  • 1. Data: 2006-06-07 09:44:37
    Temat: stara matura i problemy z rektutacją
    Od: "fourmi" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Myślę o rozpoczęciu studiów na AGH. Wchodzę na ich stronę by zobaczyć termin
    egzaminów, a tam dowiaduję się, że o rekrutacji przesądza matura, w moim
    przypadku stara. Na "moim" kierunku brane pod uwagę są trzy przedmioty:
    matematyka, fizyka, chemia. I tu zaczyna się problem, bo 5 lat temu
    zdawałem... biologię. Wg ich zasad jestem praktycznie bez szans.
    Czy istnieje jakieś wyjście z tej przegranej pozycji?
    Matury starej, jednego przedmiotu, raczej powtórzyć się nie da. Do nowej też
    mnie nikt przecież nie dopuści.
    A może ustawa uczelni jest sprzeczna z konstytucją, która każdemu
    obywatelowi zapewnia równe szanse. Ów system zdaje się zapominać o tych,
    którzy zdając egzamin dojrzałości wiedzieli, iż o dostaniu się na studia
    będzie decydować egzamin.
    Co radzicie, gdzie szukać pomocy?

  • 2. Data: 2006-06-07 09:59:39
    Temat: Re: stara matura i problemy z rektutacją
    Od: Marian Stopa <s...@p...home.pl>

    Dnia Wed, 7 Jun 2006 09:44:37 +0000 (UTC), fourmi napisał(a):

    > Co radzicie, gdzie szukać pomocy?
    Nigdzie, przeciez jest rownosc w dostepie do nauki, kazdy wie jakie ma
    wymagania spelnic i juz...
    Lepiej spytaj sie jak wyglada sytuacja z takimi jak ty, pewnie rekrutacja
    odbywa sie wedlug starych zasad albo czegos podobnego, tylko nie ma tego
    nigdzie na www.

    --
    stopczyk

  • 3. Data: 2006-06-07 10:16:32
    Temat: fourmi
    Od: "Paweł Zębala" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Problem w tym, ze takie sa wlasnie zasady dla ludzi znajdujacych sie w mojej
    sytuacji. System wiec nie zapewnia rownosci w dostepie do nauki.
    Nowa mature mozna poprawic, stara nie.
    Nowi maturzysci wybieraja przedmioty znajac zasady, starzy skad mogli
    przypuszczac, ze cos sie zmieni, ze nie bedzie osobnych egzaminow wstepnych.

  • 4. Data: 2006-06-07 10:49:04
    Temat: Re: fourmi
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Paweł Zębala porozsypywal nastepujace haczki:
    > Nowa mature mozna poprawic, stara nie.
    Chyba przez 5 lat
    > Nowi maturzysci wybieraja przedmioty znajac zasady, starzy skad mogli
    > przypuszczac, ze cos sie zmieni, ze nie bedzie osobnych egzaminow wstepnych.
    Wyobraz sobie nastepujaca sytuacje: zdajesz teraz nowa mature i wiesz ze
    Twoja wymarzona uczelnia na Twoim wymarzonym kierunku bierze pod uwage
    oceny z matmy, fizyki i chemii. Wiec zdajesz te 3 przedmioty na maturze.
    Ale z jakis powodow nie zlozyles papierow/nie dostales sie na ta
    uczelnie (nie wiem - choroba, inne studia, slabe wyniki, problemy
    rodzinne, wyjazd itp). I za 6 lat stwierdzasz 'a to ja sobie wreszcie
    zloze papiery na moja wymarzona uczelnie'. A tutaj zonk - w tym czasie
    uczelnia zmienila zasady i zamiast chemii, wymaga biologie. I co - tez
    bedzie to niezgodne z konstytucja?
    Uczelnai nie blokuje Ci dostepu do nauki - po prostu okresla jakie
    przedmioty ja interesuja. Jesli nie zdawales chemii - trudno sie mowi,
    masz z niej 0p, ale jesli zdales na maxa matme i fizyke to caly czas
    masz szanse na dostanie sie.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 5. Data: 2006-06-07 11:27:33
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

> [...]
    > przedmioty ja interesuja. Jesli nie zdawales chemii - trudno sie mowi,
    > masz z niej 0p, ale jesli zdales na maxa matme i fizyke to caly czas masz

    Mylisz pojecia. Teraz sa procenty z okreslonych przedmiotow. Dawniej byly
    oceny - a wiec juz jest nierownosc, bo ktos moze miec 81% i jest lepszy od
    czlowieka, ktory na starej maturze dostal 4 (plusow i minusow nie bylo). Nie
    pamietam, czy to Lybackiej nalezy zawdzieczac ten cudotwor, ale z pewnoscia
    nierownosc jest - chociazby przez to, ze:

    a) mature nowa mozna poprawiac i nie ma dodatkowych egzaminow na studia,
    ergo: jezeli nie dostales sie zaraz po maturze, to mozesz ja poprawic i miec
    za rok lepsze szanse.

    b) starej matury nie mozna poprawiac i jest dodatkowy egzamin (ergo:
    dodatkowy stress, dodatkowe oplaty itd).

    Nierownosc jest i pomoc mogloby tylko przywrocenie starych metod oceniania
    (centralizacje mozna byloby zostawic) i przepisanie nowych matur na stare
    swiadectwa maturalne z zachowaniem systemu ocen 1-6.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 6. Data: 2006-06-07 12:01:31
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Tiger porozsypywal nastepujace haczki:
    > Mylisz pojecia. Teraz sa procenty z okreslonych przedmiotow.
    W kwestii skladania podan na uczelnie, bez zdanych wszystkich
    przedmiotow, zmienia to niewiele. Czy sie dostanie 0p/100p z chemii oraz
    100p/100p z matmy i fizy czy tez 0% oraz 100% - jaka roznica?
    > Dawniej byly oceny - a wiec juz jest nierownosc, bo ktos moze miec 81% i jest
    lepszy od
    > czlowieka, ktory na starej maturze dostal 4 (plusow i minusow nie bylo).
    Na podstawie starej matury mozna sie bylo dostac na studia (tzw egzaminy
    laczone) i tez bylo to niesprawiedliwe - matury sprawdzane w szkolach,
    wiec jesli szkole zalezalo zeby absolwenci dostali sie na uczelnie, to
    mogli 'zyczliwiej' oceniac matury
    > a) mature nowa mozna poprawiac i nie ma dodatkowych egzaminow na studia,
    > ergo: jezeli nie dostales sie zaraz po maturze, to mozesz ja poprawic i miec
    > za rok lepsze szanse.
    Przez 5 lat
    > b) starej matury nie mozna poprawiac i jest dodatkowy egzamin (ergo:
    > dodatkowy stress, dodatkowe oplaty itd).
    Rozumiem ze przy poprawianiu nowej matury stres nie wystepuje?
    > Nierownosc jest i pomoc mogloby tylko przywrocenie starych metod oceniania
    > (centralizacje mozna byloby zostawic) i przepisanie nowych matur na stare
    > swiadectwa maturalne z zachowaniem systemu ocen 1-6.
    A Ty zrozumiales problem autora watku? On sie nie czuje pokrzywdzony
    przez to, ze dostal 4 a teraz dostalby 81%. Czuje sie pokrzywdzony z
    innego powodu
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 7. Data: 2006-06-07 12:14:42
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    fourmi wrote:
> [...]
    > obywatelowi zapewnia równe szanse. Ów system zdaje się zapominać o tych,
    > którzy zdając egzamin dojrzałości wiedzieli, iż o dostaniu się na studia

    Na pewno nie ma egzaminów z tych przedmiotów, dla osób, które nie miałby
    ich na maturze?
    Sprawdź to dokładnie.