Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
W zaplanowanej na 2008 r. kwocie przychodów gospodarstw pomocniczych najwi kszy
jest udział przychodów w działach:
- administracja publiczna – 27,2%,
- obrona narodowa – 18,6%,
- wymiar sprawiedliwo ci – 17,1%,
- transport i ł czno – 7,8%,
- bezpiecze stwo publiczne i ochrona przeciwpo arowa – 6,1%.
W dziale administracja publiczna działaj przede wszystkim gospodarstwa
pomocnicze zajmuj ce si obsług ministerstw i urz dów administracji rz dowej.
Najwi kszy udział w przychodach ma gospodarstwo działaj ce przy Kancelari Prezesa
Rady Ministrów z tytułu wydawania i rozpowszechniania Dziennika Ustaw i Monitora
Polskiego.
Ponadto w dziale tym funkcjonuj gospodarstwa przy:
- Kancelari Prezesa Rady Ministrów
wiadcz ce usługi wczasowo-rekreacyjne,
konferencyjne, techniczne, biurowe, gospodarcze niezb dne do realizacji zada
Kancelari ,
- Ministerstwie Finansów – O rodek Wypoczynkowo-Szkoleniowy „Bałtyk” w Jastrz biej
Górze oraz działaj ce przy izbach skarbowych o rodki usługowo-szkoleniowe,
- Polskiej Akademi Nauk wiadcz ce usługi transportowe na rzecz Kancelari Akademi
oraz gospodarstwa pomocnicze przy Stacjach Naukowych PAN w Pary u.
W dziale obrona narodowa w 2008 r. funkcjonowa b d 104 gospodarstwa
pomocnicze w tym: 53 kasyna wojskowe, 25 pralni, 13 domów wypoczynkowych, 4 zakłady
remontowo-budowlane, 1 piekarnia, Wojskowe Zakłady Lotnicze, Centrum Konferencyjno-
Szkoleniowe Sił Powietrznych oraz 6 pozostałych (zakłady produkcyjno-usługowe słu by
mundurowej lub wielobran owe).
Przychody gospodarstw b d stanowiły głównie wpływy za wiadczone usługi:
wczasowo-szkoleniowe, hotelowe, remontowo-budowlane, gastronomiczne.
W dziale wymiar sprawiedliwo ci w 2008 r. przewiduje si funkcjonowanie przy
jednostkach bud etowych - 50 gospodarstw pomocniczych, w tym:
- 26 gospodarstw przy jednostkach organizacyjnych wi ziennictwa,
- 24 gospodarstwa pomocnicze przy zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
255
Dla warsztatów szkolnych prowadzonych w formie gospodarstw pomocniczych
w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich na 2008 rok obowi zuje dotacja
przedmiotowa w wysoko ci 400 zł rocznie na jednego nieletniego wdra anego do pracy
społecznie u ytecznej i obj tego praktyczn nauk zawodu.
Na 2008 rok zaplanowano dotacj w wysoko ci 628 tys. zł.
W dziale bezpiecze stwo publiczne i ochrona przeciwpo arowa planowana jest
działalno 19 gospodarstw pomocniczych, z tego 16 gospodarstw komend wojewódzkich
Policji, 1 Komendy Głównej Policji, 2 szkół Policji.
Przychody gospodarstw stanowi głównie wpływy za wiadczone usługi: remontowo-
budowlane, hotelowe, gastronomiczne, wczasowo-szkoleniowe i administracji lokali
słu bowych.
Wydatki przeznaczone b d na finansowanie działalno ci bie cej, tj. kosztów
wynagrodze wraz z pochodnymi oraz na zakup materiałów i usług.
W dziale transport i ł czno gospodarstwa pomocnicze działaj przy:
- Urz dach Morskich w Gdyni oraz Szczecinie i zajmuj si obsług administracyjn
budynków urz dów morskich, w tym Kapitanatów Portu w Szczecinie i winouj ciu,
- jednostkach dróg publicznych – 6 o rodków wypoczynkowo-szkoleniowych
i 16 laboratoriów drogowych,
- Ministerstwie Transportu – Biuro Obsługi Transportu Mi dzynarodowego, zajmuje si
udzielaniem licencji, wydawaniem zezwole i certyfikatów,
- Urz dzie Komunikacji Elektronicznej – Centralne Laboratorium Bada Technicznych,
zajmuje si m.in. obsług techniczn i modernizacj stanowisk pomiarowych, badaniami
aparatury, działalno ci szkoleniow , wydawaniem Biuletynu UKE,
- urz dach wojewódzkich w nast puj cych województwach: dolno l skim, lubelskim,
lubuskim, małopolskim, podkarpackim, podlaskim,
l skim, warmi sko-mazurskim,
zachodniopomorskim i zajmuj si obsług przej granicznych.
256
Rozdział VI
Rozliczenia z Uni Europejsk
Członkostwo Polski w UE zwi zane jest z wł czeniem Polski w system finansowy UE,
obejmuj cy przede wszystkim bud et ogólny UE. Bud et ten, akceptowany corocznie przez
władz bud etow UE (Rada i Parlament Europejski) na wniosek Komisji Europejskiej,
mie ci si w ramach wieloletniego planu finansowego UE – perspektywy finansowej.
Wysoko polskiej składki do bud etu UE oraz wysoko potencjalnych transferów do Polski
jest ograniczona limitami wyznaczonymi w perspektywie finansowej, a doprecyzowanymi
w rocznych bud etach UE. Rok 2008 b dzie drugim rokiem perspektywy finansowej
obejmuj cej lata 2007-2013. Warto jednak nadmieni , e w 2008r. Polska w dalszym ci gu
b dzie otrzymywa transfery zwi zane ze zobowi zaniami z perspektywy finansowej
2000-2006. Rozró nienie to znajduje swoje odzwierciedlenie w tabeli prezentuj cej
prognozowane saldo przepływów finansowych pomi dzy Polsk i UE w 2008 r.
PERSPEKTYWA FINANSOWA UE NA LATA 2007–2013
(mln EUR – w cenach z 2004 r.)
RODKI NA ZOBOWI ZANIA
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Ogółem
2007-2013
1. Trwały wzrost
51.267 52.415 53.616 54.294 55.368 56.876 58.303
382.139
1a. Konkurencyjno na rzecz wzrostu i zatrudnienia
8.404
9.097
9.754 10.434 11.295 12.153 12.961
74.098
1b. Spójno na rzecz wzrostu i zatrudnienia
42.863 43.318 43.862 43.860 44.073 44.723 45.342
308.041
2. Ochrona i zarz dzanie zasobami naturalnymi
54.985 54.322 53.666 53.035 52.400 51.775 51.161
371.344
w tym: wydatki zwi zane z rynkiem i płatno ci
43.120 42.697 42.279 41.864 41.453 41.047 40.645
293.105
bezpo rednie
3. Obywatelstwo, wolno , bezpiecze stwo
1.199
1.258
1.380
1.503
1.645
1.797
1.988
10.770
i sprawiedliwo
3a. Wolno , bezpiecze stwo i sprawiedliwo
600
690
790
910
1.050
1.200
1.390
6.630
3b. Obywatelstwo
599
568
590
593
595
597
598
4.140
4. UE jako partner globalny
6.199
6.469
6.739
1.009
7.339
7.679
8.029
49.463
5. Administracja
6.633
6.818
6.973
7.111
7.255
7.400
7.610
49.800
6. Wyrównania
419
191
190
800
RODKI NA ZOBOWI ZANIA OGÓŁEM 120.702 121.473 122.564 122.952 124.007 125.527 127.091
864.316
jako procent DNB
1,10% 1,08% 1,07% 1,04% 1,03% 1,02% 1,01%
1,048%
RODKI NA PŁATNO CI OGÓŁEM 116.650 119.620 111.990 118.280 115.860 119.410 118.970
820.780
jako procent DNB
1,06% 1,06% 0,97% 1,00% 0,96% 0,97% 0,94%
1,00%
Dost pny margines
0,18% 0,18% 0,27% 0,24% 0,28% 0,27% 0,30%
0,24%
Pułap rodków własnych jako procent DNB
1,24% 1,24% 1,24% 1,24% 1,24% 1,24% 1,24%
1,24%
Znaczna cz
rodków bud etu UE nie jest przekazywana do pa stw członkowskich.
Wydatki wspólnotowe nale y podzieli na nast puj ce grupy:
1. Wydatki skierowane do podmiotów znajduj cych si poza Uni Europejsk . W skład tych
wydatków mo na wł czy przede wszystkim rodki znajduj ce si w Dziale 4. „UE jako
257
partner globalny”, m.in. na finansowanie projektów realizowanych w ramach pomocy
rozwojowej w krajach rozwijaj cych si , a tak e rodki w ramach funduszy przed-
akcesyjnych (równie Dział 4.), skierowane do przyszłych krajów członkowskich UE;
2. Alokacje przeznaczone na funkcjonowanie UE (przede wszystkim Dział 5.
„Administracja”), oraz projekty realizowane w skali ponadnarodowej, których nie da si
przypisa konkretnie do adnego z krajów członkowskich.
3.
rodki, które słu finansowaniu projektów (fundusze strukturalne i Fundusz Spójno ci)
b d polityk (Wspólna Polityka Rolna i Rybacka - WPRiR) w konkretnych pa stwach
członkowskich i które s alokowane w danych pa stwach.
Transfery, otrzymywane z bud etu UE przez Polsk sklasyfikowane s przede
wszystkim w ww. trzeciej grupie wydatków.
Składka wpłacana przez Polsk do bud etu UE w cało ci jest przekazywana z bud etu
pa stwa.
Prognozowane saldo przepływów finansowych pomi dzy Polsk i UE w 2008 r.
przedstawia poni sze zestawienie.
w tys. zł
Tre
Kwota
I. RODKI PRZEKAZANE PRZEZ UE
44 300 572
Programy przedakcesyjne:
ISPA (Fundusz Spójno ci)
1 670 849
Program Transition Facility
122 648
Programy realizowane z udziałem funduszy strukturalnych (NPR 2004 – 2006)
9 203 984
Projekty realizowane z udziałem rodków z Funduszu Spójno ci
3 581 230
Programy realizowane z udziałem funduszy strukturalnych w ramach NSRO i EFR (2007-2013) 14 643 850
Zadania wynikaj ce ze Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej
15 078 011
II. RODKI WYDATKOWANE Z BUDAETU PABSTWA
rodki własne UE (składka do bud etu UE)
12 080 123
III. RÓ NICA (I-II)
32 220 449
rodki własne Unii Europejskiej
Polska odprowadza w ramach tzw. „systemu rodków własnych UE” składk do bud etu
ogólnego UE, której wysoko i harmonogram płatno ci wynika z metodologi Uni
Europejskiej.
Zgodnie z podziałem wynikaj cym z przepisów wspólnotowych, wydatki bud etu
pa stwa zwi zane z udziałem Polski w systemie rodków własnych obejmuj nast puj ce
wpłaty z tytułu poszczególnych rodków:
258
- wpłata obliczona na podstawie Dochodu Narodowego Brutto;
- wpłata obliczona, zgodnie z metodologi wynikaj c z przepisów Uni Europejskiej, na
podstawie podatku od towarów i usług uwzgl dniaj ca wpłat z tytułu finansowania rabatu
brytyjskiego;
- wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych, rolnych i cukrowych (s to rodki własne
zgrupowane w kategori tzw. „Tradycyjnych rodków własnych” – TOR) - Pa stwa
Członkowskie odprowadzaj do bud etu ogólnego UE 75% pobranych opłat, natomiast
pozostałe 25% zatrzymuj jako tzw. „koszty poboru”.
Całkowita wysoko polskiej składki, podobnie jak i składki pozostałych Pa stw
Członkowskich, jest ustalana w trakcie procedury bud etowej UE, w której bior udział
Komisja Europejska (jako autor projektu bud etu UE), Rada UE oraz Parlament Europejski.
W zwi zku z faktem, i w strukturze dochodów bud etu ogólnego UE dominuj c pozycj
zajmuje rodek własny obliczony na podstawie Dochodu Narodowego Brutto wysoko
składki członkowskiej danego Pa stwa Członkowskiego jest okre lona głównie przez relacj
dochodu narodowego brutto tego pa stwa do sumy dochodów narodowych brutto wszystkich
pa stw Uni Europejskiej.
Prognoza wysoko ci rodków własnych na rok 2008 jest oparta na projekcie bud etu UE
na rok 2008 wyra onym w EUR. Ostateczna wielko wpłat poszczególnych Pa stw
Członkowskich z tytułu rodków własnych UE jest znana dopiero po zako czeniu procedury
bud etowej, czyli po uchwaleniu bud etu przez Parlament Europejski, co z reguły nast puje
w grudniu roku poprzedzaj cego dany rok bud etowy. Nale y równie zauwa y , i poziom
wydatków bud etu ogólnego UE mo e zosta zmieniony w trakcie roku bud etowego na
podstawie nowelizacji bud etu, co poci ga za sob zmian wysoko ci wpłat poszczególnych
Pa stw Członkowskich.
Zgodnie z porz dkiem prawnym UE składka Polski do bud etu UE w roku 2008 zostanie
ostatecznie okre lona na podstawie kursu z ostatniego dnia roboczego roku
poprzedzaj cego dany rok składkowy.
Szacowany na 2008 r. wzrost wpłat polskiej składki do bud etu UE w porównaniu
z bie cym rokiem wynika z planowanego wzrostu wielko ci bud etu UE oraz ze
zwi kszenia wpłaty z tytułu dochodu narodowego brutto zwi zanej z rosn cym w Polsce
tempem wzrostu gospodarczego.
Nale y podkre li , i trwa proces ratyfikacji nowej decyzji w sprawie systemu rodków
własnych, której przepisy wejd w ycie z moc wsteczn tj. od pocz tku 2007 r.
W przypadku zako czenia ratyfikacji w 2008 r. mo e okaza si , i konieczna b dzie zmiana
wysoko ci wpłat poszczególnych Pa stw Członkowskich, w tym Polski.
259
Dokumenty związane z tym projektem:
- druk-nr-16 › Pobierz plik
- 16-uzasadnienie › Pobierz plik
- 16-Strategia-zarzadzania-dlugiem › Pobierz plik
- trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik