  • 1. Data: 2008-01-12 20:00:15
    Temat: sprzątanie chodnika
    Od: <s...@a...pl>

    Ustawa o utrzymaniu czystosci i porządku w gminach (dz.u. 1996 nr 132 poz.
    622)

    Art. 5.1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i
    porządku przez:
    1. ...
    2. ...
    3. ...
    4. uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników
    położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się
    wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną
    bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest
    obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny
    postój lub parkowanie pojazdów samochodowych

    Mam pytanie odnośnie tego "bezpośrednio". Działka znajduje się na rogu ulic.
    Z jednej strony chodnik bezposrednio przylega do działki, do ogrodzenia. Jak
    wnioskuję z powyższej ustawy, jego uprzątnięcie należy do moich obowiazków.
    Z drugiej strony chodnik i moją działkę oddziela pas zieleni, szerokości
    około 1,5m. Czy dobrze rozumuję ustawę, że tego chodnika nie mam obowiazku
    sprzątać? I druga sprawa, w ustawie jest mowa o chodniku, nie ma nic o pasie
    zieleni. Czy zatem jego sprzątanie (w tym m.in. latem koszenie) jest
    obowiązkiem
    właściciela tego pasa zieleni, czy moim?

    W dalszej częsci ustawy mamy:

    Art. 5.4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych
    należą
    do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
    a. ...
    b. pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych
    z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej,
    c. ...

    Z tego wnioskuję, że po sprzątnięciu chodnika, który przylega do mojej
    działki, nie muszę tych zanieczyszczeń wrzucać do własnego kosza i na swój
    koszt ich pozbywać się (latem: piachu, zielska, innych śmieci), tylko złożyć
    na kupki przy krawężniku (tak jak robią to "sprzątacze" ulic). Obowiazkiem
    zaś drogowców jest ich sprzątnięcie. Czy dobrze tu czytam ustawę?

    I ostatnia sprawa. Czy gmina ma prawo w swoim regulaminie (o którym mowa w
    art. 4 ustawy) rozszerzyć
    ustawowe obowiązki właścicieli nieruchomosci?

  • 2. Data: 2008-01-12 22:27:40
    Temat: Re: sprzątanie chodnika
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    s...@a...pl pisze:

    > I ostatnia sprawa. Czy gmina ma prawo w swoim regulaminie (o którym mowa
    > w art. 4 ustawy) rozszerzyć
    > ustawowe obowiązki właścicieli nieruchomosci?

    Patrz art. 5 ust. 1 p. 5 ustawy. Wynika z tego że może.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 3. Data: 2008-01-13 00:24:43
    Od: <s...@a...pl>

    > Patrz art. 5 ust. 1 p. 5 ustawy. Wynika z tego że może.

    Tak, tylko zawartość regulaminu jest określona w art. 4 ustawy. A czytając
    go wydaje mi się, że regulamin ma uszczegółowić ustawę, odnosząc ją do
    lokalnych warunków, a nie rozszerzać jej zakres. Chodzi mi tu, czy - w
    odniesieniu do mojego przypadku - regulamin może nakazywać sprzątanie
    trawnika przylegajaego bezpośrednio do posesji. Moim zdaniem nie.