Rządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki
projekt ustawy określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1637
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zasadach finansowania nauki
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 615
1637
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na krajowy rynek
pracy. Przewidywana jest restrukturyzacja jednostek naukowych które w wyniku oceny
uzyskają kategorię C, która może się dokonać w strukturze zatrudnienia.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie powinno mieć wpływ na zwiększenie konkurencyjności
gospodarki, wdrożeniach nowych rozwiązań naukowo-technicznych, zwiększeniem
skuteczności transferu uzyskanych wyników naukowych do gospodarki, efektywniejszego
zarządzania, racjonalizacji kosztów i efektywności działania. Podniesienia poziomu badań
naukowych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzanie nie wpływa w szczególny sposób na sytuację i rozwój regionalny.
01/06rch
31
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO)
z dnia……….
w sprawie sposobu i trybu wyłaniania kandydatów do Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych
Na podstawie art. 36 ust. 7 ustawy z dnia … o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr ...,
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "ministrem", w celu wyłonienia
kandydatów na członków Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, zwanego dalej
"Komitetem", zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra
oraz w siedzibie urzędu obsługującego ministra ogłoszenie o przeprowadzeniu naboru
kandydatów na członków Komitetu.
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1) nie później niż w terminie 3 miesięcy przed upływem kadencji członków Komitetu;
2) niezwłocznie w przypadku wygaśnięcia mandatu członka Komitetu przed upływem kadencji
z przyczyn określonych w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia …. 2009 r. o zasadach finansowania
nauki, zwanej dalej „ustawą”.
3. Ogłoszenie zawiera:
1) wskazanie podmiotów działających w sektorze gospodarczym i prowadzących działalność
innowacyjną uprawnionych do zgłaszania kandydatów na członków Komitetu;
2) opis wymagań, jakie powinni spełniać kandydaci na członków Komitetu, z zapewnieniem w
składzie Komitetu przedstawicieli poszczególnych grup dziedzin naukowych i różnych
rodzajów jednostek naukowych, a także różnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego:
3) wskazanie grup dziedzin nauki, do których prowadzony jest nabór kandydatów na członków
Komitetu;
4) formę zgłoszenia kandydata na członka Komitetu;
5) termin i miejsce składania zgłoszeń;
6) termin i sposób podania do publicznej wiadomości wykazu kandydatów na członków
Komitetu.
4. Zgłoszenia kandydatów na członków Komitetu oceniane są przez właściwą komórkę
organizacyjną urzędu obsługującego ministra pod względem zgodności z wymaganiami
przedstawionymi w ogłoszeniu.
5. Listę kandydatów na członków Komitetu, których zgłoszenia spełniają wymagania
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
przedstawione w ogłoszeniu, zamieszcza się na stronie podmiotowej ministra w Biuletynie
Informacji Publicznej w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia upływu terminu do składania
zgłoszeń.
§ 2. Podmiotami uprawnionymi do zgłaszania kandydatów na członków Komitetu są rady
naukowe jednostek naukowych, o których mowa w art. 2 pkt 8 lit. a-e ustawy o zasadach
finansowania nauki, posiadające kategorię A lub B oraz organy reprezentujące podmioty
działające w sektorze gospodarczym i prowadzące działalność innowacyjną.
§ 3. 1. Kandydatem na członka Komitetu może być osoba, która:
1)
cieszy
się nieposzlakowaną opinią i przestrzega zasad etyki naukowej i zawodowej;
2)
korzysta
z
pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe.
2. Kandydat zgłoszony przez jednostki naukowe, o których mowa w art. 2 pkt 8 lit. a-e
ustawy, powinien posiadać co najmniej stopień naukowy doktora.
§ 4. Kandydatem na członka Komitetu nie może być osoba pełniąca funkcję:
1) rektora, prorektora lub kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni;
2) dyrektora instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego;
3) prezesa lub wiceprezesa Polskiej Akademii Nauk lub Polskiej Akademii Umiejętności;
4)
przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego lub
Rady Głównej Instytutów Badawczych;
5) członka Państwowej Komisji Akredytacyjnej;
6) członka Komitetu przez dwie kadencje.
§ 5. Kandydat na członka Komitetu nie może być członkiem organów:
1) Narodowego Centrum Nauki;
2) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister
Nauki
i
Szkolnictwa
Wyższego
UZASADNIENIE
Rozporządzenie stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 36 ust. 7 ustawy z dnia
………. 2009 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr ….., poz. …). Określa sposób i tryb wyłaniania
kandydatów na członków Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, zapewniający zachowanie
zrównoważonej reprezentacji różnych grup dziedzin naukowych, różnych rodzajów jednostek naukowych
a także różnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego.
W celu wyłonienia kandydatów do Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych Minister właściwy do
spraw nauki zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w siedzibie urzędu obsługującego
Ministra ogłoszenie o przyjmowaniu zgłoszeń kandydatów na członków Komitetu. Rozporządzenie
określa treść ogłoszenia, podmioty uprawnione do zgłaszania kandydatów na członków komitetu,
wymagania, jakie muszą spełniać kandydaci na członków oraz osoby, które nie mogą kandydować do
Komitetu.
W rozporządzeniu zawarte są również przepisy określające sposób podawania do publicznej informacji
listy kandydatów, których zgłoszenia spełniają przepisy rozporządzenia oraz warunki określone w
ogłoszeniu o naborze kandydatów na członków Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych.
Opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na osoby prowadzące działalność w sektorze naukowym oraz w
obszarze życia społeczno-gospodarczego, które spełniają wymagania stawiane kandydatom na członków
Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych.
2. Zakres konsultacji społecznych
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie skierowany do zaopiniowania do
zostanie przesłane do zaopiniowania do instytucji i organizacji reprezentujących środowisko naukowe:
Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii Umiejętności, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Rady
Głównej Jednostek Badawczo – Rozwojowych, Rady Nauki, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół
Polskich, fundacji i stowarzyszeń naukowych oraz związków zawodowych pracowników nauki.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz.1414).
3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym na bud et państwa i bud ety jednostek
samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki i dochody sektora finansów
publicznych jak też na dochody i wydatki budżetu państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1637 › Pobierz plik