eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

zintensyfikowane działania na rzecz ratowania polskiego dziedzictwa narodowego
za granic . Na ten cel przeznaczone zostan wydatki w wysoko ci 16 mln zł.
W ramach rozbudowy infrastruktury kulturalnej realizowane b d przedsi wzi cia
maj ce na celu wyrównywanie dost pu do dóbr i usług kultury, popraw warunków
funkcjonowania instytucji kultury oraz szkół i uczelni artystycznych i popraw efektywno ci
ich zarz dzania. Realizacja w/w celów odbywa si b dzie poprzez współfinansowanie:
-
budowy, modernizacji, adaptacji nieruchomo ci na cele kulturalne oraz nieruchomo ci
szkół i uczelni artystycznych,
-
rewitalizacji, modernizacji i adaptacji na cele kulturalne obiektów zabytkowych
oraz poprzemysłowych obiektów o wysokiej warto ci historycznej,
-
przygotowania dokumentacji technicznej dla inwestycji realizowanych w ramach funduszy
europejskich (np. projekty architektoniczne, studia wykonalno ci, analizy oddziaływania
na rodowisko, ekspertyzy konserwatorskie),
-
zakupu i modernizacji trwałego wyposa enia do prowadzenia działalno ci kulturalnej,
-
zakupu i modernizacji wyposa enia i sprz tu dydaktycznego dla szkół i uczelni
artystycznych,
-
budowy i rozbudowy sieci i systemów informatycznych.
W tym celu prowadzone b d prace przy obiektach obecnie b d cych w dyspozycji instytucji
kultury i placówek szkolnictwa artystycznego, jak równie działania maj ce na celu
pozyskanie nowych obiektów na ich siedziby. W ramach tych działa m.in. kontynuowane
b d prace zwi zane z utworzeniem i rozpocz ciem działalno ci nowoczesnych placówek
wystawienniczo-muzealnych, odpowiadaj cych standardom
wiatowego muzealnictwa,
tj.: muzeum judaików (przedsi wzi cie realizowane w ramach wieloletniego programu
inwestycyjnego „Budowa Muzeum Histori ydów Polskich), Muzeum Histori Polski, a tak e
Centrum Nauki Kopernik – nowatorskiej placówki umo liwiaj cej interaktywn edukacj
naukow i kulturaln (przedsi wzi cie realizowane w ramach programu wieloletniego
„Ekspozycja Centrum Nauki Kopernik”).
W 2008 r. kontynuowane b d prace zwi zane z uzupełnieniem zbiorów muzealnych
poprzez zakup dzieł sztuki dla instytucji muzealnych oraz podj cie działa zmierzaj cych do
wykupu depozytów muzealnych. Rozwijaj cy si rynek sztuki w Polsce sprawia, i depozyty
s wycofywane z muzeów, co uniemo liwia racjonaln polityk wystawiennicz .
Wspierane b d biblioteki publiczne, głównie poprzez działania na rzecz odbudowy
ksi gozbioru bibliotek polskich. W t sfer działa wpisuj si równie zadania realizowane
w ramach programu wieloletniego „Kwa ny papier”, a tak e działania słu ce poprawie

150
standardu usług wiadczonych niepełnosprawnym, uj te w programie wieloletnim „Rozwój
Biblioteki Centralnej Polskiego Zwi zku Niewidomych”.
Du wag przywi zuje si równie do realizacji programu wieloletniego „Dziedzictwo
Fryderyka Chopina 2010”, którego głównym celem jest kultywowanie i ochrona dziedzictwa
Fryderyka Chopina. Jednocze nie program ten słu y b dzie stymulowaniu rozwoju
oryginalnych bada naukowych i rozbudzeniu zainteresowa młodych naukowców
problematyk chopinologiczn .
Bardzo wa nym zagadnieniem jest promocja kultury polskiej za granic , której głównym
celem jest umocnienie, wspieranie i popularyzowanie polskiej kultury w wiecie, krzewienie
i wzmacnianie polskiej to samo ci kulturalnej, zachowanie to samo ci narodowej
w zjednoczonej Europie, poprawa wizerunku Polski na arenie mi dzynarodowej.
Realizowane b d m.in. wielopłaszczyznowe przedsi wzi cia kulturalne w ramach Roku
Polskiego w Izraelu, Sezonu Kultury Polskiej w Rosji, Dni Kultury Polskiej w ró nych krajach
(Chiny, Arabia Saudyjska, Uzbekistan, Gruzja, Ukraina). Cele te realizowane b d we
współpracy z partnerami zagranicznymi.
Wy ej wymienione działania, nakierowane na zwi kszenie aktywno ci instytucji oraz
popraw dost pno ci do usług artystycznych w regionach, słu y b d jako instrument do
osi gni cia celu jakim jest rozwój aktywno ci artystycznej i jej promocja. Głównymi
realizatorami powy szych celów b d instytucje kultury: teatry, opery, filharmonie, centra
kultury, biblioteki, muzea oraz inne jednostki funkcjonuj ce w tym obszarze, do których
skierowana zostanie znaczna cz
nakładów finansowych, przeznaczonych na
dofinansowanie zada programowych, jak równie na utrzymanie, popraw infrastruktury
i realizacj przedsi wzi inwestycyjnych tych podmiotów. Dofinansowywane b d tak e
zadania obj te mecenatem pa stwa w dziedzinie kultury, realizowane w ramach programów
przez samorz dowe instytucje kultury. Planowane nakłady w tym obszarze wynosz
1.012,2 mln zł, w tym w sferze muzealnictwa 350,4 mln zł, a w sferze bibliotek 133,1 mln zł.
W ramach ł cznych nakładów na zadania realizowane w formie programów wieloletnich
zaplanowano 46,3 mln zł.
Kontynuowane b d równie działania maj ce na celu mi dzy innymi: podtrzymywanie
i upowszechnianie tradycji narodowej i pa stwowej, upowszechnianie wiedzy na temat
polskiego
do wiadczenia
historycznego,
kształtowanie
postaw
patriotycznych,
przypominaj ce w ciekawy sposób o polskiej histori . Ponadto realizowane b d zadania
słu ce podtrzymywaniu to samo ci kulturalnej mniejszo ci narodowych i etnicznych
oraz wspieranie wydawania czasopism i publikacji w j zykach regionalnych. Podejmowane
b d tak e działania na rzecz ochrony dziedzictwa kultury ludowej.
W najbli szych latach w dalszym ci gu wspierane b d ró ne imprezy kulturalne,
m.in. festiwale, konkursy, przegl dy, spotkania, wystawy artystyczne, imprezy maj ce na

151
celu popularyzacj ksi ek i czasopi miennictwa. Istotn rol , słu c prezentacji
twórczo ci, b d pełni równie stypendia przyznawane na realizacj najwarto ciowszych
programów oraz nagrody w uznaniu całokształtu działalno ci lub za wybitne osi gni cia
w danym roku w dziedzinie: twórczo ci artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury
o znaczeniu ogólnokrajowym lub mi dzynarodowym.
Arodki bud etowe kierowane na dofinansowywanie ww. przedsi wzi i wydarze
kulturalnych wynios 62,2 mln zł.
Du rol odgrywa b d tak e działania w sferze mediów, słu ce:
- promocji w rodkach masowego przekazu twórczo ci artystów indywidualnych i grup
artystycznych,
- wykorzystywaniu rodków komunikacji medialnej w oddziaływaniu na aktywno
kulturaln społecze stwa,
- umo liwieniu jak najszerszej grupie odbiorców i uczestników kultury po redniego kontaktu
ze sztuk i kultur .
Istotna rola w tym obszarze przypada Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej, który
w dziedzinie kinematografii zajmuje si m.in. dofinansowywaniem przedsi wzi z zakresu
przygotowania projektów filmowych, produkcji filmów, dystrybucji i rozpowszechniania
filmów, promocji polskiej twórczo ci filmowej i upowszechniania kultury filmowej. Nakłady
bud etu pa stwa na t sfer działa zaplanowane zostały w wysoko ci 17,5 mln zł.
Integraln cz ci kultury narodowej jest szkolnictwo artystyczne, które w du ej
mierze decyduje o tera niejszo ci i przyszło ci polskiej kultury. Szkolnictwo artystyczne
stanowi spójny i dro ny system. Spełnia trzy podstawowe funkcje: dydaktyczn ,
kulturotwórcz i upowszechnieniow . Poziom szkół i uczelni artystycznych mierzy si
sukcesami artystycznymi uczniów, studentów i pedagogów oraz znaczeniem imprez
artystycznych organizowanych przez uczelnie i szkoły. Imprezy organizowane przez
szkolnictwo artystyczne słu y b d promocji uzdolnionej młodzie y, ale tak e stymulowa
i zach ca młodzie do rozwoju twórczego.
W sferze edukacji zaplanowano rodki na prowadzenie szkół i uczelni artystycznych.
W ramach poprawy warunków kształcenia przewidywana jest modernizacja i adaptacja
obiektów dla potrzeb dydaktycznych, budowa sal koncertowych, wyposa enie w instrumenty
i sprz t specjalistyczny. Ponadto rodki przeznaczone b d na realizacj zada zwi zanych
z wymian do wiadcze dydaktycznych i artystycznych, współprac naukow z uczelniami
za granic , uczestnictwem w ró nego rodzaju warsztatach, konkursach i przegl dach,
słu cych prezentacji umiej tno ci artystycznych. W 2008 roku ł czne nakłady na t sfer
działa b d stanowiły ponad 900 mln zł.

152
W wi kszo ci wymienionych dziedzin Polska mo e liczy na wsparcie z funduszy
strukturalnych, rodków z Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu
Finansowego, pod warunkiem odpowiedniego zaanga owania i efektywnego wdra ania tych
mechanizmów. Przy odpowiedniej mobilizacji działa wspomniane wsparcie finansowe mo e
w najbli szych latach by jednym z głównych ródeł finansowania konserwacji i renowacji
zabytków, rozbudowy infrastruktury kulturalnej i rozwoju aktywno ci artystycznej.
Wspomagaj cym ródłem finansowania zada w obszarze kultury i dziedzictwa
narodowego b d fundusze celowe. Arodki Funduszu Promocji Kultury, pochodz ce z dopłat
do stawek w grach stanowi cych monopol pa stwa, daj mo liwo promowania
i wspierania szerokiego wachlarza działa i przedsi wzi w sferze kultury i edukacji
artystycznej, w tym projektów inwestycyjnych oraz projektów finansowanych
i współfinansowanych z funduszy europejskich. Daj one tak e efekt pobudzaj cy dla
rozwoju przedsi biorczo ci w sferze przemysłów kultury, takich jak kinematografia, media,
fonografia czy wydawnictwa.
Działania podejmowane w obszarze kultury i dziedzictwa narodowego przy udziale
rodków bud etowych oraz funduszy celowych słu osi gni ciu zrównowa onego rozwoju
kultury i maksymalizacji jej wpływu na społeczno-ekonomiczny rozwój regionów.
Podstawowe znaczenie ma wykorzystanie szansy, jak dla polskiej kultury stwarzaj
fundusze strukturalne. Zaanga owanie rodków ze ródeł krajowych i zagranicznych
powinno przynie wymierne efekty w postaci zmniejszenia dysproporcji w dost pie do
kultury w regionach, zwi kszenia liczby małych i rednich przedsi biorstw oraz liczby
zatrudnionych w przemysłach kultury, radykalnej poprawy podstawowej infrastruktury kultury
i stanu zabytków, stworzenia markowych produktów dla turystyki kulturowej, wzrostu
uczestnictwa w kulturze i wykształceniu wi zi pomi dzy kultur , edukacj i nauk
w kształtowaniu kapitału społecznego. Słu y temu b dzie równie usprawnienie systemu
zarz dzania tym obszarem i partnerskie działania pomi dzy strukturami rz dowymi
i samorz dowymi. Praca na rzecz unowocze nienia procesu zarz dzania sfer kultury
i usług kulturalnych to wspólne zadanie rz du i samorz du, wymagaj ce szeroko
zakrojonych działa na rzecz doskonalenia kadr zarz dzaj cych.

153
4.5. Zarz dzanie administracj publiczn
1. Administracja publiczna
Wydatki ogółem zostały zaplanowane w wysoko ci 10.253.486 tys. zł, z tego wydatki
bie ce – 9.635.865 tys. zł, a wydatki maj tkowe – 617.621 tys. zł.
Z wydatków bie cych kwota 744.114 tys. zł zostanie przeznaczona na realizacj zada
finansowanych z udziałem rodków z Uni Europejskiej, w tym w ramach Narodowego Planu
Rozwoju 2004-2006 w zakresie nast puj cych programów: Program Operacyjny Pomoc
Techniczna, Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjno ci Przedsi biorstw;
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, Sektorowy Program Operacyjny
Rozwój Zasobów Ludzkich, Sektorowy Program Operacyjny Transport, Sektorowy Program
Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora ywno ciowego oraz rozwój obszarów
wiejskich, Sektorowy Program Operacyjny Rybołówstwo i przetwórstwo ryb, Norweski
Mechanizm Finansowy i Mechanizm Finansowy EOG, Inicjatywa Wspólnotowa INTERREG,
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL, Fundusz Spójno ci oraz Narodowej Strategi Ram
Odniesienia 2007-2013 w zakresie nast puj cych programów: Program Operacyjny Pomoc
Techniczna, Program Operacyjny Infrastruktura i rodowisko, Program Operacyjny Kapitał
Ludzki, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Programy Operacyjne Europejskiej
Współpracy Terytorialnej, Europejski Instrument S siedztwa i Partnerstwa, Program
Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, Regionalne Programy Operacyjne, Program
Operacyjny Zrównowa ony Rozwój Sektora Rybołówstwa i nadbrze nych obszarów
rybackich. Przekazywane b d dotacje rozwojowe na finansowanie projektów realizowanych
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Regionalnych Programów Operacyjnych.
Pozostałe wydatki bie ce w kwocie 8.891.751 tys. zł zostan przeznaczone na:
1. Utrzymanie i funkcjonowanie central ministerstw (ł cznie z Kancelari Prezesa Rady
Ministrów) – 1.536.484 tys. zł. Jednostki te zapewniaj obsług merytoryczn , prawn ,
organizacyjn , techniczn i kancelaryjno - biurow Rady Ministrów, Prezesa Rady
Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów oraz ministrów. Obsługuj ponadto Kolegium
do Spraw Słu b Specjalnych, Rad Legislacyjn oraz pełnomocników Rz du, komitety,
komisje wspólne, rady, zespoły, a tak e inne kolegialne organy pomocnicze, doradcze
i opiniodawczo-doradcze.

Na wynagrodzenia i wydatki pochodne zaplanowano 1.124.531 tys. zł.

Na wydatki bie ce pozapłacowe zaplanowano 411.953 tys. zł. Wydatki te zostan
przeznaczone głównie na zakup usług pozostałych, podró e słu bowe krajowe
1
54
strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: