  • 1. Data: 2012-07-10 09:25:08
    Temat: umowa sąsiedzka / spółka dot. instalacji wod-kan
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    Nie wiem jak to ugryź, może ktoś podpowie

    Mam przyłącz wod-kan i jest on moją wyłączną własnością. Ten przyłącz
    jest podpięty do instalacji należącej do Gminy.

    Teraz do mojego przyłącza chcą podłączyć się kolejni sąsiedzi (3 domy).

    Chcę aby te 3 domy zwróciły mi część kosztów jakie poniosłem na ten
    przyłącz.

    Ustaliliśmy, że koszt jaki poniosłem na wykonanie przyłącza dzielimy na
    4 domy i 3 części zwracają mi sąsiedzi. A ten przyłącz staje się wspólną
    własnością i dalej wspólnie solidarnie dbamy o ten odcinek przyłącza.

    Coś w stylu Spółki Wodnej - jednak troszkę inny zakres. bo to nie
    zapewnienie wody i kan. to zapewnia gmina, a jedynie infrastruktura
    (fragment)

    Ariusz

  • 2. Data: 2012-07-11 12:51:34
    Temat: Re: umowa sąsiedzka / spółka dot. instalacji wod-kan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Jul 2012, Ariusz wrote:

    > Ustaliliśmy, że koszt jaki poniosłem na wykonanie przyłącza dzielimy na 4
    > domy i 3 części zwracają mi sąsiedzi. A ten przyłącz staje się wspólną
    > własnością i dalej wspólnie solidarnie dbamy o ten odcinek przyłącza.

    Mi nie pasuje o tyle, że w Kodeksie cywilnym jest wyjątek dla własności
    instalacji tylko dla przypadku intalacji, której właćicielem jest
    przedsiębiorca. Art.49 KC, sprawdź!
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    Co do zasady "czyj grunt tego budowla", a ponieważ instalacja
    niewątpliwie jest "trwale połączona", widzę w tym pewien problem.
    Nie, nie wiem jak ugryźć (poza wykupieniem na współudział paska
    ziemi z rurami, czemu na przeszkodzie mogą stać inne przepisy).
    Być może przez obciążenie (ziemi z instalacją) służebnością
    gruntową (może być odpłatnie).

    Jeśli nie widać wyjątku dla powyższego, a przyłącze stanowi
    "widoczne urządzenie", to miej na uwadze, że owo nabycie może
    nastąpić przez zasiedzenie - 292 KC, również sprawdź.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-07-12 09:35:04
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    > On Tue, 10 Jul 2012, Ariusz wrote:

    [ciach]

    > Jeśli nie widać wyjątku dla powyższego, a przyłącze stanowi
    > "widoczne urządzenie", to miej na uwadze, że owo nabycie może
    > nastąpić przez zasiedzenie - 292 KC, również sprawdź.

    O to jest ciekawe. Dla gruntu w którym znajduje się instalacja wod-kan
    mam wpisaną służebność dojazd do mojej posesji. Dodatkowo w akcie
    notarialnym, że na tej działce mogę prowadzić wszelkie instalacje.

    I tak właśnie mam - dojazd do mojej działki i pociągnięte instalacje
    wod-kan. Czy studzienka kanalizacyjna stanowi widoczne urządzenie? Widać
    jej dekiel. Czy mając służebność mogę zasiedzieć tą działkę. No i po ilu
    latach nastąpi w tym przypadku zasiedzenie - po 20?

    Ariusz

  • 4. Data: 2012-07-13 00:09:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jul 2012, Ariusz wrote:

    > [ciach]

    [...]
    > Czy studzienka kanalizacyjna stanowi widoczne urządzenie? Widać jej dekiel.

    Nie wiem co sądy na to, "na rozum" tak.

    > Czy mając służebność mogę zasiedzieć tą działkę. No i po ilu latach nastąpi w
    > tym przypadku zasiedzenie - po 20?

    Chyba się nie rozumiemy.
    Nie można w opisany sposób zasiedzieć *działki*.
    Można zasiedzieć *prawo* do korzystania z takiego urządzenia, inaczej
    mówiąc - służebność.
    Właściciel gruntu nie może takiej (czy to kupionej, czy zasiedzianej)
    służebności "rozwiązać", tak wot oświadczając że on rurę wykopuje
    a Ty sobie czy to wody szukaj czy ze sciekami rób co chcesz.
    Rzuć okiem do KC wyszukując tekst "służebn" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-07-25 05:34:17
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2012-07-10 09:25, Ariusz pisze:
> [...]
    > jest podpięty do instalacji należącej do Gminy.
    >
    > Teraz do mojego przyłącza chcą podłączyć się kolejni sąsiedzi (3 domy).

    A tak wogóle to pytaliście w Waszych wodociągach czy zgodzą się na takie
    posuniecie ?
    Mi odmówili takiej zgody na podpięcie się do rury , którą ułożył sąsiad
    pół metra od mojego płotu .
    Zamiast 15 metrowego przyłacza muszę ułożyć osobna nitkę długości 140
    metrów z przeciskiem pod drogą gminną.
    Według argumentacji wodociagów sąsiad dostał zgodę na budowę przyłącza
    a nie sieci wodociągowej i dlatego nie mogę nawet za jego zgodą
    podłączyć się do jego rury.
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    sklep: http://trawki.pl/