eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów określających katalog świadczeń nie wliczanych do dochodu przy określaniu wysokości dochodu uprawniającego do dodatku mieszkaniowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących sposobu obliczania wysokości zasiłku oraz dotyczących poszerzenia katalogu wydatków ponoszonych na utrzymanie mieszkania uprawniających do otrzymania dodatku;- znowelizowanie przepisów określających wysokość akcyzy na gaz i energię elektryczną, a także na olej napędowy i benzynę;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1147
  • Data wpłynięcia: 2008-07-30
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 32 dn. 19-12-2008

1147

oczywisty porządkuje stan prawny i urealniają katalog rzeczywistych wydatków
jakie ponoszą beneficjenci dodatku mieszkaniowego.
Gwałtownie rosnące w ostatnim okresie ceny w tym wysoka dynamika
wzrostu cen nośników energii (wg. danych GUS w czerwcu wyniosła ona 10 % w
skali roku i 7,6% od początku tego roku) nakazują podjęcie działań w celu ochrony
poziomu życia polskich rodzin zwłaszcza osób i rodzin o najniższych dochodach.
Wzrost cen nośników energii w wydatkach związanych z utrzymaniem mieszkania
wskazuje, że w coraz większym stopniu wpływają one na poziom życia polskich
rodzin.
Wprowadzenie projektowanej zmiany jest jednocześnie odpowiedzią na
dyrektywy Unii Europejskiej nakładające na rządy państw członkowskich podjęcie
działań mających na celu ochronę osób i rodzin o niskich dochodach w związku z
cenami energii prądu i gazu. W art. 3 ust. 5 Dyrektywy parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego
energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 96/92/WE (2003/54/WE)1 oraz w art. 3
ust. 3 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r.
dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej
dyrektywę 98/30/WE (2003/55/WE)2 postanowiono, że „Państwa Członkowskie
podejmują właściwe kroki dla ochrony odbiorców końcowych, w szczególności
zapewniają wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń chroniących słabych
odbiorców, łącznie ze środkami pomagającymi tym odbiorcom uniknąć odłączenia
od sieci”.
Zmiany, zawarte w art. 4 ustawy zmniejszona zostanie akcyza na gaz i
energię elektryczną. Proponowane stawki 0,004 i 0,002 zł za 1 kWh są zbliżone do
proponowanych stawek minimalnych określonych przez Dyrektywę 2003/96/WE.

1 Dz. U. UE – L 176, vol. 26 z dnia 17.07.2003 r.
2 Dz. U. UE – L 176, vol. 26 z dnia 17.07.2003 r.
Stawki te przy obecnym kursie Euro pozwalają, z jednej strony - uniknąć
wprowadzenia stawek w euro, co skomplikowałoby system obliczania należnej
akcyzy względem wahań kursowych, z drugiej - zachowują margines
bezpieczeństwa względem obecnego kursu euro, który przez cały rok 2007 nie
przekroczył ceny 4 PLN za 1 EUR. W celu wyeliminowania zagrożeń realizacji
„Programu dla elektroenergetyki” oraz wzrostu ubóstwa, co nie jest zgodne ze
Strategia Lizbońską. Postulat zmniejszenia obciążeń podatkiem akcyzowym energii
elektrycznej jest zgłaszany przez Prezesa URE nieprzerwanie od 2005 r.

Przedstawione wyżej zmiany spowodują dodatkowe obciążenia finansowe
dla budżetów samorządów. Skutki finansowe proponowanych rozwiązań są trudne
do oszacowania z uwagi na brak możliwości określenia tempa wzrostu cen energii
elektrycznej i gazu. Zakładając, iż w latach ubiegłych z dodatku mieszkaniowego
korzystało średnio około 800 tys. gospodarstw domowych i taka tendencja będzie
się utrzymywać, należy przewidywać iż pociągnie to kwotę w granicach 160 mln
złotych. Należy uwzględnić możliwość dotacji celowych dla samorządu w celu ich
pokrycia.
Wpływy do budżetu z tytułu akcyzy, którą obłożona jest energia elektryczna
wyniosły po trzech kwartałach 2007 r. – 1 828,13 mln PLN. Przyjmując, że
wpływy z akcyzy za IV kwartał będą równe średniej za 3 pozostałe kwartały
roczny przychód z tego tytułu można oszacować na ok. 2.437 mln PLN. Oznacza
to, iż proponowana obniżka stawek powinna spowodować spadek wpływów
budżetu z tego tytułu o ok. 4/5 czyli o ok. 1 949 mln złotych rocznie. Ponadto,
wpływy do budżetu państwa z tytułu obniżenia akcyzy na olej napędowy i benzynę
według propozycji Projektodawców spadną o 3 245 mln złotych rocznie.



W stosunku do przedstawionego projektu nie przeprowadzono konsultacji
społecznych.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i może wywoływać jedynie
pozytywne skutki społeczno-gospodarcze.
Warszawa, 4 września 2008 r.


BAS – WAEM – 2248/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodno ci z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz niektórych innych
ustaw(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Aleksandra Natalli - Świat)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada zmianę ustaw:
a) z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U Nr 71
poz 734, ze zmianami)
b) z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r Nr 115,
poz. 728)
c) z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U z 2008 r. Nr 88, poz. 539)
d) z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r, Nr
29, poz. 257, ze zmianami).

2. Stan prawa wspólnotowego w materii objętej projektem
W prawie wspólnotowym, w zakresie objętym projektem ustawy
obowiązują:
a) dyrektywa Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie
ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem
akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.
Urz L 76 z 23.3 1992, str. 1 ze zmianami) oraz
b) Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w
sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych
dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii
elektrycznej (Dz. Urz. L 283 z 31. 10. 2003, str. 51, ze zmianami)

3.

Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
wspólnotowego
Projekt ustawy w częściach objętych pkt 1 a – c nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej. W punkcie 1 d) projekt jest objęty prawem UE.
Jednakże ze względu na objęte dyrektywą 2003/96/WE okresy
przejściowe przyznane Polsce nie jest on sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.

4.
Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz
niektórych innych ustaw nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.


Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski



Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, pomoc społeczna, podatek akcyzowy

2
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: