  • 61. Data: 2014-04-08 08:55:15
    Temat: Re: samochody frmowe od 1.04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Apr 2014, Ajgul wrote:

    > Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał

    [...]
    > Bo samochód służy do jeżdżenia, a efektem tego są przejechane kilometry!
    > Więc tak, jak ci padnie sprzęgło, to koszt alokujesz według... kilometrówki!
    > Co ci nie pasuje? Tak się wszędzie (poza PL) robi.

    Wszędzie poza Polską *AMORTYZACJĘ* samochodu robi się kilometrówką?
    Z ciekawości pytam.

    > No właśnie - ja mam zapieprzać do szkoły z dziećmi taksówką, ale za to typek,
    > który ćwiknął BMW na "kratkę" jeździ nią na siłownię i do knajpy "odzyskuje"

    Nienienie.
    Jednolicie: i Ty i typek mają w celech osobistych jechać samochodem
    "osobistym" a nie "służbowym" pod sankcją wywalenia odliczeń do
    przedawnienia wstecz :>
    W tej chwili rzeczywiście pozostaje bonus dla wykorzystujących
    auto w 90% do celów osobistych, ale to m.in. skutek nacisków
    ze strony tych, którzy (jak Ty) nie chcą drugiego pojazdu
    do celów osobistych.
    Zauważ - też chcesz pewnego "bonusu" w postaci wygody korzystania
    z "firmowego" pojazdu do celów osobistych.
    Ewidencja wypełniania postfactum oczywiście byłaby naciągana aż
    trzeszczy, więc nie dziwi mnie, że tej wersji nikt nie wybiera :>

    > Dlatego nie ma zgody na fikcje prawne.

    Ewidencja wykorzystania pojazdu stanowiącego majątek przedsiębiorstwa
    do celów osobistych byłaby w znaczącej części przypadków taką fikcją.
    I wszyscy obecni na grupie, z Tobą włącznie, mają taką świadomość.
    Chyba, że każdy wyjazd musiałby być zgłaszany online *przed* ropoczęciem,
    kontrola byłaby robiona przy okazji przez policję a skutkiem byłaby
    bardzo dotkliwa "niekara". Mam na myśli wylot odliczeń :> (do
    przedawnienia wstecz).

    pzdr, Gotfryd

  • 62. Data: 2014-04-08 09:56:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Apr 2014, Ajgul wrote:

    > Dzisiaj zadałem pytanie księgowej:
    > Jeżeli jadę do Tesco po tusz do kopiarki firmowej to jest działalność?
    > No, tak.
    > A jak kupię przy okazji ogórki i piwo?
    > No.... to chyba nie... Pan zawsze zadaje takie pytania!

    Bo właśnie tak jest.
    Przy okazji jazdy po ogórki i piwo kupiłeś tusz ;)

    Po prostu, w przypadkach "mieszanych" mamy odruch (?) wybierania
    wersji korzystnej dla siebie. A obiektywnie biorąc tak nie jest.
    Oczywiście przy założeniu a priori, że osobistych wydatków nie
    odliczamy od podstawy opodatkowania :)

    > Właśnie, zadaję takie pytania, bo już mam dosyć tych francowatych pijawek
    > I udało mi się uzyskać info, że przy ok. średnich 1000km i 300zł w innych
    > kosztach na miesiąc przy wariancie 50/50 tracę około 180-200 zł miesięcznie.

    Pewnie tak wyjdzie.
    Druga strona medalu jest taka, że znaczna większość nie ma możliwości
    aby "po drodze" załatwiać sprawy osobiste, korzystając z firmowego
    sprzętu (tu: samochodu).

    pzdr, Gotfryd

  • 63. Data: 2014-04-08 12:07:44
    Od: "Ajgul" <p...@k...uz>

    > Nienienie.
    > Jednolicie: i Ty i typek mają w celech osobistych jechać samochodem
    > "osobistym" a nie "służbowym" pod sankcją wywalenia odliczeń do
    > przedawnienia wstecz :>

    a dlaczego, skoro można to wyliczyć? Samochód może być wykorzystany tak i
    siak, więc czemu ktoś to ogranicza? Jeżeli ja za to płacę, nie odliczam z
    tego użycia kosztów, to co?

    > W tej chwili rzeczywiście pozostaje bonus dla wykorzystujących
    > auto w 90% do celów osobistych, ale to m.in. skutek nacisków
    > ze strony tych, którzy (jak Ty) nie chcą drugiego pojazdu
    > do celów osobistych.

    "chcą"? A gdzieś rozdają za darmo samochody? Pewnie w Warszawie.

> [...]
    > Ewidencja wypełniania postfactum oczywiście byłaby naciągana aż
    > trzeszczy, więc nie dziwi mnie, że tej wersji nikt nie wybiera :>

    jaki bonus, skoro ja za to płacę? Jak jedziesz autobusem i płacisz za bilet
    to masz bonus od miasta?

    > Ewidencja wykorzystania pojazdu stanowiącego majątek przedsiębiorstwa
    > do celów osobistych byłaby w znaczącej części przypadków taką fikcją.

    Samochód jest prywatny i nie jest żadnym "majątkiem". Jest WYKORZYSTYWANY do
    działalności gospodarczej i nie ma żadnej trudności w wyliczeniu ILE TEGO
    WYKORZYSTANIA JEST.
    Co wy tu macie myślenie jak urzędnicy carscy... boże.
    A najlepiej skończmy z odliczeniami VAT i tyle.

    A.

  • 64. Data: 2014-04-08 14:06:11
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 8 kwietnia 2014 12:07:44 UTC+2 użytkownik Ajgul napisał:

    > Jak jedziesz autobusem i płacisz za bilet
    > to masz bonus od miasta?

    A nie? Myślisz, że komunikacja zbiorowa w miastach jest samofinansująca się? To się
    mylisz.

  • 65. Data: 2014-04-08 14:11:34
    Od: "Ajgul" <p...@k...uz>

    ps.com...
> [...]

    > to masz bonus od miasta?

    A nie? Myślisz, że komunikacja zbiorowa w miastach jest samofinansująca się?

    ___

    Ale na szczęście nie musisz wyliczać do podatku ile razy jechałeś
    tramwajem:)
    Jeszcze nie.

    A.

  • 66. Data: 2014-04-08 14:19:39
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-04-08, Ajgul <p...@k...uz> wrote:

    [...]

    > A nie? Myślisz, że komunikacja zbiorowa w miastach jest samofinansująca się?
    > To się mylisz.
    >
    > Ale na szczęście nie musisz wyliczać do podatku ile razy jechałeś
    > tramwajem:) Jeszcze nie.

    O czym Ty znowu? Odliczasz od podatku prywatne przejazdy tramwajem? o.O

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 67. Data: 2014-04-08 19:42:47
    Od: "Ajgul" <p...@k...uz>

    > On 2014-04-08, Ajgul <p...@k...uz> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > O czym Ty znowu? Odliczasz od podatku prywatne przejazdy tramwajem? o.O

    Ja nie, ale ty byś pewnie chciał. Tramwaj jest dotowany, więc dostajesz
    KORZYŚĆ od miasta.
    O to chodzi z używaniem auta do prywatnych celów, państwo się strasznie boi,
    że ktoś otrzymuje nieprawną korzyść.
    A.

  • 68. Data: 2014-04-08 19:54:26
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-04-08, Ajgul <p...@k...uz> wrote:

    [...]

    > Ja nie, ale ty byś pewnie chciał. Tramwaj jest dotowany, więc dostajesz
    > KORZYŚĆ od miasta.

    Ależ ja się zgadzam z Godfrydem. Najlepsza sytuacja byłaby wtedy, gdyby
    wykorzystanie samochodu/tramwaju/etc. "osobiście" było w ogólności "zabronione"
    i zdarzało się na zasadzie "incydentalnej", tak jak to jest z wieloma innymi
    kosztami ponoszonymi "w celu".

    I tak jak nikt nie robi problemów bo użyjesz "kartkę", "ksero" do celów
    osobistych marginalnie, tak w przypadku samochodów skala nadużyć jest
    na tyle ogromna, że normalne mechanizmy się nie sprawdzają.

    > O to chodzi z używaniem auta do prywatnych celów, państwo się strasznie boi,
    > że ktoś otrzymuje nieprawną korzyść.

    Moim (i nie tylko moim) zdaniem niebezpodstawnie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 69. Data: 2014-04-08 21:12:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Apr 2014, Ajgul wrote:

    > a dlaczego, skoro można to wyliczyć?

    Problemem nie jest wyliczenie, a wiarygodnosć danych wejściowych.
    Tej ewidencji właśnie :)

    > Samochód może być wykorzystany tak i siak, więc czemu ktoś to ogranicza?
    > Jeżeli ja za to płacę, nie odliczam z tego użycia kosztów, to co?

    *Jeżeli*.
    Fiskus się nieporęcznie czuje wobec faktu, że papier wiele zniesie,
    i za grzechy wrzucających w koszty wydatki osobiste chcą
    wrzucić "limit ogólny".
    Coś na podobieństwo powszechności abonamentu RTV - kiedy to
    też ścigani nie są ci, którzy *zgodnie z prawem* powinni
    płacić, ale ci, którzy nieopatrznie się do tego przyznali.
    Takie fakty.

    > "chcą"? A gdzieś rozdają za darmo samochody? Pewnie w Warszawie.

    A nie wiem.
    Trzeba spytać tych, co *nie* mają "służbowego" auta.

    > jaki bonus, skoro ja za to płacę?

    Bonus w postaci korzystania z firmowego samochodu, którego zakup
    możesz poddać amortyzacji, do celów osobistych.
    Według "zasad ogólnych" naliczania dochodu z nieodpłatnych świadczeń,
    wysokością tego świadczenia byłaby "cena rynkowa", po której *każdy*
    może na wolnym rynku użyć takiego auta :>
    No i pod presją spadających wpływów z podatków wyjątek dla środków
    trwałych jest bolesny :> (bo taki wyjątek jest - amortyzacja ma
    cały stos wyjątkow w porównaniu do innych kosztów, pierwszym jest
    brak konieczności "nabycia w celu", wystarczy "wykorzystywanie
    w celu").

    > Jak jedziesz autobusem i płacisz za bilet
    > to masz bonus od miasta?

    Na ten temat wypowiedział się już NSA w sławnej "sprawie o freeware":
    jeśli coś jest dostępne na "warunkach rynkowych", czyli DLA KAŻDEGO,
    bez dodatkowych obostrzeń, z wyjątkiem obostrzeń wynikłych z ustaw,
    to cena dostępu, choćby wynosiła zero (przypominam: poszło
    o freeware, skarbówka chciała "równowartości Windowsa" przy kompie
    z linuksem czy jakoś tak!) - właśnie ta cena "dostępności dla wszyskich"
    jest ceną rynkową.
    Niniejszym zapraszamy do autobusów ;)
    A skoro już tak offtopicznie zeszło, to tak, jeśli za kilka (pewnie
    nie wcześniej niż 5) lat będzię proces podatkowy w sprawie różnicowania
    przez Warszawę ceny biletów dla "swoich" i "obcych", z ciekawoscią
    będę go śledził :D

    > Samochód jest prywatny i nie jest żadnym "majątkiem".

    Jest "majątkiem zaewidencjonowanym dla DG".
    Stanowi część przedsiębiorstwa.
    Skoro uważasz że "nie jest majątkiem" to go komuś daj, nic nie stracisz.

    > Jest WYKORZYSTYWANY do działalności gospodarczej
    > i nie ma żadnej trudności w wyliczeniu ILE TEGO
    > WYKORZYSTANIA JEST.

    Nie odwracaj kota ogonem.
    NIE MA ZAKAZU, aby wykorzystywać samochód DOKŁADNIE TAK jak piszesz.
    Czyli NIE wprowadzać go do ewidencji (a tym samym przedsiębiorstwa),
    a po prostu rozliczać koszty eksploatacji kilometrówką.
    Doprawdy, nie ma problemu.
    Poza VATem ;>

    > Co wy tu macie myślenie jak urzędnicy carscy... boże.

    Nie, to Ty szukasz dziury w całym :)

    pzdr, Gotfryd

  • 70. Data: 2014-04-08 21:30:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Apr 2014, Ajgul wrote:

    > Tramwaj jest dotowany, więc dostajesz KORZYŚĆ od miasta.

    Szczęśliwie, "cena rynkowa" jak najbardziej może być dotowana, zupełnie
    niezależnie czy to gaz, zboże czy tramwaj, a proces przed NSA dowiódł
    że to jest prawidłowe rozumienie "wartości rynkowej" :)
    (do zera włącznie, co w przypadku wartości praw majątkowch jest możliwe)
    Warunkiem jest, żeby *każdy* mógł kupić po tej cenie.

    > O to chodzi z używaniem auta do prywatnych celów, państwo się strasznie boi,
    > że ktoś otrzymuje nieprawną korzyść.

    Mniej więcej.
    "Każdy" kto chce jeździć samochodem w celu osobistym musi zapłacić VAT
    oraz nie może ceny netto i akcyzy zaliczyć w koszty, a przy "firmowym"
    samochodzie tak się dzieje dość powszechnie.

    pzdr, Gotfryd