eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

projekt ustawy dotyczy umożliwienia udzielania koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych także spółkom osobowym wymienionym w Kodeksie spółek handlowych oraz umożliwienie przenoszenia uprawnień z koncesji przez wspólnika spółki osobowej na tę spółkę

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1708
  • Data wpłynięcia: 2009-01-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 115, poz. 965

1708


Druk nr 1708

Warszawa, 22 stycznia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-101-2009


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o radiofonii i
telewizji.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Michał Marcinkiewicz.


Przewodniczący Komisji


(-) Mirosław Sekuła





projekt



USTAWA
z dnia ....................2009 r.

o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Art. 1.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.
2531, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 35 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Koncesja może być udzielona osobie fizycznej, posiadającej obywatelstwo polskie i
stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobie prawnej
lub spółce osobowej, które mają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”;
2) w art. 37 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) nadawcę, jego siedzibę albo miejsce zamieszkania;”;
3) w art. 38a po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Osoba fizyczna może przenieść uprawnienia wynikające z koncesji, za zgodą
Krajowej Rady wyrażoną w formie uchwały, na spółkę osobową, której jest
wspólnikiem.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 85,
poz. 728 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 51, poz. 377, Nr 83, poz. 574 i Nr 133, poz. 935 oraz z 2007 r. Nr
25, poz. 162 i Nr 61, poz. 411.



UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy.

Celem projektu ustawy jest umożliwienie udzielania koncesji na rozpowszechnianie
programów radiowych i telewizyjnych także spółkom osobowym wymienionym w Kodeksie
spółek handlowych oraz umożliwienie przenoszenia uprawnień z koncesji przez wspólnika
spółki osobowej na tą spółkę.

2. Przedstawienie stanu obecnego.

W obecnym stanie prawnym koncesja może być udzielona wyłącznie osobie fizycznej
lub osobie prawnej. Podmiotami wyłączonymi od możliwości uzyskania uprawnień
koncesyjnych są spółki osobowe wymienione w kodeksie spółek handlowych. Spółki te nie
mają osobowości prawnej, niemniej jednak ustawa wyposaża je w zdolność prawną – mogą
we własnym imieniu nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
Prowadzenie
działalności gospodarczej w formie spółek osobowych stanowi
atrakcyjną i często wykorzystywaną formę współpracy kapitałowej pomiędzy osobami
fizycznymi, pozwala bowiem na wspólne zgromadzenie odpowiednich środków na dzielność
gospodarczą, przy jednoczesnym zachowaniu niskich kosztów prowadzenia takiej
działalności.

Brak jest ekonomicznego i merytorycznego uzasadnienia dla wyłączenia możliwości
ubiegania się o koncesję przez podmioty prowadzące działalność w formie spółek osobowych
wymienionych w kodeksie spółek handlowych. Zwłaszcza w sytuacji, gdy dotyczy to
wyłącznie spółek osobowych mających siedzibę na terytorium Polski. Należy bowiem
zauważyć, że zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji koncesja może być
również udzielona osobie zagranicznej, której siedziba lub stałe miejsce zamieszkania
znajduje się w państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego (bez
stosowania ograniczeń zawartych w art. 35 ust. 2.). Zgodnie z art. 4 ust. 1b ustawy
o radiofonii i telewizji osobą zagraniczną jest osoba zagraniczna w rozumieniu art. 5 pkt 2
ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który stanowi natomiast, że osobą zagraniczna
jest m.in. jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, posiadająca zdolność prawną,
z siedzibą za granicą.
Wobec
powyższego krajowa spółka osobowa działająca na podstawie kodeksu spółek
handlowych nie może uzyskać koncesji, natomiast może ją uzyskać odpowiednik prawny
takiej samej spółki mający siedzibę za granicą. Tym samym podmioty krajowe są postawione
na skutek takiej dyskryminującej regulacji w sytuacji gorszej od podmiotów zagranicznych,
działających w tej samej formie prawnej a mających siedzibę na terenie Europejskiego
Obszaru Gospodarczego.


3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Proponuje
się w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji,
stworzyć możliwość, aby koncesja na rozpowszechnianie programów radiowych
i telewizyjnych mogła być udzielana także spółce prawa handlowego. Ponadto, w art. 38a
tejże ustawy proponuje się, aby osoba fizyczna mogła przenieść uprawnienia (wynikające
z koncesji), na warunkach określonych w ust. 3 (tj. za zgodą Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji) na spółkę prawa handlowego, której jest wspólnikiem. Proponuje się również
zmianę treści art. 37 ust. 1 pkt 1, będącą legislacyjną konsekwencją zaproponowanych
powyżej rozwiązań.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Zaproponowane zmiany zabezpieczą interesy przedsiębiorstw i pracowników na
wypadek śmierci osoby, która uzyskała koncesję. Wyeliminują sytuację, gdy podmioty
działające jako osoby fizyczne - najczęściej jako firmy rodzinne, gdzie brak prawa
dziedziczenia koncesji w przypadku śmierci koncesjonariusza, pozbawia rodzinę możliwości
dalszej działalności, a co za tym idzie utratę sposobu zarobkowania na życie, możliwości
regulowania zobowiązań finansowych (co prowadzi do powstania zadłużeń niemożliwych do
spłacenia), utratę całego majątku firmy, który najczęściej jest dorobkiem życia. Problemy
jakie mogą wystąpić na tle tej ostatniej ewentualności można było zaobserwować na
przykładzie szczecińskiej Telewizji Gryf, gdy wskutek śmierci jej właściciela (który uzyskał
uprawnienia koncesyjne), z dnia na dzień pracę straciła 40-osobowa załoga.
Projekt
nie
wywołuje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej


Warszawa, 9 lutego 2009 r.


BAS – WAL – 206/09


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Michał Marcinkiewicz)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1.

Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada zmianę art. 35 ust. 1, art. 37 ust. 1 pkt 1 oraz art. 38a
ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2001 r. Nr
101, poz. 1114, ze zmianami). Zgodnie z zaproponowaną zmianą art. 35 ustawy,
koncesja mogłaby być udzielona osobie fizycznej, posiadającej obywatelstwo
polskie i stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
osobie prawnej lub spółce osobowej, które mają siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Proponowany art. 37 ust. 1 pkt 1 stanowiłby, że
koncesja określa w szczególności nadawcę, jego siedzibę albo miejsce
zamieszkania. Z kolei zmiana art. 38a (polegająca na dodaniu nowego ust. 3a)
prowadziłaby do możliwości przeniesienia przez osobę fizyczną na spółkę
osobową, której ta osoba fizyczna jest wspólnikiem, uprawnień wynikających z
koncesji. Czynność taka będzie wymagała zgody Krajowej Rady wyrażonej w
formie uchwały.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje materii objętej projektem ustawy.

3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: