eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie

niniejsze przedłożenie jest kolejnym z projektów tzw. ustaw kompetencyjnych uchwalanych w związku z przemianami strukturalnymi i funkcjonalnymi w administracji - zawiera propozycje w zakresie decentralizacji zadań publicznych, przesunięcia kompetencji pomiędzy szczeblami województw/samorządów, uporządkowania zagadnień związanych z wydawaniem aktów prawa miejscowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1073
  • Data wpłynięcia: 2008-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 753

1073



Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe

§ 13. 1. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
2. Przepisy określone w § 4 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.


MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ
MINISTER PRACY I POLITYKI
SPOŁECZNEJ


8

UZASADNIENIE

I. Opis proponowanych regulacji
Konieczność wydania rozporządzenia wynika z delegacji zawartej w art. 17a ustawy z dnia 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U z 2008 r. Nr 69, poz.
415, z późn. zm.) zmienionej ustawą z dnia...................o zmianie niektórych ustaw w związku ze
zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U.
Nr....,poz.....).
Projekt rozporządzenia określa szczegółowe zadania realizowane przez wojewódzkie
ochotnicze hufce pracy w zakresie kształcenia, wychowania i zatrudnienia młodzieży z rodzin o
niskich dochodach lub zagrożonej marginalizacją i wykluczeniem społecznym oraz warunki i tryb
ich realizacji, a także kryteria doboru uczestników jednostek, o których mowa w art. 14 ust. 1
ustawy.
W szczególności projekt rozporządzenia ustala zakres kompetencji dyrektorów wojewódzkich
ochotniczych hufców pracy, zarówno w zakresie prowadzenia działalności merytorycznej, jak i
organizacyjnej, finansowej oraz kadrowej.
Projekt rozporządzenia określa również szczegółowe zadania w zakresie kształcenia i
wychowania oraz wspierania zatrudnienia młodzieży realizowane przez wyspecjalizowane
jednostki wojewódzkich ochotniczych hufców pracy, tj.: centra kształcenia i wychowania, ośrodki
szkolenia i wychowania, punkty kontaktu z młodzieżą oraz centra aktywizacji młodzieży. W
projekcie rozporządzenia wyraźnie został zapisany podział jednostek organizacyjnych OHP na dwie
grupy ściśle ze sobą współpracujące, z których jedna realizuje zadania w zakresie kształcenia i
wychowania uczestników wojewódzkich ochotniczych hufców pracy, a druga - zadania w zakresie
wspierania zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu młodzieży potrzebującej pomocy w procesie
przejścia ze sfery edukacji do sfery pracy.
Projekt rozporządzenia określa warunki i tryb realizacji przez wojewódzkie ochotnicze hufce
pracy zadań w zakresie kształcenia i wychowania oraz wspierania zatrudnienia młodzieży, kładąc w
szczególności nacisk na te elementy, które w zasadniczy sposób rzutują na jakość i efektywność
działań na rzecz młodzieży.
W projekcie rozporządzenia sformułowano również kryteria doboru uczestników jednostek
wojewódzkich ochotniczych hufców pracy realizujących zadania w zakresie kształcenia i
wychowania młodzieży, aby zapewnić swobodny dostęp do usług opiekuńczo-wychowawczych
świadczonych przez wojewódzkie ochotnicze hufce pracy tym grupom młodzieży, które w
szczególności są zagrożone marginalizacją i wykluczeniem społecznym.
Proponowane w projekcie rozwiązania organizacyjne uwzględniają fakt, że wojewódzkie
ochotnicze hufce pracy mieć będą status jednostek organizacyjnych samorządu województwa,
funkcjonujących jako jednostki budżetowe.
Projekt rozporządzenia w dużej mierze uwzględnia dotychczasowe rozwiązania merytoryczne
w zakresie świadczenia usług opiekuńczo-wychowawczych i wspierania zatrudnienia młodzieży
przez Ochotnicze Hufce Pracy, dostosowując je do nowych wymogów wynikających z
decentralizacji zarządzania jednostkami świadczącymi te usługi, zgodnie ze zmianami
wprowadzonymi ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji
i podziale zadań administracji publicznej w województwie.
9


I. Ocena przewidywanych skutków społeczno – gospodarczych wynikających z projektu
rozporządzenia (OSR)

1. Podmioty
objęte rozporządzeniem

Przepisy rozporządzenia będą dotyczyć pracowników i uczestników wojewódzkich ochotniczych
hufców pracy, a także innych grup młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub zagrozonej
marginalizacja i wykluczeniem społecznym, korzystającej z usług świadczonych przez jednostki
wojewódzkich ochotniczych hufców pracy.

2. Wpływ projektu na:

a) sektor finansów publicznych w tym budżet państwa i budżet jednostek samorządu
terytorialnego:

projekt rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego, gdyż skutki finansowe spowodują zmiany wprowadzone w
ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U z 2008
r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) zmienionej ustawą z dnia...................o zmianie niektórych ustaw w
związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz.
U. Nr....,poz.....).

b) rynek pracy:

oczekuje się, iż projekt rozporządzenia przyniesie pozytywne skutki dla regionalnego i
lokalnego rynku pracy, gdyż proponowane rozwiązania organizacyjne zapewnią młodzieży z
rodzin o niskich dochodach lub zagrożonej marginalizacją i wykluczeniem społecznych
kompleksową pomoc w uzupełnieniu wykształcenia ogólnego, zdobyciu kwalifikacji
zawodowych i znalezieniu pracy. Uczestnicy wojewódzkich ochotniczych hufców pracy będą
zdobywać kwalifikacje zawodowe przede wszystkim w charakterze młodocianego pracownika,
realizując program praktycznej nauki zawodu lub program przyuczenia do wykonywania pracy i
jednocześnie będą uzupełniać wykształcenie w szkołach dla dorosłych lub formach
pozaszkolnych. Wojewódzkie ochotnicze hufce pracy zapewnią też wsparcie w uzyskaniu
zatrudnienia szerszej grupie młodzieży, głównie poprzez świadczenie usług w zakresie
pośrednictwa pracy, indywidualnego i grupowego poradnictwa zawodowego oraz planowania
kariery zawodowej, w szczególności przy wykorzystaniu wyspecjalizowanych form
organizacyjnych, tj. mobilnych centrów informacji zawodowej i młodzieżowych centrów
kariery.

c) konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:

projekt rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki

d) sytuację i rozwój regionalny:

projekt rozporządzenia wpłynie na rozwój regionalny, ponieważ ułatwi władzom regionalnym i
lokalnym prowadzenie polityki wobec młodzieży i organizowanie pomocy dla młodzieży
pochodzącej z rodzin o niskich dochodach i zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem
społecznym. Intensyfikacja działań w tym zakresie przyczyni się do wzrostu aspiracji

10
edukacyjnych i szans tej młodzieży na rozwijanie własnej kariery zawodowej, co w
konsekwencji mieć będzie pozytywny wpływ na rozwój zasobów ludzkich w regionach.

3. Konsultacje
społeczne

Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowania następującym partnerom
społecznym:
1) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
2) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
3) Business Centre Club,
4) Krajowa Izba Gospodarcza,
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych,
6) Konfederacja Pracodawców Polskich,
7) Związek Rzemiosła Polskiego,
8) Forum Związków Zawodowych.

II. Wstępna opinia zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej

Przedmiot regulacji projektu nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.


27-08-tg

11
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: