  • 21. Data: 2011-01-25 15:09:39
    Temat: Re: wylaczenie darowizny ze schedy spadkowej [tylko u notariusza ?]
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/25/2011 5:40 AM, kam wrote:

    > o ile będą mieli roszczenie o zachowek, przecież 50.000 w spadku zostaje

    50 tys, do podziału nalezy im sie z definicji
    co nie zmienia fatku dochodzenia zachowku od darowizny.

  • 22. Data: 2011-01-25 18:37:17
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2011-01-25 16:09, witek pisze:
    > 50 tys, do podziału nalezy im sie z definicji
    > co nie zmienia fatku dochodzenia zachowku od darowizny.

    ale przecież tylko wtedy jeśli to, co otrzymali z 50.000 nie zaspokoi
    ich udziału w pierwotnych 110.000

  • 23. Data: 2011-01-25 19:17:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/25/2011 12:37 PM, kam wrote:

    > ale przecież tylko wtedy jeśli to, co otrzymali z 50.000 nie zaspokoi
    > ich udziału w pierwotnych 110.000

    Wydaje mi sie z nie.

    60 tys byloby w spadku gdyby nie darowizna.
    poniewaz byla darowizna to nalezy im sie zachowek od 60 tys.

    tak jak piszesz byłoby gdyby ten 50 tys, pozostali dostali rowniez w
    darowiznie, wowczas kompensowało by to roszczenie o zachowek.

    Jeśli jest to masa spadkowa, to tak sie nie dzieje

  • 24. Data: 2011-01-25 22:10:39
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2011-01-25 20:17, witek pisze:
> [...]
    > darowiznie, wowczas kompensowało by to roszczenie o zachowek.
    >
    > Jeśli jest to masa spadkowa, to tak sie nie dzieje

    a tak z przepisu, to kiedy przysługuje roszczenie o zachowek?

    KG

  • 25. Data: 2011-01-25 22:23:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/25/2011 4:10 PM, kam wrote:

    > a tak z przepisu, to kiedy przysługuje roszczenie o zachowek?

    jeśli przy dziedziczeniu ustawowym coś by dostał, a z powodu innego
    rozporządzenia majątkiem tego zaszczytu nie dostąpił.

    wówczas ma roszczenie o zachowek, które pomniejsza się o darowizny,
    które sa otrzymał, zapisy testamentowe na niego, koszty
    ponadstandardowego wychowania i takie tam podobne.

    Natomiast jesli nie ma nic, to sama pozostała masa spadkowa nie ma
    wpływu na wysokość należnego zachowku z tyułu rozporządzenia majątkiem
    poprzez testament lub darowizny na rzecz innych osob.

  • 26. Data: 2011-01-26 07:58:56
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2011-01-25 23:23, witek pisze:
    > jeśli przy dziedziczeniu ustawowym coś by dostał, a z powodu innego
    > rozporządzenia majątkiem tego zaszczytu nie dostąpił.

    ale tu przecież dostał, skoro pozostało 50.000 w spadku

    > wówczas ma roszczenie o zachowek, które pomniejsza się o darowizny,
    > które sa otrzymał, zapisy testamentowe na niego, koszty
    > ponadstandardowego wychowania i takie tam podobne.

    a także to co otrzymał w wyniku powołania do spadku (art.991 par.2),
    przy czym nie ma znaczenia czy powołanie było z ustawy czy na podstawie
    testamentu

    > Natomiast jesli nie ma nic,to sama pozostała masa spadkowa nie ma
    > wpływu na wysokość należnego zachowku z tyułu rozporządzenia majątkiem
    > poprzez testament lub darowizny na rzecz innych osob.

    w rezultacie pozostała masa spadkowa ma znaczenie, bo w jej zakresie
    następuje powołanie do spadku

    KG