  • 131. Data: 2018-03-27 07:26:57
    Temat: Re: Prokuratura i stawiane zarzutów.
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale to chyba prokuratura se zaszalała.

    Ponoć rutynowo stawiają "zamieszanym" dla ich dobra. Tak czy inaczej,
    należy sie trzymać od was z daleka. Bo jak widać na załączonych
    przypadkach są z tego same problemy.

    Shrek

  • 132. Data: 2018-03-27 12:42:55
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 26 Mar 2018 22:38:31 +0200, Shrek napisał(a):

    > Pomyśl przez chwilę. Porzucaj przez całą noc monetą. Napisz rano ile
    > razy wypadła ci 4 razy pod rząd reszka.

    Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia wynosi 0.5 do potęgi czwartej, czyli
    0.0625. Przy tysiącu rzutach powinno przytrafić się ok. 62 razy.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Ludzie stanu dziewiczego otrzymają sto procent nagrody w niebiesiech,
    owdowiali sześćdziesiąt procent, a żonaci trzydzieści procent."
    św. Tomasz z Akwinu

  • 133. Data: 2018-03-27 21:04:11
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.03.2018 o 12:42, Olin pisze:

    > Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia wynosi 0.5 do potęgi czwartej, czyli
    > 0.0625. Przy tysiącu rzutach powinno przytrafić się ok. 62 razy.

    Dokładnie - to dla dowodu o wartości 50% - tak albo nie - na dwoje babka
    wrózyła. Dla niepewności dowodu 5 procent wychodzi 0,05^4 czyli
    0,00000625. A więc rzeczywiście się pieprznąłem należy podzielić przez
    100000.

    Czyli dla prawdopodobieństwa pomyłki na jednym dowodzie 5%
    prawdopodobieństwo pomyłki na 4 takich dowodach to 0,000625%. 6,25
    przypadka na milion. Dla ustalenia uwagi, rocznie mamy około 10 spraw o
    zabójstwa na tle seksualnym, czyli taka pomyłka zdarza się średnio
    1M/10/6,25 - raz na 16 000 lat.

    Shrek

  • 134. Data: 2018-03-27 22:43:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27-03-18 o 21:04, Shrek pisze:

> [...]
    > przypadka na milion. Dla ustalenia uwagi, rocznie mamy około 10 spraw o
    > zabójstwa na tle seksualnym, czyli taka pomyłka zdarza się średnio

    Stosujecie poprawne wzory, ale w sposób absolutnie nieadekwatny. Podobno
    - gdzieś to wyczytałem - biegli ocenili prawdopodobieństwo błędu metodą
    DNA na poziomie dwucyfrowym w tym wypadku. Powiedzmy, ze to było 10%.

    Szukałem, ale nie znalazłem prawdopodobieństwa dla osmologii. Ale kilka
    razy w czymś takim uczestniczyłem. Pies nawęsza kilka razy. Powinien być
    inny technik i policjanci, niż byli na miejscu zdarzenia. Gdyby to był
    jedyny dowód, to osobiście użył bym dwóch różnych psów. Jest to dość
    skomplikowane i dlatego od początku pisałem, że tutaj najbardziej bym
    się obawiał, że nawet bezwiednie mogli coś sknocić.

    No i tak naprawdę to koniec dowodów. Odcisk szczęki mógł tylko gościa
    wyeliminować. Tak się zastanawiam, co mogli jeszcze mieć z rzeczy
    standardowych i najczęściej znajdowanych. Mikroślady, ale po dwóch
    latach, to raczej szansa na znalezienie odzieży, w której ją ewentualnie
    gwałcił mizerna. W daktyloskopię wątpię.

    Reasumując, to ustalając poziom niepewności osmologii na poziomie 5%
    szansa na to, że obydwie metody wskazały na tego sprawcę pomimo tego, że
    nim nie był jest wcale nie małe i wynosi 0,5 %. Czyli tą metodą można
    było wskazać 1 na 500 przypadkowo wybranych mężczyzn. A i to zakładając
    10% niepewność DNA, bo mogła być 20% Reszta, to poszlaki. Podobieństwo
    wytypowanego do sprawcy. Podobieństwo szczęki.

    Szukałem, ale nie znalazłem nigdzie publikowanego po zdarzeniu wizerunku
    sprawcy, by popatrzyć, na ile był on podobny. Ba,ciekawe by było
    zobaczyć tego faktycznego sprawcę i porównać, na ile byli podobni.

  • 135. Data: 2018-03-27 23:14:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Stosujecie poprawne wzory, ale w sposób absolutnie nieadekwatny. Podobno
    > - gdzieś to wyczytałem - biegli ocenili prawdopodobieństwo błędu metodą
    > DNA na poziomie dwucyfrowym w tym wypadku. Powiedzmy, ze to było 10%.

    I tak napisali w ekspertyzie? Znaczy że co - co 5 osoba ma takie samo
    DNA, bez jaj.

    Shrek

  • 136. Data: 2018-03-27 23:40:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27-03-18 o 23:14, Shrek pisze:

    > I tak napisali w ekspertyzie? Znaczy że co - co 5 osoba ma takie samo
    > DNA, bez jaj.

    Nie takie same. Może nie mieli całego łańcucha. Może mieli mało dokładne
    metody. Nawet tu w tym wątku ktoś o tym pisał, że biegli z góry pisali,
    że ie są pewni, ale nikt tego nie czytał.

  • 137. Data: 2018-03-27 23:56:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie takie same. Może nie mieli całego łańcucha. Może mieli mało dokładne
    > metody.

    Metoda była nawet w tamtych czasach uznawana za rewolucyjnie dokładną.
    Jakby jej wyniki były na poziomie 80/20 to nikt by jej za dokładna nei
    uznał.

    > Nawet tu w tym wątku ktoś o tym pisał, że biegli z góry pisali,
    > że ie są pewni, ale nikt tego nie czytał.

    A ten ktoś twierdził na podstawie?

    Shrek

  • 138. Data: 2018-03-27 23:59:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Mar 2018 22:43:41 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > [...]
    > No i tak naprawdę to koniec dowodów. Odcisk szczęki mógł tylko gościa

    Jak juz zeszlismy na matematyke ... ale nie wyeliminowal.
    Powiedzmy ze mial 90% skutecznosc, w sensie - pasuje do 3.5 mln
    rodakow, niby zaden dowod, ale razem z kilkoma innymi takimi dowodami
    daje calkiem niezla liczbe, jesli wszystkie przypadkiem pasuja.

    A potem ... wpadna noca i zamkna, bo powiedza, ze w miescie byly
    ostatnio 4 gwalty czy wlamania, i tylko moj telefom byl w poblizu
    wszystkich nich.

    > Reasumując, to ustalając poziom niepewności osmologii na poziomie 5%

    A mozna sie takiej spodziewac ?

    No pewnie mozna, te psy czesto tropia, boje sie tylko, ze kiedys moze
    im sie zdarzyc "gruby blad" ... no tak, tylko 5% ..

    > szansa na to, że obydwie metody wskazały na tego sprawcę pomimo tego, że
    > nim nie był jest wcale nie małe i wynosi 0,5 %. Czyli tą metodą można
    > było wskazać 1 na 500 przypadkowo wybranych mężczyzn.

    To niech aresztuja 70 tys Polakow, to sie szybko okaze co taka
    arytmetyka warta.
    A moze wystarczy 200 pasujacych policjantow posadzic ?

    > Szukałem, ale nie znalazłem nigdzie publikowanego po zdarzeniu wizerunku
    > sprawcy, by popatrzyć, na ile był on podobny. Ba,ciekawe by było
    > zobaczyć tego faktycznego sprawcę i porównać, na ile byli podobni.

    A byly w ogole jakies pewne ? Ofiara juz przeciez nic nie powiedziala,
    wiec co najwyzej jakies niepewne spostrzezenia. Takie na

    P.S. Artykul sprzed histerii
    http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3551013,glosn
    a-zbrodnia-pod-wroclawiem-zabojcow-bylo-trzech-skaza
    no-jednego,2,id,t,sa.html

    No i co sie nagle stalo - pies sie pomylil, wlos nie jego, a szczeka
    nie pasuje ?

    J.

  • 139. Data: 2018-03-28 00:47:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-27, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Metoda była nawet w tamtych czasach uznawana za rewolucyjnie dokładną.
    > Jakby jej wyniki były na poziomie 80/20 to nikt by jej za dokładna nei
    > uznał.

    Pewnie jakas uproszczona metodologia, bo te badania wtedy kosztowaly
    krocie. Normalnie mapuje się kilkanaście lokalizacji w obrębie genomu.
    Może mapowano kilka bo tak było taniej?

    > A ten ktoś twierdził na podstawie?

    Ja. Na podstawie jakiegoś art. w Wyborczej ZCP... o tu coś jest, choć
    chyba to nie był ten:
    http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,142076,23149344
    ,co-spowodowalo-ze-niewinny-tomasz-komenda-zostal-sk
    azany-dowody.html

    "[..]Adwokat Michał Kelm powoływał się na ekspertyzy mówiące, że taka
    sekwencja kodu DNA jak u Tomasza pasuje do kilkudziesięciu osób tylko w
    samym Wrocławiu. Przekonywał, że ślad szczęki czy zapach nie są
    kategoryczne.[..]"

    Nb. (najwyraźniej) te same testy DNA wykluczyły obecnie głównego
    podejrzanego (Ireneusza M).

    --
    Marcin

  • 140. Data: 2018-03-28 06:52:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Pewnie jakas uproszczona metodologia, bo te badania wtedy kosztowaly
    > krocie. Normalnie mapuje się kilkanaście lokalizacji w obrębie genomu.
    > Może mapowano kilka bo tak było taniej?

    Jeszcze raz - chcesz powiedzieć, że policja czy biegli sądowi
    oszczędzali na jakości dowodów i efektem było prawdopodobieństwo błędu 1/5?

> [...]
    > sekwencja kodu DNA jak u Tomasza pasuje do kilkudziesięciu osób tylko w
    > samym Wrocławiu. Przekonywał, że ślad szczęki czy zapach nie są

    To nie jest 20% błędów. Nawet nie jest 5% które założyłem.

    > Nb. (najwyraźniej) te same testy DNA wykluczyły obecnie głównego
    > podejrzanego (Ireneusza M).

    i szczęka też. Czyli nie 0,05^4 a 0,05^6 (trochę mniej, bo szczękę od
    początku szacowano na 76% chyba). To już wychodzi, że taki błąd nie
    powinien się statystycznie zdarzyć w historii ludzkości, a zadżył się
    akurat Polakom. Można wierzyć, że policja, prokuratora i biegli
    działają bez zarzutu, tylko jesteśmy po prostu pechowi i co i rusz
    zdarzają im się wpadki. Albo to zostało ustawione.

    Shrek