Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
W art. 4 projektu ustawy bud etowej okre lone zostały, zgodnie z art. 76 oraz art. 87
ust. 2 ustawy o finansach publicznych, limity przyrostu zadłu enia w 2008 r. z tytułu
zaci gni tych i spłaconych kredytów, po yczek i spłaty skarbowych papierów warto ciowych,
przy czym przez spłat kredytów lub po yczek nale y rozumie terminowe lub
przedterminowe spłaty kapitału, natomiast w przypadku spłaty skarbowych papierów
warto ciowych nale y rozumie w szczególno ci ich wykup, przedterminowy wykup,
wcze niejszy wykup, odkup oraz zamian . Uwzgl dniaj c postanowienia art. 72 ust. 1 i 3
ustawy o finansach publicznych proponowane postanowienia ust. 2 omawianego artykułu
umo liwi dokonywanie operacji finansowych i działa , które wpłyn na zmian struktury
zadłu enia Skarbu Pa stwa.
Wypełniaj c dyspozycj art. 102 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w bud ecie
pa stwa na rok 2008 okre lono kwot ogólnej rezerwy bud etowej w wysoko ci nie wi kszej
ni 0,2 % wydatków bud etu (art. 23 projektu ustawy bud etowej).
Bior c pod uwag zakres zada realizowanych przez organy administracji rz dowej
w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w art. 44 projektu ustawy bud etowej ustala si
w 2008 roku ł czn kwot , do wysoko ci której mog by zaci gane zobowi zania
finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym. Regulacje w tym zakresie
koresponduj z postanowieniami art. 7 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie
publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 169, poz. 1420).
Niezale nie od przepisów ustawy o finansach publicznych ustalaj cych generalne
systemowe zasady i tryb opracowywania oraz zakres podmiotowy i przedmiotowy regulacji
zawartych w projekcie ustawy bud etowej, równie i inne przepisy prawa materialnego
zobowi zuj do uj cia w ustawie bud etowej kolejnych przepisów.
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2008 uj te zostały nast puj ce zapisy
wynikaj ce z innych ustaw.
W art. 6 projektu ustawy bud etowej okre lona została kwota zobowi za , które mog
by obj te por czeniem lub gwarancj spłaty ze rodków bud etu pa stwa, zgodnie
z dyspozycj wynikaj c z art. 31 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o por czeniach
i gwarancjach udzielanych przez Skarb Pa stwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U.
z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z pó n. zm.). W 2008 r. przewiduje si mo liwo udzielenia
por cze i gwarancji wspieraj cych, mi dzy innymi realizacj strategicznych programów
rz dowych, takich jak budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury i ochrony
rodowiska, a tak e tworzenie przez banki lini kredytowych w celu finansowania
przedsi wzi inwestycyjnych jednostek samorz du terytorialnego oraz małych i rednich
przedsi biorców. Ustawowy limit por cze i gwarancji w proponowanej wysoko ci
uwzgl dnia zało enia „Aktualizacji do redniookresowej strategi udzielania gwarancji i
302
por cze Skarbu Pa stwa do 2013 roku” przyj tej przez Rad Ministrów w dniu 20 czerwca
2006 roku.
Przepis art. 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Pa stwa
ubezpieczeniach eksportowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 59, poz. 609, z pó n. zm.), zobowi zuje
do okre lenia w ustawie bud etowej wysoko ci limitu, którego nie mog przekroczy ł czne
zobowi zania Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu
gwarantowanych przez Skarb Pa stwa ubezpiecze eksportowych i gwarancji
ubezpieczeniowych. Dyspozycj powy szego przepisu wypełnia art. 7 projektu ustawy
bud etowej.
Równocze nie w projekcie ustawy bud etowej zawarto upowa nienie dla ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych do udzielania ze rodków bud etu pa stwa
po yczek dla Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A - zgodnie z art. 5a ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Pa stwa ubezpieczeniach
eksportowych. Ustawa bud etowa okre la kwot , do wysoko ci której mog by udzielone
po yczki dla Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu gwarantowania
przez Skarb Pa stwa wypłat odszkodowa z tytułu ubezpieczonych w Korporacji kredytów
i kontraktów eksportowych; dla jednostek samorz du terytorialnego - w ramach
post powania naprawczego - mo liwo taka wynika z art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy
o finansach publicznych; oraz dla Polskich Kolei Pa stwowych S.A. na podstawie ustawy
z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsi biorstwa pa stwowego
„Polskie Koleje Pa stwowe” (Dz.U. Nr 84, poz. 948, z pó n. zm). Po yczka udzielona Spółce
w 2008 r. ma stanowi pierwsz rat wsparcia przeznaczonego na spłat zadłu enia PKP
Przewozy Regionalne Spółka z o.o. wzgl dem innych spółek Grupy PKP, (dyspozycje
powy szych przepisów wypełnia art. 8 projektu ustawy bud etowej).
Stosownie do dyspozycji art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) w art. 22 projektu ustawy bud etowej okre lona
została kwota dotacji na sfinansowanie nakładów inwestycyjnych, dotycz cych lini
kolejowych o pa stwowym znaczeniu.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o słu bie cywilnej (Dz.U. Nr 170,
poz. 1218, z pó n. zm.) w art. 24 projektu ustawy bud etowej okre lono limit mianowa
urz dników w słu bie cywilnej na dany rok bud etowy oraz rodki finansowe na
wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia zasadnicze, dodatki specjalne, dodatki słu by cywilnej
i dodatki zadaniowe oraz szkolenia członków korpusu słu by cywilnej.
W art. 25 projektu ustawy bud etowej okre la si prognozowany rednioroczny
wska nik cen towarów i usług konsumpcyjnych; potrzeba tego zapisu wynika z faktu, e
zgodnie z obowi zuj cym ustawodawstwem oraz praktyk powy szy wska nik jest
303
powszechnie wykorzystywany w planowaniu niektórych wydatków i dochodów oraz
indeksowaniu ró nego typu opłat.
Zgodnie z dyspozycj art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsi biorstwa pa stwowego „Polskie Koleje Pa stwowe”
(Dz.U. Nr 84, poz. 948, z pó n. zm.) okre lono rednioroczny wska nik wzrostu cen towarów
i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany
(art. 26 ustawy bud etowej).
W art. 27 projektu ustawy bud etowej okre lono wysoko odpisu z wyodr bnionych
w ramach FUS funduszy, ustalanego na podstawie planu finansowego FUS i stanowi cego
przychód Zakładu Ubezpiecze Społecznych oraz stosownie do art. 57 ustawy z dnia
13 pa dziernika 1998 r. o systemie ubezpiecze społecznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 11,
poz. 74, z pó n. zm.) w art. 28 projektu ustawy bud etowej - kwot wydatków na prewencj
rentow .
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2008 okre lono równie (art. 29 projektu ustawy
bud etowej) wysoko nale no ci z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia przez
Zakład Ubezpiecze Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne. Ustawa
o systemie ubezpiecze społecznych (art. 76 ust. 1 pkt 3) ustaliła, e maksymalna wysoko
nale no ci z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia składek na OFE wynosi nie
wi cej ni 0,8% kwoty przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, za w ustawie
bud etowej corocznie ustala si wysoko tej nale no ci.
W art. 30 projektu ustawy bud etowej ustala si wysoko odpisu od funduszu
emerytalno-rentowego na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego; art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu
społecznym rolników (Dz.U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z pó n. zm.) stanowi, i odpis mo e
wynosi do 3,5% planowanych wydatków funduszu emerytalno-rentowego.
Stosownie do postanowie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 pa dziernika 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U.
Nr 199, poz. 1673, z pó n. zm.), w art. 31 projektu ustawy bud etowej okre la si kwot
wydatków na prewencj wypadkow . Kwot wydatków ustala si w wysoko ci do 1%
nale nych składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym
Funduszu Ubezpiecze Społecznych na dany rok bud etowy.
Przepis art. 32 projektu ustawy bud etowej wypełnia dyspozycj art. 21 ust. 2 ustawy
z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie (Dz.U. Nr 52, poz. 539,
z pó n. zm.), który zobowi zuje do okre lenia w ustawie bud etowej kwoty rodków
przeznaczanych na finansowanie rent strukturalnych.
304
W art. 33 projektu ustawy bud etowej okre lono prognozowane przeci tne
wynagrodzenie miesi czne w gospodarce narodowej na 2008 r., które stanowi podstaw do
okre lenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób
obj tych systemem ubezpiecze społecznych zgodnie z obowi zkiem wynikaj cym z art. 19
ust. 1 ustawy z dnia 13 pa dziernika 1998 r. o systemie ubezpiecze społecznych.
W art. 34 projektu ustawy bud etowej okre lono kwot wpłat jednostek samorz du
terytorialnego, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r.
o dochodach jednostek samorz du terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966, z pó n. zm.),
w podziale na gminy, powiaty i województwa. Stosownie do art. 35 ust. 1 wymienionej
ustawy jednostki samorz du terytorialnego dokonuj wpłat na rachunek bud etu pa stwa.
Art. 35 projektu ustawy bud etowej ustala wysoko wydatków na cele okre lone art. 5
ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu l dowego (Dz. U.
Nr 267, poz. 2251, z pó n. zm.), w wysoko ci nie ni szej ni 18% planowanych na dany rok
wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Wysoko składki na Fundusz Pracy zgodnie z art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001, z pó n.
zm.); okre lona w art. 36 projektu ustawy bud etowej w roku 2008 została ustalona na
poziomie 2,45%.
Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszcze
pracowniczych w razie niewypłacalno ci pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121) w art. 37
projektu ustawy bud etowej wskazano wysoko składki na Fundusz Gwarantowanych
wiadcze Pracowniczych.
Przepis art. 38 projektu ustawy bud etowej zawiera upowa nienie dla ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych do dokonywania transakcji finansowych na
instrumentach pochodnych, zmieniaj cych struktur przepływów finansowych, daj ce prawo
dokonywania transakcji na instrumentach pochodnych nie tylko zwi zanych z zarz dzaniem
długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych, jak równie zwi zanych z innymi
operacjami finansowymi. W zwi zku z faktem, i tego typu operacje słu najcz ciej
zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka stopy procentowej,
wynikaj ce z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny by uj te ł cznie
z analogicznymi przepływami dotycz cymi instrumentów bazowych. Przyj cie takiego
standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
305
Rozdział XII
Wydatki bud etu pa stwa w układzie zadaniowym w roku 2008
Zgodnie z art. 124 pkt 9 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu po nowelizacji
z dnia 8 grudnia 2006 r. do projektu ustawy bud etowej doł cza si uzasadnienie
zawieraj ce w szczególno ci:
„Zestawienie zada , w ramach planowanych kwot wydatków wraz z opisem celów
przedmiotowych zada , mierników wykonania oraz przewidywanych wieloletnich
kosztów finansowych zwi zanych z ich realizacj .”
Bud et zadaniowy prezentowany w „Uzasadnieniu do ustawy bud etowej na 2008 r.”
stanowi pierwszy etap wdra ania bud etu zadaniowego. Wdro enie bud etu zadaniowego
ma ułatwi spełnienie kryteriów konwergencji oraz implementacj Strategi Lizbo skiej oraz
uznawane jest za bardzo wa ny cel reformy finansów publicznych. Uj te jest zatem
w Programie Konwergencji oraz Dokumencie Implementacyjnym Krajowego Programu
Reform. W Programie Konwergencji opracowywanym na przełomie roku 2005 i 2006
wpisano w rozdziale po wi conym finansom publicznym: „Rz d rozpocz ł prace nad
propozycj wdro enia bud etu zadaniowego. Zadaniowa struktura bud etu ma by
narz dziem wspomagaj cym proces zasad dobrego zarz dzania rodkami publicznymi,
słu cym wi kszej przejrzysto ci rodków publicznych. Stopniowe tworzenie zadaniowego
uj cia wydatków z bud etu pa stwa (lub wszystkich rodków publicznych) powinno by
powi zane z przygotowaniem systemu wieloletniego planowania bud etowego w Polsce.
Wprowadzenie wieloletniego planowania bud etowego ułatwi jednostkom administracji
rz dowej tworzenie programów w celu zrealizowania danych zada oraz okre lenie poziomu
wydatków w wymienionych wy ej programach”.
Istot bud etu zadaniowego jest wprowadzenie zarz dzania rodkami publicznymi
poprzez cele odpowiednio skonkretyzowane i zhierarchizowane, na rzecz osi gania
okre lonych rezultatów (realizacji zada ), mierzonych za pomoc ustalonego systemu
mierników. Sednem bud etu zadaniowego jest to, e jego zakres jest szerszy od zakresu
bud etu tradycyjnego, o tzw. cz
sprawno ciow (zadaniow ) tzn. o cz
, która informuje
o tym, jakim celom słu wydatki publiczne i jakie efekty uzyskuje si z nakładów
publicznych Niemo liwe jest prowadzenie dyskusji o stopniu realizacji celów i rezultatów
uzyskanych z nakładów publicznych je li nie jest przejrzy cie pokazana struktura wydatków.
Odpowied na pytanie „na co id rodki publiczne” ma kluczowe znaczenie.
307
ust. 2 ustawy o finansach publicznych, limity przyrostu zadłu enia w 2008 r. z tytułu
zaci gni tych i spłaconych kredytów, po yczek i spłaty skarbowych papierów warto ciowych,
przy czym przez spłat kredytów lub po yczek nale y rozumie terminowe lub
przedterminowe spłaty kapitału, natomiast w przypadku spłaty skarbowych papierów
warto ciowych nale y rozumie w szczególno ci ich wykup, przedterminowy wykup,
wcze niejszy wykup, odkup oraz zamian . Uwzgl dniaj c postanowienia art. 72 ust. 1 i 3
ustawy o finansach publicznych proponowane postanowienia ust. 2 omawianego artykułu
umo liwi dokonywanie operacji finansowych i działa , które wpłyn na zmian struktury
zadłu enia Skarbu Pa stwa.
Wypełniaj c dyspozycj art. 102 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w bud ecie
pa stwa na rok 2008 okre lono kwot ogólnej rezerwy bud etowej w wysoko ci nie wi kszej
ni 0,2 % wydatków bud etu (art. 23 projektu ustawy bud etowej).
Bior c pod uwag zakres zada realizowanych przez organy administracji rz dowej
w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w art. 44 projektu ustawy bud etowej ustala si
w 2008 roku ł czn kwot , do wysoko ci której mog by zaci gane zobowi zania
finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym. Regulacje w tym zakresie
koresponduj z postanowieniami art. 7 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie
publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 169, poz. 1420).
Niezale nie od przepisów ustawy o finansach publicznych ustalaj cych generalne
systemowe zasady i tryb opracowywania oraz zakres podmiotowy i przedmiotowy regulacji
zawartych w projekcie ustawy bud etowej, równie i inne przepisy prawa materialnego
zobowi zuj do uj cia w ustawie bud etowej kolejnych przepisów.
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2008 uj te zostały nast puj ce zapisy
wynikaj ce z innych ustaw.
W art. 6 projektu ustawy bud etowej okre lona została kwota zobowi za , które mog
by obj te por czeniem lub gwarancj spłaty ze rodków bud etu pa stwa, zgodnie
z dyspozycj wynikaj c z art. 31 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o por czeniach
i gwarancjach udzielanych przez Skarb Pa stwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U.
z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z pó n. zm.). W 2008 r. przewiduje si mo liwo udzielenia
por cze i gwarancji wspieraj cych, mi dzy innymi realizacj strategicznych programów
rz dowych, takich jak budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury i ochrony
rodowiska, a tak e tworzenie przez banki lini kredytowych w celu finansowania
przedsi wzi inwestycyjnych jednostek samorz du terytorialnego oraz małych i rednich
przedsi biorców. Ustawowy limit por cze i gwarancji w proponowanej wysoko ci
uwzgl dnia zało enia „Aktualizacji do redniookresowej strategi udzielania gwarancji i
302
por cze Skarbu Pa stwa do 2013 roku” przyj tej przez Rad Ministrów w dniu 20 czerwca
2006 roku.
Przepis art. 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Pa stwa
ubezpieczeniach eksportowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 59, poz. 609, z pó n. zm.), zobowi zuje
do okre lenia w ustawie bud etowej wysoko ci limitu, którego nie mog przekroczy ł czne
zobowi zania Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu
gwarantowanych przez Skarb Pa stwa ubezpiecze eksportowych i gwarancji
ubezpieczeniowych. Dyspozycj powy szego przepisu wypełnia art. 7 projektu ustawy
bud etowej.
Równocze nie w projekcie ustawy bud etowej zawarto upowa nienie dla ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych do udzielania ze rodków bud etu pa stwa
po yczek dla Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A - zgodnie z art. 5a ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Pa stwa ubezpieczeniach
eksportowych. Ustawa bud etowa okre la kwot , do wysoko ci której mog by udzielone
po yczki dla Korporacji Ubezpiecze Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu gwarantowania
przez Skarb Pa stwa wypłat odszkodowa z tytułu ubezpieczonych w Korporacji kredytów
i kontraktów eksportowych; dla jednostek samorz du terytorialnego - w ramach
post powania naprawczego - mo liwo taka wynika z art. 101 ust. 1 pkt 1 ustawy
o finansach publicznych; oraz dla Polskich Kolei Pa stwowych S.A. na podstawie ustawy
z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsi biorstwa pa stwowego
„Polskie Koleje Pa stwowe” (Dz.U. Nr 84, poz. 948, z pó n. zm). Po yczka udzielona Spółce
w 2008 r. ma stanowi pierwsz rat wsparcia przeznaczonego na spłat zadłu enia PKP
Przewozy Regionalne Spółka z o.o. wzgl dem innych spółek Grupy PKP, (dyspozycje
powy szych przepisów wypełnia art. 8 projektu ustawy bud etowej).
Stosownie do dyspozycji art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) w art. 22 projektu ustawy bud etowej okre lona
została kwota dotacji na sfinansowanie nakładów inwestycyjnych, dotycz cych lini
kolejowych o pa stwowym znaczeniu.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o słu bie cywilnej (Dz.U. Nr 170,
poz. 1218, z pó n. zm.) w art. 24 projektu ustawy bud etowej okre lono limit mianowa
urz dników w słu bie cywilnej na dany rok bud etowy oraz rodki finansowe na
wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia zasadnicze, dodatki specjalne, dodatki słu by cywilnej
i dodatki zadaniowe oraz szkolenia członków korpusu słu by cywilnej.
W art. 25 projektu ustawy bud etowej okre la si prognozowany rednioroczny
wska nik cen towarów i usług konsumpcyjnych; potrzeba tego zapisu wynika z faktu, e
zgodnie z obowi zuj cym ustawodawstwem oraz praktyk powy szy wska nik jest
303
powszechnie wykorzystywany w planowaniu niektórych wydatków i dochodów oraz
indeksowaniu ró nego typu opłat.
Zgodnie z dyspozycj art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsi biorstwa pa stwowego „Polskie Koleje Pa stwowe”
(Dz.U. Nr 84, poz. 948, z pó n. zm.) okre lono rednioroczny wska nik wzrostu cen towarów
i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany
(art. 26 ustawy bud etowej).
W art. 27 projektu ustawy bud etowej okre lono wysoko odpisu z wyodr bnionych
w ramach FUS funduszy, ustalanego na podstawie planu finansowego FUS i stanowi cego
przychód Zakładu Ubezpiecze Społecznych oraz stosownie do art. 57 ustawy z dnia
13 pa dziernika 1998 r. o systemie ubezpiecze społecznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 11,
poz. 74, z pó n. zm.) w art. 28 projektu ustawy bud etowej - kwot wydatków na prewencj
rentow .
W projekcie ustawy bud etowej na rok 2008 okre lono równie (art. 29 projektu ustawy
bud etowej) wysoko nale no ci z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia przez
Zakład Ubezpiecze Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne. Ustawa
o systemie ubezpiecze społecznych (art. 76 ust. 1 pkt 3) ustaliła, e maksymalna wysoko
nale no ci z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia składek na OFE wynosi nie
wi cej ni 0,8% kwoty przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, za w ustawie
bud etowej corocznie ustala si wysoko tej nale no ci.
W art. 30 projektu ustawy bud etowej ustala si wysoko odpisu od funduszu
emerytalno-rentowego na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego; art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu
społecznym rolników (Dz.U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z pó n. zm.) stanowi, i odpis mo e
wynosi do 3,5% planowanych wydatków funduszu emerytalno-rentowego.
Stosownie do postanowie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 pa dziernika 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U.
Nr 199, poz. 1673, z pó n. zm.), w art. 31 projektu ustawy bud etowej okre la si kwot
wydatków na prewencj wypadkow . Kwot wydatków ustala si w wysoko ci do 1%
nale nych składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym
Funduszu Ubezpiecze Społecznych na dany rok bud etowy.
Przepis art. 32 projektu ustawy bud etowej wypełnia dyspozycj art. 21 ust. 2 ustawy
z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie (Dz.U. Nr 52, poz. 539,
z pó n. zm.), który zobowi zuje do okre lenia w ustawie bud etowej kwoty rodków
przeznaczanych na finansowanie rent strukturalnych.
304
W art. 33 projektu ustawy bud etowej okre lono prognozowane przeci tne
wynagrodzenie miesi czne w gospodarce narodowej na 2008 r., które stanowi podstaw do
okre lenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób
obj tych systemem ubezpiecze społecznych zgodnie z obowi zkiem wynikaj cym z art. 19
ust. 1 ustawy z dnia 13 pa dziernika 1998 r. o systemie ubezpiecze społecznych.
W art. 34 projektu ustawy bud etowej okre lono kwot wpłat jednostek samorz du
terytorialnego, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r.
o dochodach jednostek samorz du terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966, z pó n. zm.),
w podziale na gminy, powiaty i województwa. Stosownie do art. 35 ust. 1 wymienionej
ustawy jednostki samorz du terytorialnego dokonuj wpłat na rachunek bud etu pa stwa.
Art. 35 projektu ustawy bud etowej ustala wysoko wydatków na cele okre lone art. 5
ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu l dowego (Dz. U.
Nr 267, poz. 2251, z pó n. zm.), w wysoko ci nie ni szej ni 18% planowanych na dany rok
wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Wysoko składki na Fundusz Pracy zgodnie z art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001, z pó n.
zm.); okre lona w art. 36 projektu ustawy bud etowej w roku 2008 została ustalona na
poziomie 2,45%.
Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszcze
pracowniczych w razie niewypłacalno ci pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121) w art. 37
projektu ustawy bud etowej wskazano wysoko składki na Fundusz Gwarantowanych
wiadcze Pracowniczych.
Przepis art. 38 projektu ustawy bud etowej zawiera upowa nienie dla ministra
wła ciwego do spraw finansów publicznych do dokonywania transakcji finansowych na
instrumentach pochodnych, zmieniaj cych struktur przepływów finansowych, daj ce prawo
dokonywania transakcji na instrumentach pochodnych nie tylko zwi zanych z zarz dzaniem
długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych, jak równie zwi zanych z innymi
operacjami finansowymi. W zwi zku z faktem, i tego typu operacje słu najcz ciej
zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka stopy procentowej,
wynikaj ce z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny by uj te ł cznie
z analogicznymi przepływami dotycz cymi instrumentów bazowych. Przyj cie takiego
standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
305
Rozdział XII
Wydatki bud etu pa stwa w układzie zadaniowym w roku 2008
Zgodnie z art. 124 pkt 9 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu po nowelizacji
z dnia 8 grudnia 2006 r. do projektu ustawy bud etowej doł cza si uzasadnienie
zawieraj ce w szczególno ci:
„Zestawienie zada , w ramach planowanych kwot wydatków wraz z opisem celów
przedmiotowych zada , mierników wykonania oraz przewidywanych wieloletnich
kosztów finansowych zwi zanych z ich realizacj .”
Bud et zadaniowy prezentowany w „Uzasadnieniu do ustawy bud etowej na 2008 r.”
stanowi pierwszy etap wdra ania bud etu zadaniowego. Wdro enie bud etu zadaniowego
ma ułatwi spełnienie kryteriów konwergencji oraz implementacj Strategi Lizbo skiej oraz
uznawane jest za bardzo wa ny cel reformy finansów publicznych. Uj te jest zatem
w Programie Konwergencji oraz Dokumencie Implementacyjnym Krajowego Programu
Reform. W Programie Konwergencji opracowywanym na przełomie roku 2005 i 2006
wpisano w rozdziale po wi conym finansom publicznym: „Rz d rozpocz ł prace nad
propozycj wdro enia bud etu zadaniowego. Zadaniowa struktura bud etu ma by
narz dziem wspomagaj cym proces zasad dobrego zarz dzania rodkami publicznymi,
słu cym wi kszej przejrzysto ci rodków publicznych. Stopniowe tworzenie zadaniowego
uj cia wydatków z bud etu pa stwa (lub wszystkich rodków publicznych) powinno by
powi zane z przygotowaniem systemu wieloletniego planowania bud etowego w Polsce.
Wprowadzenie wieloletniego planowania bud etowego ułatwi jednostkom administracji
rz dowej tworzenie programów w celu zrealizowania danych zada oraz okre lenie poziomu
wydatków w wymienionych wy ej programach”.
Istot bud etu zadaniowego jest wprowadzenie zarz dzania rodkami publicznymi
poprzez cele odpowiednio skonkretyzowane i zhierarchizowane, na rzecz osi gania
okre lonych rezultatów (realizacji zada ), mierzonych za pomoc ustalonego systemu
mierników. Sednem bud etu zadaniowego jest to, e jego zakres jest szerszy od zakresu
bud etu tradycyjnego, o tzw. cz
sprawno ciow (zadaniow ) tzn. o cz
, która informuje
o tym, jakim celom słu wydatki publiczne i jakie efekty uzyskuje si z nakładów
publicznych Niemo liwe jest prowadzenie dyskusji o stopniu realizacji celów i rezultatów
uzyskanych z nakładów publicznych je li nie jest przejrzy cie pokazana struktura wydatków.
Odpowied na pytanie „na co id rodki publiczne” ma kluczowe znaczenie.
307
Dokumenty związane z tym projektem:
- druk-nr-16 › Pobierz plik
- 16-uzasadnienie › Pobierz plik
- 16-Strategia-zarzadzania-dlugiem › Pobierz plik
- trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik