eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Projekt dotyczy: zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla zarejestrowanych przetwórców słomy lnianej lub konopnej wpisanych do rejestru oraz osób traktowanych jako przetwórcy, zmian w dopłatach do przetwarzania słomy lnianej lub konopnej, zmiany zasad dotyczących płatności dla producentów surowca tytoniowego oraz utworzenia rejestru podmiotów ubiegających się o przyznanie płatności niezwiązanej z produkcją tytoniu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 160
  • Data wpłynięcia: 2008-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
  • data uchwalenia: 2008-02-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 52, poz. 303

160


14
pejskiej, że płatności bezpośrednie nie mogą być przyznawane przed dniem
1 grudnia danego roku, i z tego powodu nie wymagał szczególnych uzgodnień
z Komisją Europejską.
W celu zapewnienia prawidłowej realizacji mechanizmu przyznawania płatności
uzupełniających niezwiązanych z produkcją w projekcie ustawy powierza się
Agencji Rynku Rolnego przeprowadzanie niezbędnych kontroli w tym zakresie
(art. 2 pkt 12 lit. a i c projektu), pozostawiając jednocześnie możliwość powie-
rzenia przeprowadzenia tych kontroli Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa (art. 2 pkt 12 lit. b projektu).
Poza przepisami dotyczącymi płatności uzupełniających dla producentów su-
rowca tytoniowego, w projekcie ustawy doprecyzowano przepisy dotyczące
przechowywania surowca tytoniowego. W art. 26 w ust. 2 w pkt 1 zmienianej
ustawy dodano lit. b, zgodnie z którą wpis do rejestru pierwszych przetwórców
surowca tytoniowego mogą uzyskać jedynie przetwórcy, posiadający obiekty do
przechowywania surowca tytoniowego, jeżeli przechowywanie odbywa się poza
miejscem przetwarzania. Przepis ten ułatwi Agencji Rynku Rolnego przeprowa-
dzanie kontroli przechowywania surowca tytoniowego. Konsekwencją wprowa-
dzonego przepisu są zmiany w art. 26 ust. 4 pkt 2 lit. a, art. 29 ust. 3 i art. 30
ust. 7 zmienianej ustawy, a także proponowane przepisy art. 3 projektu.
Jednocześnie, w zmienianym art. 33g ust. 6 pkt 2 zmienianej ustawy, zastąpio-
no odwołanie do przepisów o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa odwołaniem do przepisów o płatnościach do gruntów rolnych i płat-
ności cukrowej. Dotychczasowe odwołanie straciło aktualność wskutek noweli-
zacji przywoływanych przepisów.
Nowelizacje w art. 33h zmienianej ustawy (art. 2 pkt 13 projektu) mają charakter
porządkowy i dotyczą:
– przedłużenia terminu przekazywania przez pierwszych przetwórców infor-
macji o przepływie zapasów surowca tytoniowego z dnia 30 czerwca do dnia
15 lipca roku następującego po roku zbiorów; dotychczasowy termin pokry-
wa się bowiem z okresem, za który należy przekazywać informacje,

15
– ustanowienia
obowiązku wykorzystywania jednolitego formularza w celu in-
formowania o planowanych terminach odbioru surowca tytoniowego, co sta-
nowi usankcjonowanie obecnej praktyki w tym zakresie.
W zakresie rynku suszu paszowego nowelizacja przepisów art. 36 ust. 6 i 9
zmienianej ustawy jest następstwem ogłoszenia nowej ustawy dotyczącej płat-
ności obszarowych do gruntów rolnych, tj. ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r.
o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej (Dz. U. Nr 35, poz. 217
i Nr 99, poz. 666). Ustawa ta zastąpiła ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o płat-
nościach bezpośrednich do gruntów rolnych i płatności cukrowej (Dz. U.
z 2004 r. Nr 6, poz. 40, z późn. zm.), do której odwoływały się nowelizowane
przepisy. W wyniku powyższych zmian odwołania do poprzednio obowiązującej
ustawy należy zastąpić odwołaniami do ustawy obecnie obowiązującej.
Propozycja wprowadzenia projektowanego art. 37a służy doprecyzowaniu
przepisów w zakresie pobierania próbek suszu paszowego i wykonywania ba-
dań jakościowych tego suszu, po uchyleniu upoważnienia do wydania rozpo-
rządzenia w sprawie metody pobierania próbek suszu paszowego i wykonywa-
nia badań parametrów jakościowych suszu paszowego. Po uchyleniu tego
upoważnienia pojawiły się wątpliwości interpretacyjne, np. w odniesieniu do
swobody wyboru laboratoriów, które prowadzą oznaczenie wilgotności i zawar-
tości białka surowego w partii suszu paszowego na zlecenie przedsiębiorstw
przetwórczych. Przepisy proponowane w art. 37a usuną powstałe niejasności
w zakresie pobierania próbek, dokumentowania tego pobrania oraz wykonywa-
nia badań parametrów jakościowych suszu paszowego.
Zmiany w przepisach karnych, tj. w art. 40 ust. 2, 4 i 4b zmienianej ustawy, słu-
żą uściśleniu przepisów dotyczących odpowiedzialności za wykroczenia wyni-
kające z niewywiązywania się przez grupy producentów, a także organizacje
producentów owoców i warzyw, zrzeszenia takich organizacji oraz browary,
z nałożonych na nie obowiązków. Dotychczasowe brzmienie zmienianego
art. 40 ust. 2 sugerowało zbiorową odpowiedzialność grupy producentów
chmielu, podczas gdy, zgodnie z systemem prawa, odpowiedzialności za wy-
kroczenia podlegają wyłącznie osoby fizyczne. W związku z tym proponuje się
dookreślenie, że osobą odpowiedzialną jest osoba upoważniona do reprezen-

16
towania grupy producentów chmielu. Analogiczne zmiany zostały wprowadzone
w ust. 4 omawianego artykułu.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów roz-
porządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funk-
cjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), ponieważ nie zawiera przepi-
sów technicznych. Niemniej jednak program płatności bezpośrednich, w tym
również płatności uzupełniających dla producentów surowca tytoniowego, jest
corocznie zatwierdzany decyzją Komisji Europejskiej.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi. W toku prac nad przedmiotowym projektem żaden podmiot nie
zgłosił zainteresowania w trybie art. 7 ww. ustawy.



17
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Projekt ustawy w odniesieniu do przepisów ustawy o organizacji niektórych
rynków rolnych będzie oddziaływał na przetwórców wpisanych do rejestru
uznanych przetwórców słomy lnianej lub konopnej na włókno, osoby trakto-
wane jako przetwórcy oraz na Prezesa Agencji Rynku Rolnego.
Natomiast projektowane przepisy odnoszące się do ustawy o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu pa-
szowego będą oddziaływały na producentów surowca tytoniowego, pierw-
szych przetwórców surowca tytoniowego, przedsiębiorstwa przetwórcze bę-
dące beneficjentami pomocy przyznawanej na podstawie przepisów wspól-
nej organizacji rynku suszu paszowego, podmioty wykonujące kontrole na
podstawie przepisów rozporządzenia Komisji 382/2005 oraz przepisów pra-
wa krajowego, a także na Prezesa oraz dyrektorów oddziałów terenowych
Agencji Rynku Rolnego.
2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy w zakresie przepisów ustawy
o organizacji niektórych rynków rolnych nie spowoduje kosztów dla budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Natomiast wejście w życie projektowanych przepisów dotyczących zmian
w ustawie o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tyto-
niu oraz rynku suszu paszowego spowoduje skutki finansowe dla budżetu
państwa, wynikające w szczególności z konieczności dokonania przebudo-
wy systemu informatycznego Agencji Rynku Rolnego, który zostanie wyko-
rzystany do administrowania niezwiązanymi z produkcją płatnościami dla
producentów surowca tytoniowego. Szacuje się, że wydatki na realizację
zadań wynikających z projektowanych przepisów na rynku tytoniu ukształtu-
ją się na poziomie ok. 174 tys. zł. Proponuje się, aby koszty te zostały pokry-
te ze środków dotacji podmiotowej dla Agencji Rynku Rolnego.

18
3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przed-
siębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Powinien jednakże mieć pozytywny wpływ na przetwór-
ców zajmujących się przetwarzaniem słomy lnianej lub konopnej na włókno
przez zmniejszenie obciążeń administracyjnych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został wysłany do zaopiniowania przez organizacje społecz-
no-zawodowe, a w szczególności: NSZZ Rolników Indywidualnych „Soli-
darność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Za-
wodowego Związku Pracowników Rolnictwa RP, Związek Zawodowy Rolnic-
twa „Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Zwią-
zek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych,
Federację Związków Producentów Rolnych, Konfederację Pracodawców
Polskich, Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych, Business Centre
Club, Radę Gospodarki ywnościowej, Krajowy Związek Plantatorów Tyto-
niu w Lublinie, Polski Związek Plantatorów Tytoniu w Krakowie, Związek
Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie, Polski Związek Producentów Pasz
oraz Polską Izbę Lnu i Konopi, a także pierwszych przetwórców surowca ty-
toniowego.
Ponadto w dniu 15 czerwca 2007 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi
odbyło się spotkanie z przedstawicielami Krajowego Związku Plantatorów
Tytoniu w Lublinie, Polskiego Związku Plantatorów Tytoniu w Krakowie oraz
Związku Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie poświęcone omówieniu pro-
jektowanych zmian organizacji rynku tytoniu.

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: