  • 1. Data: 2006-11-05 00:11:41
    Temat: umowa najmu na czas okreslony, a mozliwosc jej rozwiazania przed czasem.
    Od: 7...@g...pl

    Witam wszystkich.

    Czy podpisujac ( jako najemca ) umowe najmu lokalu uzytkowego na
    czas okreslony ( 5- 8 lat ) moge *zostawic sobie furtke* w umowie do
    jej rozwiazania przed czasem?

    Czy taka mozliwosc jest wogóle dopuszczana przez KC? Jezeli tak,
    to jak taki przykladowy zapis w umowie mialby wygladac?

    Jezeli nie, to co najemca majacy podpisana np. 5-letnia umowe
    najmu moze zrobic gdy powiedzmy po 2 latach firma która w tym
    lokalu prowadzi, staje sie po prostu nierentowna / niewyplacalna?

    pozdrawiam,
    marcin

  • 2. Data: 2006-11-05 00:37:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik <7...@g...pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...

    Kodeks cywilny pozostawia wiele swobody jesli chodzi o zawieranie umów. Tyle, ze
    zawieranie umowy na czas z góry okreslony ma na celu zabezpieczenie sie obydwu
    stron przed zmianami warunków. Skoro umieszczasz tam klauzule o mozliwym
    wypowiedzeniu, to jaki sens jest zawierac te umowe na z góry okreslony czas?

  • 3. Data: 2006-11-05 01:01:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 05.11.2006 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > wypowiedzeniu, to jaki sens jest zawierac te umowe na z góry okreslony czas?

    Można zamieścić klauzule które w niektórych zagranicznych systemach
    prawnych funkcjonują pod nazwą "dyplomatic clause". Nie wiem jakie są
    obyczaje w tej materii w Polsce - prawnie nie powinno być przeszkód. W
    większości przypadków, takie klauzule dotyczą najmu do celów
    mieszkaniowych, ale też spotyka się je w przypadku umów z firmami. Nie są
    to oczywiście otwarte i bezwarunkowe furtki, a np. możliwość wypowiedzenia
    najmu z powodu udokumentowanego pogorszenia stanu zdrowia właściciela
    firmy (jeśli to firma jednoosobowa) skutkującego trwałą niezdolnością do
    prowadzenia własnego biznesu. Zwykle wiąże sie to i tak z przepadkiem
    depozytu ale np. ogranicza roszczenia związane z okresem od momentu
    wypowiedzenia do końca umowy.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2006-11-05 07:58:21
    Od: "Lukasz N" <l...@s...net>

> [...]

    >Czy taka mozliwosc jest wogóle dopuszczana przez KC? Jezeli >tak,
    >to jak taki przykladowy zapis w umowie mialby wygladac?

    Rozwiazanie umowy najmu lokalu zawartej na czas oznaczony przed uplywem tego
    terminu jest problemem spornym w doktrynie i przewazajacy jest poglad, ze
    niestety nie mozna go rozwiazac przed uplywem terminu wskazanego w umowie.

    Wiekszosc komentarzy podaje, ze w umowie najmu lokalu mieszkalnego zawartej
    na czas oznaczony, strony nie moga zastrzec mozliwosci wczesniejszego jej
    rozwiazania za wypowiedzeniem (tak SN w uchwale z dnia 15 lutego 1996 r.,
    III CZP 5/96, OSNC 1996, nr 5, poz. 69)
    Analogiczne stanowisko co do umowy najmu lokalu uzytkowego zawartej na czas
    oznaczony zajal Sad Najwyzszy w uchwale z dnia 3 marca 1997 r., III CZP
    3/97, OSNC 1997, nr 6-7, poz. 71 i w orzeczeniu z dnia 17 pazdziernika 1997
    r., I CKN 279/97 (nie publ.)
    Najwazniejsze argumenty z uzasdnienia wyroku SN: ustawodawca wprowadzil
    dualistyczna konstrukcje najmu lokali mieszkalnych - na czas oznaczony i nie
    oznaczony - w celu wzmozenia ochrony stron umowy, zapewniajac najemcy
    uzywanie lokalu przez scisle oznaczony czas, a wynajmujacemu stale dochody z
    tytulu czynszu. Intencja ustawodawcy bylo, aby najem lokalu na czas
    oznaczony byl stosunkiem trwalym, który nie moze byc wczesniej rozwiazany,
    poza przypadkami wyraznie przewidzianymi prawem. Dlatego tez przepisy o
    najmie lokali mieszkalnych nie przewiduja normalnego zakonczenia przez
    wypowiedzenie umowy terminowej. Przepisy kodeksu cywilnego o najmie uznane
    zostaly przez ustawodawce w calosci za przepisy iuris cogentis, a zatem art.
    688 k.c. daje podstawe do postawienia, w drodze argumentacji a contrario,
    tezy o niedopuszczalnosci wypowiadania umów najmu lokalu zawartych na czas
    oznaczony".
    Glosatorzy komentuja ten wyrok w ten sposob, ze swoboda umów zostala w tym
    zakresie - zdaniem Sadu Najwyzszego - calkowicie wylaczona.

    Ale nalezy rowniez pamietac o art. 673 par. 3, ze strony moga zamiescic w
    umowie okolicznosci, ktore beda upowaznialy do rozwiazania umowy najmu na
    czas oznaczony. Ale uwaga - mowa tu o konkretnych okolicznosciach wskazanych
    w umowie - a nie ogolnym prawie do wypowiedzenia umowy.
    Zapraszam na Forum Prawników - www.advokat.com.pl