Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
Fundusze Przedakcesyjne
Wykaz programów realizowanych z funduszy przedakcesyjnych w ramach programu
ISPA (Fundusz Spójno ci) znajduje si w Zał czniku nr 7. Przewidywane przepływy
finansowe rodków z tytułu realizacji ISPA (Fundusz Spójno ci) w roku 2008 oszacowano na
kwot 1 670 849 tys. zł.
Przewidywane wydatki w roku 2008 w ramach programu ISPA podano w oparciu o dane
przekazane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Transition Facility
Kwoty uj te w ramach programu Transition Facility zostały podane w Zał czniku Nr 7
w oparciu o informacje przekazane z Urz du Komitetu Integracji Europejskiej. Wydatki
w roku 2008 zostały zaplanowane w wysoko ci 122 648 tys. zł.
Fundusze strukturalne i Fundusz Spójno ci
Przewidywane wykorzystanie rodków z tytułu realizacji programów z udziałem
funduszy strukturalnych w ramach NPR 2004-2006 (Zał cznik nr 7) oszacowano
w wysoko ci 9 203 984 tys. zł. Na kwot t składaj si szacunki dotycz ce rodków z tytułu
realizacji nast puj cych programów operacyjnych:
- Wzrost Konkurencyjno ci Przedsi biorstw, Rozwój Zasobów Ludzkich, Transport,
Restrukturyzacja i modernizacja sektora ywno ciowego oraz rozwój obszarów wiejskich,
Rybołówstwo i przetwórstwo ryb, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju
Regionalnego oraz Pomoc Techniczna,
- oraz Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL i INTERREG.
Przewidywane wykorzystanie rodków z tytułu realizacji projektów z udziałem Funduszu
Spójno ci (Zał cznik nr 7) oszacowano na 3 581 230 tys. zł.
Wykaz programów realizowanych z funduszy strukturalnych w ramach Narodowych
Strategicznych Ram Odniesienia w latach 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rybackiego
zostały podane w zał czniku nr 16. Prognozy kwot wydatków oraz dochodów w roku 2008
zostały zaplanowane w wysoko ci 14 643 850 tys. zł.
Przewidywane wydatki w roku 2008 w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu
Spójno ci podano w oparciu o dane Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z art. 120
ust. 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. (DZ. U. Nr 249, poz. 2104 z pó n. zm.) materiały do
projektu ustawy bud etowej w zakresie rodków, pochodz cych z funduszy strukturalnych
i Funduszu Spójno ci, przygotowuje i przedstawia Ministrowi Finansów minister wła ciwy do
260
spraw rozwoju regionalnego. Natomiast w zakresie Europejskiego Funduszu Rybołówstwa
dane uzyskano z Ministerstwa Gospodarki Morskiej.
Przeliczenia kwot euro na złote polskie dla kolejnych okresów realizacji dokonano na
podstawie prognozy dla roku 2008 (3,74 PLN/EURO) przyj tej w redniorocznej prognozie
kursu walutowego ustalonego dla opracowania projektu ustawy bud etowej.
Zadania w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej (WPRiR)
Zadania w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej (WPRiR), zgodnie
z obowi zuj cym w Uni Europejskiej prawem, s prefinansowane przez bud ety krajowe
Pa stw Członkowskich. Udokumentowane wydatki s zwracane ze rodków bud etu
unijnego po ich weryfikacji, w terminach ustalonych przez UE.
W projekcie bud etu zało ono, e prefinansowanie zada WPRiR b dzie dokonywane
w ci ar rozchodów bud etu pa stwa. Mechanizm ten dotyczy b dzie jednolitej płatno ci
obszarowej, interwencji na rynkach wspólnotowych oraz niezrealizowanej jeszcze unijnej
cz ci płatno ci Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 (PROW 2004-2006).
W sytuacji braku lub wyczerpania rodków pochodz cych z zaliczki na Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013 (PROW 2007-2013), ww. mechanizm
prefinansowania dotyczy b dzie tak e unijnej cz ci płatno ci PROW 2007-2013.
W roku 2008 b d realizowane płatno ci bezpo rednie (obszarowe) za rok 2007
w cz ci niezrealizowanej w grudniu 2007 r. Od roku 2006 w ramach płatno ci obszarowych
realizowana jest tak e odr bna płatno z tytułu cukru. Od roku 2008 przewiduje si tak e
wsparcie dla sektora owoców mi kkich. Natomiast nale no ci za rok 2008, wyliczone
w oparciu o ustalony przez Komisj Europejsk referencyjny kurs euro – b d realizowane,
zgodnie z przepisami UE, w okresie od 1 grudnia 2008 r. do 30 czerwca 2009 r.
Niezale nie od rodków zaplanowanych na prefinansowanie zada , które zostan
zrefundowane z bud etu UE, z bud etu krajowego b d finansowane zadania WPRiR
w ramach wydatków bud etowych: na współfinansowanie PROW 2004-2006 oraz PROW
2007-2013, działa interwencyjnych, a tak e na uzupełnienie płatno ci bezpo rednich.
Podobnie jak w roku 2007, w zwi zku z przepisami UE w zakresie restrukturyzacji
przemysłu cukrowniczego oraz dotycz cych saldowego trybu rozlicze z Komisj Europejsk
z tytułu odprowadzania nale no ci na rzecz bud etu UE, w ramach wspólnej polityki rolnej
wyst pi dochody z tytułu tymczasowej składki restrukturyzacyjnej, które zostan wpłacone
przez Agencj Płatnicz na dochody bud etu pa stwa w cz ci 35. O kwoty ww. dochodów
zostan pomniejszone refundacje z Komisji Europejskiej prefinansowania zada WPRiR,
co odpowiednio pomniejszy równie kwot dochodów bud etu pa stwa w cz ci 77.
261
Zaplanowano tak e rodki na inne zadania zwi zane z realizacj WPR (koszty
prowadzenia rachunku bankowego, koszty zwi zane z systemem finansowania
wyprzedzaj cego w ramach niektórych działa PROW 2007-2013 oraz zadania zwi zane
z akredytacj agencji płatniczych dla okresu programowania 2007 – 2013).
W ramach cz ci 33 i 35 bud etu pa stwa planowane s równie wydatki na
funkcjonowanie agencji płatniczych (ARR oraz ARiMR). Zgodnie bowiem z odpowiednimi
przepisami UE koszty utrzymania administracji tych agencji ponoszone s w ci ar
wydatków bud etu pa stw członkowskich.
262
Rozdział VII
Finansowanie deficytu bud etu pa stwa
Finansowanie
deficytu
bud etowego,
ujemnego
salda
przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania
w 2008 r.
W 2008 r. zakładany jest:
a) deficyt bud etu pa stwa w wysoko ci 28.630,0 mln zł,
b) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w kwocie
16.783,9 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zada realizowanych z udziałem rodków pochodz cych
z bud etu Uni Europejskiej w kwocie 106,1 mln zł.
Dodatkowo na poziom potrzeb po yczkowych netto b d miały wpływ znajduj ce si w:
a) finansowaniu krajowym salda z tytułu:
-
po yczek udzielonych (ujemne w wysoko ci 9,9 mln zł),
-
rodków na rachunkach bud etowych (dodatnie w wysoko ci 551,9 mln zł).
b) finansowaniu zagranicznym salda z tytułu:
-
udziałów w mi dzynarodowych instytucjach finansowych (ujemne w wysoko ci
576,8 mln zł),
-
kredytów udzielonych (ujemne w wysoko ci 665,8 mln zł),
-
innych pozycji (dodatnie w wysoko ci 63,5 mln zł).
W rezultacie planowane w 2008 r. potrzeby po yczkowe netto kształtuj si na poziomie
46.157,0 mln zł wobec 39.224,5 mln zł w 2007 r.
Na sfinansowanie deficytu bud etowego, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji
i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w ł cznej kwocie
45.520,0 mln zł zło si :
a) dodatnie saldo finansowania ze ródeł krajowych w kwocie 38.546,4 mln zł,
b) dodatnie saldo finansowania zagranicznego w kwocie 6.973,6 mln zł.
263
Przewiduje si , e w układzie sektorowym (w podziale na ródła pozyskania rodków)
finansowanie deficytu bud etowego, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w 2008 r. b dzie nast puj ce
(dodatkowe potrzeby po yczkowe krajowe i zagraniczne pomniejszaj odpowiednio
finansowanie pozabankowe lub finansowanie zagraniczne):
2007 PW
2008
Struktura 2008
Wyszczególnienie
mln zł
%
1
2
3
4
Finansowanie deficytu bud etowego,
ujemnego salda przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz
39.528,8
45.520,0
100,0
ujemnego salda prefinansowania
FINANSOWANIE KRAJOWE
32.177,4
38.546,4
84,7
1. Bankowe
7.839,2
5.494,5
12,1
2. Pozabankowe
26.000,0
27.500,0
60,4
3. Inwestorzy zagraniczni nabywaj cy
SPW na rynku krajowym
-2.000,0
5.000,0
11,0
4. Saldo rodków na rachunkach
bud etowych
338,2
551,9
1,2
FINANSOWANIE ZAGRANICZNE
7.351,4
6.973,6
15,3
1. Finansowanie krajowe
Saldo finansowania ze ródeł krajowych w wysoko ci 38.546,4 mln zł b dzie wynikiem
przychodów w wysoko ci 173.071,9 mln zł i rozchodów w wysoko ci 134.525,5 mln zł. Na
kształtowanie si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo sprzeda y i wykupu skarbowych papierów warto ciowych w wysoko ci
38.004,3 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych po yczek w wysoko ci 9,9 mln zł, jako wynik:
- przychodów z tytułu spłaty po yczek przez:
- publiczne zakłady opieki zdrowotnej (120,7 mln zł),
- Korporacj Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. (5,1 mln zł),
- jednostki samorz du terytorialnego (4,3 mln zł),
- i rozchodów z tytułu udzielenia po yczek dla :
- Korporacji
Ubezpiecze
Kredytów
Eksportowych
S.A.
na
wypłat
gwarantowanych przez Skarb Pa stwa odszkodowa z tytułu ubezpieczania
kontraktów eksportowych (100,0 mln zł - przy ustawowym limicie na poziomie
2.082,0 mln zł),
264
Wykaz programów realizowanych z funduszy przedakcesyjnych w ramach programu
ISPA (Fundusz Spójno ci) znajduje si w Zał czniku nr 7. Przewidywane przepływy
finansowe rodków z tytułu realizacji ISPA (Fundusz Spójno ci) w roku 2008 oszacowano na
kwot 1 670 849 tys. zł.
Przewidywane wydatki w roku 2008 w ramach programu ISPA podano w oparciu o dane
przekazane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Transition Facility
Kwoty uj te w ramach programu Transition Facility zostały podane w Zał czniku Nr 7
w oparciu o informacje przekazane z Urz du Komitetu Integracji Europejskiej. Wydatki
w roku 2008 zostały zaplanowane w wysoko ci 122 648 tys. zł.
Fundusze strukturalne i Fundusz Spójno ci
Przewidywane wykorzystanie rodków z tytułu realizacji programów z udziałem
funduszy strukturalnych w ramach NPR 2004-2006 (Zał cznik nr 7) oszacowano
w wysoko ci 9 203 984 tys. zł. Na kwot t składaj si szacunki dotycz ce rodków z tytułu
realizacji nast puj cych programów operacyjnych:
- Wzrost Konkurencyjno ci Przedsi biorstw, Rozwój Zasobów Ludzkich, Transport,
Restrukturyzacja i modernizacja sektora ywno ciowego oraz rozwój obszarów wiejskich,
Rybołówstwo i przetwórstwo ryb, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju
Regionalnego oraz Pomoc Techniczna,
- oraz Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL i INTERREG.
Przewidywane wykorzystanie rodków z tytułu realizacji projektów z udziałem Funduszu
Spójno ci (Zał cznik nr 7) oszacowano na 3 581 230 tys. zł.
Wykaz programów realizowanych z funduszy strukturalnych w ramach Narodowych
Strategicznych Ram Odniesienia w latach 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rybackiego
zostały podane w zał czniku nr 16. Prognozy kwot wydatków oraz dochodów w roku 2008
zostały zaplanowane w wysoko ci 14 643 850 tys. zł.
Przewidywane wydatki w roku 2008 w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu
Spójno ci podano w oparciu o dane Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z art. 120
ust. 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. (DZ. U. Nr 249, poz. 2104 z pó n. zm.) materiały do
projektu ustawy bud etowej w zakresie rodków, pochodz cych z funduszy strukturalnych
i Funduszu Spójno ci, przygotowuje i przedstawia Ministrowi Finansów minister wła ciwy do
260
spraw rozwoju regionalnego. Natomiast w zakresie Europejskiego Funduszu Rybołówstwa
dane uzyskano z Ministerstwa Gospodarki Morskiej.
Przeliczenia kwot euro na złote polskie dla kolejnych okresów realizacji dokonano na
podstawie prognozy dla roku 2008 (3,74 PLN/EURO) przyj tej w redniorocznej prognozie
kursu walutowego ustalonego dla opracowania projektu ustawy bud etowej.
Zadania w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej (WPRiR)
Zadania w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej (WPRiR), zgodnie
z obowi zuj cym w Uni Europejskiej prawem, s prefinansowane przez bud ety krajowe
Pa stw Członkowskich. Udokumentowane wydatki s zwracane ze rodków bud etu
unijnego po ich weryfikacji, w terminach ustalonych przez UE.
W projekcie bud etu zało ono, e prefinansowanie zada WPRiR b dzie dokonywane
w ci ar rozchodów bud etu pa stwa. Mechanizm ten dotyczy b dzie jednolitej płatno ci
obszarowej, interwencji na rynkach wspólnotowych oraz niezrealizowanej jeszcze unijnej
cz ci płatno ci Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 (PROW 2004-2006).
W sytuacji braku lub wyczerpania rodków pochodz cych z zaliczki na Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013 (PROW 2007-2013), ww. mechanizm
prefinansowania dotyczy b dzie tak e unijnej cz ci płatno ci PROW 2007-2013.
W roku 2008 b d realizowane płatno ci bezpo rednie (obszarowe) za rok 2007
w cz ci niezrealizowanej w grudniu 2007 r. Od roku 2006 w ramach płatno ci obszarowych
realizowana jest tak e odr bna płatno z tytułu cukru. Od roku 2008 przewiduje si tak e
wsparcie dla sektora owoców mi kkich. Natomiast nale no ci za rok 2008, wyliczone
w oparciu o ustalony przez Komisj Europejsk referencyjny kurs euro – b d realizowane,
zgodnie z przepisami UE, w okresie od 1 grudnia 2008 r. do 30 czerwca 2009 r.
Niezale nie od rodków zaplanowanych na prefinansowanie zada , które zostan
zrefundowane z bud etu UE, z bud etu krajowego b d finansowane zadania WPRiR
w ramach wydatków bud etowych: na współfinansowanie PROW 2004-2006 oraz PROW
2007-2013, działa interwencyjnych, a tak e na uzupełnienie płatno ci bezpo rednich.
Podobnie jak w roku 2007, w zwi zku z przepisami UE w zakresie restrukturyzacji
przemysłu cukrowniczego oraz dotycz cych saldowego trybu rozlicze z Komisj Europejsk
z tytułu odprowadzania nale no ci na rzecz bud etu UE, w ramach wspólnej polityki rolnej
wyst pi dochody z tytułu tymczasowej składki restrukturyzacyjnej, które zostan wpłacone
przez Agencj Płatnicz na dochody bud etu pa stwa w cz ci 35. O kwoty ww. dochodów
zostan pomniejszone refundacje z Komisji Europejskiej prefinansowania zada WPRiR,
co odpowiednio pomniejszy równie kwot dochodów bud etu pa stwa w cz ci 77.
261
Zaplanowano tak e rodki na inne zadania zwi zane z realizacj WPR (koszty
prowadzenia rachunku bankowego, koszty zwi zane z systemem finansowania
wyprzedzaj cego w ramach niektórych działa PROW 2007-2013 oraz zadania zwi zane
z akredytacj agencji płatniczych dla okresu programowania 2007 – 2013).
W ramach cz ci 33 i 35 bud etu pa stwa planowane s równie wydatki na
funkcjonowanie agencji płatniczych (ARR oraz ARiMR). Zgodnie bowiem z odpowiednimi
przepisami UE koszty utrzymania administracji tych agencji ponoszone s w ci ar
wydatków bud etu pa stw członkowskich.
262
Rozdział VII
Finansowanie deficytu bud etu pa stwa
Finansowanie
deficytu
bud etowego,
ujemnego
salda
przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania
w 2008 r.
W 2008 r. zakładany jest:
a) deficyt bud etu pa stwa w wysoko ci 28.630,0 mln zł,
b) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w kwocie
16.783,9 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zada realizowanych z udziałem rodków pochodz cych
z bud etu Uni Europejskiej w kwocie 106,1 mln zł.
Dodatkowo na poziom potrzeb po yczkowych netto b d miały wpływ znajduj ce si w:
a) finansowaniu krajowym salda z tytułu:
-
po yczek udzielonych (ujemne w wysoko ci 9,9 mln zł),
-
rodków na rachunkach bud etowych (dodatnie w wysoko ci 551,9 mln zł).
b) finansowaniu zagranicznym salda z tytułu:
-
udziałów w mi dzynarodowych instytucjach finansowych (ujemne w wysoko ci
576,8 mln zł),
-
kredytów udzielonych (ujemne w wysoko ci 665,8 mln zł),
-
innych pozycji (dodatnie w wysoko ci 63,5 mln zł).
W rezultacie planowane w 2008 r. potrzeby po yczkowe netto kształtuj si na poziomie
46.157,0 mln zł wobec 39.224,5 mln zł w 2007 r.
Na sfinansowanie deficytu bud etowego, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji
i ich rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w ł cznej kwocie
45.520,0 mln zł zło si :
a) dodatnie saldo finansowania ze ródeł krajowych w kwocie 38.546,4 mln zł,
b) dodatnie saldo finansowania zagranicznego w kwocie 6.973,6 mln zł.
263
Przewiduje si , e w układzie sektorowym (w podziale na ródła pozyskania rodków)
finansowanie deficytu bud etowego, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania oraz ujemnego salda prefinansowania w 2008 r. b dzie nast puj ce
(dodatkowe potrzeby po yczkowe krajowe i zagraniczne pomniejszaj odpowiednio
finansowanie pozabankowe lub finansowanie zagraniczne):
2007 PW
2008
Struktura 2008
Wyszczególnienie
mln zł
%
1
2
3
4
Finansowanie deficytu bud etowego,
ujemnego salda przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz
39.528,8
45.520,0
100,0
ujemnego salda prefinansowania
FINANSOWANIE KRAJOWE
32.177,4
38.546,4
84,7
1. Bankowe
7.839,2
5.494,5
12,1
2. Pozabankowe
26.000,0
27.500,0
60,4
3. Inwestorzy zagraniczni nabywaj cy
SPW na rynku krajowym
-2.000,0
5.000,0
11,0
4. Saldo rodków na rachunkach
bud etowych
338,2
551,9
1,2
FINANSOWANIE ZAGRANICZNE
7.351,4
6.973,6
15,3
1. Finansowanie krajowe
Saldo finansowania ze ródeł krajowych w wysoko ci 38.546,4 mln zł b dzie wynikiem
przychodów w wysoko ci 173.071,9 mln zł i rozchodów w wysoko ci 134.525,5 mln zł. Na
kształtowanie si tego salda zło si nast puj ce pozycje:
a) dodatnie saldo sprzeda y i wykupu skarbowych papierów warto ciowych w wysoko ci
38.004,3 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych po yczek w wysoko ci 9,9 mln zł, jako wynik:
- przychodów z tytułu spłaty po yczek przez:
- publiczne zakłady opieki zdrowotnej (120,7 mln zł),
- Korporacj Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. (5,1 mln zł),
- jednostki samorz du terytorialnego (4,3 mln zł),
- i rozchodów z tytułu udzielenia po yczek dla :
- Korporacji
Ubezpiecze
Kredytów
Eksportowych
S.A.
na
wypłat
gwarantowanych przez Skarb Pa stwa odszkodowa z tytułu ubezpieczania
kontraktów eksportowych (100,0 mln zł - przy ustawowym limicie na poziomie
2.082,0 mln zł),
264
Dokumenty związane z tym projektem:
- druk-nr-16 › Pobierz plik
- 16-uzasadnienie › Pobierz plik
- 16-Strategia-zarzadzania-dlugiem › Pobierz plik
- trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik