eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492-001

§ 4. 1. Decyzję o przeprowadzeniu analizy, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, funkcjonariusz
podejmuje w przypadku uzasadnionego zastrzeżenia co do wyników próby kwasowej albo na
żądanie kierującego pojazdem.
2. Pobrana do analizy próbka paliwa jest umieszczana w dwóch jednakowych szczelnie
zamykanych pojemnikach, zabezpieczających paliwo przed zmianą jego cech
charakterystycznych, oznaczonych w sposób zapewniający ustalenie pojazdu, z którego
pobrano próbkę, kierującego tym pojazdem, daty i miejsca pobrania próbki i sposobu jej
zabezpieczenia oraz wyłączający zmianę ich zawartości w czasie przesyłki. W każdym z
pojemników umieszcza się co najmniej 0,2 dm3 paliwa.
3. Próbkę paliwa umieszczoną w dwóch pojemnikach organ Służby Celnej dostarcza
niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia pobrania próbki, do
laboratorium, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2.
4. Paliwo zawarte w jednym z pojemników przeznacza się do badań, natomiast paliwo
znajdujące się w drugim z pojemników stanowi zapas kontrolny laboratorium.
§ 6. 1. Z przeprowadzonej kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu
sporządza się protokół, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, nie stwierdzono
nieprawidłowości co do rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu, protokół
sporządza się wyłącznie na żądanie kierującego kontrolowanym pojazdem, o czym należy go
pouczyć.
3. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, a jeżeli zachodzi konieczność przekazania
próbki do analizy, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, w trzech egzemplarzach. Jeden
egzemplarz otrzymuje kierujący kontrolowanym pojazdem, drugi dołącza się do akt sprawy,
trzeci egzemplarz, jeżeli został sporządzony, dołącza się do próbki przesłanej do
laboratorium.
§ 7. Pozostałość pobranej próbki paliwa, niewykorzystaną do kontroli, przelewa (przetłacza)
się z powrotem do zbiornika pojazdu, za zgodą kierującego pojazdem, a w przypadku braku
zgody - umieszcza się w pojemniku na zlewki.
§ 8. Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, traci moc rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia 24 listopada 2004r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu
przeprowadzania przez organ celny kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku
pojazdu lub innego środka przewozowego.2)
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.












MINISTER FINANSÓW




1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów ( Dz. U. Nr 216, poz.1592)
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2004r. w
sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu przeprowadzania przez organ celny kontroli rodzaju paliwa
znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego (Dz. U. Nr 245, poz. 2583).

2
ZAŁĄCZNIK
WZÓR
(pieczęć nagłówkowa



…................., dnia ..............
organu celnego)
Protokół nr .....
kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka
przewozowego
Działając na podstawie art. 46 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia …. o Służbie Celnej,
.......................................................................................................................................................
(stopień służbowy, imię i nazwisko funkcjonariusza celnego)
w/na*) ............................................................................................................................................
(wskazać miejscowość)
dokonał kontroli / pobrania do analizy*) próbki paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu
lub innego środka przewozowego:
.......................................................................................................................................................
(marka i typ pojazdu lub innego środka przewozowego)
nr rej. .......................... kierowanego przez ..................................................................................
.......................................................................................................................................................
(podać dane osobowe i adres osoby kierującej pojazdem lub innym środkiem
przewozowym)
......................................................................................................................................................
należącego do ...............................................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………..
(podać ustalone dane dotyczące właściciela lub posiadacza pojazdu lub innego
środka przewozowego)
....................................................................................................................... .
W wyniku przeprowadzonej próby kwasowej stwierdzono: .......................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
(opisać zmiany, jakie zaszły w próbce poddanej próbie kwasowej lub wskazać ich brak)

Pobrana próbka paliwa zostanie przekazana do wyspecjalizowanego laboratorium celnego lub
laboratorium posiadającego certyfikat akredytacji*) w celu dokonania analizy.
Według oświadczenia kierującego pojazdem lub innym środkiem przewozowym*) ostatnie
tankowanie pojazdu odbyło się w……………………………………………………………….
.......................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................... .
(podać nazwę, adres, ewentualnie numer stacji paliwowej, datę)

Kierujący pojazdem lub innym środkiem przewozowym odmówił poinformowania
kontrolującego o ostatnim miejscu tankowania pojazdu*).
Uwagi kierującego pojazdem lub funkcjonariusza celnego: …………………………...…….....
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................


……......................... ..............................................
(podpis kierującego


(pieczątka imienna i podpis
kontrolowanym pojazdem

funkcjonariusza celnego)
lub innym środkiem
przewozowym)
Sporządzono w 3 egz.
Otrzymują:
1. Kierujący pojazdem lub innym środkiem przewozowym
2. Laboratorium
3. Organ celny
________
* Niepotrzebne skreślić.













































4
Uzasadnienie

Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w
art. 46 ust. 6 ustawy z dnia ……….. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr……, poz. ……..).
Ww. przepis zobowiązuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania przez
funkcjonariuszy Służby Celnej kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu
lub innego środka przewozowego.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmiany ustawy o Służbie
Celnej z dnia……….. Przepisy projektowanego rozporządzenia odtwarzają – z niezbędnymi
uzupełnieniami - rozwiązania przyjęte w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów
z dnia 24 listopada 2004r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu przeprowadzania
przez organ celny kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego
środka przewozowego (Dz. U. nr 258, poz. 2583). Te niezbędne uzupełnienia polegają na:
1) w § 1 ustęp 3 dodano słowa „ zassanie” i „przetłoczenie”. Zaproponowany zapis jest
zgodny z rozwiązaniami przepisów wykonawczych do ustawy o kontroli skarbowej oraz
rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 września 2002r. w
sprawie szczegółowego trybu kontroli paliwa używanego do napędu pojazdów
mechanicznych.
Regulacje zawarte w przedmiotowym projekcie rozporządzenia obejmują swoim
zakresem sprawy należące do kompetencji prawa krajowego i jako takie nie podlegają
harmonizacji z prawem wspólnotowym.



































5
Ocena skutków regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.
Projekt oddziałuje na prawa i obowiązki podatników.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie wiąże się ze zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów budżety państwa oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Przedmiotowe rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na przedsiębiorczość,
przyczyniając się do eliminowania przypadków naruszeń przepisów w zakresie rodzaju
paliwa używanego do napędu pojazdów lub innych środków przewozowych. Tym samym
przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności gospodarki.

5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowe rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6. Zakres konsultacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia będzie poddany konsultacjom w ramach resortu
oraz jednostek administracji celnej.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Finansów, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) z chwilą przekazania go do
konsultacji międzyresortowych.
Projekt regulacji będzie podlegał konsultacji międzyresortowym oraz zostanie przesłany
do zaopiniowania przez zainteresowane podmioty gospodarcze oraz organizacje
reprezentujące krajowych przedsiębiorców.

















12/22rch

6
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 60 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: