eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki

Rządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki

projekt ustawy określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zasadach finansowania nauki
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 615

1637

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 29 ust. 5 ustawy z dnia
…………………2009 r. o zasadach finansowania nauki nakładającego na ministra wła ciwego do spraw
nauki obowiązek ustalenia wynagrodzenia przysługującego członkom Komitetu Ewaluacji Jednostek
Naukowych, zespołów ewaluacji, specjalistycznych i interdyscyplinarnych oraz ekspertów i recenzentów.
Rozporządzenie okre la wysoko ć wynagrodzenia, jakie przysługuje członkom Komitetu
Ewaluacji Jednostek Naukowych, w/w zespołom za udział w posiedzeniu Komisji oraz stawki
wynagrodzenia ekspertów i recenzentów dokonujących opinii dotyczącej przyznania rodków finansowych
na naukę, a także stawki wynagrodzeń za dokonanie kontroli merytorycznej lub finansowej dotyczącej
realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań realizowanych ze rodków finansowych na
naukę.
Wynagrodzenie przysługuje wszystkim członkom Komisji, z wyłączeniem członków Komisji będących
pracownikami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, którzy nie otrzymają wynagrodzenia, gdyż
posiedzenia Komisji będą się odbywać w ramach ich obowiązków służbowych oraz godzin pracy.
Ze względu na znaczną liczbę posiedzeń Komisji, co jest spowodowane specyfiką zadań Komitetu i jego
Komisji, przyjęto zasadę wypłaty wynagrodzenia za udział w posiedzeniu w formie ryczałtu miesięcznego,
co będzie stanowiło mniejsze obciążenie dla budżetu państwa.

Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Regulacje dotyczą Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, zespołów ewaluacji,
specjalistycznych i interdyscyplinarnych oraz ekspertów i recenzentów.

2. Zakres konsultacji społecznych.

Projekt wymaga konsultacji społecznych. Projekt zostanie skierowany do: Konferencji Rektorów
Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii
Nauk, Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców Polskich,
Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarno ć” oraz Ogólnopolskiego Porozumienia
Związków Zawodowych.

Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414)

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.

Wej cie w życie rozporządzenia nie wywoła dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa, poza skutkami wskazanymi w Ocenie Skutków Regulacji dołączonej do projektu ustawy
o zasadach finansowania nauki. rodki finansowe na wynagrodzenia zostaną zagwarantowane
budżecie państwa w czę ci 28 – Nauka, na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.

3

Przedmiot rozporządzenia nie będzie miał bezpo redniego wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.

Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjno ć wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny






01/08rch

4
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia…………………………………………..r.
w sprawie merytorycznej i finansowej kontroli realizacji badań naukowych, prac
rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę oraz
wydatkowania tych środków

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy z dnia ………………………………… o zasadach
finansowania nauki (Dz. U. Nr ……., poz. ………) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania merytorycznej i finansowej kontroli
realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i innych zadań finansowanych ze środków
finansowych na naukę, zwanych dalej "zadaniami" oraz kontroli wydatkowania tych środków,
a także tryb wyznaczania zespołów kontrolujących, sposób dokumentowania kontroli oraz
formułowania zaleceń i wniosków pokontrolnych.

§ 2. 1. .Kontrola jest przeprowadzona w jednostce naukowej lub innym podmiocie,
zwanym dalej „kontrolowanym podmiotem”, którym przekazano środki finansowe na naukę na
podstawie ustawy z dnia .................. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej „ustawą”.


2. Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „ministrem”. zarządza
przeprowadzenie kontroli, określając kontrolowany podmiot, zadania podlegające kontroli,
termin kontroli oraz skład zespołu kontrolującego.
§ 3. 1. Kontrolę przeprowadzają osoby zatrudnione w urzędzie obsługującym ministra
oraz eksperci właściwi ze względu na przedmiot kontroli niebędący pracownikami tego urzędu, z
wyłączeniem osób zatrudnionych w podmiocie kontrolowanym


_________
1)
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust.
2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2. Na eksperta naukowego wyznacza się osobę posiadającą co najmniej stopień naukowy
doktora w dziedzinie nauki odpowiedniej ze względu na merytoryczny zakres kontroli.
W przypadkach uzasadnionych specyfiką kontroli, ekspertem może być wyjątkowo osoba
posiadająca tytuł zawodowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. –
Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.2)).Na wniosek ministra
kandydat na eksperta może być wskazany przez zespół specjalistyczny, interdyscyplinarny albo
zadaniowy powołany na podstawie art. 50 ustawy.
3. Na eksperta budowlanego wyznacza się osobę posiadającą uprawnienia budowlane,
o których mowa w art. 12-15 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r.
Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.3)).
4. Na eksperta finansowego wyznacza się biegłego rewidenta, głównego księgowego lub
zastępcę głównego księgowego, posiadających wykształcenie wyższe
5. Ekspert powinien być bezstronny w odniesieniu do przedmiotu kontroli oraz podmiotu
kontrolowanego. Ekspertem nie może być osoba, w stosunku do której występują okoliczności
mogące wpłynąć na bezstronność jej udziału w kontroli, w szczególności gdy kontrola dotyczy
zadania, którego jest wykonawcą.
6. Funkcje ekspertów, o których mowa w ust. 2-4, nie mogą być łączone przez jedną osobę w
odniesieniu do danej kontroli.
7. W danym roku kalendarzowym ta sama osoba może uczestniczyć jako ekspert w nie
więcej niż siedmiu kontrolach.
§ 4. Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia
kontroli wydanego przez ministra.


_________

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 144, poz. 1043, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 176, poz. 1238 i 1240
i Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r., Nr 170, poz. 1217, z
2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880 i Nr 191, poz. 1373 oraz z 2008 r. Nr 145, poz.
914, Nr 199, poz. 1227, Nr 206, poz. 1287 i Nr 210, poz. 1321.


2

2. Imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) datę wydania oraz numer upoważnienia;
2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3) imię i nazwisko kontrolującego;
4) nazwę i siedzibę kontrolowanego podmiotu;
5) przedmiot i zakres kontroli;
6) termin zakończenia kontroli;
7) termin ważności upoważnienia;
8) pieczęć urzędową i podpis ministra.
§ 5. Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący zawiadamiają kierownika
kontrolowanego podmiotu o zadaniach podlegających kontroli, okazując dokument tożsamości i
imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
§ 6. 1. Kontrolujący ma prawo do:
1) wstępu do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego;
2) wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, z zachowaniem przepisów
o ochronie informacji niejawnych oraz przepisów o ochronie tajemnic ustawowo chronionych;
3) żądania od organów oraz pracowników kontrolowanego podmiotu ustnych i pisemnych
wyjaśnień;
4) zabezpieczania dowodów.
2. Kontrolujący może żądać sporządzenia niezbędnych do przeprowadzenia kontroli,
uwierzytelnionych odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz kopii dokumentów, których
zgodność z oryginałem potwierdza kierownik właściwej komórki organizacyjnej kontrolowanego
podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zapewnia kontrolującemu warunki niezbędne do
sprawnego przeprowadzenia czynności kontrolnych, a w szczególności udostępnia obiekty,
urządzenia i dokumenty oraz umożliwia udzielanie wyjaśnień przez pracowników podmiotu
kontrolowanego.
§ 7. 1. Organy oraz pracownicy kontrolowanego podmiotu udzielają ustnych lub pisemnych
wyjaśnień w wyznaczonym przez kontrolującego terminie.

3
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: