    From: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: skomplikowane zdanie: prawo zadania
    Date: Wed, 20 Jun 2007 21:42:55 +0200

    Witam,

    tlumacze z polskiego jakies postanowienie w sprawie wypadku drogowego.

    Na koncu jest:

    ***
    Postanowienie:

    [ ] ogłoszono podejrzanemu
    [ ] doręczono wraz z tłumaczeniem podejrzanemu niewładającemu w
    wystarczającym stopniu językiem polskim

    pouczając na podstawie art. 313 § 3 kpk o prawie żądania, do czasu
    zawiadomienia go o terminie zaznajomienia z materiałami postępowania
    przygotowawczego, podania ustnie podstaw zarzutów, a także sporządzenia
    uzasadnienia postanowienia na piśmie i doręczenia mu oraz ustanowionemu
    obrońcy w terminie 14 dni

    Podejrzany oświadczył, że:
    [ ] nie zgłasza żądania,
    [ ] zgłasza żądanie

    (treść żądania)

    ***

    Szczerze mowiac, to zdanie mnie nieco przerasta. Jezeli dobrze
    rozumieim, to podejrzany ma prawo zadac, zeby mu podstawy zarzutow
    podano ustnie, zanim Policja zdazy sporzadzic papierowa forme. Te
    papierowa forme Policja ma doreczyc podejrzanemu i jego obroncy.

    Tylko nie rozumiem, po co jest pole do wypelnienia "tresc zadania",
    skoro wystarczy powiedziec tak/nie. Wnoiskuje wiec, ze chyba zle
    interpretuje to zdanie.

    Czy moglby mi ktos wyjasnic, o co tam chodzi?

    Ludek