eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie

niniejsze przedłożenie jest kolejnym z projektów tzw. ustaw kompetencyjnych uchwalanych w związku z przemianami strukturalnymi i funkcjonalnymi w administracji - zawiera propozycje w zakresie decentralizacji zadań publicznych, przesunięcia kompetencji pomiędzy szczeblami województw/samorządów, uporządkowania zagadnień związanych z wydawaniem aktów prawa miejscowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1073
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 753

1073

UZASADNIENIE

Konieczność wydania rozporządzenia wynika z delegacji zawartej w art. 12 ust. 7 ustawy z
dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U z 2008 r.
Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) zmienionej ustawą z dnia...................o zmianie niektórych
ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w
województwie (Dz. U. Nr...., poz.....).
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb refundowania pracodawcom ze środków
Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom, zwanych dalej
„młodocianymi”, oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń,
w szczególności elementy wniosku o zawarcie umowy o refundację, terminy składania i
kryteria rozpatrywania wniosku, podmioty uprawnione do zawarcia umowy o refundację,
elementy umowy o refundację i wniosku o zwrot poniesionych kosztów przez pracodawcę.

W porównaniu z dotychczas obowiązującym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy
wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom projektowane rozporządzenie nie
wprowadza zmian w sposobie dokonywania refundacji pracodawcom zatrudniającym
młodocianych pracownikom. W związku z likwidacją Komendy Głównej Ochotniczych
Hufców Pracy i komend wojewódzkich i przejęciu ich kompetencji przez wojewódzkie
ochotnicze hufce pracy wszędzie gdzie mowa była o komendach wojewódzkich OHP
wprowadzono pojęcie wojewódzkich ochotniczych hufców pracy w odpowiedniej liczbie i
przypadku. W analogiczny sposób zadania centrów edukacji i pracy młodzieży przejęły centra
aktywizacji młodzieży.

Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.).
14



Ocena skutków regulacji (OSR):

1.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.

Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczyć będą:
pracodawców oraz organizacji zrzeszających pracodawców,
młodocianych pracowników odbywających przygotowanie zawodowe u pracodawcy na
podstawie umowy o pracę oraz młodocianych uczestników wojewódzkich ochotniczych
hufców pracy zatrudnionych w ich jednostkach organizacyjnych,
wojewódzkich ochotniczych hufców pracy.

2. Konsultacje
społeczne.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji z
niżej wymienionymi partnerami społecznymi:
Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
Forum Związków Zawodowych,
Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”,
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
Związkiem Pracodawców Business Center Club,
Konfederacją Pracodawców Polskich,
Krajową Izbą Gospodarczą,
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Związkiem Rzemiosła Polskiego.

Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i
Polityki Społecznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa, rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz na
sytuację i rozwój regionalny.



15
Projektowana regulacja nie powinna wpłynąć negatywnie na segmenty rynku i zakłócać
mechanizmów konkurencji. Ponadto regulacja ta nie zmienia istoty funkcjonowania
gospodarki oraz zadań i roli przedsiębiorców, powinna sprzyjać wzrostowi zatrudnienia, a co
z tym jest związane – wzrostowi produkcji.
Refundacje wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne są i będą udzielane i
nadzorowane w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej.

4. Wskazanie
źródeł finansowania.

Przyjęcie projektu nie spowoduje zwiększenia wydatków ze środków Funduszu Pracy.
Finansowanie kosztów związanych z refundowaniem pracodawcom wynagrodzeń
wypłaconych młodocianym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu
przygotowania zawodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne od wypłaconych
wynagrodzeń odbywa się ze środków Funduszu Pracy, będących w dyspozycji ministra
właściwego do spraw pracy, przeznaczonych na finansowanie programów promocji
zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej.

5. Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.

Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej.

26-08-tg

16



Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ORAZ MINISTRA
EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia
2008 r.
w sprawie
szczegółowych zadań realizowanych przez wojewódzkie ochotnicze hufce pracy w zakresie
kształcenia, wychowania i zatrudnienia młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub
zagrożonej marginalizacją i wykluczeniem społecznym oraz warunków i trybu ich realizacji a
także kryteriów doboru uczestników jednostek, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy


Na podstawie art. 17a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416) zarządza się, co
następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. 1
Rozporządzenie określa szczegółowe zadania realizowane przez wojewódzkie ochotnicze
hufce pracy w zakresie kształcenia, wychowania i zatrudnienia młodzieży z rodzin o niskich
dochodach lub zagrożonej marginalizacją i wykluczeniem społecznym oraz warunki i tryb ich
realizacji a także kryteria doboru uczestników jednostek, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników i uczestników wojewódzkich ochotniczych
hufców, a także do innych grup młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub zagrożonej
marginalizacją i wykluczeniem społecznym, korzystającej z usług świadczonych przez jednostki
wojewódzkich ochotniczych hufców pracy.

Rozdział 2
Szczegółowe zadania wojewódzkich ochotniczych hufców pracy w zakresie kształcenia i
wychowania oraz wspierania zatrudnienia młodzieży

§ 2. 1. Do szczegółowych zadań wojewódzkich ochotniczych hufców pracy w zakresie kształcenia i
wychowania młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub zagrożonej marginalizacją i
wykluczeniem społecznym należy w szczególności:
1) diagnozowanie potrzeb w zakresie objęcia działaniami opiekuńczo-wychowawczymi
młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub zagrożonej marginalizacją i
wykluczeniem społecznym, w szczególności młodzieży zaniedbanej wychowawczo i
wymagającej specjalnej troski, niedostosowanej społecznie, opóźnionej w cyklu
kształcenia lub nierealizującej obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
2) umożliwienie uczestnikom uzupełnienia wykształcenia podstawowego, gimnazjalnego
lub ponadgimnazjalnego wykształcenia ogólnego i zawodowego oraz zdobycie
kwalifikacji zawodowych;
3) zapewnienie młodzieży warunków do podwyższania kwalifikacji ogólnych i
zawodowych, przekwalifikowania oraz zachęcanie do kształcenia ustawicznego;
4) opracowywanie i realizacja programów profilaktycznych, wychowawczych i
resocjalizacyjnych na rzecz młodzieży zagrożonej demoralizacją i wchodzącej w
konflikt z prawem;
5) realizacja kompleksowych działań opiekuńczo-wychowawczych wobec uczestników
wojewódzkich ohp oraz współdziałanie w tym zakresie z ich rodzicami lub
opiekunami;
6) promowanie działalności opiekuńczo-wychowawczej wojewódzkich ochotniczych
hufców pracy w środowiskach zagrożonych marginalizacją społeczną;
7) badanie efektywności działań opiekuńczo-wychowawczych wobec uczestników
wojewódzkich ochotniczych hufców pracy, w szczególności przez zbieranie informacji
o losach wychowanków wojewódzkich ochotniczych hufców pracy .
2. Do szczegółowych zadań wojewódzkich ochotniczych hufców pracy w zakresie wspierania
zatrudnienia młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub zagrożonej marginalizacją i
wykluczeniem społecznym należy w szczególności:
1) nawiązywanie współpracy z pracodawcami i organizacjami zrzeszającymi
pracodawców w celu pozyskiwania ofert pracy dla młodzieży bezrobotnej oraz
uczniów i studentów;
2) prowadzenie pośrednictwa pracy dla młodzieży;
3) przygotowanie młodzieży do aktywnego zachowania na rynku pracy;
4) udzielanie młodzieży pomocy w planowaniu własnej kariery zawodowej;
5) podejmowanie i wspieranie inicjatyw służących ułatwieniu młodzieży przejścia ze
sfery nauki do sfery pracy i przeciwdziałanie bezrobociu młodzieży;
6) podejmowanie i wspieranie inicjatyw służących wspieraniu mobilności zawodowej i
edukacyjnej młodzieży.

§ 3. Dyrektor wojewódzkiego ochotniczego hufca pracy:
1) ustala kierunki działalności wojewódzkiego ochotniczego hufca pracy i realizuje zadania, o
których mowa w § 1;
2) inicjuje, opracowuje i nadzoruje realizację programów i projektów na rzecz młodzieży, w
tym współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej;
3) dysponuje przyznanymi środkami finansowymi w ramach zatwierdzonego planu
finansowego, z uwzględnieniem legalności, gospodarności i celowości podejmowanych
działań, zgodnie z przepisami o finansach publicznych;
4) w ramach określonego przez ministra właściwego do spraw pracy limitu środków Funduszu
Pracy zawiera umowy z pracodawcami o refundację kosztów wynagrodzeń wypłacanych
młodocianym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu
przygotowania zawodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych
wynagrodzeń, a także realizuje wnioski pracodawców w tym zakresie;
5) sporządza plany pracy i plan finansowy wojewódzkiego ochotniczego hufca pracy i przesyła
do zatwierdzenia przez marszałka województwa;
6) zatwierdza plany pracy jednostek wojewódzkich ochotniczych hufców pracy, o których
mowa w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy;
7) sporządza i przedkłada marszałkowi województwa sprawozdania z realizacji planów
wymienionych w pkt 5;
8) współpracuje z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, stowarzyszeniami,
fundacjami, pracodawcami, organizacjami i innymi instytucjami i partnerami społecznymi
działającymi na rynku pracy;

2
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 . 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: