Rządowy projekt ustawy o uchyleniu lub zmianie niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych
projekt dotyczy: uporządkowania systemu prawa, zmiany lub eliminacji wadliwych oraz zbędnych upoważnień ustawowych, a także dostosowania do wymogów Konstytucji RP i prawa UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1661
- Data wpłynięcia: 2009-01-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o uchyleniu lub zmianie niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 98, poz. 817
1661
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane zmiany w art. 43 § 6 ustawy – Kodeks karny wykonawczy będą
miały wpływ na osoby pozbawione wolności, zwalniane z zakładów karnych
i
ich rodzin, na osoby pokrzywdzone przestępstwem i ich rodziny oraz
stowarzyszenia, fundacje oraz instytucje, których celem działania jest pomoc
w społecznej readaptacji skazanych, a projektowane zmiany w art. 115 § 9 tej
ustawy będą miały wpływ na osoby pozbawione wolności oraz na zakłady
opieki zdrowotnej.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie w życie projektowanych zmian nie wywoła skutków
finansowych, stanowiących obciążenie dla budżetu państwa.
3. Wpływ na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz
rozwój regionalny
Projektowane zmiany nie spowodują skutków na rynku pracy, w sferze
konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczości oraz pozostaną bez wpływu
na sytuację i rozwój regionalny.
Art. 16
Prace legislacyjne związane z wdrożeniem nowych przepisów wykonawczych
w zakresie kierowania ruchem drogowym wskazały na potrzebę uzupełnienia art. 6
ustawy o przepisy materialne (ust. 3a i 3b) nakładające na osoby kierujące ruchem
drogowym obowiązek odbycia szkolenia, organizowanego przez wojewódzki ośrodek
ruchu drogowego, regulujące kwestie ewentualnej odpłatności szkolenia oraz
uzupełnienia delegacji o upoważnienie ministra właściwego do spraw wewnętrznych do
określenia zasad i programu szkolenia, wzoru zaświadczenia, a także wysokości opłat
za szkolenie, tryb ich pobierania i zwrotu (ust. 4).
Podczas ustalania wysokości maksymalnej opłaty za szkolenie osób, które mogą dawać
polecenia uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze, określono
wartość procentową minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego przepisami
ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1679,
z późn. zm.), która w 2009 r. będzie wynosić 1226 zł. Określenie maksymalnej wartości
15
bezwzględnej w PLN uniemożliwi uwzględnianie w przyszłości stopy inflacji. Przed
określeniem wartości procentowej wzięto pod uwagę wysokości opłat stosowanych
przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.
Ocena skutków regulacji:
Wejście w życie proponowanej zmiany upoważnienia ustawowego nie spowoduje
wydatków dla państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Należy założyć,
że ulegną zmniejszeniu koszty Policji o wydatki związane z organizacją
i prowadzeniem nieodpłatnie szkoleń w zakresie kierowania ruchem drogowym, które
były pokrywane z własnych środków. Dalsza realizacja tych zadań przez wojewódzkie
ośrodki ruchu drogowego będzie odbywała się odpłatnie. Wojewódzkie ośrodki ruchu
drogowego prowadzą samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych
w ustawie.
Wpływy z prowadzonych szkoleń wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego mogą
przeznaczyć na bieżące utrzymanie ośrodka, tj. na wydatki związane z organizacją
i prowadzeniem szkoleń.
Art. 17
Zasady i tryb emisji papierów wartościowych określone zostały w ustawie z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.)
oraz w wydanych na jej podstawie rozporządzeniach. Warunki emitowania skarbowych
papierów wartościowych opiewających na świadczenia pieniężne uprawniające do
określonych świadczeń niepieniężnych w zamian za te skarbowe papiery wartościowe
reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie warunków
emitowania obligacji skarbowych uprawniających do określonych świadczeń
niepieniężnych (Dz. U. Nr 133, poz. 926). Z uwagi na istnienie podstawy do emisji
skarbowych papierów wartościowych utrzymywanie przepisów rozdziału 2 ustawy
z dnia 25 czerwca 1997 r. jest niecelowe.
Art. 18
W trakcie prac nad wydaniem rozporządzenia, mającego na celu wypełnienie
powyższego upoważnienia ustawowego, okazało się, że upoważnienie przewiduje
określenie przypadków uzasadniających zwrot wniesionej opłaty za postępowanie
16
kwalifikacyjne, natomiast nie przewidziano trybu zwrotu tej opłaty. Dlatego też dla
wykonania upoważnienia niezbędne jest rozszerzenie zakresu delegacji o tryb zwrotu
opłaty.
Kolejna zmiana ma na celu doprecyzowanie obecnego przepisu art. 196 ustawy
o gospodarce nieruchomościami. Przepis ten upoważnia ministra właściwego do spraw
budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej do ustalenia minimalnych
wymogów programowych dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny
nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania
nieruchomościami, nie wskazując formy prawnej, w jakiej ma nastąpić ustalenie
powyższych wymogów programowych. Obecnie, ustalenie ww. wymogów
programowych następuje w formie komunikatu. Jednakże forma komunikatu, ze
względu na charakter aktu wewnętrznego, nie jest właściwa dla ustalenia wymogów dla
studiów podyplomowych, bowiem, zgodnie z przepisami art. 177 ust. 1 pkt 4, art. 182
ust. 1 pkt 4 oraz art. 187 ust. 1 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jednym
z warunków ubiegania się o nadanie ww. uprawnień i licencji zawodowych jest
ukończenie studiów podyplomowych, dla których minimalne wymogi programowe
ustala minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowej (art. 196 ust. 1). Ze względu na adresatów oraz nakładane na nich
obowiązki akt ustalający wymogi programowe dla studiów podyplomowych winien
mieć charakter aktu prawa powszechnie obowiązującego. Zatem, najbardziej
odpowiednią formą prawną ustalenia omawianych wymogów programowych wydaje
się być rozporządzenie. W związku z powyższym propozycja dodania do obecnego
art. 196 kolejnego ustępu, który w pkt 1 zawierać będzie upoważnienie dla ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej do
wydania rozporządzenia, w którym ustalone zostałyby minimalne wymogi programowe
dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości, pośrednictwa
w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomościami.
Zgodnie z tym upoważnieniem minister ustalałby grupy tematyczne kształcenia oraz
tematykę poszczególnych wykładów wraz z określeniem minimalnej liczby godzin, jaka
powinna być poświęcona danemu tematowi oraz grupie tematycznej. Ponadto, zasadne
wydaje się rozstrzygnięcie, jak długo powinny trwać studia podyplomowe.
W pkt 2, w dodawanym w art. 196 ust. 3, proponuje się zamieścić upoważnienie dla
ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
17
do wydania rozporządzenia, w którym ustalone zostałyby wymogi programowe dla
kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów, mających na celu doskonalenie
kwalifikacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie
nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości. Podobnie, jak w przypadku studiów
podyplomowych, przepis art. 196 ust. 2 upoważnia ministra do ustalenia wymogów
programowych dla ww. kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów, mających
na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawody w
dziedzinie gospodarowania nieruchomościami, nie wskazując formy prawnej, w jakiej
ma nastąpić ustalenie powyższych wymogów programowych. Ze względu na fakt, że
omawiane wymogi precyzują obowiązki, do jakich, na podstawie art. 175 ust. 2, art. 181
ust. 2 oraz art. 186 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zostali zobowiązani
rzeczoznawcy majątkowi, pośrednicy w obrocie nieruchomościami oraz zarządcy
nieruchomości, ww. wymogi programowe powinny zostać ustalone w akcie prawa
powszechnie obowiązującego, jakim jest rozporządzenie. W omawianym przepisie
proponuje się, aby minister ustalał grupy tematyczne ww. kursów specjalistycznych,
szkoleń lub seminariów.
Ponadto, zasadne wydaje się doprecyzowanie upoważnienia zawartego w art. 197 pkt 6
ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ze względu na to, że ustawodawca w art. 196
ust. 2 wprowadził obowiązek zgłaszania ministrowi programów kursów
specjalistycznych, konieczne wydaje się sprecyzowanie w akcie wykonawczym formy
i zasad zgłaszania i potwierdzania przez organizatorów doskonalenia aktualności
programów, a także zasad i form prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych
programów. Ponadto w rozporządzeniu określone zostaną wzory dokumentów
stosowanych w tym zakresie.
Art. 19
Proponowana zmiana ma na celu dostosowanie brzmienia upoważnienia do wymogów
konstytucyjnych przez zmianę formy współuczestniczenia w wydaniu aktu prawnego.
Współdziałanie ministra właściwego do spraw wewnętrznych w porozumieniu
z Prezesem Narodowego Banku Polskiego przy wydawaniu rozporządzenia zastąpi
wymóg zasięgnięcia opinii Prezesa. Upoważnienie uzupełniono również o wytyczną,
zgodnie z art. 92 Konstytucji RP.
18
Art. 20
Katalog zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, realizowanych przez
samorządy terytorialne, podlega częstym zmianom. Wynikają one m.in. ze zmian
przepisów ustawy o rehabilitacji (…) nakładających na samorządy terytorialne nowe
zadania.
W związku z tym wydanie, na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy, rozporządzenia
określającego zasady sporządzenia sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań
wiązałoby się z jego częstymi nowelizacjami. Obecnie zasady sprawozdawczości
samorządów terytorialnych ze zrealizowanych zadań, wynikających z ustawy
o rehabilitacji (…), zawarte są w regulacji wewnętrznej PFRON (Sprawozdanie
finansowo-rzeczowe z wykorzystania środków PFRON), która określa wzór, sposób
i terminy składania sprawozdania (w tym również zasady i sposoby rozliczeń
finansowych samorządów z Funduszem w zakresie wykorzystania środków, a także
zwrotu niewykorzystanych środków). Stanowi ono wystarczający dokument do
dokonania powyższych rozliczeń.
Przepis art. 38a ustawy nakłada na starostę obowiązek przekazywania wojewodzie (a na
wojewodę obowiązek przekazywania Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób
Niepełnosprawnych) informacji o szkoleniach, zatrudnieniu i osobach niepełno-
sprawnych zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy oraz zawiera upoważnienie
do wydania przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
rozporządzenia określającego wzory i sposób przedstawiania powyższych informacji.
W praktyce, przepis ten pozostaje jednak „martwy” , ponieważ powyższe dane
przekazywane są przez powiatowe urzędy pracy (jednostkę organizacyjną powiatu,
wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej) na podstawie innego aktu
normatywnego – ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U.
Nr
88, poz. 439, z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych do ww. ustawy:
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 2007 r. w sprawie programu
badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2008 (Dz. U. Nr 210, poz. 1521,
z późn. zm.) oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 2008 r.
w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu
ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych
w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1661
› Pobierz plik