eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o uchyleniu lub zmianie niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych

Rządowy projekt ustawy o uchyleniu lub zmianie niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych

projekt dotyczy: uporządkowania systemu prawa, zmiany lub eliminacji wadliwych oraz zbędnych upoważnień ustawowych, a także dostosowania do wymogów Konstytucji RP i prawa UE

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1661
  • Data wpłynięcia: 2009-01-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o uchyleniu lub zmianie niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 817

1661

publicznej na rok 2008 (Dz. U. Nr 36, poz. 202, z późn. zm.). Powyższe przepisy
określają wzory i sposób przedstawiania przez powiatowe urzędy pracy informacji m.in.
o zarejestrowanych osobach niepełnosprawnych (zarówno bezrobotnych, jak
i poszukujących pracy, niepozostających w zatrudnieniu), dotyczące ich liczby
i struktury społecznej ze względu m.in. na: wiek, płeć, wykształcenie, stopień
niepełnosprawności, rodzaj niepełnosprawności, staż pracy, a także liczby osób
wyłączonych z ewidencji na skutek rozpoczęcia szkolenia (w tym także dane o liczbie
osób, które je ukończyły i podjęły zatrudnienie w trakcie lub po jego ukończeniu) lub
w związku z podjęciem zatrudnienia. Powiatowe urzędy pracy zobligowane są, w
terminach wskazanych w powyższych przepisach, do wypełniania w tym celu
formularzy „MPiPS-Ol – sprawozdanie o rynku pracy” (z załącznikami).
Informacje w nich zawarte przesyłane są do Głównego Urzędu Statystycznego, jako
organu wyznaczonego ustawowo do prowadzenia badań statystycznych statystyki
publicznej. Następnie przekazywane są przez GUS do Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej (w tym m.in. do Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób
Niepełnosprawnych). Zgodnie z art. 14 ust. l ustawy o statystyce publicznej, wyniki
obliczeń, opracowań i analiz, dokonanych na podstawie zebranych w badaniach
statystycznych statystyki publicznej danych statystycznych, są powszechnie dostępne.
W związku z powyższym, wydanie aktu wykonawczego na podstawie upoważnienia
zawartego w art. 38a ustawy byłoby niecelowe, gdyż uzyskano by tożsame dane
z dwóch różnych źródeł. Ponadto, powiatowe urzędy pracy zobligowane byłyby do
wypełniania dwóch formularzy o takich samych zakresach tematycznych.

Ocena skutków regulacji:
Uchylenie art. 35 ust. 2 oraz art. 38a ustawy o rehabilitacji (…) nie wywoła skutków
społeczno-gospodarczych. Potrzeba uchylenia powyższych delegacji wynika
z niecelowości wydania na ich podstawie aktów wykonawczych, które powielałyby
obecnie obowiązujące regulacje. W związku z tym, uchylenie powyższych delegacji
ustawowych nie będzie wywierać wpływu na: sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego, rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny.

20

Art. 21
Wykonanie upoważnienia zawartego w art. 10 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r.
o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności stało się bezprzedmiotowe w związku
z uregulowaniem wysokości składek na ubezpieczenie społeczne w art. 15 i art. 22
ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm.).
Zmiana określona w pkt 1 jest konsekwencją uchylenia art. 10.

Art. 22
W kontekście prawa wspólnotowego w polskim porządku prawnym obowiązuje
rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie
europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie
(Dz. Urz. UE L 310 z 30.11.1996; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10,
1.2, str. 3). Według metodyki określonej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2223/96
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego oblicza i ogłasza szacunek wartości rocznego
PKB, o którym mowa w art. 5, oraz średnią wartość PKB na jednego mieszkańca na
poziomie województw (NTS2) i na poziomie podregionów (NTS3), o której mowa
w art. 6 ust. 1 ustawy.
Ponieważ metodologia stosowana dla obliczenia produktu krajowego brutto (PKB),
określona w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2223/96, obowiązuje bezpośrednio –
projektowane uchylenie art. 4, a co za tym idzie również zmiana brzmienia art. 5 i ust. 1
w art. 6 mają charakter formalny i służą wyłącznie porządkowaniu prawa. Zmiana nie
wymaga przeprowadzania konsultacji międzydziałowych ani społecznych. Nie ma
również wpływu na sektor finansów publicznych, rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, a także na
sytuację i rozwój regionów. Treść projektowanej zmiany jest zgodna z prawem Unii
Europejskiej.

Art. 23
Przedmiotowy przepis przewiduje wydanie przez ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej rozporządzenia w sprawie rodzajów i zakresów przeglądów
statków dokonywanych przez instytucję klasyfikacyjną. Po przeprowadzonych
konsultacjach, w których uczestniczyły urzędy morskie oraz Polski Rejestr Statków
21

S.A. (polska instytucja klasyfikacyjna), podjęto decyzję o zaprzestaniu prac nad
wydaniem ww. rozporządzenia ze względu na brak potrzeby jego wydawania. Zakres
przedmiotowego rozporządzenia jest już uregulowany odrębnymi przepisami
(konwencje międzynarodowe). Ponadto, ponieważ instytucje klasyfikacyjne są
podmiotami prywatnymi – narzucanie takim podmiotom zakresu działalności mogłoby
być uznane za niezgodne z prawem i zostać zaskarżone. Instytucja klasyfikacyjna sama
określa zakres swojej działalności oraz ustala przepisy, normy i wymagania w oparciu
o istniejące w tym zakresie standardy międzynarodowe.

Art. 24
Zasadność wyłączenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wydania
ww. rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki,
podyktowana jest faktem, iż opłaty z tytułu czynności jednostek dozoru technicznego,
w świetle brzmienia art. 34 ustawy, uiszczają osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na rzecz których są wykonywane
czynności dozoru technicznego. Są to środki własne powyższych podmiotów a nie
środki publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Jednocześnie ustalanie
wielkości stawek za czynności jednostek dozoru technicznego leży w kompetencjach
ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Urzędu Dozoru Technicznego.
W związku z tym niezasadne jest utrzymanie przepisu art. 34 ust. 3 w dotychczasowym
brzmieniu.

Art. 25
Ustawą z dnia 30 marca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz
o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 75, poz. 492) wprowadzono art. 51a,
który stanowi, iż przepisy rozdziału „Wytwarzanie i import produktów leczniczych”
stosuje się również do badanych produktów leczniczych. Wobec powyższego zasadna
jest zmiana upoważnienia ustawowego przez uwzględnienie odniesienia do badanych
produktów leczniczych. Natomiast ze względu na treść art. 115 pkt 6 Prawa
farmaceutycznego, który obliguje Głównego Inspektora Farmaceutycznego do
stosowania wytycznych zawartych w zbiorze procedur Wspólnoty Europejskiej,
dotyczących inspekcji i wymiany informacji, zamieszczenie w upoważnieniu zawartym
w art. 40 ust. 3 zwrotu „uwzględniając wytyczne zawarte w zbiorze procedur, o których
22

mowa w art. 115 pkt 6” pozwoli na zmianę rozporządzenia regulującego wzór
zezwoleń, każdorazowo po zmianie wzoru zezwoleń w Unii Europejskiej.

Art. 26
Uchylenie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw transportu z art. 27 ust. 2
ustawy o transporcie drogowym do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru
formularza jazdy wynika z tego, że wzór formularza jazdy określony jest
w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2121/98 z dnia 2 października 1998 r.
ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń Rady (EWG) nr 684/92
i (WE) nr 12/98 w zakresie dokumentów dla przewozu osób autokarem i autobusem.
Ponieważ rozporządzenie UE obowiązuje bezpośrednio, uzasadnione jest uchylenie
ust. 2 w art. 27.

Art. 27
Przyczyną proponowanych zmian w brzmieniu art. 20 ust. 3, art. 48 ust. 6 i art. 70 ust. 2
jest potrzeba zamiany upoważnień obligatoryjnych na fakultatywne, a w przypadku
brzmienia art. 100 – konieczność zastąpienia wadliwie sformułowanego upoważnienia
poprawnie skonstruowanym przepisem upoważniającym.

Ocena skutków regulacji:
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowe akty normatywne będą regulowały wyłącznie sytuację prawną
funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Agencji Wywiadu.
2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na zakres podmiotowy nie będą wymagane konsultacje społeczne
projektów tych aktów normatywnych.
3. Wpływ nowelizacji na rynek pracy i konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość
Przepisy omawianych aktów normatywnych nie będą miały wpływu na rynek
pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, a także nie wpłyną
w negatywny sposób na ograniczenie uznaniowości w działaniu organów
administracji publicznej oraz upraszczanie uznaniowości w działaniu organów
administracji publicznej oraz upraszczanie stosowanych procedur.
23

4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie tych aktów normatywnych nie spowoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa; przedmiotowe akty normatywne nie będą
w żaden sposób wpływać na budżety jednostek samorządu terytorialnego
5. Przedmiot projektowanych regulacji, co do zasady, nie będzie objęty prawem
Unii Europejskiej.

Art. 28
Zgodnie z art. 8 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 507/2008 z dnia 6
czerwca 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady
(WE) nr 1673/2000 w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych
na włókno (Dz. Urz. UE L 149 z 7.06.2008, str. 38), które z dniem 28 czerwca 2008 r.
zastąpiło rozporządzenie Komisji (WE) nr 245/2001, państwo członkowskie Unii
Europejskiej przed dniem 1 stycznia bieżącego roku gospodarczego jest obowiązane
określić współczynnik dla długiego włókna lnianego, krótkiego włókna lnianego
i włókna konopi. Współczynnik ten umożliwia wyliczenie indywidualnych limitów
włókna dla każdego przetwórcy, który jest upoważniony do ubiegania się o dopłatę do
przetwarzania. Współczynnik ten obliczany jest na podstawie szacunkowych danych,
przekazywanych przez przetwórców do dnia 20 września danego roku gospodarczego.
Następnie, po zakończeniu przerobu słomy lnianej lub konopnej (przerób ten może
trwać do 22 miesięcy od rozpoczęcia roku gospodarczego), w przypadku, gdy nie jest
wykorzystana cała krajowa gwarantowana ilość długiego włókna lnianego lub krajowa
gwarantowana ilość krótkiego włókna lnianego i włókna konopnego możliwe jest, na
podstawie art. 8 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia, zwiększenie tego
współczynnika w celu ponownego przydziału niewykorzystanych ilości. Konieczna jest
zatem zmiana rozporządzenia, do którego ogłoszenia upoważnia art. 12 ust. 1 lit. b
ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r. o organizacji niektórych rynków rolnych. Jednakże
istnieją wątpliwości, czy przy obecnym brzmieniu upoważnienia („corocznie”) jest to
możliwe, bowiem zmiana rozporządzenia nie następowałaby w tym samym roku
kalendarzowym, ale ok. 2 lata po ogłoszeniu ww. rozporządzenia. W związku z tym
wyraz „corocznie” w powyższym upoważnieniu proponuje się zastąpić wyrazami „dla
24

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: