Rządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki
projekt ustawy określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1637
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zasadach finansowania nauki
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 615
1637
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Rozporządzenie adresowane jest do jednostek, w których jest przeprowadzana kontrola,
realizujących badania naukowe, prace rozwojowe i inne zadania finansowane ze środków
finansowych na naukę, którym minister właściwy do spraw nauki przekazał środki finansowe.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do zaopiniowania następującym partnerom
społecznym:
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych,
Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych,
Związkowi Rzemiosła Polskiego, Związkowi Nauczycielstwa Polskiego, Krajowej Sekcji Nauki
NSZZ „Solidarność”, Krajowej Radzie Nauki ZNP.
Ponadto rozporządzenie zostanie przesłane do zaopiniowania następującym podmiotom
środowiskowym: Parlamentowi Studentów RP, Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego, Radzir
Nauki, Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Polskiej Akademii Nauk, Radzie Głównej Jednostek
Badawczo – Rozwojowych, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Krajowej
Reprezentacji Doktorantów a także Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169,
poz.1414).
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i
bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10
5. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny kraju.
01/07rch
11
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia …………………………….. 2009 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków
finansowych na naukę
Na podstawie art. 35 ust.2 ustawy z dnia …………………………… r. o zasadach
finansowania nauki (Dz. U. Nr………, poz. …….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego
wydatkowania środków finansowych na naukę, o których mowa w ustawie z
dnia
………………………………r. o zasadach finansowania nauki, zwanego dalej "audytem".
§ 2. Obowiązkowemu audytowi podlegają:
1) projekty, w których całkowita wartość dofinansowania przekracza 2 mln zł (audyt projektu);
2)
jednostki naukowe, które otrzymują środki na działalność statutową (audyt jednostki
naukowej);
3) Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (audyt centrum).
§ 3. 1. Audyt przeprowadza podmiot niezależny od audytowanego podmiotu, posiadający
odpowiednie kwalifikacje i wiedzę z zakresu audytu, zwany dalej "audytorem".
2. Audyt mogą przeprowadzać:
1) osoby spełniające warunki określone w art. 58 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.2));
2) osoby, o których mowa w art. 23 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o
finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832);
3) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zatrudniające
przy przeprowadzaniu audytu osoby wymienione w pkt 1 i 2.
3.
Audytowany podmiot wybiera audytora na swój koszt, zgodnie z przepisami
o zamówieniach publicznych.
______
1)
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust.
2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz.
319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz.
560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 209, poz.1317.
§ 4. Celem przeprowadzenia audytu jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1) wiarygodności danych, zarówno liczbowych, jak i opisowych, zawartych w dokumentach
związanych z realizowanym projektem lub prowadzoną przez jednostkę naukową
działalnością naukową;
2) realizacji wydatków i uzyskania założonych efektów zgodnie z wymaganiami zawartymi we
wniosku, decyzji i umowie o dofinansowanie;
3) poprawnego sposobu udokumentowania i ewidencyjnego wyodrębnienia rzeczywistych
operacji gospodarczych;
4) wiarygodności danych, zarówno liczbowych, jak i opisowych, zawartych w dokumentach
związanych z działalnością prowadzoną przez Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe
Centrum Badań i Rozwoju w tym poprawnego sposobu udokumentowania i ewidencyjnego
wyodrębnienia rzeczywistych operacji gospodarczych oraz opracowania sprawozdań.
§ 5.
Kierownik audytowanego podmiotu zapewnia warunki niezbędne do sprawnego
przeprowadzenia audytu, a w szczególności udostępnia obiekty, urządzenia i dokumenty oraz
umożliwia bezzwłoczne udzielanie wyjaśnień.
§ 6. Audytor ma prawo wglądu do związanych z przeprowadzanym audytem informacji,
danych i innych dokumentów, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, oraz
do wykonywania z nich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem
przepisów o ochronie tajemnic ustawowo chronionych.
§ 7. 1. Pracownicy audytowanego podmiotu są obowiązani, na żądanie audytora, udzielać
informacji i wyjaśnień oraz potwierdzać "za zgodność z oryginałem" kopie dokumentów i ich
odpisy, wyciągi, zestawienia oraz wydruki.
2.
Udzielone ustnie informacje i złożone ustnie wyjaśnienia powinny zostać
zaprotokołowane oraz podpisane przez audytora i przez osobę, która ich udzieliła lub je złożyła.
§ 8. Audyt projektu obejmuje w szczególności sprawdzenie:
1) zgodności realizacji projektu z umową;
2) poprawności polityki rachunkowości;
3) funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
4) poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu,
zasadności wydatków, sposobu ich udokumentowania i ich wyodrębnienia w ewidencji
księgowej;
5) terminowości rozliczania otrzymanych środków finansowych;
6) przepływów na rachunku bankowym związanych z projektem;
7) wiarygodności sprawozdań z realizacji projektu;
8) sposobu monitorowania realizacji celów projektu;
9) przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych
i rachunkowości w tym w zakresie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
10) sposobu archiwizacji dokumentacji dotyczącej projektu;
11) wykonania zaleceń wcześniejszych kontroli i audytów.
§ 9. Audyt projektu powinien zostać rozpoczęty po zrealizowaniu co najmniej 80 %
planowanych wydatków związanych z projektem i zakończony przed złożeniem końcowego
sprawozdania z realizacji projektu.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1637
› Pobierz plik