  • 1. Data: 2006-05-28 19:57:03
    Temat: sprzedaż działki - kiedy płaci się podatek od sprzedaży?
    Od: "Młoda" <r...@n...pro.onet.pl>

    Witam!

    Noszę się z zamiarem sprzedaży działki. Tata sprzedaje jedną działkę, ja
    drugą, która została mi przez niego podarowana. Obie te czynności (zakup
    działki i darowizna) miały miejsce już ponad 5 lat temu. Słyszałam, że wtedy
    nie musimy płacić podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości. Czy ktoś
    mógłby podać mi odnośnik do ustawy, gdzie to jest zapisane?

    Aha, no i w związku z tym, czy muszę jakoś zawiadomić US o takiej transakcji
    (skoro nie płącę podatku) potwierdzając fakt, iż od nabycia działki minęło
    już 5 lat?

    pozdrawiam
    Ela Wołoszyńska

  • 2. Data: 2006-05-28 20:04:58
    Od: Mecenas <m...@p...pl>

    Młoda napisał(a):
> [...]
    > (skoro nie płącę podatku) potwierdzając fakt, iż od nabycia działki minęło

    Idź do notariusza i wszystkiego się dowiesz.

    Michał
    ===============
    m...@o...pl
    www.prawo.hg.pl
    GG 5024066

  • 3. Data: 2006-05-28 23:39:51
    Od: b...@g...pl

    Młoda wrote:

> [...]
    >
    > Aha, no i w związku z tym, czy muszę jakoś zawiadomić US o takiej
    > transakcji (skoro nie płącę podatku) potwierdzając fakt, iż od nabycia

    sprawdź czy nie będziesz musiała zapłacić renty planistycznej (ust. o
    zagospodarowaiu przestrzennym - czy jakoś tak, chyba art 36 lub jakos
    tak) - obowiązek zapłaty tego podatku powstaje, jezeli nastąpiła zmiana w
    planie zagospodarowania przestrzennego, a sprzedaż nastąpiła wcześniej niż
    po 5 latach od uchwalenia planu, wymiar podatku określa plan (do 30%
    wzrostu wartości nieruchomości, - najczesciej to wzrost nastepuje przy
    przekwalifikowaiu z rolnej na budowlana), mozan sie zwrocic do urzedu o
    wczesniejsze okreslenie wymiaru podatku.

    2% od czynnosci cywilnoprawnej, ale to kupujacy

    co do dochodowego to nie wiem, tutaj popieram propozycje mecenasa,
    ale nie wiem czy nie jest jakoś tak, że jeżeli przeznaczy się to na cel
    mieszkaniowy czy zakup innej dzialki w okresi n lat (chbya 1,5) od daty
    sprzedarzy to podatku sie nie płaci, ale to tak tylko mi sie obilo o uszy
    (moze kiedys tak bylo)

  • 4. Data: 2006-05-29 00:58:14
    Od: Andrzej Lawa <alawa@temporary_unavailable.none>

    b...@g...pl wrote:

    > 2% od czynnosci cywilnoprawnej, ale to kupujacy

    Odpowiadają solidarnie. Więc należałoby sprecyzować w umowie.

  • 5. Data: 2006-05-29 00:59:17
    Od: Andrzej Lawa <alawa@temporary_unavailable.none>

    Młoda wrote:
> [...]
    > nie musimy płacić podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości. Czy ktoś
    > mógłby podać mi odnośnik do ustawy, gdzie to jest zapisane?

    Duh - ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    > Aha, no i w związku z tym, czy muszę jakoś zawiadomić US o takiej transakcji
    > (skoro nie płącę podatku) potwierdzając fakt, iż od nabycia działki minęło
    > już 5 lat?

    Tak czy inaczej zawiadamiasz - wypełniając stosowny druczek PCC na
    podatek od czynności cywilno-prawnych ;P