  • 1. Data: 2003-09-01 14:59:52
    Temat: zmiana nazwiska-banalne pytanie ;)
    Od: julkax <j...@x...wp.pl>

    Witam
    mam pytanie,czy chłopak w Urzędzie Stanu Cywilnego może zmienić swoje
    nazwisko na nazwisko dziewczyny podczas brania ślubu? Czy to wymaga
    chodzenia po innych urzędach,sporo czasu i papierkowej roboty?
    Naprawde nie orientuje się w tych sprawach a z ciekawości chciaabym
    wiedzieć na przyszłość.

    Pozdrawiam
    Jolanta
    --

    ---julkax------------------------------------
    gg: 5546479 | icq: 141876639 |

    "Mali ludzie rozmawiają o rzeczach,
    przeciętni-o ludziach,
    wielcy-o przeżyciach duchowych."

  • 2. Data: 2003-09-01 15:53:40
    Temat: Re: zmiana nazwiska-banalne pytanie ;)
    Od: Dredd<...@...pl>

    Jeśli nic w ostatnich kilku latach nie znoweliziwano to pierwsza wybór w
    kwestii nazwiska po ślubie ma kobieta (kiedyś podnoszono to nawet
    jako przykład dyskryminacji mężczyzn w prawie rodzinnym).
    Jeśli ona zadecyduje że przyjmuje nazwisko męża to facet nie ma już
    nic do wybierania. Temat się kończy.
    Ale jeśli kobitka decyduje że pozostaje przy swoim nazwisku to
    wówczas przed facetem otwiera się wybór: może on pozostać przy
    swoim albo przyjąć nazwisko żony.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-09-01 20:33:33
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    julkax <j...@x...wp.pl> writes:

    > mam pytanie,czy chłopak w Urzędzie Stanu Cywilnego może zmienić swoje
    > nazwisko na nazwisko dziewczyny podczas brania ślubu?

    Moze.

    Z kodeksu rodzinnego i opiekunczego:

    Art. 25. § 1. O nazwisku, które każdy z małżonków będzie nosił po
    zawarciu małżeństwa, decyduje jego oświadczenie złożone przed
    kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Oświadczenie może być złożone
    bezpośrednio po zawarciu małżeństwa albo przed sporządzeniem przez
    kierownika urzędu stanu cywilnego zaświadczenia stwierdzającego brak
    okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.

    § 2. Małżonkowie mogą nosić wspólne nazwisko będące dotychczasowym
    nazwiskiem jednego z nich. Każdy z małżonków może również zachować
    swoje dotychczasowe nazwisko albo połączyć z nim dotychczasowe
    nazwisko drugiego małżonka. Nazwisko utworzone w wyniku połączenia nie
    może się składać z więcej niż dwóch członów.

    § 3. W razie niezłożenia oświadczenia w sprawie nazwiska, każdy z
    małżonków zachowuje swoje dotychczasowe nazwisko.

    MJ

  • 4. Data: 2003-09-04 20:42:27
    Od: "julkax" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > § 3. W razie niezłożenia oświadczenia w sprawie nazwiska, każdy z
    > małżonków zachowuje swoje dotychczasowe nazwisko.

    dziekuje za odpowiedz

    Pozdrawiam
    Jolanta