Rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym
- określenie zasad uzyskiwania tytułu i wykonywania zawodu biegłego rewidenta, organizacji samorządu zawodowego biegłych rewidentów, odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów, działania firm audytorskich, w tym firm audytorskich wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego, sprawowania nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi oraz samorządem zawodowym biegłych rewidentów, utworzenia i działania komitetów audytu w jednostkach zainteresowania publicznego, współpracy organu nadzoru publicznego z innymi organami nadzoru publicznegoz państw Unii Europejskiej i państw trzecich;- uchylenie poprzedniej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1627
- Data wpłynięcia: 2009-01-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym
- data uchwalenia: 2009-05-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 77, poz. 649
1627
może wnioskować o dobrowolne poddanie się karze.
5. W szczególnie uzasadnionym przypadku, w tym, jeżeli przewinienie dyscyplinarne godzi
w
interes publiczny, zadania przewidziane w ustawie dla Krajowego Rzecznika
Dyscyplinarnego może wykonywać Komisja Nadzoru Audytowego.
Art.
38. 1. Po otrzymaniu wniosku o ukaranie przewodniczący Krajowego Sądu
Dyscyplinarnego niezwłocznie wyznacza termin rozprawy i zawiadamia o nim
wnioskodawcę, o którym mowa w art. 37 ust. 2, strony i ich pełnomocników oraz Komisję
Nadzoru Audytowego.
2. Rozprawa przed Krajowym Sądem Dyscyplinarnym jest jawna dla biegłych rewidentów,
chyba że zachodzą przewidziane w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania
karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.14)) okoliczności skutkujące wyłączeniem
jawności rozprawy. Przedstawiciel lub przedstawiciele Komisji Nadzoru Audytowego mogą
być obecni na rozprawie również w przypadku wyłączenia jawności rozprawy.
Art. 39. Jeżeli w toku rozprawy zostanie ujawnione inne przewinienie, oprócz objętego
wnioskiem o ukaranie, Krajowy Sąd Dyscyplinarny może wydać co do tego przewinienia
orzeczenie tylko na wniosek Rzecznika Dyscyplinarnego i za zgodą obwinionego.
Art. 40. 1. Uzasadnienie orzeczenia Krajowego Sądu Dyscyplinarnego sporządza się na
piśmie z urzędu, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia orzeczenia.
2. Orzeczenie, wraz z uzasadnieniem, doręcza się obwinionemu, Krajowemu Rzecznikowi
Dyscyplinarnemu i Komisji Nadzoru Audytowego, a w przypadku wszczęcia postępowania
dyscyplinarnego na wniosek, o którym mowa w art. 37 ust. 2, także odpowiednio Krajowej
Radzie Biegłych Rewidentów, Krajowej Komisji Nadzoru lub Ministrowi Sprawiedliwości.
Art. 41. 1. Od orzeczeń Krajowego Sądu Dyscyplinarnego przysługuje obwinionemu,
pokrzywdzonemu, Komisji Nadzoru Audytowego oraz Krajowemu Rzecznikowi
Dyscyplinarnemu, a w przypadku wszczęcia postępowania dyscyplinarnego na wniosek,
o którym mowa w art. 37 ust. 2, także Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów, Krajowej
Komisji Nadzoru lub Ministrowi Sprawiedliwości – odwołanie do właściwego, ze względu na
miejsce zamieszkania obwinionego, sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń
25
społecznych, jako sądu pierwszej instancji – w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia
wraz z uzasadnieniem.
2. Od orzeczeń sądu apelacyjnego skarga kasacyjna nie przysługuje.
Art. 42. Komisji Nadzoru Audytowego lub osobom przez nią upoważnionym przysługuje
na każdym etapie postępowania prawo wglądu do akt i żądania informacji o wynikach
postępowania dyscyplinarnego, jak również prawo żądania doręczenia prawomocnych
orzeczeń dyscyplinarnych wraz z aktami sprawy.
Art. 43. 1. Koszty postępowania dyscyplinarnego ponosi Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.
2. W przypadku prawomocnego ukarania, kosztami postępowania dyscyplinarnego obciąża
się ukaranego biegłego rewidenta.
Art. 44. 1. Prawomocne orzeczenie o ukaraniu biegłego rewidenta podlega niezwłocznie
wykonaniu.
2. Odpis prawomocnego orzeczenia, wraz z informacją o jego wykonaniu, umieszcza się
w aktach ukaranego.
Art. 45. 1. Członkowie Krajowego Sądu Dyscyplinarnego w sprawowaniu swojej funkcji są
niezawiśli i podlegają tylko przepisom prawa.
2. Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny i jego zastępcy są niezawiśli w zakresie prowadzenia
postępowania w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej i podlegają tylko przepisom
prawa.
Art. 46. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale, dotyczących postępowania
dyscyplinarnego, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
postępowania karnego.
26
Rozdział 5
Firmy audytorskie
Art. 47. Firmą audytorską może być wyłącznie jednostka, w której czynności rewizji
finansowej wykonują biegli rewidenci, wpisana na listę firm audytorskich i prowadząca
działalność w jednej z następujących form:
1) biegły rewident prowadzący działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny
rachunek;
2) spółka cywilna, spółka jawna lub spółka partnerska, w której większość głosów
posiadają biegli rewidenci lub firmy audytorskie, zatwierdzeni co najmniej w jednym
państwie Unii Europejskiej; w spółkach, w których powołano zarząd, większość
członków zarządu stanowią biegli rewidenci zatwierdzeni co najmniej w jednym
państwie Unii Europejskiej; jeżeli zarząd składa się z nie więcej niż 2 osób, co
najmniej jedną z nich jest biegły rewident;
3) spółka komandytowa, w której komplementariuszami są wyłącznie biegli rewidenci
lub firmy audytorskie, zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii
Europejskiej;
4) spółka kapitałowa, spółdzielnia lub spółdzielczy związek rewizyjny, które spełniają
następujące wymagania:
a) większość członków zarządu stanowią biegli rewidenci zatwierdzeni co
najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej; jeżeli zarząd składa się z nie
więcej niż 2 osób, jedną z nich jest biegły rewident,
b) większość głosów na walnym zgromadzeniu posiadają biegli rewidenci lub
firmy audytorskie, zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii
Europejskiej,
c) większość w organach nadzorczych stanowią biegli rewidenci zatwierdzeni co
najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej.
Art. 48. 1. Podstawowym przedmiotem działalności firmy audytorskiej jest wykonywanie
czynności rewizji finansowej.
2. Przedmiotem działalności firmy audytorskiej, oprócz wykonywania czynności rewizji
finansowej, może być:
1) usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych;
2) doradztwo podatkowe;
27
3) prowadzenie postępowania upadłościowego lub likwidacyjnego;
4) działalność wydawnicza lub szkoleniowa w zakresie rachunkowości, rewizji
finansowej i podatków;
5) wykonywanie ekspertyz lub opinii ekonomiczno-finansowych;
6) świadczenie usług atestacyjnych, doradztwa lub zarządzania, wymagających
posiadania wiedzy z dziedziny rachunkowości lub rewizji finansowej;
7) świadczenie usług przewidzianych standardami rewizji finansowej, a także innych
usług zastrzeżonych w odrębnych przepisach do wykonywania przez biegłych
rewidentów.
Art. 49. 1. Firma audytorska jest obowiązana do opracowania oraz skutecznego wdrożenia
systemu wewnętrznej kontroli jakości, zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 21 ust. 2
pkt 3 lit. b.
2. Firma audytorska jest obowiązana dbać o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, zasad
niezależności oraz standardów rewizji finansowej przez biegłych rewidentów
przeprowadzających czynności rewizji finansowej w imieniu firmy audytorskiej.
3.
Firma audytorska jest obowiązana, w ciągu dwóch miesięcy po upływie roku
kalendarzowego, przekazać:
1) Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów pisemne sprawozdanie zawierające:
a) określenie nazw, siedzib oraz form organizacyjno-prawnych jednostek,
w
których przeprowadzono poszczególne czynności rewizji finansowej,
podstawowe dane o biegłych rewidentach (imię, nazwisko, numer biegłego
rewidenta w rejestrze) wykonujących te czynności oraz daty i rodzaje wydanych
opinii i raportów,
b) informacje
dotyczące liczby przeprowadzonych obligatoryjnych
i fakultatywnych poszczególnych czynności rewizji finansowej,
c) wykaz i rodzaj świadczonych usług, o których mowa w art. 48 ust. 2,
d)
informacje o odbywanych przez kandydatów na biegłych rewidentów
aplikacjach i praktykach w firmie audytorskiej,
e) informacje o wysokości rocznych opłat, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2;
2) Komisji Nadzoru Audytowego pisemną informację o osiągniętych przychodach,
z podziałem na poszczególne czynności rewizji finansowej wraz z informacją
w zakresie naliczania wynagrodzenia za czynności rewizji finansowej.
28
Art. 50. 1 Firma audytorska jest obowiązana do posiadania ważnej umowy ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej w okresie od
dnia wpisania do dnia skreślenia z listy.
2. W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 48 ust. 2, firma audytorska jest
obowiązana do zawarcia umowy odpowiedzialności cywilnej również z tytułu wykonywania
tych usług.
3. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady
Biegłych Rewidentów oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 1, termin
powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc
w szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanego zawodu oraz zakres realizowanych
zadań.
Art. 51. 1. Firma audytorska ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną swoim
działaniem lub zaniechaniem.
2. Kwota odszkodowania z tytułu odpowiedzialności firm audytorskich badających:
1) jednostki zainteresowania publicznego – nie może przekraczać mniejszej kwoty
z dwóch: 20-krotności wynagrodzenia ustalonego w umowie wykonania czynności
rewizji finansowej lub kwoty 12 000 000 zł;
2) pozostałe jednostki – nie może przekraczać mniejszej kwoty z dwóch: 10-krotności
wynagrodzenia ustalonego w umowie wykonania czynności rewizji finansowej lub
kwoty 3 000 000 zł.
3. Ograniczenie odpowiedzialności nie dotyczy przypadków umyślnego naruszenia
obowiązków zawodowych przez biegłego rewidenta.
Art. 52. 1. Firma audytorska jest obowiązana:
1) wnieść, z tytułu wpisu na listę firm audytorskich, opłatę w wysokości
nieprzekraczającej 50 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok
kalendarzowy;
2) wnosić opłatę roczną z tytułu nadzoru w wysokości nie wyższej niż 2 % rocznych
przychodów z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej, jednak nie mniej niż
20 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1627
› Pobierz plik