eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizacji imprez masowych, w szczególności imprez sportowych i meczów piłki nożnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1074
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie imprez masowych
  • data uchwalenia: 2009-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 504

1074


4
UZASADNIENIE

W projekcie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji otrzymał delegację do określenia w drodze rozporządzenia zakresu
niezbędnych elementów instrukcji postępowania w przypadku pożaru lub innego miejscowego
zagrożenia w obiekcie lub terenie, na którym planuje się przeprowadzenie imprezy masowej.
Rozporządzenie precyzuje szczegółowo zawartość tego dokumentu, co jest korzystne zarówno
dla organizatora imprezy masowej, jak też dla uzgadniających przedmiotowy dokument
komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej.
Rozporządzenie dzieli instrukcję na dwie główne części: opisową i graficzną, która jest
istotnym uzupełnieniem informacji przedstawionych w części opisowej. Ponadto w instrukcji
powinny się znaleźć: strona tytułowa oraz spis zawartości, w których będą się mieścić
podstawowe informacje na temat imprezy (strona tytułowa) i instrukcji (spis zawartości).
W części opisowej przedstawiono informacje zapewniające sprawność działania na
wypadek powstania zdarzenia niebezpiecznego, takiego jak pożar, atak terrorystyczny,
zagrożenie skażeniem, itp.
Część opisowa w rozporządzeniu została podzielona na trzy części, które mają na celu:
1) ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za teren, obiekt, organizacje imprezy
masowej oraz wykonanie instrukcji;
2) ustalenie charakteru imprezy, co pozwoli na analizę zagrożeń pożarowych i innych
miejscowych zagrożeń mogących wystąpić podczas imprezy;
3) określenie charakterystyki pożarowej imprezy masowej (§5 pkt 3) – obejmującej
zasadnicze zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej występujące na
imprezie, w tym m. in. dane techniczne dotyczące obiektu (powierzchni, wysokości,
liczby kondygnacji, kwalifikacji budynku z uwagi na przeznaczenie i sposób jego
użytkowania, podziału budynku na strefy pożarowe, gęstości obciążenia ogniowego),
informację o maksymalnej liczbie osób, które mogą być obecne na imprezie,
informację na temat podziału terenu, obiektu na sektory, informację na temat
podstawowych i dodatkowych środków technicznych, organizacyjnych i gaśniczych
przewidzianych do zabezpieczenia przeciwpożarowego imprezy, informację o
występujących na terenie, w obiekcie lub obiektach tymczasowych zainstalowanych
na czas imprezy, instalacjach użytkowych, procedury postępowania w przypadku
powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia.
Instrukcja postępowania w przypadku pożaru lub innego miejscowego zagrożenia ma
wymiar praktyczny nie tylko dla organizatorów imprezy masowej, ale również dla jednostek
organizacyjnych PSP. Uzgodniona przez komendanta powiatowego (miejskiego) PSP
instrukcja zostanie złożona na stanowisku kierowania komendy powiatowej (miejskiej) PSP i
powinna służyć jednostkom PSP podczas powstania pożaru lub innego miejscowego
zagrożenia.

09/12zb
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia .......................... 2008 r.
w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprez masowych oraz minimalnych wymagań
technicznych dla urz dzeń rejestruj cych obraz i dźwi k

Na podstawie art. 12 ust. 9 ustawy z dnia ............................. 2008 r. o bezpieczeństwie
imprez masowych (Dz. U. Nr ..........., poz. ...............) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób rejestracji przebiegu imprez masowych przez ich
organizatorów, a także minimalne wymagania techniczne dla urządzeń rejestrujących obraz
i dźwięk, umożliwiające wykorzystanie utrwalonego obrazu i dźwięku w postępowaniu
dowodowym w stosunku do osób zakłócających porządek i bezpieczeństwo publiczne podczas
imprez masowych.
§ 2. Utrwalanie obrazu i dźwięku powinno odbywać się z poszanowaniem godności i prawa
do intymności uczestników imprezy masowej.
§ 3. 1. Miejscami podlegającymi obowiązkowej rejestracji obrazu i dźwięku są:
1) ogrodzenie zewnętrzne obiektu, granica terenu, na którym odbywa się impreza masowa;
2) kasy biletowe na terenie imprezy masowej (w przypadku imprezy odpłatnej);
3) bramy, furtki i inne miejsca przeznaczone do wejścia uczestników na teren imprezy
masowej;
4) ciągi komunikacyjne na terenie imprezy masowej, w tym drogi dla służb ratowniczych
i drogi ewakuacyjne;
5) parkingi zorganizowane na terenie imprezy masowej;
6) sektory dla uczestników imprezy masowej;
7) płyta boiska, scena itp.
2. Miejsca, o których mowa w ust. 1, powinny znajdować się w zasięgu co najmniej dwóch
urządzeń utrwalających obraz i dźwięk.
§ 4. 1. Do utrwalania obrazu i dźwięku mogą służyć przeznaczone do tego celu urządzenia
mechaniczne i elektroniczne typu analogowego lub cyfrowego, przenośne lub wchodzące w skład
systemu rejestracji obrazu (systemu dozorowego) oraz odpowiednie dla tych urządzeń nośniki
informacji.
2.
Utrwalenia obrazu i dźwięku można dokonywać na środkach technicznych
przeznaczonych do utrwalania obrazu i dźwięku, a w szczególności na nośnikach
magnetycznych, płytach CD oraz innych nośnikach - właściwych dla danego rodzaju urządzenia,
zwanych dalej „nośnikami”.
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
§ 5. 1. Urządzenia utrwalające obraz powinny umożliwiać ich podłączenie do urządzeń
pozwalających na natychmiastowe wydrukowanie zarejestrowanego obrazu z minimalną
rozdzielczością 600 dpi.
2. Urządzenia utrwalające obraz wchodzące w skład systemu rejestracji obrazu na terenie, na
którym odbywa się impreza masowa, powinny spełniać wymogi określone Polską Normą
PN-EN 50132-7 dla systemów dozorowych CCTV stosowanych w zabezpieczeniach, przy czym
urządzenia utrwalające obraz powinny rejestrować obraz z częstotliwością 25 klatek na sekundę
dla każdej kamery, z rozdzielczością nie mniejszą niż 400 linii telewizyjnych.
3. Przenośne urządzenia, o których mowa w § 4 ust. 1, powinny rejestrować obraz z
rozdzielczością nie mniejszą niż 400 linii telewizyjnych.
§ 6. 1. Jakość utrwalonego obrazu powinna pozwalać na identyfikację poszczególnych
uczestników imprezy masowej, przy czym:
1) dla potrzeb identyfikacji obiekt, który podlega utrwaleniu, powinien zajmować przynajmniej
120 % wysokości ekranu;
2) dla potrzeb rozpoznania obiekt, który podlega utrwaleniu, powinien zajmować przynajmniej
50 % wysokości obrazu.
2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, dotyczą także przedmiotów używanych przez
uczestników imprezy masowej do popełnienia czynu zabronionego, w tym przedmiotów
i substancji, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia ..................... 2008 r. o bezpieczeństwie
imprez masowych.
3. Jakość obrazu, określona w ust. 1, dotyczy również utrwalania zachowania osób
w sytuacjach dynamicznych, związanych z przemieszczaniem się tych osób na terenie imprezy
masowej.
4. Urządzenia, o których mowa w § 4, powinny utrwalać obraz barwny.
§ 7. 1. Utrwalony dźwięk powinien umożliwić identyfikację haseł, okrzyków i zachowań
uczestników imprezy masowej w określonych strefach obiektu lub terenu, na którym odbywa się
impreza masowa.
2. Urządzenia rejestrujące dźwięk powinny zapewniać możliwość rejestracji sygnału
akustycznego w paśmie częstotliwości od 300 Hz do 6.000 Hz przy minimalnej dynamice 50 dB.
§ 8. 1. Urządzenia utrwalające obraz i dźwięk powinny być obsługiwane przez organizatora
imprezy masowej.
2. Utrwalania przebiegu imprez masowych organizowanych w stałych, specjalnie do tego
celu przeznaczonych i przygotowanych miejscach dokonuje się przy użyciu urządzeń
rejestrujących obraz i dźwięk wchodzących w skład systemu rejestracji obrazu (systemu
dozorowego).
3.
Utrwalenia przebiegu imprez masowych organizowanych w innych miejscach niż
określone w ust. 2 można dokonywać również przy użyciu przenośnych urządzeń rejestrujących
obraz i dźwięk.


2
§ 9.
1.
Po utrwaleniu obrazu i dźwięku użyty nośnik należy zaopatrzyć w metrykę
informacyjną zawierającą w szczególności następujące dane:
1) datę, czas, miejsce oraz nazwę utrwalonej imprezy masowej;
2) imię i nazwisko osoby utrwalającej przebieg imprezy masowej;
3) typ i rodzaj użytego do utrwalenia urządzenia, wraz z charakterystyką techniczną jego
oprzyrządowania;
4) warunki oświetleniowe panujące w trakcie rejestracji obrazu z podaniem w szczególności
warunków atmosferycznych, pory dnia i rodzaju źródeł światła;
5) dane techniczne użytego nośnika;
6) informację o ewentualnej awarii urządzenia lub uszkodzeniu nośnika.
2. Nośnik powinien być należycie zabezpieczony przed działaniem szkodliwych czynników
zewnętrznych, przed uszkodzeniami oraz dostępem osób nieuprawnionych.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI


3
Uzasadnienie


Projekt rozporządzenia przewiduje, iż obowiązkowej rejestracji obrazu i dźwięku podlegają,
obok sektorów dla uczestników imprezy masowej, wszelkiego typu urządzenia i obiekty, w
których może dojść do zakłócenia porządku publicznego, tj. ogrodzenia zewnętrzne obiektu, kasy
biletowe, bramy, furtki, ciągi komunikacyjne, w tym drogi dla służb ratowniczych, drogi
ewakuacyjne, czy parkingi zorganizowane na terenie imprezy masowej.
W celu zapewnienia efektywnego rozpoznawania zagrożeń i identyfikowania sprawców
zakłóceń porządku publicznego wszystkie miejsca podlegające monitoringowi powinny
znajdować się w zasięgu co najmniej dwóch urządzeń utrwalających obraz i dźwięk.

Projekt zakłada, iż do utrwalania obrazu i dźwięku mogą służyć przeznaczone do tego celu
urządzenia mechaniczne i elektroniczne typu analogowego lub cyfrowego, przenośne lub
wchodzące w skład systemu rejestracji obrazu (systemu dozorowego) oraz odpowiednie dla tych
urządzeń nośniki informacji. Urządzenia utrwalające obraz powinny umożliwiać ich podłączenie
do urządzeń pozwalających na natychmiastowe wydrukowanie zarejestrowanego obrazu z
minimalną rozdzielczością 600 dpi.

Przewiduje się, iż jakość utrwalonego obrazu powinna pozwalać na identyfikację
poszczególnych uczestników imprezy masowej, a utrwalony dźwięk - umożliwić identyfikację
haseł, okrzyków i zachowań uczestników imprezy masowej w określonych strefach obiektu lub
terenu, na którym odbywa się impreza masowa.

Projekt zakłada, iż utrwalanie obrazu i dźwięku powinno odbywać się z poszanowaniem
godności i prawa do intymności uczestników imprezy masowej.

09/10zb
4
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: