eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492-001

§ 13. Przeszukanie osoby przeprowadzone w ramach kontroli wykonywanej przez organy
Służby Celnej należy odnotować w rejestrze przeszukań osoby.
Rozdział 5
Sposób i warunki przeprowadzania rewizji bagażu podróżnego
§ 14. 1. Rewizja bagażu podróżnego wykonywana jest przez organy Służby Celnej w ramach
kontroli, w przypadku podejrzenia o ukrycie w tym bagażu towarów nielegalnie przywożonych,
wywożonych lub przewożonych przez obszar celny Wspólnoty Europejskiej.
2. Rewizję bagażu podróżnego przeprowadza się w obecności podróżnego lub przewoźnika,
chyba, że w trakcie wykonywania kontroli nie można ustalić właściciela bagażu, a istnieje
podejrzenie, że mogą być w nim ukryte towary, o których mowa w ust. 1.
§ 15. Podróżny obowiązany jest na żądanie organu Służby Celnej do otwarcia bagażu,
rozpakowania go, okazania rzeczy oraz do spakowania po zakończeniu czynności rewizji przez
ten organ.
§ 16. W wypadku rewizji bagażu podróżnego przewożonego drogą morską lub powietrzną
przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia…………..... w sprawie szczegółowego
sposobu prowadzenia kontroli bagażu przewożonego drogą morską lub powietrzną (Dz.U. Nr ,
poz.) stosuje się odpowiednio.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.
MINISTER FINANSÓW













1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz.1592).

3
Uzasadnienie


Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art.
49 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia .......................... o Służbie Celnej (Dz. U. Nr ..., poz. ........).
Zgodnie z ww. przepisem Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, warunki użycia
urządzeń technicznych i psów służbowych podczas kontroli wykonywanej przez organy Służby
Celnej, której podlega w szczególności przestrzeganie przepisów prawa celnego oraz innych
przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów, a w szczególności przestrzegania
przepisów dotyczących towarów objętych ograniczeniami lub zakazami, sposób przeprowadzania
przeszukania osoby, a także sposób i warunki przeprowadzania rewizji bagażu podróżnego,
mając na uwadze, w szczególności, zapewnienie jednolitości procedur kontrolnych oraz
konieczność skutecznego wykrywania naruszania przepisów prawa celnego.

Stosownie do art. 4 pkt 14 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, w związku z art. 30 i 32
ustawy o Służbie Celnej, do czynności wykonywanych w ramach kontroli należy zaliczyć
wykonywanie specjalnych czynności przez organy Służby Celnej w celu zapewnienia
prawidłowego stosowania przepisów celnych i innych przepisów dotyczących wwozu, wywozu,
tranzytu, przewozu i końcowego wykorzystania towarów w obrocie pomiędzy obszarem celnym
Wspólnoty a państwami trzecimi oraz obecności towarów nieposiadających statusu
wspólnotowego; takie działania mogą obejmować weryfikację towarów, sprawdzanie danych na
zgłoszeniu oraz istnienia i autentyczności dokumentów elektronicznych lub sporządzonych w
formie pisemnej, kontrolę księgowości i innych dokumentów przedsiębiorstw, kontrolę środków
transportu, kontrolę bagaży i innych towarów przewożonych przez osoby oraz prowadzenie
dochodzeń w postępowaniu administracyjnym i innych podobnych czynności.
W niniejszym rozporządzeniu uregulowano następujące kwestie:
- użycia przez organy Służby Celnej urządzeń technicznych (np. detektory przemytu,
rentgenowskie urządzenia do prześwietlania bagażu, endoskopy itp.),
- obszary i przypadki, w których w szczególności możliwe jest stosowanie psów służbowych w
celu ujawnienia przemytu towarów,
- warunki i sposób przeprowadzania przeszukania osoby; powyższe jest niezbędne w celu
uniknięcia nadużyć czy posądzenia funkcjonariuszy celnych o bezzasadne czy nieprawidłowe
przeprowadzanie tych czynności,
- sprecyzowanie obowiązków podróżnego podczas rewizji jego bagażu, a także uprawnienia
organów Służby Celnej do ww. czynności.
Problematyka
będąca przedmiotem ww. projektu rozporządzenia nie jest regulowana
przez prawo wspólnotowe, pozostaje zatem w gestii państw członkowskich.
W związku z faktem, iż uprzednio nie istniał taki akt prawny, przedmiotowy projekt
rozporządzenia reguluje całokształt problematyki określonej w tytule rozporządzenia. W
związku z tym zachodzi konieczność nowelizacji m.in. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
20 listopada 2004 r. w sprawie warunków wykonywania czynności kontroli celnej (Dz.U. z 2004
r. Nr 255 poz. 2559 z późn. zm.). Ponadto projekt rozporządzenia dookreśla szereg kwestii, które
do tej pory nie miały dostatecznego umocowania prawnego lub nie miały bezpośredniego
odniesienia do stosownych przepisów.
Zgodnie z przepisem końcowym rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 marca 2009 r. tj. z
dniem wejścia w życie ustawy o Służbie Celnej.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI



1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Projektowane rozporządzenie ma charakter uszczegóławiający, dostosowując regulacje zawarte
w akcie wykonawczym do rozwiązań ustawowych.

2. Zakres konsultacji.
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom wewnątrzresortowym.
Ze względu na materię objętą przedmiotowym rozporządzeniem projekt rozporządzenia nie
będzie poddany konsultacjom społecznym. W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej, na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (http://bip.mf.gov.pl).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz
ądu terytorialnego.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków i nie
wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i sektora finansów publicznych.

4. Wpływ na rynek pracy.
Przedmiotowa regulacja nie będzie mieć wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsi
ębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ na sytuacj
ę i rozwój regionalny.
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
















12/27rch

5












Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia kontroli celnej bagażu przewożonego drogą
morską lub powietrzną

Na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia………………......… 2008 r. o Służbie Celnej
(Dz. U. ............................) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia kontroli celnej bagażu
przewożonego drogą morską lub powietrzną.
§ 2. Bagaż przewożony drogą powietrzną, w rozumieniu rozporządzenia, oznacza:
1) bagaż nadany - bagaż, który po przyjęciu i zarejestrowaniu go przez przewoźnika
w miejscu wylotu statku powietrznego nie jest dostępny dla podróżnego w czasie
odbywania podróży, w tym także podczas przerw w podróży i zmiany statku
powietrznego na inny;
2) bagaż kabinowy - bagaż, który osoba zabiera ze sobą do kabiny statku powietrznego.
§ 3. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu przewożonego drogą powietrzną, bez
zatrzymywania statku powietrznego w innym porcie lotniczym na terenie obszaru celnego
Wspólnoty, wykonuje się:
1) w przypadku wywozu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w polskim porcie
lotniczym, w którym towar jest załadowywany na statek powietrzny;
2) w przypadku przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w porcie lotniczym
przeznaczenia.
§ 4. 1. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu przywożonego przez osoby podróżujące
na pokładzie statków powietrznych, które odbywają lot z portu lotniczego poza obszarem celnym
Wspólnoty i po zatrzymaniu w polskim porcie lotniczym kontynuują lot do innego polskiego
portu lotniczego, wykonuje się w porcie przeznaczenia, jeżeli jest to port otwarty dla ruchu
międzynarodowego, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Bagaż przewożony przez osoby, o których mowa w ust. 1, traktuje się jako wprowadzany
na obszar celny Wspólnoty, chyba że podróżny dostarczy organowi celnemu dowód, że bagaż
został załadowany w porcie lotniczym na obszarze celnym Wspólnoty, w którym statek
powietrzny się zatrzymał, i że bagaż zawiera wyłącznie towary wspólnotowe.
3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że nastąpiło naruszenie przepisów prawa,
bagaż, o którym mowa w ust. 1, może zostać poddany czynnościom kontroli celnej w porcie
lotniczym, w którym statek powietrzny się zatrzymał.
§ 5. 1. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu wywożonego z obszaru celnego
Wspólnoty przez osobę podróżującą na pokładzie statku powietrznego, który odbywa lot
z polskiego portu lotniczego i po zatrzymaniu się w innym polskim porcie lotniczym kontynuuje
lot do portu lotniczego poza obszarem celnym Wspólnoty, wykonuje się w porcie, w którym
statek powietrzny rozpoczyna swój lot, jeżeli jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego.
2. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że nastąpiło naruszenie przepisów prawa, bagaż
przewożony przez osobę, o której mowa w ust. 1, może zostać poddany czynnościom kontroli
celnej także w polskim porcie lotniczym, w którym statek powietrzny się zatrzymał.
§ 6. 1. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu nadanego spoza obszaru celnego
Wspólnoty, przywożonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeładowywanego na inny
statek powietrzny i transportowanego do innego portu lotniczego Wspólnoty, wykonuje się
w porcie przeznaczenia, jeżeli jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego, z zastrzeżeniem
ust. 3.
2. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu kabinowego, należącego do podróżnego
przybywającego spoza obszaru celnego Wspólnoty lotem, podczas którego, w polskim porcie
lotniczym, nastąpiła zmiana statku powietrznego, wykonuje się w pierwszym polskim porcie
otwartym dla ruchu międzynarodowego, do którego statek przybył. Jeżeli w wyniku kontroli
celnej bagażu nadanego, należącego do podróżnego, stwierdzono naruszenie przepisów
dotyczących przywozu, jego bagaż kabinowy może zostać poddany kontroli celnej także w porcie
przeznaczenia.
3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że nastąpiło naruszenie przepisów prawa lub
jeżeli w wyniku kontroli celnej bagażu kabinowego stwierdzono, że podróżny naruszył przepisy
dotyczące przywozu, jego bagaż nadany może zostać poddany kontroli celnej w porcie
lotniczym, gdzie nastąpiła zmiana statku powietrznego.
§ 7. 1. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu nadanego, wywożonego z obszaru
celnego Wspólnoty, który na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest przeładowywany na inny
statek powietrzny, wykonuje się w pierwszym porcie, w którym następuje załadunek bagażu,
jeżeli jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu kabinowego, należącego do podróżnego
wyjeżdżającego poza obszar celny Wspólnoty lotem, podczas którego, w polskim porcie
lotniczym, następuje zmiana statku powietrznego, wykonuje się w porcie, z którego statek
powietrzny bezpośrednio wylatuje poza obszar celny Wspólnoty, jeżeli jest to port otwarty dla
ruchu międzynarodowego. Jeżeli w wyniku wcześniejszej kontroli celnej bagażu nadanego,
należącego do tego podróżnego, stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących wywozu, bagaż
kabinowy tego podróżnego może zostać poddany czynnościom kontroli celnej także
w pierwszym porcie, w którym dokonano załadunku.
3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że nastąpiło naruszenie przepisów prawa lub
jeżeli w wyniku kontroli celnej bagażu kabinowego stwierdzono, że podróżny naruszył przepisy
dotyczące wywozu, nadany bagaż podróżnego może zostać poddany kontroli celnej także
w porcie lotniczym, w którym nastąpiła zmiana statku powietrznego.
§ 8. 1. Czynności kontroli celnej, dotyczące bagażu przewożonego statkami powietrznymi
innymi niż należące do linii lotniczych wykonujących stałe międzynarodowe przewozy lotnicze,
wykonuje się:
1) w przypadku wywozu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w ostatnim porcie
lotniczym, otwartym dla ruchu międzynarodowego, z którego statek bezpośrednio
wylatuje poza obszar celny Wspólnoty;
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: