eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy

- znowelizowanie przepisu dotyczyącego liczby radnych w radach dzielnic miasta stołecznego Warszawy;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1726
  • Data wpłynięcia: 2009-02-11
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 54 dn. 19-11-2009

1726-s



Warszawa, 2 kwietnia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-45(4)/09


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej






Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy



- o zmianie ustawy o ustroju miasta
stołecznego Warszawy (druk nr 1726).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku
prac parlamentarnych.


(-) Donald Tusk



Stanowisko Rządu do poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy (druk nr 1726)


Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy
przewiduje nowelizację art. 8 ustawy, poprzez uregulowanie kwestii składu liczbowego rad
dzielnic bezpośrednio w zmienianej ustawie, bez odsyłania do odpowiedniego stosowania
w tym zakresie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).
Na wstępie trzeba wskazać na konieczność dokonania korekty redakcyjnej, polegającej
na dodaniu w projektowanym art. 8 ust. 2 wyrazu „rad” po wyrazie „skład” oraz na zastąpieniu –
w poszczególnych punktach ust. 2 przywołanego artykułu – wyrazu „gminach” wyrazem
dzielnicach”. Dzielnice w mieście stołecznym Warszawie nie mają statusu gmin, lecz jednostek
pomocniczych.
Wnioskodawcy poselskiego projektu ustawy proponują, aby rada dzielnicy składała się
z mniejszej liczby radnych niż rada w gminie o takiej samej liczbie mieszkańców. Zgodnie
z nowym brzmieniem art. 8 ust. 2 ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy rada
w dzielnicy do 50.000 mieszkańców miałaby liczyć dziewięciu radnych (analogicznie rada gminy
– zgodnie z art. 17 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym – liczy dwudziestu jeden radnych),
w dzielnicy do 100.000 mieszkańców byłoby jedenastu radnych (rada gminy – art. 17 pkt 3
ustawy – dwudziestu trzech radnych) oraz trzynastu radnych w dzielnicach do 200.000
mieszkańców i po jednym na każde dalsze rozpoczęte 100.000 mieszkańców, nie więcej niż
czterdziestu pięciu radnych (rada gminy – art. 17 pkt 4 ustawy – dwudziestu pięciu radnych oraz
po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100.000 mieszkańców).
Oceniając daną propozycję trzeba mieć na uwadze, iż ustrój miasta stołecznego
Warszawy, jako dostosowany do specyfiki stolicy, opiera się na obligatoryjnych jednostkach
pomocniczych – dzielnicach, w których organy stanowiące wybiera się w wyborach
powszechnych. W istocie więc dzielnice miasta stołecznego Warszawy, jako jednostki najbliższe
mieszkańcom, zrównane są z gminami. Z tych też względów – w myśl art. 7 ust. 2 ustawy z dnia
15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361, z późn. zm.)–
do wyborów do rad dzielnic zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku –
Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r.
Nr 159, poz. 1547, z późn. zm.), dotyczące wyboru radnych do rady gminy liczącej więcej niż
20.000 mieszkańców. Stosownie natomiast do art. 90 ust. 2 Ordynacji wyborczej do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw dla wyboru rady w gminie liczącej powyżej 20.000
mieszkańców tworzy się okręgi wyborcze, w których wybiera się od 5 do 8 radnych.
Przygotowana nowelizacja wprowadzając różnice między składem rad dzielnic i rad gmin,
wydaje się zatem wymagać dokonania dalszych zmian w przepisach regulujących kwestie
wyborów, a działania w tym zakresie powinny się odbywać z udziałem Państwowej Komisji
Wyborczej, będącej stałym najwyższym organem wyborczym właściwym w sprawach
przeprowadzania wyborów
Reasumując Rada Ministrów rekomenduje dalsze kontynuowanie prac nad powyższymi
zmianami.




strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: