Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1636
- Data wpłynięcia: 2009-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
- data uchwalenia: 2010-04-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616
1636
działalność
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia ma znaczenie dla ministra właściwego do spraw nauki, z
punktu widzenia dokonywania przez niego oceny stopnia realizacji przez
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jego ustawowych zadań z zakresu polityki
naukowej i innowacyjnej państwa oraz oceny sytuacji finansowej Centrum.
Rozporządzenie ma również wpływ na organy Centrum, w zakresie, w jakim są
one zobowiązane do terminowego i rzetelnego wywiązywania się z obowiązków w
zakresie sprawozdawczości obejmującej wyniki realizacji zadań Centrum oraz
przepływy finansowe w ramach realizacji tych zadań.
2. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt
skierowany zostanie do: Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady
Głównej Szkolnictwa Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej
Jednostek Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej
Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych.
Projekt zamieszczony zostanie także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414).
3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym bud et
państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wpływ pośredni.
Sprawozdawczość finansowa oraz podsumowanie dotyczące realizacji zadań
Centrum będą miały wpływ na wysoką jakość oceny efektywności funkcjonowania
Centrum i realizacji przez nie ustawowych zadań. Tym samym przyczyni się do
podejmowania decyzji pozwalających optymalizować koszty funkcjonowania oraz
sprawność realizacji zadań Centrum.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/20rch
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WY SZEGO)
z dnia ............................2009 r.
w sprawie miesięcznego wynagrodzenia Przewodnicz cego oraz członków Rady
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Na podstawie art. 14 ust. 8 ustawy z dnia ................... o Narodowym Centrum
Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr ......., poz........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Przewodniczącemu oraz członkom Rady Narodowego Centrum Badań i
Rozwoju, zwanej dalej "Radą", w związku z wykonywanymi zadaniami, przysługuje
miesięczne wynagrodzenie w wysokości:
1) 1.440 zł - dla Przewodniczącego Rady;
2) 960 zł - dla pozostałych członków Rady.
§ 2. W przypadku gdy członek Rady został wyznaczony przez Przewodniczącego do
zwołania lub prowadzenia posiedzenia w jego zastępstwie, przysługuje mu w danym
miesiącu wynagrodzenie w wysokości określonej w § 1 pkt 1, zamiast wynagrodzenia w
wysokości określonej w § 1 pkt 2.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14 ust. 8
ustawy z dnia ................. r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr ....., poz.
.....), zwanej dalej „ustawą”. Projekt rozporządzenia określa wysokość miesięcznego
wynagrodzenia Przewodniczącego i członków Rady Narodowego Centrum Badań i
Rozwoju.
Zgodnie z § 1 wysokość wynagrodzenia:
1) Przewodniczącego Rady wynosić będzie 1440 zł, co stanowi połowę wysokości
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w roku
2007;
2) członków Rady wynosić będzie 960 zł, co stanowi 1/3 wysokości przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w roku 2007).
Ze względu na fakt, iż ustawa nie przewiduje powołania zastępcy Przewodniczącego
Rady, § 2 rozporządzenia odnosi się do sytuacji, w której Przewodniczący Rady nie
może osobiście zwołać posiedzenia Rady lub jemu przewodniczyć. W takim przypadku
jeden z członków Rady zostaje wyznaczony przez Przewodniczącego do zwołania
posiedzenia lub przewodniczenia posiedzeniu w jego zastępstwie. Ponieważ zarówno
zwołanie, jak i przewodniczenia posiedzeniu Rady wymaga podjęcia wielu dodatkowych
czynności, m. in. konsultacji porządku obrad, opracowania protokołu z posiedzenia (co
oznacza okresowe zwiększenie zakresu wykonywanych zadań), członkowi Rady
wykonującemu te czynności w zastępstwie Przewodniczącego Rady przysługuje
miesięczne wynagrodzenie w wysokości przysługującej temu ostatniemu. Jednocześnie
Przewodniczący Rady otrzymuje w danym miesiącu wynagrodzenie w niezmienionej
wysokości, gdyż poza zadaniami, do realizacji których może wyznaczyć zastępcę,
wykonuje szereg innych czynności uzasadniających wyższą, w stosunku do innych
członków Rady, wysokość wynagrodzenia.
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
2) Na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 16 stycznia 2008 r. w sprawie
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku (M. P. Nr 6, poz.
77) przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku wyniosło w 2007
roku 2880,97 zł.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia wpłynie na członków Rady Centrum, zwanej dalej „Radą”.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt zostanie skierowany do:
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej Szkolnictwa
Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej Jednostek Badawczo-
Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców Polskich, Business Centre Club,
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414).
3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa
i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa.
rodki finansowe na wynagrodzenia Przewodniczącego oraz
członków Rady zostaną zagwarantowane w części 28 – Nauka budżetu państwa, na
podstawie ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/21rch
3
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia ma znaczenie dla ministra właściwego do spraw nauki, z
punktu widzenia dokonywania przez niego oceny stopnia realizacji przez
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jego ustawowych zadań z zakresu polityki
naukowej i innowacyjnej państwa oraz oceny sytuacji finansowej Centrum.
Rozporządzenie ma również wpływ na organy Centrum, w zakresie, w jakim są
one zobowiązane do terminowego i rzetelnego wywiązywania się z obowiązków w
zakresie sprawozdawczości obejmującej wyniki realizacji zadań Centrum oraz
przepływy finansowe w ramach realizacji tych zadań.
2. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt
skierowany zostanie do: Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady
Głównej Szkolnictwa Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej
Jednostek Badawczo-Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Business Centre Club, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej
Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych.
Projekt zamieszczony zostanie także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414).
3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym bud et
państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wpływ pośredni.
Sprawozdawczość finansowa oraz podsumowanie dotyczące realizacji zadań
Centrum będą miały wpływ na wysoką jakość oceny efektywności funkcjonowania
Centrum i realizacji przez nie ustawowych zadań. Tym samym przyczyni się do
podejmowania decyzji pozwalających optymalizować koszty funkcjonowania oraz
sprawność realizacji zadań Centrum.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/20rch
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WY SZEGO)
z dnia ............................2009 r.
w sprawie miesięcznego wynagrodzenia Przewodnicz cego oraz członków Rady
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Na podstawie art. 14 ust. 8 ustawy z dnia ................... o Narodowym Centrum
Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr ......., poz........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Przewodniczącemu oraz członkom Rady Narodowego Centrum Badań i
Rozwoju, zwanej dalej "Radą", w związku z wykonywanymi zadaniami, przysługuje
miesięczne wynagrodzenie w wysokości:
1) 1.440 zł - dla Przewodniczącego Rady;
2) 960 zł - dla pozostałych członków Rady.
§ 2. W przypadku gdy członek Rady został wyznaczony przez Przewodniczącego do
zwołania lub prowadzenia posiedzenia w jego zastępstwie, przysługuje mu w danym
miesiącu wynagrodzenie w wysokości określonej w § 1 pkt 1, zamiast wynagrodzenia w
wysokości określonej w § 1 pkt 2.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14 ust. 8
ustawy z dnia ................. r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr ....., poz.
.....), zwanej dalej „ustawą”. Projekt rozporządzenia określa wysokość miesięcznego
wynagrodzenia Przewodniczącego i członków Rady Narodowego Centrum Badań i
Rozwoju.
Zgodnie z § 1 wysokość wynagrodzenia:
1) Przewodniczącego Rady wynosić będzie 1440 zł, co stanowi połowę wysokości
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w roku
2007;
2) członków Rady wynosić będzie 960 zł, co stanowi 1/3 wysokości przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w roku 2007).
Ze względu na fakt, iż ustawa nie przewiduje powołania zastępcy Przewodniczącego
Rady, § 2 rozporządzenia odnosi się do sytuacji, w której Przewodniczący Rady nie
może osobiście zwołać posiedzenia Rady lub jemu przewodniczyć. W takim przypadku
jeden z członków Rady zostaje wyznaczony przez Przewodniczącego do zwołania
posiedzenia lub przewodniczenia posiedzeniu w jego zastępstwie. Ponieważ zarówno
zwołanie, jak i przewodniczenia posiedzeniu Rady wymaga podjęcia wielu dodatkowych
czynności, m. in. konsultacji porządku obrad, opracowania protokołu z posiedzenia (co
oznacza okresowe zwiększenie zakresu wykonywanych zadań), członkowi Rady
wykonującemu te czynności w zastępstwie Przewodniczącego Rady przysługuje
miesięczne wynagrodzenie w wysokości przysługującej temu ostatniemu. Jednocześnie
Przewodniczący Rady otrzymuje w danym miesiącu wynagrodzenie w niezmienionej
wysokości, gdyż poza zadaniami, do realizacji których może wyznaczyć zastępcę,
wykonuje szereg innych czynności uzasadniających wyższą, w stosunku do innych
członków Rady, wysokość wynagrodzenia.
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
2) Na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 16 stycznia 2008 r. w sprawie
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku (M. P. Nr 6, poz.
77) przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku wyniosło w 2007
roku 2880,97 zł.
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia wpłynie na członków Rady Centrum, zwanej dalej „Radą”.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt zostanie skierowany do:
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej Szkolnictwa
Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej Jednostek Badawczo-
Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców Polskich, Business Centre Club,
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414).
3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa
i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa.
rodki finansowe na wynagrodzenia Przewodniczącego oraz
członków Rady zostaną zagwarantowane w części 28 – Nauka budżetu państwa, na
podstawie ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/21rch
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1636
› Pobierz plik