Rządowy projekt ustawy o zasadach finansowania nauki
projekt ustawy określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1637
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zasadach finansowania nauki
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 615
1637
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Celem regulacji jest podniesienie konkurencyjności gospodarki. Projektowane rozporządzenie
dotyczy wsparcia w zakresie inwestycji budowlanych udzielanego przedsiębiorcom
prowadzącym działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji społecznych zostanie skierowany do:
•
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
•
Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego,
•
Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych,
•
Prezesa Polskiej Akademii Nauk,
•
Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
•
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
•
Konfederacji Pracodawców Polskich,
•
Business Center Club,
•
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
•
Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”,
•
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego.
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na wydatki i
dochody bud etu państwa i jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie nowych przepisów nie powinno skutkować zwiększeniem wydatków ani
zmniejszeniem dochodów budżetu państwa. Przewiduje się większą racjonalizację wydatków
na działalność inwestycyjną w związku z uściśleniem wymagań skierowanych do
wnioskodawców o finansowanie inwestycji budowlanych.
4. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na krajowy rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorców.
Przedmiotowe rozporządzenie w perspektywie długofalowej będzie miało niewielki wpływ na
konkurencyjność gospodarki, w tym na funkcjonowanie i przedsiębiorstw. Przyczyni się
jednak do zainicjowania wymiany między sektorami nauki i gospodarki, co w efekcie wpłynie
na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, a nowe technologie bezpośrednio przyczynią
się do podniesienia konkurencyjności polskiej gospodarki.
6. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie może mieć pośredni wpływ na sytuację i rozwój regionalny
poprzez wzrost współpracy sfery badawczo-rozwojowej i gospodarki w poszczególnych
regionach.
01/14rch
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 2009 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę
przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranic
Na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 2009 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr ,poz. ) zarządza
się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę,
przeznaczanych na cele określone w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia ............ o zasadach finansowania nauki, zwanej
dalej „ustawą”.
§ 2.
Finansowanie współpracy naukowej z zagranicą obejmuje:
1) projekty realizowane we współpracy z partnerem zagranicznym, obejmujące badania naukowe, prace
rozwojowe lub działalność upowszechniającą naukę, realizowane w ramach międzynarodowych
programów, inicjatyw lub przedsięwzięć badawczych, współfinansowane z zagranicznych środków
finansowych nie podlegających zwrotowi, zwane dalej „projektami międzynarodowymi
współfinansowanymi”;
2) działania wspomagające uczestnictwo w programach, inicjatywach lub przedsięwzięciach badawczych,
o których mowa w pkt 1, dotyczące:
a) przygotowania wniosku o grant europejski, w tym stworzenie konsorcjum międzynarodowego,
przygotowanie i złożenie wniosku o grant europejski w konkursie ogłoszonym w ramach
programu ramowego w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji przez
jednostkę naukową lub podmiot działający na rzecz nauki, zwany dalej „uprawnionym
podmiotem” występujący w roli koordynatora konsorcjum,
b) działalności punktów kontaktowych do spraw europejskich programów badawczych, zwanych
dalej „punktami kontaktowymi”,
c) działań mających na celu zwiększenie uczestnictwa w europejskich programach badawczych;
3) opłacanie składek na rzecz instytucji lub organizacji międzynarodowych, wynikających z zawartych
umów międzynarodowych, z wyłączeniem składek od osób fizycznych;
4) wniesienie wkładu krajowego na rzecz wspólnego międzynarodowego programu lub przedsięwzięcia,
w ramach którego są finansowane badania naukowe i prace rozwojowe.
§ 3.
1.
rodki finansowe przyznaje się na podstawie wniosku złożonego przez uprawniony podmiot.
2. Wysokość przyznanych środków finansowych nie może być wyższa od określonej we wniosku.
3. Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „ministrem”, może zdecydować o przyjmowaniu wniosków
przesłanych drogą elektroniczną, opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.),.
4. Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w
rozporządzeniu. Wnioski niekompletne zwraca się wnioskodawcy wraz z zawiadomieniem o przyczynach
zwrotu i możliwości uzupełnienia wniosku w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania
zawiadomienia.
5. Wniosek podlega ocenie zespołu specjalistycznego lub interdyscyplinarnego, o którym mowa w art. 50 ust.
1 ustawy, zwanego dalej „zespołem”. Ocena wniosku zawiera propozycję wysokości finansowania lub odmowy
przyznania środków finansowych wraz z uzasadnieniem.
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej nauka na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
(Dz.U. Nr 216, poz. 1596).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i Nr 217, poz. 2125,
z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 145, poz. 1050.
1
6. W przypadku wniosku o przyznanie środków finansowych na badania dotyczące obronności
i bezpieczeństwa państwa, zespołem właściwym do przygotowania propozycji oceny jest zespół, o którym mowa
w art. 50 ust. 4 ustawy.
7. Minister może podjąć decyzję o zwolnieniu z oceny zespołu wniosku o przyznanie środków finansowych na
realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego, zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy.
§ 4.
1. Decyzja ministra o finansowaniu lub odmowie finansowania współpracy naukowej z zagranicą jest
podejmowania w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia złożenia kompletnego, spełniającego wymagania
formalne wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres ten może ulec przedłużeniu, nie dłużej
jednak niż do 12 miesięcy.
2. Decyzję ministra o finansowaniu albo odmowie finansowania współpracy naukowej z zagranicą doręcza się
uprawnionemu podmiotowi.
3.
rodki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą są przekazywane uprawnionemu
podmiotowi:
1) na podstawie decyzji – na cele określone w § 2 pkt 1 i pkt 2.lit a;
2) na podstawie umowy, zawartej między ministrem a uprawnionym podmiotem, określającej warunki
realizacji, finansowania i rozliczenia środków finansowych – na cele określone w § 2 pkt 2 lit b i c;
3) bezpośrednio przez ministra – na cele określone w § 2 pkt 3 i 4.
4. Przyznane środki finansowe nie podlegają waloryzacji.
5.
rodki finansowe mogą być przekazane jednorazowo lub w ratach rocznych. Sposób przekazania określa
decyzja lub umowa.
6. W terminie 90 dni od dnia zakończenia realizacji zadań określonych w decyzji lub umowie niewykorzystane
środki finansowe podlegają zwrotowi na właściwy rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra. Brak
zwrotu środków finansowych w terminie, powoduje naliczenie odsetek ustawowych od dnia upływu
powyższego terminu do dnia ich zwrotu.
7.
rodki finansowe uznane za wykorzystane nieprawidłowo podlegają zwrotowi na właściwy rachunek
bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi za okres od dnia
stwierdzenia przez ministra nieprawidłowego wykorzystania tych środków do dnia ich zwrotu, a w odniesieniu
do środków finansowych przekazanych na podstawie umowy zgodnie z warunkami określonymi w tej umowie.
8. Uprawniony podmiot otrzymujący środki finansowe odpowiada za realizację zadań i wydatkowanie
środków zgodnie z kosztorysem i harmonogramem zawartymi we wniosku stanowiącym podstawę przyznania
środków.
§ 5.
1. Uprawniony podmiot realizujący projekt międzynarodowy współfinansowany może ubiegać się o środki
finansowe na naukę na pokrycie kosztów uznanych za kwalifikowalne przez gremium międzynarodowe, które są
ponoszone ze środków krajowych i stanowią wkład własny podmiotu w projekcie. Wnioskowana kwota nie
może przekroczyć 60% planowanych kosztów ogółem udziału podmiotu w projekcie.
2. Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację projektu międzynarodowego
współfinansowanego, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia może zostać
złożony w każdym czasie, w dwóch egzemplarzach przez uprawniony podmiot biorący udział w projekcie.
3. Wniosek powinien dotyczyć planowanego okresu realizacji projektu, w szczególności okresu wynikającego
z warunków międzynarodowego programu, inicjatywy lub przedsięwzięcia badawczego i kosztów planowanych
do poniesienia w tym okresie.
4. Uprawniony podmiot realizujący projekt międzynarodowy współfinansowany może ubiegać się o zwrot
kosztów, zwany dalej „refundacją”, poniesionych na realizację projektu w roku złożenia wniosku.
5. Do wniosku dołącza się kopię kontraktu, umowy lub innego dokumentu, zawartego z gremium
międzynarodowym, potwierdzającego współfinansowanie projektu ze środków zagranicznych niepodlegających
zwrotowi, zawierającego informacje dotyczące podziału zadań i zagranicznych środków finansowych pomiędzy
podmioty uczestniczące w realizacji projektu oraz pełen wykaz uczestników.
6. Podmiot działający na rzecz nauki, składa także:
1) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego – wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia
wniosku w urzędzie obsługującym ministra;
2) w przypadku spółek handlowych, w tym z udziałem kapitału zagranicznego – kopię umowy lub statutu
spółki;
3) kopię sprawozdania finansowego za rok poprzedzający rok złożenia wniosku lub za ostatni pełny
kwartał, jeśli dany uprawniony podmiot istnieje krócej niż rok;
4) oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5) oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
2
§ 6.
1. W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych związanych z koniecznością wykonania
doświadczeń na ludziach do oceny mogą być przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę właściwej
komisji etycznej.
2. W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych związanych z koniecznością wykonania
doświadczeń na zwierzętach do oceny mogą być przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę
właściwej komisji etycznej, wymaganą na podstawie przepisów o doświadczeniach na zwierzętach.
3. W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych dotyczących prowadzenia badań nad
gatunkami roślin, zwierząt lub grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną do
oceny mogą być przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę lub zezwolenie wymagane na
podstawie przepisów o ochronie przyrody.
4. W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych związanych z prowadzeniem badań nad
organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów do oceny mogą być
przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę wymaganą na podstawie przepisów o organizmach
genetycznie zmodyfikowanych.
§ 7.
1. Wniosek ocenia się w skali od 0 do 10 punktów, uwzględniając następujące kryteria:
1) wartość naukową projektu i znaczenie badań naukowych lub prac rozwojowych dla rozwoju
priorytetowych dziedzin nauki w Polsce;
2) uzyskanie dostępu do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych osiągniętych przez
uczestników programu, w tym możliwości praktycznego wykorzystania w kraju pozyskanej wiedzy,
umiejętności lub technologii;
3) kategorię jednostki naukowej;
4) zasadność planowanych kosztów, w tym zakupu aparatury naukowo-badawczej w stosunku do
przedmiotu i zakresu projektu;
5) prawidłowość i ocenę wywiązywania się uprawnionego podmiotu z realizowanych uprzednio zadań
finansowanych ze środków finansowych na naukę.
2.
rodki finansowe na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego są przyznawane w drodze
decyzji na cały okres realizacji projektu, jednak nie dłużej niż na 6 lat. W uzasadnionych przypadkach, na
wniosek uprawnionego podmiotu, składanego nie później niż na 3 miesiące przed terminem zakończenia
realizacji projektu określonym w decyzji, okres ten może zostać przedłużony.
3. Decyzja określa warunki i sposób realizacji projektu.
4.
rodki finansowe są przekazywane na rachunek główny uprawnionego podmiotu.
5.
rodki finansowe mogą być przeznaczone również na refundację.
6. W przypadku przyznania środków w wysokości niższej niż wnioskowana, uprawniony podmiot jest
obowiązany przedłożyć w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji skorygowane kosztorys i harmonogram,
uwzględniające zmiany określone w decyzji. Niespełnienie warunku uważa się za rezygnację z przyznanego
finansowania.
§ 8.
1. Uprawniony podmiot może wystąpić do ministra z wnioskiem o wyrażenie zgody na istotną zmianę
warunków realizacji projektu międzynarodowego współfinansowanego nie później niż na 3 miesiące przed
upływem terminu zakończenia realizacji zadań w projekcie. Zmiana nie może dotyczyć zakończonych lat
realizacji projektu.
2. Za istotną zmianę warunków realizacji projektu międzynarodowego współfinansowanego uznaje się w
szczególności:
1) zmianę terminu zakończenia projektu międzynarodowego współfinansowanego;
2) zmianę zakresu zadań realizowanych przez uprawniony podmiot;
3) zmianę terminów realizacji zadań określonych w harmonogramie;
4) zmianę w strukturze zakupów lub wytworzenia aparatury.
3. Wniosek o wyrażenie zgody na istotną zmianę warunków realizacji projektu międzynarodowego
współfinansowanego jest opiniowany przez zespół. Zasięgnięcia opinii nie wymagają zmiany zaakceptowane
przez gremium międzynarodowe, które uprawniony podmiot powinien udokumentować.
4. Nie uważa się za istotną zmianę warunków realizacji projektu międzynarodowego współfinansowanego
zwiększenia lub zmniejszenia nie więcej niż o 15% środków finansowych w poszczególnych pozycjach
kosztorysu, bez zwiększenia wysokości finansowania przyznanego przez ministra na realizację projektu i bez
zmiany wysokości środków finansowych w poszczególnych latach.
3
§ 9.
1. Uprawniony podmiot, któremu zostały przekazane środki finansowe na realizację projektu
międzynarodowego współfinansowanego, składa raporty roczne oraz raport końcowy, sporządzone w dwóch
egzemplarzach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Raport roczny składa się do dnia 31 marca następnego roku.
3. W przypadku stwierdzenia rozbieżności przekraczających 25% między raportem rocznym a kosztorysem
zawartym we wniosku stanowiącym podstawę przyznania środków lub stwierdzenia wykorzystania
przekazanych środków na poziomie niższym niż 75%, raport roczny jest oceniany przez zespół. Oceny dokonuje
się pod względem merytorycznym oraz prawidłowości wykorzystania przyznanych środków, w tym zgodności
wykonywanych zadań z celem i zakresem przedmiotowym określonym w harmonogramie i kosztorysie
zawartymi we wniosku stanowiącym podstawę przyznania środków.
4. Minister przyjmuje raport roczny i rozstrzyga o:
1) kontynuacji finansowania;
2) wstrzymaniu lub zmniejszeniu dalszego finansowania przez uchylenie lub zmianę decyzji.
5. Raport końcowy składa się w terminie 30 dni od dnia dokonania rozliczenia finansowego projektu przez
gremium międzynarodowe wraz z kopią dokumentu potwierdzającego rozliczenie projektu przez ten podmiot.
6. W przypadku, gdy termin zakończenia realizacji zadań określonych w decyzji jest późniejszy niż termin
zakończenia kontraktu lub umowy z gremium międzynarodowym, raport końcowy składa się w terminie 60 dni
od dnia zakończenia zadań przewidzianych w harmonogramie.
7. Raport końcowy podlega ocenie zespołu z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1) uznanie projektu za wykonany i rozliczony przez gremium międzynarodowe;
2) zgodność zakresu merytorycznego wykonanej pracy z zakresem określonym we wniosku;
3) prawidłowość wydatkowania środków na naukę na realizację projektu i zasadność wydatków w
stosunku do uzyskanych wyników.
8. Minister na podstawie oceny raportu końcowego dokonanej przez zespół uznaje projekt za:
1) wykonany;
2) wykonany z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z
ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kary, o której mowa w § 17 ust. 2;
3) niewykonany w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych
wykorzystanych nieprawidłowo lub z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kary, o której mowa w
§ 17 ust. 2.
§ 10.
1. W ramach finansowania przygotowania wniosku o grant europejski, uprawniony podmiot może wnioskować
o przyznanie środków finansowych na refundację.
2. Za kwalifikowalne koszty przygotowania wniosku o grant europejski uznaje się:
1) uzupełniające badania naukowe w przedmiocie planowanego grantu europejskiego, dokonywane w celu
weryfikacji istniejącego stanu wiedzy;
2) badanie zastrzeżeń patentowych oraz innowacyjności tematyki grantu europejskiego;
3) opracowanie wniosku o grant europejski;
4) podróże służbowe zrealizowane w celu zorganizowania konsorcjum oraz przygotowania wniosku o
grant europejski;
5) organizację spotkań roboczych konsorcjum;
6) szkolenia z zakresu pisania wniosków lub zarządzania projektem;
7) zakup sprzętu niezbędnego do opracowania wniosku o grant europejski;
8) zakup materiałów eksploatacyjnych, a także programów komputerowych, niezbędnych do opracowania
wniosku o grant europejski;
9) inne działania niż określone w pkt 1-9, jeżeli zostaną uznane przez zespół za niezbędne do stworzenia
konsorcjum międzynarodowego lub przygotowania wniosku o grant europejski.
3. Refundacja może dotyczyć kosztów poniesionych w okresie od dnia ogłoszenia konkursu przez Komisję
Europejską do dnia złożenia wniosku o grant europejski do Komisji Europejskiej.
4. Minister określa i ogłasza w biuletynie ministra wysokość dopuszczalnego finansowania, strukturę kosztów
oraz wykaz obszarów objętych finansowaniem, uwzględniając konkursy, w których wymogiem jest złożenie
wniosku o grant europejski przez konsorcjum międzynarodowe.
§ 11.
1. Wniosek o przyznanie środków finansowych na przygotowanie wniosku o grant europejski, sporządzony
według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia, uprawniony podmiot składa w dwóch
egzemplarzach w urzędzie obsługującym ministra po ustaleniu wysokości poniesionych kosztów podlegających
refundacji, jednak nie później niż 6 miesięcy od tego dnia.
2. Uprawniony podmiot wraz z wnioskiem składa poświadczone za zgodność z oryginałem kopie:
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1637 › Pobierz plik