eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492-001

1) po uprzednim okrzyku "SŁUŻBA CELNA" wezwać osobę do zachowania się zgodnego z
prawem, a w szczególności do natychmiastowego porzucenia broni lub niebezpiecznego
narzędzia, zaniechania ucieczki, odstąpienia od bezprawnych działań lub użycia przemocy;
2) w razie niepodporządkowania się wezwaniom określonym w pkt 1 zagrozić użyciem broni
palnej, wzywając: "STÓJ - BO STRZELAM";
3) oddać strzał ostrzegawczy w bezpiecznym kierunku, jeżeli wezwania określone w pkt 1 i 2
okażą się bezskuteczne.
2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się w sytuacjach, o których mowa w art. 69 ust. 1 pkt 1, 3, i 4
ustawy, a także w innych przypadkach, gdy z zachowania osoby posiadającej broń lub
niebezpieczne narzędzie wynika, że wszelka zwłoka groziłaby bezpośrednim
niebezpieczeństwem dla życia lub zdrowia ludzkiego.
3. Użycie broni palnej w sytuacji, o której mowa w ust. 2, musi być poprzedzone okrzykiem
"SŁUŻBA CELNA".
§ 5. 1. Jeżeli wskutek użycia broni palnej nastąpiło zranienie osoby albo widoczny stan
bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, funkcjonariusz celny jest obowiązany, z
zachowaniem bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz bez zbędnej zwłoki, udzielić osobie
poszkodowanej pierwszej pomocy i następnie spowodować podjęcie wobec niej medycznych
działań ratowniczych - w rozumieniu przepisów o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, oraz gdy w wyniku użycia broni palnej nastąpiła
śmierć osoby lub szkoda w mieniu, funkcjonariusz celny jest obowiązany ponadto do:
1) zabezpieczenia śladów na miejscu zdarzenia i niedopuszczenia na to miejsce osób
postronnych;
2) w miarę możliwości, ustalenia świadków zdarzenia.
§ 6. 1. W każdym przypadku użycia broni palnej lub oddania strzału ostrzegawczego
funkcjonariusz celny jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym dyżurnego najbliższej
jednostki organizacyjnej Policji.
2. Dyżurny jednostki organizacyjnej Policji, po uzyskaniu informacji o użyciu broni palnej,
jest obowiązany niezwłocznie spowodować zabezpieczenie wszelkich śladów i dowodów,
udzielić funkcjonariuszowi celnemu pomocy w niezbędnym zakresie, a także powiadomić
swojego przełożonego, a jeżeli w wyniku użycia broni palnej nastąpiła śmierć lub zranienie
człowieka - również właściwego miejscowo prokuratora rejonowego.
3. W każdym przypadku użycia broni palnej lub podjęcia czynności, o których mowa w § 4,
funkcjonariusz celny jest obowiązany powiadomić bezpośredniego przełożonego pisemnym
raportem, który powinien zawierać w szczególności:
1) wskazanie stopnia, imienia i nazwiska funkcjonariusza;
2) określenie czasu i miejsca użycia broni palnej;
3) opis sytuacji poprzedzającej użycie broni palnej;
4) opis przyczyn i skutków użycia broni palnej, w tym wynikających z § 4 ust. 2 i § 5;
5) podpis funkcjonariusza.
§ 7. Do obowiązków przełożonego, o którym mowa w § 6 ust. 3, należy:
1) zbadanie, czy użycie broni palnej lub podjęcie czynności określonych w § 4 nastąpiło
zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) niezwłoczne zawiadomienie wyższego przełożonego o każdym przypadku użycia broni
palnej.

2


Rozdział 3
Przepis końcowy

§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.





































3


Uzasadnienie

Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 69 ust.
3 Ustawy z dnia .................... o Służbie Celnej.
Ww. przepis zawiera delegację dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
określenia szczegółowych warunków i sposób postępowania przy użyciu broni palnej, biorąc pod
uwagę użycie jej jako środka ostatecznego.
Regulacja zawarta w przedmiotowym projekcie rozporządzenia ma na celu określenie warunków
i sposobu postępowania przed, w trakcie i po użyciu broni palnej przez funkcjonariuszy celnych
na zasadach podobnych jak w innych służbach uzbrojonych, w szczególności w Policji i Straży
Granicznej. Określone procedury stanowią wypełnienie zapisów ustawowych dotyczących
możliwości użycia broni palnej. Podstawową w tym zakresie zasadą jest użycie broni palnej tylko
w przypadku, gdy środki przymusu bezpośredniego okazały się niewystarczające lub ich użycie
nie jest możliwe. Wskazano, że użycie broni palnej powinno nastąpić ze szczególną rozwagą, w
sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i nie
może zmierzać do pozbawienia tej osoby życia, ani narażać osób postronnych na
niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia.
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.












4


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.

Osoby, wobec których środki przymusu, wymienione w art. 67 ust. 1, okazały się
niewystarczające lub ich użycie ze względu na zaistniałe okoliczności nie jest możliwe.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia będzie poddany konsultacjom w ramach resortu oraz
jednostek administracji celnej.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Finansów,
zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) z chwilą przekazania go do konsultacji międzyresortowych.
Projekt regulacji będzie podlegał konsultacji międzyresortowym.

3. Wpływ aktu normatywnego na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie wiąże się ze zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

c)konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie planowanych rozwiązań nie wpłynie negatywnie na konkurencyjność
zewnętrzną i wewnętrzną.

d) sytuację i rozwój regionalny
Proponowane rozwiązania pozostają bez wpływu na sytuacje i rozwój regionów.





12/17rch

5


Projekt



ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia ............................................
w sprawie komórek organizacyjnych Służby Celnej, w których zatrudnieni funkcjonariusze
mają prawo użycia broni palnej oraz trybu przydziału broni służbowej i zasad jej
magazynowania

Na podstawie art. 70 ustawy z dnia …………o Służbie Celnej (Dz. U. z …. r. Nr …, poz.
….) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne


§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz wyodrębnionych komórek organizacyjnych, o których mowa w art. 69 ust.1, ustawy z
dnia ……. o Służbie Celnej uwzględniając konieczność właściwej realizacji zadań
określonych w art. 2 ust.1 pkt 4-6 oraz ust. 1 pkt 7 lit c;
2) kryteria i tryb przydziału broni palnej i normy uzbrojenia oraz sposób jej magazynowania,
przechowywania i zapewnienia właściwego stanu technicznego, biorąc pod uwagę
konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i uniemożliwienie użycia broni palnej przez osobę
nieuprawnioną.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia
………….. o Służbie Celnej.

Rozdział 2
Wykaz wyodrębnionych komórek
oraz limit zatrudnienia

§ 3.1. Uprawnienia określone w art. 69 ustawy, przekazuje się do funkcjonujących w
strukturze Służby Celnej komórek zwalczania przestępczości.
2. Komórki zwalczania przestępczości funkcjonują w izbach celnych oraz w urzędzie
obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Decyzję w sprawie funkcjonowania komórek zwalczania przestępczości w izbach celnych
podejmuje minister właściwy do spraw finansów publicznych poprzez nadanie statutów izbom
celnym.
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: