Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego oraz ustawy o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej
Projekt dotyczy: wprowadzenia wymogu całkowitej niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe kandydatów do zawodu tłumacza przysięgłego oraz wprowadzenia wymogu posiadania przez nich nieposzlakowanej opinii oraz rozszerzenia katalogu sytuacji, w jakich Minister Sprawiedliwości zawiesza już ustanowionego tłumacza przysięgłego w wykonywanych czynnościach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 164
- Data wpłynięcia: 2008-01-02
- Uchwalenie: wycofany dnia 05-11-2008
164-002
funkcji (ograniczenie do obywateli państwa wysyłającego, dobrowolność) wyznaczają
przepisy umów wielostronnych i dwustronnych, w szczególności dwustronne umowy
konsularne. Należy także podkreślić, że dodatkowe uprawnienia konsulów,
przewidziane w projekcie ustawy, wykraczałyby w istotny sposób poza zakres funkcji
konsularnych określonych w art. 5 Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach konsularnych
z dnia 24.04.1963 r. (Dz. U. z 1982 r. Nr 13, poz. 98). Mogłyby być one ponadto
traktowane przez państwa przyjmujące jako naruszenie własnej jurysdykcji
w odniesieniu do ustalania warunków oraz kontroli wykonywania działalności
zawodowej na terytorium ich państw.
Pozostałe zmiany ustawy przedstawione w projekcie mają charakter
porządkujący lub uściślający obecne brzmienie ustawy i nie budzą zastrzeżeń.
Jednocześnie należy zauważyć, iż projekt ustawy przewiduje, że proponowane
przepisy wejdą w życie w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia, w związku z czym
istnieje możliwość, iż ustawa wejdzie w życie jeszcze w 2008 r. W takim przypadku
koszty realizacji przez Policję zadań w zakresie przeprowadzania wywiadów,
o których mowa w projektowanych przepisach (szacowanych na 700.000 zł. rocznie)
oraz wypłaty zwrotów kosztów podróży, zakwaterowania i diet dla tłumaczy
przysięgłych (szacowane na 80.000 zł. rocznie) powinny zostać zrealizowane
w ramach środków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2008 r. w części 15 –
Sądy powszechne, 37 – Sprawiedliwość i 42. – Sprawy wewnętrzne.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Rządu projekt powinien być
przedmiotem dalszych prac parlamentarnych, w trakcie których powinny zostać
uwzględnione uwagi i zastrzeżenia przedstawione w stanowisku.
5