eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego - w sprawie doręczenia pisma procesowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1208
  • Data wpłynięcia: 2008-10-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
  • data uchwalenia: 2009-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 53, poz. 433

1208


Druk nr 1208

Warszawa, 22 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-168-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


-o zmianie ustawy - Prawo o
postępowaniu przed sądami
administracyjnymi
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Sprawiedliwości.

wz. Wiceprezes Rady Ministrów

(-) Grzegorz Schetyna
Projekt



U S T A W A

z dnia
o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi


Art. 1. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.)) art. 73 otrzymuje
brzmienie:
„Art. 73. § 1.
W razie niemożności doręczenia pisma w sposób
przewidziany w art. 65 – 72, pismo składa się na
okres czternastu dni w placówce pocztowej albo
w urzędzie gminy.
§
2.
Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz
z informacją o możliwości jego odbioru w terminie
siedmiu dni od dnia pozostawienia zawiadomienia
w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy,
umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej,
a gdy to nie jest możliwe, na drzwiach mieszkania
adresata lub w miejscu wskazanym jako adres do
doręczeń, na drzwiach biura lub innego
pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje
czynności zawodowe.
§
3. W przypadku niepodjęcia pisma w terminie,
o którym mowa w § 2, pozostawia się powtórne
zawiadomienie o możliwości odbioru pisma
w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od dnia
pierwszego zawiadomienia o pozostawieniu pisma
w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy.
§ 4. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem
ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 94,
poz. 788, Nr 169, poz. 1417, Nr 250, poz. 2118 i Nr 264, poz. 2205, z 2006 r. Nr 38, poz. 268, Nr 208,
poz. 1536 i Nr 217, poz. 1590 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 121, poz. 831 i Nr 221, poz. 1650.


10/28rch



2
U Z A S A D N I E N I E


Projektowana ustawa nadaje nowe brzmienie art. 73 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.
– Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270,
z późn. zm.). Przepis ten, wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 lutego
2006 r., sygn. akt P 13/05, został uznany za niezgodny z art. 2 i art. 45 ust. 1 Konstytu-
cji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie, w jakim ustanawia siedmiodniowy termin
przechowywania pisma procesowego i nie wymaga ponawiania zawiadomienia adresata
o złożeniu tego pisma. Realizując treść wyroku Trybunału proponuje się nadać nowe
brzmienie art. 73 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,
zgodnie z którym w przypadku niemożności doręczenia pisma w sposób przewidziany
we wcześniejszych artykułach dotyczących doręczeń, pismo składa się na okres czter-
nastu dni w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy. Zawiadomienie o pozostawie-
niu pisma umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy to nie jest możliwe, na
drzwiach mieszkania adresata lub w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń, na
drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności
zawodowe, informując jednocześnie o możliwości odbioru pisma w terminie siedmiu
dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia. W przypadku niepodjęcia pisma
w powyższym terminie, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości jego
odbioru w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od dnia pierwszego zawiadomie-
nia. Z upływem ostatniego dnia wskazanego wyżej czternastodniowego okresu, dorę-
czenie uważa się za dokonane.








OCENA SKUTKÓW REGULACJI


Projektowana ustawa oddziałuje na wszystkie podmioty, którym doręczane są pisma
w toku toczącego się postępowania sądowo-administracyjnego.
W ramach konsultacji projekt, w wersji obejmującej nowelizację art. 264 § 2 ustawy
– Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, został przekazany Krajowej
Radzie Sądownictwa, Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego, Generalnemu
Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.
Krajowa Rada Sądownictwa negatywnie zaopiniowała propozycję nowelizacji art. 264
§ 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wskazując, że
brak merytorycznych przesłanek, aby rozszerzać uprawnienia Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych – jednej ze stron postępowania przed sądami administra-
cyjnymi, nadając mu uprzywilejowaną pozycję w porównaniu z innymi organami pań-
stwa, których decyzje i inne akty prawne są przedmiotem rozpoznania przez sądy admi-
nistracyjne. W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa, z punktu widzenia ochrony praw
i wolności obywateli, a także interesu publicznego, krąg podmiotów wymienionych
w art. 264 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, jest
wystarczający.
Z proponowaną zmianą art. 264 § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyj-
nymi nie zgodził się również Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, wskazując, iż
obecnie uprawnione podmioty do występowania do Naczelnego Sądu Administracyjne-
go z wnioskiem o podjęcie uchwały nie są stronami, tylko organami ochrony prawnej.
Przyznanie stronie postępowania sądowo-administracyjnego, jaką jest Generalny In-
spektor Ochrony Danych Osobowych, proponowanego uprawnienia, narusza konstytu-
cyjną zasadę równości.
Proponowana zmiana spotkała się natomiast z pełnym uznaniem Generalnego Inspekto-
ra Ochrony Danych Osobowych.
Biorąc pod uwagę rozbieżne stanowiska wskazanych podmiotów, Minister Sprawiedli-
wości przekazał projekt ustawy do zaopiniowania Radzie Legislacyjnej przy Prezesie
Rady Ministrów w wersji zawierającej również zmianę odnoszącą się do art. 73 usta-

2
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: