
ilości lub wartości.
W obowiązującym stanie prawnym, kosztem uzyskania przychodów jest m.in. należny
podatek od towarów i usług, w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów
lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi
przepisami (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art.
23 ust. 1 pkt 43 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przepis ten ma
zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy przekazywany towar oznaczony jest np. logo firmy, która
go przekazuje. Brak takiego oznaczenia może w konkretnym przypadku skutkować uznaniem,
iż dany towar nie został przekazany na potrzeby reprezentacji bądź reklamy, co powoduje, że
jego przekazanie nie daje prawa do zaliczenia, związanego z nim, należnego podatku od
towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.
Mechanizm zaproponowany w projekcie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania
przychodów należnego podatku od towarów i usług od nieodpłatnie przekazanych towarów
w przypadku, gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie towarów lub
usług przez otrzymującego w określonej ilości lub wartości.
Skutki budżetowe wprowadzenia proponowanej regulacji na wysokość dochodów
budżetowych z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od
osób prawnych, które mogłyby mieć odzwierciedlenie w dochodach jednostek samorządu
terytorialnego z tytułu udziału we wpływach z podatków dochodowych, można oszacować
przyjmując następujące założenia:
-1,3% stanowi udział kosztów operacyjnych w ogólnych kosztach uzyskania przychodów
wynikających z zeznań za 2007 r. podatników prowadzących pozarolniczą działalność
gospodarczą,
- 0,1% stanowi udział należnego podatku od towarów i usług od nieodpłatnie przekazanych
towarów w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie ich nabycie
w łącznych kosztach operacyjnych,
- struktura skutków finansowych dla podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku
dochodowego od osób prawnych – odpowiada strukturze kosztów uzyskania przychodów
podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowanych podatkiem
dochodowym od osób fizycznych i podatkiem dochodowym od osób prawnych wynikających
z zeznań za 2007 r.
Przyjmując powyższe oszacowano, że wprowadzenie proponowanej zmiany przepisów
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych, wpłynie na zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych z podatku
dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych w łącznej
wysokości 9,8 mln zł, z tego z podatku dochodowego od osób fizycznych - 1,8 mln zł,
natomiast z podatku dochodowego od osób prawnych – 8 mln zł.
Biorąc przedstawione pod uwagę, w ocenie Rządu, należy pozytywnie odnieść się do
propozycji zmiany art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
w wersji zaproponowanej przez projektodawców, z tym że należałoby rozważyć dopisanie
w dodawanych przepisach (tiret trzecie) po wyrazach „nabycie przez otrzymującego towarów
lub usług
wyrazów „od przekazującego”.
Ponadto należy zauważyć, że projekt ustawy wymaga również modyfikacji w odniesieniu do
terminu wejścia w życie ustawy. Jako, że podatnikom w trakcie trwania ich roku
podatkowego nie należy zmieniać zasad opodatkowania zaproponowane zmiany powinny
wejść w życie z początkiem nowego roku podatkowego. Co do zasady będzie to 1 stycznia
2010 r. Powinna być uregulowana kwestia stosowania tych przepisów przez podatników,
u których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy. Zasadne jest zatem dodanie w projekcie
ustawy nowego artykułu w brzmieniu: „Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych,
u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem
1 stycznia 2010 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy
ustawy zmienianej w art. 2 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.”



















2
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: