  • 1. Data: 2003-03-12 19:17:34
    Temat: weksel i deklaracja wekslowa
    Od: "Savo" <s...@N...gazeta.pl>

    Witam
    oto nastepujacy problem:
    osoby A X i Y podpisuja weksel wlasny
    przy czym A to wystawca weksla a X i Y
    to poreczyciele wekslowi. De weksla
    zostaje sporzadzona deklaracja wekslowa
    na ktorej podpisuja sie te osoby. Nastepnie
    wierzyciel ten sam weksel daje do podpisania osobie
    Z ktora jest takim dluznikiem jak A. Ta osoba rowniez
    z wierzycielem podpisuje wlasna deklaracje wekslowa(jednak juz bez
    poreczycieli).
    Pytanie: czy do jednego weksla moga byc sporzadzone wiecej niz 1 deklaracja?
    dziekuje za odpowiedzi
    pozdrawiam
    Savo

  • 2. Data: 2003-03-12 19:44:26
    Temat: Re: weksel i deklaracja wekslowa
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Podług mojej wiedzy deklaracja wekslowa ma jedynie funkcję pomocniczą przy
    wekslu. Zasadniczo, jeśli weksel nie jest wekslem in blanco, to w ogóle nie
    widzę sensu jej sporządzania. Stąd wnioskuję, iż najpewniej weksel nie był
    wypełniony do końca.
    Jednak prawo wekslowe milczy na temat deklaracji. W mojej ocenie, to
    wierzyciel może ten weksel wypełnić według wysokości zobowiązania.
    Zobowiązanie może wynikać z jednej albo drugiej deklaracji. Po prostu do
    pozostałych osób podpisanych na wekslu będzie miał zastosowanie art. 31
    Prawa Wekslowego. Po prostu w razie wątpliwości pozostałe do wystawcy weksla
    podpisy traktuje się jako poręczenie.
    Można co najwyżej rozważać, czy osoba "Z" ma być traktowana jako wystawca
    weksla, czy jako poręczyciel. Ja bym się skłaniał ku traktowaniu tej osoby
    jako poręczyciela. Wówczas sporządzona dodatkowa deklaracja wekslowa - w
    mojej ocenie - będzie mieć to znaczenie, że określa zakres poręczenia.
    Ale należy pamiętać, że taka deklaracja nie będzie wiążąca w stosunku do
    indosariuszy, o ile nie będzie można udowodnić, że wiedzieli oni o
    porozumieniu wekslowym.

    No i w praktyce powyższe rozważania są typowo teoretycznymi. Zasadniczo bada
    się, czy weksel jest podpisany przez pozwanych i tyle. Wyjątkowo możliwe
    jest ewentualne badanie zgodności wypełnienia weksla z umową wekslową, gdyby
    było ono z nią sprzeczne. Roli osoby "Z" nikt nie będzie badał, ponieważ w
    praktyce nie ma większego znaczenia, czy podpisała ona weksel jako
    poręczyciel, czy jako dłużnik. I tak zakres ich odpowiedzialności cywilnych
    jest jednakowy.