  • 1. Data: 2003-10-23 17:20:53
    Temat: zus-świadzenie rehabilitacyjne
    Od: "Daniel b." <d...@p...onet.pl>

    Witam

    Moja znajoma otrzymała świadczenie rehabilitacyjne ZUS na trzy miesiące.
    Świadczenie takie przysługuje osobom niezdolnym do pracy, ale ich leczenie
    rokuje powrót do zdrowia.
    Czy wobec tego pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia w
    trakcie lub pozakończeniu pobierania tego świadczenia?

    P.S. BARDZO PILNE. PROSZĘ O SZYBKĄ ODPOWIEDZ
    DZIEKI

    Daniel

  • 2. Data: 2003-10-23 18:01:07
    Temat: Re: zus-świadzenie rehabilitacyjne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2003, lablador wrote:

> [...]
    >+ > Czy wobec tego pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia
    >+ > w trakcie lub pozakończeniu pobierania tego świadczenia?

    Czekaj.

    ++++
    Art. 53. § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia:
    1) jeżeli niezdolność pracownika do pracy wskutek choroby trwa:
    b) dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    zasiłku - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 6
    miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem
    przy pracy albo chorobą zawodową,
    ----

    To że *świadczenie rehabilitacyjne* trwa 3 miesiące, nie znaczy
    że *nieobecność* nie trwa ponad okres pozwalający rozwiązać umowę !
    Skoro pobiera świadczenie *z ZUS* i *nie jest* to swiadczenie
    chorobowe, to najwyraźniej jest to "dłużej niż okres pobierania
    wynagrodzenia i zasiłku".
    Mylę się ?

    >+ Ale moze po zakonczeniu pobierania swiadczenia chyba ze
    >+ pracownik niezwlocznie stawi sie do pracy ze wzgledu na usatnie przyczyny
    >+ nieobecnosci.-art 53 par. 1 pkt 1 lit. b oraz par 3.

    IMHO to działa [w tą samą stronę, ale] w innym przypadku:
    jeśli pracownik MIMO przekroczenia okresu "zachowania
    pracy" nie zostanie zwolniony, to *jeśli wróci* - później
    pracodawca nie może go nie przyjąć powołując się że
    "przecież przekroczył okres" !

    Standardowo: mylę się ?
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-10-23 18:17:29
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > Czy wobec tego pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia
    > w trakcie lub pozakończeniu pobierania tego świadczenia?

    W trakcie nie. Ale moze po zakonczeniu pobierania swiadczenia chyba ze

    Prosze nie krzyczec!:)

    Dan.

  • 4. Data: 2003-10-23 22:51:36
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > Skoro pobiera świadczenie *z ZUS* i *nie jest* to swiadczenie
    > chorobowe, to najwyraźniej jest to "dłużej niż okres pobierania

    Tak, w tym przypadku to mozliwe dlatego ze chodzi "o swiadczenie
    rehabilitacyjne" (na co nie zwrocilem dostatecznej uwagi) a nie o
    przedluzenie prawa do zasilku na okres 3 m-cy (art. 10 ustawy o
    swiadczeniach ...). W drugim wypadku okres lacznego pobierania wyn. za czas
    chor. i zasilku chor. trwalby do uplywu przedluzonego okresu zasilkowego (w
    praktyce 9 -mcy, przy gruzlicy 12). Jesli natomiast chodzi o swiadczenie
    rehab. (art 18 i n) to okres po ktorym mozna rozw. umowe zostal najpewniej
    przekroczony.

    Dan.

> [...]
    > pracy" nie zostanie zwolniony, to *jeśli wróci* - później
    > pracodawca nie może go nie przyjąć powołując się że

    Nie musi go nigdzie przyjmowac, skoro umowy nie rozwiazano. Chyba, ze chodzi
    Ci o realizacje roszczenia o dopuszczenie do pracy.

    Dan.