Poselski projekt ustawy - Kodeks wyborczy
projekt dotyczy: uregulowania w jednym akcie prawnym przepisów regulujących procedury wyborcze w Polsce, m. in. uchwalenia Kodeksu Wyborczego który zawierał będzie zasady przeprowadzania wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, wybory Prezydenta RP oraz wybory do organów stanowiących i wykonawczych samorządu terytorialnego i przepisy określające organizację i zasady funkcjonowania organów wyborczych, administracji wyborczej i zasady finansowania wyborów z budżetu państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1568
- Data wpłynięcia: 2008-06-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: - Kodeks wyborczy
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 112
1568
§ 1. Pa stwowa Komisja Wyborcza przesyła Prezydentowi Rzeczypospolitej i
Marszałkowi Sejmu sprawozdanie z wyborów oraz wr cza posłom do Parlamentu
Europejskiego za wiadczenia o wyborze nie pó niej ni 14. dnia po ogłoszeniu
obwieszczenia, o którym mowa w art. 300.
§ 2.
Marszałek Sejmu niezwłocznie po ogłoszeniu obwieszczenia, o którym mowa w art.
300, przesyła Przewodnicz cemu Parlamentu Europejskiego zawiadomienie o wyborze
posłów do Parlamentu Europejskiego i inne wymagane przez Parlament Europejski
dokumenty.
Rozdział 48
Protesty wyborcze. Ważno ć wyborów
Art. 302.
§ 1. Przeciwko wa no ci wyborów, wa no ci wyborów w okr gu lub wyborowi
posła do Parlamentu Europejskiego mo e być wniesiony protest z powodu:
1) dopuszczenia si przest pstwa przeciwko wyborom, okre lonego w rozdziale
XXXI Kodeksu karnego, maj cego wpływ na przebieg głosowania, ustalenie wyników
głosowania lub wyników wyborów lub
2) naruszenia przepisów niniejszej ustawy dotycz cych głosowania, ustalenia
wyników głosowania lub wyników wyborów.
§ 2.
Protesty rozpatruje i rozstrzyga o niewa no ci wyborów lub o niewa no ci wyboru
posła do Parlamentu Europejskiego S d Najwy szy, w drodze uchwały.
Art. 303.
§ 1. Protest wnosi si na pi mie do S du Najwy szego w terminie 7 dni od
dnia ogłoszenia wyników wyborów przez Pa stwow Komisj Wyborcz w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej. Nadanie w tym terminie protestu w Polskiej placówce pocztowej
operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do S du Najwy szego.
§ 2.
Wnosz cy protest powinien sformułować w nim zarzuty oraz przedstawić lub wskazać
dowody, na których opiera swoje zarzuty.
§ 3.
W odniesieniu do wyborcy przebywaj cego za granic lub na polskim statku morskim
wymogi wymienione w § 1 uwa a si za spełnione, je eli protest został zło ony odpowiednio
wła ciwemu terytorialnie konsulowi lub kapitanowi statku. Wyborca obowi zany jest doł czyć
do protestu zawiadomienie o ustanowieniu swojego pełnomocnika zamieszkałego w kraju lub
pełnomocnika do dor cze zamieszkałego w kraju, pod rygorem pozostawienia protestu bez
biegu.
Art. 304.
§ 1. S d Najwy szy rozpatruje protest w składzie 3 s dziów w post powaniu
nieprocesowym i wydaje, w formie postanowienia, opini w sprawie protestu.
§ 2.
Opinia, o której mowa w § 1, powinna zawierać ustalenia co do zasadno ci zarzutów
protestu, a w razie potwierdzenia zasadno ci zarzutów - ocen , czy przest pstwo przeciwko
wyborom lub naruszenie przepisów niniejszej ustawy miało wpływ na wynik wyborów.
§ 3.
Uczestnikami post powania s : wnosz cy protest, przewodnicz cy wła ciwej komisji
wyborczej albo jego zast pca i Prokurator Generalny.
Art. 305.
§ 1. S d Najwy szy pozostawia bez dalszego biegu protest wniesiony przez
osob do tego nieuprawnion w my l art. 64 lub niespełniaj cy warunków okre lonych w art.
303. Niedopuszczalne jest przywrócenie terminu do wniesienia protestu.
§ 2.
S d Najwy szy pozostawia bez dalszego biegu protest dotycz cy sprawy, co do
której w niniejszej ustawie przewiduje si mo liwo ć wniesienia przed dniem głosowania
skargi lub odwołania do s du lub do Pa stwowej Komisji Wyborczej.
§ 3.
Je eli w prote cie zarzucono popełnienie przest pstwa przeciwko wyborom, S d
Najwy szy niezwłocznie zawiadamia o tym Prokuratora Generalnego.
Art. 306.
§ 1. Protesty rozpatruje S d Najwy szy w składzie całej Izby Pracy,
Ubezpiecze Społecznych i Spraw Publicznych, na podstawie opinii wydanych w wyniku
rozpoznania protestów.
80
§ 2.
Rozstrzygni cie, o którym mowa w art. 302 §. 2, S d Najwy szy podejmuje, nie
pó niej ni w 90 dniu po dniu wyborów, na posiedzeniu z udziałem Prokuratora Generalnego
i Przewodnicz cego Pa stwowej Komisji Wyborczej.
§ 3.
S d Najwy szy, podejmuj c uchwał o niewa no ci wyborów lub o niewa no ci
wyboru posła do Parlamentu Europejskiego, postanawia o przeprowadzeniu wyborów
ponownych lub o podj ciu niektórych czynno ci wyborczych, wskazuj c czynno ć, od której
nale y ponowić post powanie wyborcze.
§ 4.
Uchwał S du Najwy szego, o której mowa w art. 302 § 2, przedstawia si
niezwłocznie Prezydentowi Rzeczypospolitej oraz Marszałkowi Sejmu, a tak e przesyła
Pa stwowej Komisji Wyborczej.
§ 5.
Uchwał S du Najwy szego, o której mowa w art. 302 § 2, ogłasza si w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 307.
§ 1. W przypadku podj cia przez S d Najwy szy uchwały o niewa no ci
wyborów lub o niewa no ci wyboru posła do Parlamentu Europejskiego wybory ponowne lub
wskazane czynno ci wyborcze przeprowadza si na zasadach i w trybie przewidzianych w
niniejszej ustawie.
§ 2.
Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej o wyborach ponownych lub podj ciu
wskazanych czynno ci wyborczych podaje si do wiadomo ci publicznej i ogłasza si w
Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej najpó niej w 5. dniu od dnia ogłoszenia uchwały
S du Najwy szego, o której mowa w art. 306 § 3. Przepisy art. 263 § 2 i 3 stosuje si
odpowiednio.
§ 3.
Wyniki wyborów ponownych albo wyniki przeprowadzonych czynno ci wyborczych
Pa stwowa Komisja Wyborcza podaje w obwieszczeniu. W obwieszczeniu wymienia si
ponadto osoby, których wybór został uniewa niony, ze wskazaniem numeru okr gu
wyborczego, a tak e numeru i nazwy listy okr gowej.
§
4. Obwieszczenie, o którym mowa w § 3, ogłasza si w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej oraz podaje si do wiadomo ci publicznej, a tak e przesyła si
niezwłocznie Marszałkowi Sejmu.
§ 5.
Marszałek Sejmu niezwłocznie po ogłoszeniu obwieszczenia, o którym mowa w § 3,
przesyła Przewodnicz cemu Parlamentu Europejskiego zawiadomienie o wyborze posła do
Parlamentu Europejskiego i inne wymagane przez Parlament Europejski dokumenty.
Rozdział 49
Wyga ni cie mandatu. Utrata mandatu
Art. 308.
Wyga ni cie mandatu posła do Parlamentu Europejskiego nast puje wskutek:
1) mierci;
2) zrzeczenia si mandatu.
Art. 309.
§ 1. Utrata mandatu posła do Parlamentu Europejskiego nast puje wskutek:
1) utraty prawa wybieralno ci lub nieposiadania go w dniu wyboru;
2) zajmowania w dniu wyborów stanowiska lub pełnienia funkcji albo powołania w
czasie kadencji na stanowisko lub powierzenia funkcji, o których mowa w przepisach
art. 264 i art. 265 § 2, z zastrze eniem § 2;
3) wyboru na posła na Sejm albo senatora;
4) uniewa nienia wyboru posła do Parlamentu Europejskiego.
§ 2.
Utrata mandatu posła do Parlamentu Europejskiego zajmuj cego w dniu wyborów
stanowisko lub pełni cego funkcj albo powołanego w czasie kadencji na stanowisko lub
funkcj , o których mowa w przepisach art. 264 i art. 265 § 2, nast puje, je eli nie zło y on
Marszałkowi Sejmu, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia przez Pa stwow Komisj
Wyborcz wyników wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego lub powołania na
stanowisko lub funkcj , o których mowa w przepisach art. 264 i art. 265 § 2, o wiadczenia o
zło eniu rezygnacji z zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji.
81
§ 3.
Poseł do Parlamentu Europejskiego wybrany w czasie kadencji na posła na Sejm
albo na senatora traci mandat posła do Parlamentu Europejskiego z dniem ogłoszenia przez
Pa stwow Komisj Wyborcz wyników wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo
do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.
Je eli poseł do Parlamentu Europejskiego uzyskał mandat posła na Sejm na
podstawie art. 209, traci mandat posła do Parlamentu Europejskiego z dniem wydania przez
Marszałka Sejmu postanowienia o obsadzeniu mandatu posła na Sejm.
Art. 310.
§ 1. Utrat mandatu posła do Parlamentu Europejskiego stwierdza Marszałek
Sejmu w drodze postanowienia.
§ 2.
Postanowienie, o którym mowa w § 1, ogłasza si w Dzienniku Urz dowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§ 3.
Postanowienie, o którym mowa w § 1, dor cza si niezwłocznie Pa stwowej Komisji
Wyborczej.
§ 4.
O utracie mandatu posła do Parlamentu Europejskiego Marszałek Sejmu
niezwłocznie zawiadamia Przewodnicz cego Parlamentu Europejskiego.
Art. 311.
§ 1. W przypadku wyga ni cia mandatu posła do Parlamentu Europejskiego,
stwierdzonego przez Przewodnicz cego Parlamentu Europejskiego, albo utraty mandatu
Marszałek Sejmu, z wyj tkiem przypadku, o którym mowa w art. 309 § 1 pkt 4, zawiadamia,
na podstawie obwieszczenia, o którym mowa w art. 300, kolejnego uprawnionego na
podstawie art. 220 kandydata z tej samej listy okr gowej o przysługuj cym mu
pierwsze stwie do mandatu.
§ 2.
Kandydat mo e zrzec si pierwsze stwa do obsadzenia mandatu na rzecz kolejnego
uprawnionego kandydata z tej samej listy. O wiadczenie o ust pieniu pierwsze stwa
powinno być zło one Marszałkowi Sejmu w terminie 7 dni od dnia dor czenia
zawiadomienia, o którym mowa w § 1.
§ 3.
Je eli obsadzenie mandatu posła do Parlamentu Europejskiego w trybie okre lonym
w § 1 byłoby niemo liwe z powodu braku kandydatów, którym mandat mo na przydzielić,
Marszałek Sejmu o przysługuj cym pierwsze stwie do mandatu zawiadamia, na podstawie
obwieszczenia, o którym mowa w art. 300, kandydata z innej listy okr gowej tego samego
komitetu wyborczego, który w wyborach otrzymał najwi ksz liczb głosów, o ile nie uzyskał
mandatu.
§ 4.
O obsadzeniu mandatu postanawia Marszałek Sejmu. Przepisy art. 310 ust. 2-4
stosuje si odpowiednio.
DZIAŁ VI
WYBORY PREZYDENTA RP
Rozdział 50
Zasady ogólne
Art. 312.
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej s wolne, powszechne, równe i
bezpo rednie oraz odbywaj si w głosowaniu tajnym.
Art. 313.
Prezydent wybierany jest na pi cioletni kadencj i ponownie mo e być
wybrany tylko raz.
Art. 314.
Na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej mo e być wybrany obywatel polski,
który najpó niej w dniu wyborów ko czy 35 lat i korzysta z pełni praw wyborczych do Sejmu.
Kandydata zgłasza co najmniej 100 000 obywateli maj cych prawo wybierania do Sejmu.
Art. 315.
§ 1. Wybory zarz dza Marszałek Sejmu nie wcze niej ni na 7 miesi cy i nie
pó niej ni na 6 miesi cy przed upływem kadencji urz duj cego Prezydenta
Rzeczypospolitej i wyznacza ich dat na dzie wolny od pracy przypadaj cy nie wcze niej
82
ni na 100 dni i nie pó niej ni na 75 dni przed upływem kadencji urz duj cego Prezydenta
Rzeczypospolitej.
§ 2.
W razie opró nienia urz du Prezydenta Rzeczypospolitej Marszałek Sejmu zarz dza
wybory nie pó niej ni w czternastym dniu po opró nieniu urz du i wyznacza dat wyborów
na dzie wolny od pracy przypadaj cy w ci gu 60 dni od dnia zarz dzenia wyborów.
Art. 316.
§ 1. Marszałek Sejmu zarz dza, w drodze postanowienia, wybory Prezydenta
Rzeczypospolitej i wyznacza ich dat zgodnie z art. 4 i 315. Postanowienie Marszałka Sejmu
podaje si do publicznej wiadomo ci i ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
najpó niej w 3 dniu od dnia zarz dzenia wyborów.
§ 2. W postanowieniu, o którym mowa w § 1, Marszałek Sejmu, po zasi gni ciu opinii
Pa stwowej Komisji Wyborczej, okre la dni, w których upływaj terminy wykonania
czynno ci wyborczych przewidzianych w ustawie (kalendarz wyborczy).
Art. 317.
§ 1. Nowo wybrany Prezydent Rzeczypospolitej składa przysi g wobec
Zgromadzenia Narodowego w ostatnim dniu urz dowania ust puj cego Prezydenta
Rzeczypospolitej.
§ 2.
Ust puj cy Prezydent Rzeczypospolitej ko czy urz dowanie z chwil zło enia
przysi gi przez nowo wybranego Prezydenta Rzeczypospolitej.
§ 3.
Prezydent Rzeczypospolitej wybrany w wyborach, o których mowa w art. 315 § 2,
składa przysi g wobec Zgromadzenia Narodowego w terminie 7 dni od stwierdzenia
wa no ci wyborów.
§ 4.
Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urz d po zło eniu przysi gi.
Art. 318.
§ 1. Je eli w wyborach, o których mowa w art. 315, aden z kandydatów na
Prezydenta Rzeczypospolitej nie uzyskał wi cej ni połowy wa nie oddanych głosów,
czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza si ponowne głosowanie.
§ 2.
W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje si spo ród dwóch kandydatów, którzy w
pierwszym głosowaniu otrzymali najwi ksz liczb głosów.
§ 3.
Je eli którykolwiek z dwóch kandydatów, o których mowa w § 2, wycofa zgod na
kandydowanie, utraci prawo wyborcze lub umrze, w jego miejsce do wyborów w ponownym
głosowaniu dopuszcza si kandydata, który otrzymał kolejno najwi ksz liczb głosów w
pierwszym głosowaniu. W takim wypadku dat ponownego głosowania odracza si o
dalszych 14 dni.
§ 4.
Za wybranego na urz d Prezydenta Rzeczypospolitej w ponownym głosowaniu
uznaje si tego kandydata, który otrzymał wi cej głosów.
§ 5.
W wypadku, o którym mowa w § 3, Pa stwowa Komisja Wyborcza niezwłocznie
informuje, w drodze uchwały, o dopuszczeniu nowego kandydata do wyborów w ponownym
głosowaniu oraz podaje do publicznej wiadomo ci dat przeprowadzenia ponownego
głosowania.
Art. 319.
§ 1. Je eli w wyborach, o których mowa w art. 315 i art. 318, głosowanie
miałoby być przeprowadzone tylko na jednego kandydata, Pa stwowa Komisja Wyborcza
stwierdza ten fakt w drodze uchwały, któr przekazuje Marszałkowi Sejmu, podaje do
publicznej wiadomo ci i ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2.
Marszałek Sejmu ponownie zarz dza wybory nie pó niej ni w 14 dniu od dnia
ogłoszenia uchwały Pa stwowej Komisji Wyborczej w Dzienniku Ustaw. Przepisy art. 315 § 2
i art. 316 stosuje si odpowiednio.
§ 3.
Przepis § 1 stosuje si odpowiednio w wypadku braku kandydatów.
Art. 320.
§ 1. Wybory przeprowadzaj :
1) Pa stwowa Komisja Wyborcza,
2) okr gowe komisje wyborcze,
3) obwodowe komisje wyborcze.
§ 2.
Podziału na okr gi wyborcze, ich numery i granice, a tak e siedziby okr gowych
komisji wyborczych okre la Pa stwowa Komisja Wyborcza w drodze uchwały.
Rozdział 51
83
Zgłaszanie kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej
Art. 321.
§ 1. Kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej zgłasza co najmniej 100.000
obywateli maj cych prawo wybierania do Sejmu. Zgłoszenie musi być poparte podpisami
zgłaszaj cych.
§ 2.
Kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej mo na zgłaszać najpó niej w 45 dniu
przed dniem wyborów.
§ 3.
Obywateli, o których mowa w § 1 reprezentuje komitet wyborców utworzony zgodnie
z art. 73.
Art. 322.
Pa stwowa Komisja Wyborcza przekazuje niezwłocznie o wiadczenie lub
informacj kandydata, o których mowa w art. 105 § 6, s dowi okr gowemu wła ciwemu ze
wzgl du na miejsce zamieszkania tego kandydata, oraz powiadamia o tym Dyrektora Biura
Lustracyjnego Instytutu Pami ci Narodowej - Komisji cigania Zbrodni przeciwko Narodowi
Polskiemu. S d wszczyna post powanie lustracyjne z urz du.
Art. 323.
§ 1. Zbieranie podpisów osób popieraj cych zgłoszenie kandydata na
Prezydenta Rzeczypospolitej mo e być dokonywane tylko w miejscu, czasie i w sposób
wykluczaj cy gro b , podst p lub stosowanie jakichkolwiek nacisków zmierzaj cych do
uzyskania podpisów.
§ 2.
Zabrania si zbierania podpisów osób popieraj cych zgłoszenie kandydata na
Prezydenta Rzeczypospolitej na terenie jednostek wojskowych i innych jednostek
organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz oddziałów obrony cywilnej, a
tak e skoszarowanych jednostek podległych ministrowi wła ciwemu do spraw
wewn trznych.
§ 3.
Zabrania si udzielania wynagrodzenia pieni
nego w zamian za zło enie podpisu
pod zgłoszeniem kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 324.
§ 1. Zgłoszenia kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej dokonuje
osobi cie pełnomocnik komitetu zarejestrowanego zgodnie z art. 73 najpó niej do godziny
2400 w 45 dniu przed dniem wyborów. Zgłoszenie kandydata powinno zawierać:
1) imiona, nazwisko, wiek i miejsce zamieszkania zgłaszanego kandydata na
Prezydenta Rzeczypospolitej wraz ze wskazaniem jego ewentualnej przynale no ci do
partii politycznej,
2) nazw komitetu oraz imi , nazwisko i adres pełnomocnika oraz pełnomocnika
finansowego,
3) wykaz obywateli popieraj cych zgłoszenie, zawieraj cy czytelne wskazanie
imienia (imion) i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru ewidencyjnego PESEL
obywatela, który udziela poparcia, składaj c na wykazie własnor czny podpis; ka da
strona wykazu musi zawierać nazw komitetu zgłaszaj cego kandydata oraz
adnotacj :
"Udzielam poparcia kandydatowi na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
........................ [imi (imiona) i nazwisko kandydata] w wyborach przypadaj cych w
........... roku.
§ 2.
Stwierdzone podpisem poparcie dla kandydata nie mo e być wycofane.
Art. 325.
§ 1. Pa stwowa Komisja Wyborcza zarejestruje kandydata na Prezydenta
Rzeczypospolitej, je eli zgłoszenia dokonano zgodnie z przepisami niniejszej ustawy,
sporz dzaj c protokół rejestracji kandydata, i zawiadamia o tym pełnomocnika.
§ 2.
Pa stwowa Komisja Wyborcza, sprawdzaj c prawidłowo ć zgłoszenia kandydata,
bada:
1) czy kandydat spełnia warunki okre lone w przepisie art. 127 ust. 3 zdanie
pierwsze Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
2) zgodno ć danych, o których mowa w art. 73 § 5, na podstawie dost pnych
urz dowo dokumentów,
3) czy zgłoszenie kandydatury poparło podpisami co najmniej 100.000 obywateli,
zgodnie z art. 324 § 1 pkt 3.
84
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1568-001.PDF › Pobierz plik
- 1568-s › Pobierz plik
- 1568-s1 › Pobierz plik
- 1568-s2 › Pobierz plik
- 1568 › Pobierz plik