Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
Rozwój powszechno ci i dost pno ci sportu w społecze stwie
Działania w obszarze sportu powszechnego maj na celu zwi kszanie uczestnictwa
społecze stwa polskiego w systematycznej aktywno ci sportowej wpływaj cej na rozwój
człowieka, jego zdrowie i jako ycia, stymuluj cej jego aktywno społeczn i zawodow .
Priorytet w sporcie dla wszystkich stanowi zadania na rzecz rozwoju sportu
w rodowisku wiejskim, akademickim, rodzinie, w ró nych grupach społecznych
i zawodowych oraz promowanie aktywno ci fizycznej w kontek cie zapobiegania nadwadze
i otyło ci.
Odr bne programy sportowe realizowane s w rodowiskach osób niepełnosprawnych.
Zadania sportu osób niepełnosprawnych wynikaj z szeroko rozumianych celów rehabilitacji,
pełni c wiele funkcji, m.in.: lecznicz , wychowawczo-psychologiczn , socjalizacyjn ,
społeczno-ekonomiczn oraz integracyjn .
Zadania z tego obszaru realizowane b d przy stałej współpracy z organizacjami
pozarz dowymi realizuj cymi zadania z zakresu sportu powszechnego, szczególnie
z organizacjami po ytku publicznego i ogólnopolskimi stowarzyszeniami działaj cymi
w sferze kultury fizycznej i sportu.
Priorytetowo traktowane b d projekty o ogólnopolskim zasi gu działania, słu ce
umacnianiu i rozbudzaniu aktywno ci sportowej oraz wyrównywaniu dost pu do kultury
fizycznej, ze szczególnym uwzgl dnieniem młodzie y, rodowisk słabych ekonomicznie,
niewydolnych społecznie i zagro onych patologiami.
Rozwój sportu kwalifikowanego
Przy współpracy polskich zwi zków sportowych planuje si tworzenie warunków
organizacyjnych i finansowych sprzyjaj cych powoływaniu nowych klubów sportowych
oraz utrzymanie i rozwój dotychczas istniej cych.
Głównym zadaniem jest przygotowanie reprezentacji narodowej do igrzysk olimpijskich,
mistrzostw Europy i wiata przy udziale polskich zwi zków sportowych. Zało enia
programowe opieraj si na rozwijaniu tych dyscyplin, które przynosz najwi cej medali
i punktów oraz takich, w których pozycja w wiecie naszych zawodników oraz potencjał
szkoleniowy i zaplecze infrastruktury sportowej stwarzaj szanse na uzyskanie w niedalekiej
przyszło ci wysokiej pozycji w wiatowym współzawodnictwie. Realizacja tego zadania
b dzie odbywa si m.in. poprzez: stworzenie odpowiednich warunków szkoleniowo-
treningowych na potrzeby kadry narodowej i olimpijskiej, zwi kszenie wykorzystania
mo liwo ci obiektów sportowych dla organizacji du ych imprez o charakterze
145
widowiskowym, zwi kszenie roli bada diagnostyczno-naukowych w procesie szkolenia
oraz zwi kszenie roli i zakresu opieki medycznej w procesie szkoleniowym.
W 2008 r. priorytetem i wyzwaniem dla polskiego sportu b dzie ko cowa faza
przygotowa do udziału reprezentacji Polski w letniej olimpiadzie Pekin’2008.
Jednocze nie w 2008 r. kontynuowane b d przygotowania do udziału w kolejnych
zimowych Igrzyskach Olimpijskich, które odb d si w Vancouver w 2010 r.
Kształcenie i doskonalenie zawodowe specjalistów
Proces kształcenia kadry specjalistów i wolontariuszy odbywa si b dzie jak
dotychczas w oparciu o baz rozbudowanej sieci pa stwowych szkół akademickich, płynnie
dostosowuj cych swoje struktury i programy do rozwoju wiedzy i wymogów zmieniaj cej si
rzeczywisto ci.
Realizacja tego celu b dzie polegała na doskonaleniu, rozszerzeniu i modyfikacji
programu szkolenia młodzie y uzdolnionej sportowo oraz młodzie owego systemu
współzawodnictwa sportowego, tworzeniu standardów nauczania specjalistów w dziedzinie
sportu, wdra aniu programu szkolenia dwuzadaniowego oraz prowadzeniu Akademi
Trenerskiej.
Rozwój infrastruktury sportowej
Realizacja tego celu zmierza do stworzenia warunków dla dalszego rozwoju inwestycji
sportowych, polegaj cych w głównej mierze na: realizacji inwestycji o charakterze
remontowo-modernizacyjnym dla ratowania istniej cych zasobów i podnoszenia standardu
obiektów sportowych do poziomu mi dzynarodowego, uzupełnianiu istniej cych kompleksów
sportowych o brakuj ce elementy obiektów i urz dze , realizacji systemów monitorowania
obiektów sportowych w dostosowaniu ich do wymogów unijnych, budowie obiektów
specjalistycznych, których brak zasadniczo warunkuje dalszy rozwój dyscyplin sportu,
wa nych w procesie przygotowa do mistrzostw Europy, wiata i igrzysk olimpijskich,
modernizacji i budowie w poszczególnych województwach, dla potrzeb społeczno ci
lokalnych obiektów sportowych (budowa osiedlowych, miejskich, gminnych o rodków sportu
i rekreacji oraz obiektów sportowych).
Zadania te finansowane b d w głównej mierze ze rodków z dopłat do stawek w grach
stanowi cych monopol Pa stwa, w ramach rodków pochodz cych z Funduszu Rozwoju
Kultury Fizycznej oraz rodków pozyskiwanych przez jednostki samorz du terytorialnego.
146
W projekcie bud etu na 2008 rok na realizacj przyj tych celów w obszarze kultury
fizycznej i sportu zostały zaplanowane rodki w ł cznej wysoko ci – 924.634 tys. zł. ródłem
finansowania b dzie bud et pa stwa – 359.766 tys. zł oraz rodki pa stwowych funduszy
celowych, tj. Funduszu Zaj Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów – 14.288 tys. zł
i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej - 550.580 tys. zł. Nakłady te zaplanowano w cz ci
25 - Kultura fizyczna i sport, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.
Nakłady bud etowe w głównej mierze kierowane b d na realizacj zada w zakresie
sportu kwalifikowanego – 216.902 tys. zł, tj. przygotowa do Igrzysk Olimpijskich Pekin’2008
i Vancouver’2010 mistrzostw wiata i Europy oraz zawodów mi dzynarodowych o podobnej
randze. Odbywa si to b dzie przy wykorzystaniu infrastruktury sportowej Centralnego
O rodka Sportu, którego głównym celem działalno ci jest zapewnienie warunków
materialnych i organizacyjnych dla potrzeb centralnego szkolenia sportowego, przede
wszystkim kadry narodowej i olimpijskiej.
W zwi zku z przyznaniem Polsce współorganizacji Mistrzostw Europy w Piłce No nej EURO
2012, priorytetowym zadaniem w 2008 r. b d prace zwi zane z realizacj programu
wieloletniego pn. „Budowa Narodowego Centrum Sportu”, na które w bud ecie ministra
wła ciwego do spraw sportu, poza rodkami pochodz cymi z Funduszu Rozwoju Kultury
Fizycznej, zaplanowano nakłady w wysoko ci 60.000 tys. zł. Ponadto na koordynacj
przygotowa do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce No nej EURO 2012 przeznaczono
36.345 tys. zł.
Finansowana b dzie tak e działalno Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie -
3.790 tys. zł, tj. badania antydopingowe obejmuj ce organizowanie kontrolnych bada
antydopingowych, opracowywanie przepisów i programów walki z dopingiem w sporcie
oraz przeprowadzanie kontroli ich przestrzegania, prowadzenie edukacji profilaktycznej.
W projekcie bud etu uwzgl dniono równie wydatki na zadania w zakresie sportu
powszechnego - 21.864 tys. zł, zlecane przede wszystkim stowarzyszeniom działaj cym
w sferze kultury fizycznej i sportu. rodki te przeznaczone zostan głównie na realizacj
programów rozwoju kultury fizycznej w rodowisku wiejskim, akademickim oraz zada
na rzecz kultury fizycznej w rodzinie, wojsku i policji, a tak e na stypendia dla zawodników
niepełnosprawnych. W tym zakresie celem nadrz dnym jest promowanie wszelkich form
ruchu i aktywno ci fizycznej we wszystkich rodowiskach społecznych, poprzez zapewnienie
mo liwo ci uczestnictwa w sporcie powszechnym jak najwi kszej liczby osób, niezale nie od
wieku, płci, miejsca zamieszkania, zamo no ci i stopnia sprawno ci, zgodnie z potrzebami
i zainteresowaniami.
Ponadto ze rodków bud etowych w 2008 r. b d finansowane wiadczenia dla byłych
olimpijczyków, medalistów zawodów „Przyja 84” oraz paraolimpijczyków, nagrody
147
dla zawodników za osi gni cie wysokich wyników we współzawodnictwie sportowym,
nagrody dla trenerów i działaczy za szczególne osi gni cia w działalno ci szkoleniowej
oraz za zasługi dla sportu - 16.790 tys. zł.
Fundusze celowe stanowi bardzo istotne ródło finansowania zada w obszarze kultury
fizycznej i sportu.
rodki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, pochodz ce z dopłat do stawek w grach
stanowi cych monopol Pa stwa, w cz ci przeznaczonej na modernizacj , remonty
i dofinansowanie inwestycji sportowych pomagaj wyrównywa szanse w dost pie
do obiektów sportowych pomi dzy obszarami wiejskimi a du ymi aglomeracjami, daj
mo liwo tworzenia nowych miejsc pracy zarówno dla wykonawców, jak i przyszłych
u ytkowników.
W roku 2008 ze rodków Funduszu b dzie kontynuowana realizacja zada w zakresie
rozwoju sportu w ród dzieci i młodzie y, przede wszystkich w ramach programów „Szkolenie
i współzawodnictwo sportowe młodzie y uzdolnionej” oraz „Sport wszystkich dzieci”, którego
celem jest tworzenie warunków sprzyjaj cych rozwojowi aktywno ci sportowej dzieci
i młodzie y, wdra anie do systematycznej dbało ci o zdrowie, a tak e zach canie
do uprawiania ró nych dyscyplin sportu.
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej w dalszym ci gu b dzie kontynuował realizacj
zada sportu osób niepełnosprawnych wynikaj cych z szeroko rozumianych celów
rehabilitacji. Realizowane b d w szczególno ci nast puj ce zadania: uczestnictwo
sportowców niepełnosprawnych w imprezach rekreacyjno-sportowych, szkoleniu centralnym,
zgrupowaniach i konsultacjach, igrzyskach paraolimpijskich, mistrzostwach wiata i Europy
oraz b dzie realizowane poradnictwo i konsultacje medyczne oraz badania diagnostyczne.
Przychody Funduszu Zaj Sportowo–Rekreacyjnych dla Uczniów pochodz ce
z wpływów z opłat wnoszonych przez podmioty wiadcz ce usługi, których przedmiotem jest
reklama napojów alkoholowych pozwalaj na zwi kszenie aktywno ci rodowisk lokalnych
w zakresie organizacji pozalekcyjnych zaj sportowo–rekreacyjnych dla uczniów szkół
podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. Głównym zadaniem
finansowanym ze rodków Funduszu jest wyrównywanie szans dost pu do kultury fizycznej,
szczególnie dzieci i młodzie y zamieszkałej na terenach najubo szych.
Widocznym efektem działa podejmowanych w obszarze kultura fizyczna i sport
przy udziale rodków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zaj Sportowo-
Rekreacyjnych dla Uczniów jest coraz wi ksze zaanga owanie samorz dów lokalnych
wszystkich szczebli i aktywna współpraca przy realizacji poszczególnych zada .
148
4.4. Kultura i dziedzictwo narodowe
W obszarze kultura i dziedzictwo narodowe priorytetowymi kierunkami działa
na najbli sze lata b d :
1) konserwacja i renowacja zabytków,
2) rozbudowa infrastruktury kulturalnej,
3) rozwój aktywno ci artystycznej.
W projekcie bud etu na rok 2008 na realizacj działa w tym obszarze zaplanowane
zostały nakłady w ł cznej wysoko ci 2.648,0 mln zł. ródłem finansowania b d rodki
bud etu pa stwa (2.514,0 mln zł) oraz rodki pa stwowych funduszy celowych, tj.: Funduszu
Promocji Kultury (131,5 mln zł), Funduszu Promocji Twórczo ci (0,9 mln zł) i Pa stwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (1,6 mln zł).
Do najwa niejszych zada pa stwa w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego nale y
zaliczy działania na rzecz opieki nad zabytkami i ochrony zabytków. Głównym celem jest
materialna poprawa stanu zachowania zabytków, ich adaptacja oraz zwi kszenie
dost pno ci dla mieszka ców, turystów, jak równie inwestorów, a tym samym zwi kszenie
atrakcyjno ci regionów. Wspierane b d prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty
budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Nakłady w tym zakresie, wraz
z wydatkami zaplanowanymi na prace konserwatorskie przez ró ne jednostki bud etowe
posiadaj ce siedziby w obiektach zabytkowych (77,3 mln zł) oraz wydatkami na utrzymanie
słu b konserwatorskich (37,7 mln zł), wynios 350,9 mln zł.
W obszarze archiwów podstawowym celem b dzie realizacja ustawowych zada
w zakresie gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udost pniania materiałów
archiwalnych. Archiwa pa stwowe b d równie wykonywały zadania zwi zane z nadzorem
nad archiwami zakładowymi, współprac z samorz dami i społeczno ciami lokalnymi
w zakresie popularyzacji wiedzy o przeszło ci rodowisk lokalnych i o przekazach
ródłowych przekazywanych i udost pnianych u ytkownikom materiałów archiwalnych.
W ten obszar wpisuj si tak e zadania maj ce na celu powstrzymanie destrukcji polskich
zasobów bibliotecznych i archiwalnych, realizowane w ramach programu wieloletniego
„Kwa ny papier”. Ł czne nakłady w tym obszarze wynios 110,5 mln zł.
Kontynuowane b d działania zwi zane z upami tnianiem miejsc pami ci
narodowej. Wykonywane one b d w ramach programów i projektów, których realizacja
została wcze niej zaplanowana jako wynik postulatów wielu rodowisk społecznych,
kombatanckich, jak równie placówek dyplomatycznych. Przede wszystkim na terenie całego
kraju prowadzone b d remonty grobów i cmentarzy wojennych oraz zostan
149
Działania w obszarze sportu powszechnego maj na celu zwi kszanie uczestnictwa
społecze stwa polskiego w systematycznej aktywno ci sportowej wpływaj cej na rozwój
człowieka, jego zdrowie i jako ycia, stymuluj cej jego aktywno społeczn i zawodow .
Priorytet w sporcie dla wszystkich stanowi zadania na rzecz rozwoju sportu
w rodowisku wiejskim, akademickim, rodzinie, w ró nych grupach społecznych
i zawodowych oraz promowanie aktywno ci fizycznej w kontek cie zapobiegania nadwadze
i otyło ci.
Odr bne programy sportowe realizowane s w rodowiskach osób niepełnosprawnych.
Zadania sportu osób niepełnosprawnych wynikaj z szeroko rozumianych celów rehabilitacji,
pełni c wiele funkcji, m.in.: lecznicz , wychowawczo-psychologiczn , socjalizacyjn ,
społeczno-ekonomiczn oraz integracyjn .
Zadania z tego obszaru realizowane b d przy stałej współpracy z organizacjami
pozarz dowymi realizuj cymi zadania z zakresu sportu powszechnego, szczególnie
z organizacjami po ytku publicznego i ogólnopolskimi stowarzyszeniami działaj cymi
w sferze kultury fizycznej i sportu.
Priorytetowo traktowane b d projekty o ogólnopolskim zasi gu działania, słu ce
umacnianiu i rozbudzaniu aktywno ci sportowej oraz wyrównywaniu dost pu do kultury
fizycznej, ze szczególnym uwzgl dnieniem młodzie y, rodowisk słabych ekonomicznie,
niewydolnych społecznie i zagro onych patologiami.
Rozwój sportu kwalifikowanego
Przy współpracy polskich zwi zków sportowych planuje si tworzenie warunków
organizacyjnych i finansowych sprzyjaj cych powoływaniu nowych klubów sportowych
oraz utrzymanie i rozwój dotychczas istniej cych.
Głównym zadaniem jest przygotowanie reprezentacji narodowej do igrzysk olimpijskich,
mistrzostw Europy i wiata przy udziale polskich zwi zków sportowych. Zało enia
programowe opieraj si na rozwijaniu tych dyscyplin, które przynosz najwi cej medali
i punktów oraz takich, w których pozycja w wiecie naszych zawodników oraz potencjał
szkoleniowy i zaplecze infrastruktury sportowej stwarzaj szanse na uzyskanie w niedalekiej
przyszło ci wysokiej pozycji w wiatowym współzawodnictwie. Realizacja tego zadania
b dzie odbywa si m.in. poprzez: stworzenie odpowiednich warunków szkoleniowo-
treningowych na potrzeby kadry narodowej i olimpijskiej, zwi kszenie wykorzystania
mo liwo ci obiektów sportowych dla organizacji du ych imprez o charakterze
145
widowiskowym, zwi kszenie roli bada diagnostyczno-naukowych w procesie szkolenia
oraz zwi kszenie roli i zakresu opieki medycznej w procesie szkoleniowym.
W 2008 r. priorytetem i wyzwaniem dla polskiego sportu b dzie ko cowa faza
przygotowa do udziału reprezentacji Polski w letniej olimpiadzie Pekin’2008.
Jednocze nie w 2008 r. kontynuowane b d przygotowania do udziału w kolejnych
zimowych Igrzyskach Olimpijskich, które odb d si w Vancouver w 2010 r.
Kształcenie i doskonalenie zawodowe specjalistów
Proces kształcenia kadry specjalistów i wolontariuszy odbywa si b dzie jak
dotychczas w oparciu o baz rozbudowanej sieci pa stwowych szkół akademickich, płynnie
dostosowuj cych swoje struktury i programy do rozwoju wiedzy i wymogów zmieniaj cej si
rzeczywisto ci.
Realizacja tego celu b dzie polegała na doskonaleniu, rozszerzeniu i modyfikacji
programu szkolenia młodzie y uzdolnionej sportowo oraz młodzie owego systemu
współzawodnictwa sportowego, tworzeniu standardów nauczania specjalistów w dziedzinie
sportu, wdra aniu programu szkolenia dwuzadaniowego oraz prowadzeniu Akademi
Trenerskiej.
Rozwój infrastruktury sportowej
Realizacja tego celu zmierza do stworzenia warunków dla dalszego rozwoju inwestycji
sportowych, polegaj cych w głównej mierze na: realizacji inwestycji o charakterze
remontowo-modernizacyjnym dla ratowania istniej cych zasobów i podnoszenia standardu
obiektów sportowych do poziomu mi dzynarodowego, uzupełnianiu istniej cych kompleksów
sportowych o brakuj ce elementy obiektów i urz dze , realizacji systemów monitorowania
obiektów sportowych w dostosowaniu ich do wymogów unijnych, budowie obiektów
specjalistycznych, których brak zasadniczo warunkuje dalszy rozwój dyscyplin sportu,
wa nych w procesie przygotowa do mistrzostw Europy, wiata i igrzysk olimpijskich,
modernizacji i budowie w poszczególnych województwach, dla potrzeb społeczno ci
lokalnych obiektów sportowych (budowa osiedlowych, miejskich, gminnych o rodków sportu
i rekreacji oraz obiektów sportowych).
Zadania te finansowane b d w głównej mierze ze rodków z dopłat do stawek w grach
stanowi cych monopol Pa stwa, w ramach rodków pochodz cych z Funduszu Rozwoju
Kultury Fizycznej oraz rodków pozyskiwanych przez jednostki samorz du terytorialnego.
146
W projekcie bud etu na 2008 rok na realizacj przyj tych celów w obszarze kultury
fizycznej i sportu zostały zaplanowane rodki w ł cznej wysoko ci – 924.634 tys. zł. ródłem
finansowania b dzie bud et pa stwa – 359.766 tys. zł oraz rodki pa stwowych funduszy
celowych, tj. Funduszu Zaj Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów – 14.288 tys. zł
i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej - 550.580 tys. zł. Nakłady te zaplanowano w cz ci
25 - Kultura fizyczna i sport, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.
Nakłady bud etowe w głównej mierze kierowane b d na realizacj zada w zakresie
sportu kwalifikowanego – 216.902 tys. zł, tj. przygotowa do Igrzysk Olimpijskich Pekin’2008
i Vancouver’2010 mistrzostw wiata i Europy oraz zawodów mi dzynarodowych o podobnej
randze. Odbywa si to b dzie przy wykorzystaniu infrastruktury sportowej Centralnego
O rodka Sportu, którego głównym celem działalno ci jest zapewnienie warunków
materialnych i organizacyjnych dla potrzeb centralnego szkolenia sportowego, przede
wszystkim kadry narodowej i olimpijskiej.
W zwi zku z przyznaniem Polsce współorganizacji Mistrzostw Europy w Piłce No nej EURO
2012, priorytetowym zadaniem w 2008 r. b d prace zwi zane z realizacj programu
wieloletniego pn. „Budowa Narodowego Centrum Sportu”, na które w bud ecie ministra
wła ciwego do spraw sportu, poza rodkami pochodz cymi z Funduszu Rozwoju Kultury
Fizycznej, zaplanowano nakłady w wysoko ci 60.000 tys. zł. Ponadto na koordynacj
przygotowa do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce No nej EURO 2012 przeznaczono
36.345 tys. zł.
Finansowana b dzie tak e działalno Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie -
3.790 tys. zł, tj. badania antydopingowe obejmuj ce organizowanie kontrolnych bada
antydopingowych, opracowywanie przepisów i programów walki z dopingiem w sporcie
oraz przeprowadzanie kontroli ich przestrzegania, prowadzenie edukacji profilaktycznej.
W projekcie bud etu uwzgl dniono równie wydatki na zadania w zakresie sportu
powszechnego - 21.864 tys. zł, zlecane przede wszystkim stowarzyszeniom działaj cym
w sferze kultury fizycznej i sportu. rodki te przeznaczone zostan głównie na realizacj
programów rozwoju kultury fizycznej w rodowisku wiejskim, akademickim oraz zada
na rzecz kultury fizycznej w rodzinie, wojsku i policji, a tak e na stypendia dla zawodników
niepełnosprawnych. W tym zakresie celem nadrz dnym jest promowanie wszelkich form
ruchu i aktywno ci fizycznej we wszystkich rodowiskach społecznych, poprzez zapewnienie
mo liwo ci uczestnictwa w sporcie powszechnym jak najwi kszej liczby osób, niezale nie od
wieku, płci, miejsca zamieszkania, zamo no ci i stopnia sprawno ci, zgodnie z potrzebami
i zainteresowaniami.
Ponadto ze rodków bud etowych w 2008 r. b d finansowane wiadczenia dla byłych
olimpijczyków, medalistów zawodów „Przyja 84” oraz paraolimpijczyków, nagrody
147
dla zawodników za osi gni cie wysokich wyników we współzawodnictwie sportowym,
nagrody dla trenerów i działaczy za szczególne osi gni cia w działalno ci szkoleniowej
oraz za zasługi dla sportu - 16.790 tys. zł.
Fundusze celowe stanowi bardzo istotne ródło finansowania zada w obszarze kultury
fizycznej i sportu.
rodki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, pochodz ce z dopłat do stawek w grach
stanowi cych monopol Pa stwa, w cz ci przeznaczonej na modernizacj , remonty
i dofinansowanie inwestycji sportowych pomagaj wyrównywa szanse w dost pie
do obiektów sportowych pomi dzy obszarami wiejskimi a du ymi aglomeracjami, daj
mo liwo tworzenia nowych miejsc pracy zarówno dla wykonawców, jak i przyszłych
u ytkowników.
W roku 2008 ze rodków Funduszu b dzie kontynuowana realizacja zada w zakresie
rozwoju sportu w ród dzieci i młodzie y, przede wszystkich w ramach programów „Szkolenie
i współzawodnictwo sportowe młodzie y uzdolnionej” oraz „Sport wszystkich dzieci”, którego
celem jest tworzenie warunków sprzyjaj cych rozwojowi aktywno ci sportowej dzieci
i młodzie y, wdra anie do systematycznej dbało ci o zdrowie, a tak e zach canie
do uprawiania ró nych dyscyplin sportu.
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej w dalszym ci gu b dzie kontynuował realizacj
zada sportu osób niepełnosprawnych wynikaj cych z szeroko rozumianych celów
rehabilitacji. Realizowane b d w szczególno ci nast puj ce zadania: uczestnictwo
sportowców niepełnosprawnych w imprezach rekreacyjno-sportowych, szkoleniu centralnym,
zgrupowaniach i konsultacjach, igrzyskach paraolimpijskich, mistrzostwach wiata i Europy
oraz b dzie realizowane poradnictwo i konsultacje medyczne oraz badania diagnostyczne.
Przychody Funduszu Zaj Sportowo–Rekreacyjnych dla Uczniów pochodz ce
z wpływów z opłat wnoszonych przez podmioty wiadcz ce usługi, których przedmiotem jest
reklama napojów alkoholowych pozwalaj na zwi kszenie aktywno ci rodowisk lokalnych
w zakresie organizacji pozalekcyjnych zaj sportowo–rekreacyjnych dla uczniów szkół
podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. Głównym zadaniem
finansowanym ze rodków Funduszu jest wyrównywanie szans dost pu do kultury fizycznej,
szczególnie dzieci i młodzie y zamieszkałej na terenach najubo szych.
Widocznym efektem działa podejmowanych w obszarze kultura fizyczna i sport
przy udziale rodków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zaj Sportowo-
Rekreacyjnych dla Uczniów jest coraz wi ksze zaanga owanie samorz dów lokalnych
wszystkich szczebli i aktywna współpraca przy realizacji poszczególnych zada .
148
4.4. Kultura i dziedzictwo narodowe
W obszarze kultura i dziedzictwo narodowe priorytetowymi kierunkami działa
na najbli sze lata b d :
1) konserwacja i renowacja zabytków,
2) rozbudowa infrastruktury kulturalnej,
3) rozwój aktywno ci artystycznej.
W projekcie bud etu na rok 2008 na realizacj działa w tym obszarze zaplanowane
zostały nakłady w ł cznej wysoko ci 2.648,0 mln zł. ródłem finansowania b d rodki
bud etu pa stwa (2.514,0 mln zł) oraz rodki pa stwowych funduszy celowych, tj.: Funduszu
Promocji Kultury (131,5 mln zł), Funduszu Promocji Twórczo ci (0,9 mln zł) i Pa stwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (1,6 mln zł).
Do najwa niejszych zada pa stwa w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego nale y
zaliczy działania na rzecz opieki nad zabytkami i ochrony zabytków. Głównym celem jest
materialna poprawa stanu zachowania zabytków, ich adaptacja oraz zwi kszenie
dost pno ci dla mieszka ców, turystów, jak równie inwestorów, a tym samym zwi kszenie
atrakcyjno ci regionów. Wspierane b d prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty
budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Nakłady w tym zakresie, wraz
z wydatkami zaplanowanymi na prace konserwatorskie przez ró ne jednostki bud etowe
posiadaj ce siedziby w obiektach zabytkowych (77,3 mln zł) oraz wydatkami na utrzymanie
słu b konserwatorskich (37,7 mln zł), wynios 350,9 mln zł.
W obszarze archiwów podstawowym celem b dzie realizacja ustawowych zada
w zakresie gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udost pniania materiałów
archiwalnych. Archiwa pa stwowe b d równie wykonywały zadania zwi zane z nadzorem
nad archiwami zakładowymi, współprac z samorz dami i społeczno ciami lokalnymi
w zakresie popularyzacji wiedzy o przeszło ci rodowisk lokalnych i o przekazach
ródłowych przekazywanych i udost pnianych u ytkownikom materiałów archiwalnych.
W ten obszar wpisuj si tak e zadania maj ce na celu powstrzymanie destrukcji polskich
zasobów bibliotecznych i archiwalnych, realizowane w ramach programu wieloletniego
„Kwa ny papier”. Ł czne nakłady w tym obszarze wynios 110,5 mln zł.
Kontynuowane b d działania zwi zane z upami tnianiem miejsc pami ci
narodowej. Wykonywane one b d w ramach programów i projektów, których realizacja
została wcze niej zaplanowana jako wynik postulatów wielu rodowisk społecznych,
kombatanckich, jak równie placówek dyplomatycznych. Przede wszystkim na terenie całego
kraju prowadzone b d remonty grobów i cmentarzy wojennych oraz zostan
149
Dokumenty związane z tym projektem:
- druk-nr-16 › Pobierz plik
- 16-uzasadnienie › Pobierz plik
- 16-Strategia-zarzadzania-dlugiem › Pobierz plik
- trzyletni-plan-limitu-mianowan › Pobierz plik