eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym

- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1627
  • Data wpłynięcia: 2009-01-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
  • data uchwalenia: 2009-05-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649

1627

2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią przychód Krajowej Izby Biegłych Rewidentów,
z zastrzeżeniem art. 30.

Art. 53. 1. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów prowadzi listę firm audytorskich, zwaną dalej
„listą”.
2. Wpisu na listę dokonuje się na wniosek zawierający udokumentowane dane, o których
mowa w ust. 3 pkt 2 – 10, po złożeniu oświadczenia o zdolności do prowadzenia działalności,
podpisanego przez członków zarządu, a w przypadku braku zarządu, przez właścicieli lub
wspólników oraz po wniesieniu opłaty, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1.
3. Lista obejmuje następujące dane:
1) numer wpisu do rejestru;
2) pełną i skróconą nazwę oraz adres siedziby firmy audytorskiej;
3) formę organizacyjno-prawną;
4) nazwiska i imiona właścicieli lub wspólników, członków zarządu oraz członków
organów nadzorczych;
5) adresy służbowe właścicieli lub wspólników, członków zarządu oraz członków
organów nadzorczych;
6) nazwiska, imiona i numery w rejestrze wszystkich biegłych rewidentów zatrudnionych
w firmie audytorskiej lub z nią powiązanych jako wspólnicy lub w inny sposób;
7) adresy oddziałów firmy audytorskiej;
8) informację o członkostwie w sieci oraz wykaz nazw i adresów firm audytorskich
w sieci oraz jednostek powiązanych z firmą audytorską lub też wskazanie miejsca,
w którym informacje te są publicznie dostępne;
9) adres strony internetowej firmy audytorskiej;
10) numer w rejestrze nadany firmie audytorskiej przez organ rejestrujący innego państwa
oraz nazwę tego organu;
11) adres Komisji Nadzoru Audytowego.
4. Do
zgłaszania zmian związanych z wpisem na listę stosuje się odpowiednio art. 10 ust. 7.
5. Wpis na listę uważa się za dokonany, jeżeli Komisja Nadzoru Audytowego nie sprzeciwi
się wpisowi w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały o wpisie na listę. Komisja
Nadzoru Audytowego wyraża sprzeciw w formie decyzji administracyjnej.
6. Lista jest prowadzona w formie elektronicznej i jest dostępna na stronie internetowej
Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.


30
Art. 54. 1. Skreślenie firmy audytorskiej z listy następuje:
1) na wniosek firmy audytorskiej;
2) w razie niespełnienia obowiązku określonego w art. 49 ust. 3 pkt 2 i w art. 61 ust. 4;
3) w razie nieuregulowania rocznej opłaty z tytułu nadzoru, o której mowa w art. 52
ust. 1 pkt 2;
4) w razie niezawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o której
mowa w art. 50;
5) w razie niepoddania się kontroli, o której mowa w art. 26 ust. 2 lub 10 oraz
w art. 74 ust. 1;
6) w przypadkach, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 3 lit. c oraz w art. 83 ust. 1 pkt 2
lit. c.
2. Firma audytorska skreślona z listy z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 6, może
być ponownie wpisana na listę, jeżeli od dnia skreślenia upłynęło nie mniej niż 5 lat. Przepis
art. 53 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 55. 1. Do uchwał Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w przedmiocie wpisu lub
skreślenia z listy mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego.
2. Odwołanie od uchwały, o której mowa w ust. 1, wnosi się do Komisji Nadzoru
Audytowego, za pośrednictwem Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, w terminie 14 dni od
dnia jej doręczenia.

Rozdział 6
Warunki i zasady wykonywania czynności rewizji finansowej

Art. 56. 1. Biegły rewident, wykonując czynności rewizji finansowej, jest obowiązany do
przestrzegania zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów, w tym w szczególności
uczciwości, obiektywizmu, zawodowych kompetencji i należytej staranności oraz zachowania
tajemnicy.
2. Czynności rewizji finansowej przeprowadza biegły rewident spełniający warunki do
wyrażenia bezstronnej i niezależnej opinii lub raportu.
3. Bezstronność i niezależność nie jest zachowana, jeżeli biegły rewident:

31
1) posiada udziały, akcje lub inne tytuły własności w jednostce, w której wykonuje
czynności rewizji finansowej, lub w jednostce z nią powiązanej, z wyłączeniem udziału
w spółdzielni mieszkaniowej;
2) jest lub był w ostatnich 3 latach przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem),
członkiem organów nadzorujących, zarządzających, administrujących lub
pracownikiem jednostki, w której wykonuje lub wykonywał czynności rewizji
finansowej, albo jednostki z nią powiązanej;
3) w ostatnich 3 latach uczestniczył w prowadzeniu ksiąg rachunkowych lub sporządzaniu
sprawozdania finansowego jednostki, w której wykonywał czynności rewizji
finansowej;
4) osiągnął chociażby w jednym roku, w ciągu ostatnich 5 lat, co najmniej 20 %
przychodu rocznego z tytułu świadczenia usług na rzecz jednostki, w której
wykonywał czynności rewizji finansowej, lub jednostki z nią powiązanej; nie dotyczy
to pierwszego roku działalności biegłego rewidenta;
5) jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym w linii prostej do drugiego stopnia lub
jest związany z tytułu opieki, przysposobienia lub kurateli z osobą będącą członkiem
organów nadzorujących, zarządzających lub administrujących jednostki, w której
wykonuje czynności rewizji finansowej, albo zatrudnia do wykonywania czynności
rewizji finansowej takie osoby;
6) uczestniczy w podejmowaniu decyzji przez jednostkę, w której wykonuje czynności
rewizji finansowej w zakresie mającym związek ze świadczonymi usługami;
7) z innych powodów, po przeprowadzeniu czynności zmierzających do wyeliminowania
powstałych zagrożeń, nie może sporządzić bezstronnej i niezależnej opinii lub raportu.
4. Zasady bezstronności i niezależności, określone w ust. 3, stosuje się odpowiednio do firm
audytorskich, a także członków zarządu i organów nadzorczych tych firm lub innych osób
wykonujących czynności rewizji finansowej oraz do sieci.
5. Biegły rewident oraz firma audytorska są obowiązani do zamieszczenia w dokumentacji
rewizyjnej oświadczeń w sprawie bezstronności i niezależności, a w przypadku wystąpienia
zagrożeń, do udokumentowania wszelkich zagrożeń utraty niezależności oraz czynności
zastosowanych w celu ograniczenia tych zagrożeń.

Art. 57. Właściciel lub wspólnicy, członkowie zarządu oraz organów nadzorczych firmy
audytorskiej lub jednostki powiązanej z tą firmą nie mogą ingerować w przeprowadzanie

32
przez biegłego rewidenta czynności rewizji finansowej w sposób zagrażający jego
niezależności i obiektywizmowi.

Art. 58. 1. Biegły rewident, który w związku z wykonywaniem czynności rewizji finansowej
dowiedział się o przyjęciu korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy przez
funkcjonariusza publicznego z państwa Unii Europejskiej lub z państwa trzeciego, jest
obowiązany zawiadomić niezwłocznie o tym fakcie organ powołany do ścigania przestępstw.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, ciąży na biegłym rewidencie również wtedy, gdy
dowiedział się on, w związku z wykonywaniem czynności rewizji finansowej, o udzieleniu
albo obietnicy udzielenia funkcjonariuszowi publicznemu, o którym mowa w ust. 1, korzyści
majątkowej lub osobistej.

Art. 59. 1. Biegły rewident i firma audytorska są obowiązani zachować w tajemnicy
wszystkie informacje i dokumenty związane z wykonywaniem czynności rewizji finansowej.
Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej nie jest ograniczony w czasie.
2. Członkowie organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz kontrolerzy i wizytatorzy,
o których mowa w art. 26 ust. 4, są obowiązani zachować w tajemnicy wszystkie informacje
i dokumenty, w których posiadanie weszli w związku z zajmowanym stanowiskiem,
wykonywanymi zadaniami lub przeprowadzanymi kontrolami.
3. Do przestrzegania tajemnicy zawodowej są obowiązane również inne osoby, którym
udostępniono informacje objęte tą tajemnicą, chyba że na ich ujawnienie zezwala przepis
ustawy szczególnej.
4. Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej złożenie zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz udzielanie informacji w przypadkach
określonych w ustawie lub w odrębnych przepisach.
5. Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej udostępnienie dokumentacji
i
informacji z wykonania czynności rewizji finansowej w związku z toczącymi się
postępowaniami przed organami Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Art. 60. Uzyskiwane przez biegłych rewidentów i firmy audytorskie wynagrodzenie za
wykonywanie czynności rewizji finansowej nie może być:
1) uzależnione od wyniku czynności rewizji finansowej;
2) kształtowane przez świadczenie dodatkowych usług na rzecz jednostki.


33
Art. 61. 1. Biegły rewident grupy odpowiada za badanie skonsolidowanego sprawozdania
finansowego.
2. Biegły rewident grupy powinien udokumentować wyniki własnej pracy rewizyjnej oraz
przeglądu pracy wykonanej przez biegłego rewidenta lub firmę audytorską badającą
sprawozdanie finansowe istotnej jednostki wchodzącej w skład grupy kapitałowej.
3. Zebrana i opracowana dokumentacja rewizyjna z badania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego powinna umożliwić przeprowadzenie kontroli pracy biegłego rewidenta grupy.
4. Firma audytorska badająca sprawozdanie finansowe jednostki wchodzącej w skład grupy
kapitałowej ma obowiązek udostępnić dokumentację rewizyjną z tego badania biegłemu
rewidentowi grupy.
5. W przypadku gdy badanie istotnej jednostki wchodzącej w skład grupy kapitałowej
przeprowadza biegły rewident lub firma audytorska z państwa trzeciego, z którym nie zawarto
porozumienia, o którym mowa w art. 102 ust. 1, biegły rewident grupy jest obowiązany, na
żądanie Komisji Nadzoru Audytowego, dostarczyć dokumentację rewizyjną z badania
przeprowadzonego przez biegłego rewidenta z państwa trzeciego.
6. W celu zapewnienia dostarczenia dokumentacji, o której mowa w ust. 5, biegły rewident
grupy powinien posiadać tę dokumentację lub też zapewnić sobie odpowiedni
i nieograniczony do niej dostęp na żądanie lub podjąć inne stosowne działania.
7. W sytuacji gdy przepisy prawa obowiązującego w państwie trzecim lub inne przeszkody
uniemożliwiają przekazanie dokumentacji rewizyjnej przez biegłego rewidenta z państwa
trzeciego, dokumentacja biegłego rewidenta grupy powinna zawierać dowody, że podjął on
stosowne działania w celu uzyskania dostępu do tej dokumentacji rewizyjnej, a w przypadku
wystąpienia przeszkód innych niż przepisy obowiązującego prawa, dowody na ich istnienie.

Art. 62. Jeżeli w trakcie wykonywania czynności rewizji finansowej wystąpi konieczność
zastąpienia jednego biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej przez innego biegłego
rewidenta lub firmę audytorską, zastępowany biegły rewident lub firma audytorska
udostępnia nowemu biegłemu rewidentowi lub firmie audytorskiej konieczne informacje
i wyjaśnienia.
34
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: