eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Projekt dotyczy: zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla zarejestrowanych przetwórców słomy lnianej lub konopnej wpisanych do rejestru oraz osób traktowanych jako przetwórcy, zmian w dopłatach do przetwarzania słomy lnianej lub konopnej, zmiany zasad dotyczących płatności dla producentów surowca tytoniowego oraz utworzenia rejestru podmiotów ubiegających się o przyznanie płatności niezwiązanej z produkcją tytoniu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 160
  • Data wpłynięcia: 2008-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
  • data uchwalenia: 2008-02-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 52, poz. 303

160

PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia

w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na niezwi zan z
produkcj część płatności uzupełniaj cej dla producentów surowca
tytoniowego


Na podstawie art. 33ff ust. 6 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
(Dz. U. Nr 223, poz. 2221, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:


§ 1.
rodki finansowe przeznaczone na niezwiązaną z produkcją część
płatności uzupełniającej dla producentów surowca tytoniowego za 2007 r. określa się
w wysokości równowartości 8 890 000 euro.



§ 2. Do przeliczania środków finansowych określonych w § 1 stosuje się kurs
wymiany, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia
20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre
rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z 21.12.2006, str. 52, z późn. zm.).


§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

PREZES RADY MINISTRÓW





1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 42, poz. 386 i Nr 96, poz. 959,
z 2005 r. Nr 10, poz. 64, Nr 14, poz. 115, Nr 141, poz. 1182 i Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 66, poz.
473, Nr 92, poz. 638 i Nr 245, poz. 1774 oraz z 2007 r. Nr 56, poz. 366 i Nr ….., poz. ……..
UZASADNIENIE

Projekt
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości środków
finansowych przeznaczonych na niezwiązaną z produkcją część płatności
uzupełniającej dla producentów surowca tytoniowego stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 33ff ust. 6 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o
organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu
paszowego (Dz. U. Nr 223, poz. 2221, z późn. zm.).
Projektowana
wysokość środków finansowych jest zgodna z maksymalną
wysokością płatności niezwiązanych z produkcją określoną w Decyzji Komisji Nr
K(2007)3157 z dnia 2 lipca 2007 r. zatwierdzającej krajowe uzupełniające płatności
bezpośrednie w Polsce za rok 2007 (dokument niepublikowany).

Płatności niezwiązane z produkcją będą przyznawane „historycznym”
producentom surowca tytoniowego bez względu na to, czy nadal prowadzą tę
uprawę. Projektowane środki finansowe zostaną podzielone pomiędzy uprawnionych
rolników proporcjonalnie do indywidualnej ilość referencyjnej określonej dla każdego
z nich.
Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia
2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu
dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365 z
21.12.2006, str. 52), w odniesieniu do płatności bezpośrednich terminem
operacyjnym dla kursu wymiany jest data określona w art. 45 ust. 2 rozporządzenia
Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej
polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str.1), a więc dzień 1 października
roku, na który pomoc jest przyznawana.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu tego rozporządzenia.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem
ogłoszenia z uwagi na konieczność jak najszybszego rozpoczęcia realizacji płatności
niezwiązanych z produkcją. Z uwagi na przedstawiony cel należy przyjąć, że za takim

2
rozwiązaniem przemawia ważny interes państwa. Ponadto wobec tego, że przepisy
projektu rozporządzenia nie nakładają obowiązków na podmioty spoza administracji
publicznej, zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją na przeszkodzie
temu, aby projektowane rozporządzenie wchodziło w życie z dniem ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz. 1414).
Projekt rozporządzenia nie jest umieszczony w Programie Prac Legislacyjnych
Rady Ministrów.
Projekt rozporządzenia jest objęty prawem Unii Europejskiej.



OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie do
rolników uprawnionych do uzyskania niezwiązanej z produkcją części płatności
uzupełniającej dla producentów surowca tytoniowego.

2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia spowoduje skutki dla
budżetu państwa w wysokości 8 890 000 euro. Zadanie to zostanie zrealizowane ze
środków uruchamianych z poz. 8 rezerw celowych budżetu państwa, które będą
przekazywane na zwiększenie dotacji celowej dla Agencji Rynku Rolnego.

3. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przed-
siębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia przyczyni się do poprawy
warunków konkurencji na wspólnym rynku UE polskich rolników uprawnionych do
uzyskania niezwiązanej z produkcją części płatności uzupełniającej dla producentów
surowca tytoniowego.


3
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy oraz na sytuację i rozwój
regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny
wpływ na sytuację i rozwój regionalny oraz na rynek pracy na obszarach objętych
rejonizacją uprawy tytoniu. Z uwagi na charakter przedmiotowych płatności
(niezwiązane z produkcją) mogą one zostać wykorzystane na zmianę profilu
produkcji lub też rozwój działalności pozarolniczej. Produkcja surowca tytoniowego
skoncentrowana jest na obszarach charakteryzujących się szczególnie wysokim
bezrobociem. Uprawa tytoniu odbywa się w tradycyjnych, wysoce
wyspecjalizowanych gospodarstwach charakteryzujących się dużym rozdrobnieniem,
co zdecydowanie ogranicza możliwości przejścia na inny rodzaj produkcji.

5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez organizacje
społeczno-zawodowe,
a w szczególności: NSZZ Rolników Indywidualnych
„Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd
Zawodowego Związku Pracowników Rolnictwa RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Konfederację Pracodawców Polskich, Polską Konfederację
Pracodawców Prywatnych, Business Centre Club, Radę Gospodarki ywnościowej,
Krajowy Związek Plantatorów Tytoniu w Lublinie, Polski Związek Plantatorów Tytoniu
w Krakowie, Związek Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie, Krajowe
Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego i Polskie Stowarzyszenie Przemysłu
Tytoniowego.
08/76EP

4
strony : 1 ... 10 . [ 11 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: