  • 1. Data: 2006-01-15 15:42:27
    Temat: szkola a uprawnienia pedagogiczne
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    Witam,

    Kolega studiuje w pewnej wyzszej prywatnej szkole pedagogicznej, wybral
    filologie angielska w trybie zaocznym. Sa to studia licencjackie. Idac na te
    studia slyszal, ze daja one uprawnienia pedagogiczne, co potwierdzali
    rowniez pozniej wykladowcy. Rata czesnego co miesiac wynosi okolo 550
    zlotych. Na poczatku stycznia na tablicy informacyjnej pojawila sie kartka,
    ze "osoby chcace uzyskac uprawnienia pedagogiczne obowiazuje od stycznia
    wyzsze czesne w wysokosci 750 zl, zas osoby placace 550 zlotych beda
    studiowaly dalej, tylko nie otrzymaja uprawnien pedagogicznych".

    Co im mozna zrobic? Na stronie internetowej jak wol wisi cennik, ktory nie
    uwzglednia zadnych dodatkowych oplat za uzyskanie uprawnien
    pedagogicznych...

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 2. Data: 2006-01-15 19:57:39
    Temat: Re: szkola a uprawnienia pedagogiczne
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tiger [###c...@c...pl.###] napisał:

    To samo, co w sytuacji podniesienia czesnego z innego powodu. Co
    przewiduje umowa? Mogą je podnieść?

    No i ja bym jednak uzmysłowił właścicielowi szkoły, ze to silnie
    zahacza o art. 286 kk.

  • 3. Data: 2006-01-16 06:29:18
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > To samo, co w sytuacji podniesienia czesnego z innego powodu. Co
    > przewiduje umowa? Mogą je podnieść?

    Nawet nie o to chodzi, czy moga podniesc czy nie. Od poczatku studiow mowa
    byla o tym, ze daja uprawnienia nauczyciela. Teraz nagle powstala w cenniku
    za semestr (5 miesiecy) nowa pozycja, drozsza o okolo 1000 - z adnotacja
    oznaczajaca mniej wiecej "to to samo, co pozycja o 1000 zl tansza - ale
    tylko placac 1000 zl wiecej dostaniecie papierek uprawnien". Ten nowy cennik
    "zawisl" na tablicy w styczniu.

    Inaczej mowiac: zaoferowano studia o profilu pedagogicznym za 2500 /
    semestr, na wykladach profesorowie potwierdzali, ze studia te koncza sie
    wydaniem uprawnien pedagogicznych. Cennik do grudnia zawieral za ten
    kierunek tylko jedna pozycje "wydzial X - studia zaoczne 2500 zl /
    semestr" - co sugeruje jednoznacznie, ze jest to oplata za takie a nie inne
    studia. W styczniu pojawila sie w cenniku (wywieszonym na tablicy ogloszen,
    w Internecie nadal "wisi" stary cennik) nowa pozycja - "wydzial X - studia
    zaoczne + uprawn. 3500 / semestr", co sugeruje, ze albo studenci mieliby
    placic wiecej za semestr, zeby uprawnienia otrzymac - albo szkola nie miala
    mozliwosci wydania uprawnien i dopiero takie mozliwosci organizuje (a razem
    z nimi nowa grupe). Tak czy owak...

    > No i ja bym jednak uzmysłowił właścicielowi szkoły, ze to silnie
    > zahacza o art. 286 kk.

    Rozumiem, niekorzystne rozporzadzanie mieniem... A czy nie ma w prawie o
    szkolnictwie wyzszym czegos o ofercie edukacyjnej i jej jednostronnej
    zmianie po zawarciu umowy z uczelnia prywatna? Sprawa jest juz dosc pilna,
    bo w sobote kolega zamierza zrobic na wykladzie maly przewrot -
    uswiadamiajac potulne owieczki, ze maja swoje prawa... i nikt ich okradac
    nie moze.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 4. Data: 2006-01-16 06:37:46
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    Uzupelnienie:

    Obecnie cennik zawiera DWIE pozycje. Stara - 2500 za semestr z tym samym
    opisem, co do grudnia 2005, oraz nowa - 3500 za semestr z dopiskiem "z
    uprawn.".

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 5. Data: 2006-01-16 17:32:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tiger [###c...@c...pl.###] napisał:

    Cennik na tablicy ogłoszeń ma wtórne znaczenie dla umowy. Co masz
    wpisane w umowie ze szkołą? Jeśli umawiałeś się na studia z
    uprawnieniami, to podnieść czesne mogą tylko i wyłącznie na zasadach
    uzgodnionych.

    Natomiast jeśli ustnie Wam wmawiano, ze to są studia z uprawnieniami,
    a teraz nagle się to zmieniło, to spokojnie w kilka osób możecie
    złożyć zawiadomienie o oszustwie. W kilka, bowiem w wypadku
    pojedynczej osoby będzie wątpliwość, jaka faktycznie była treść
    przekazu. Przy zeznaniach 3-4 osób prokurator i sąd raczej da wiarę,
    że pierwotnie oferowano studia z uprawnieniami. W tym wypadku było by
    to klasyczne oszustwo obliczone na to, że jak już ktoś straci te pół
    roku, to zapłaci więcej. Łatwo tego dowieść, gdyby się udało wykazać,
    ze w tym czasie inne uczelnie oferowały ten sam kierunek w cenie
    niższej niż ta po podwyżce.