  • 1. Data: 2004-09-13 19:35:58
    Temat: pytanie o wlasnosc intelektualna
    Od: "mnjiodek" <m...@b...emila>

    witam,

    jestem zatrudniony na podstawie umowy-zlecenia. zobowiazany jestem do wykonywania:
    - obslugi i zarzadzania systemem plikow (obsluguja one pewien mechanizm analityczny)
    - opracowanie danych
    - akutualizacje danych
    - wykonywanie analiz
    - tworzenie raportow i dokumentow (nie dokumentacji)
    - prac dodatkowych (w tym sa np prezentacje) -> jest zwrot "tj." - czy to jest
    wtedy katalog zamkniety czy otwarty tych prac dodatkowych?

    System jest opracowany calkowicie przeze mnie i jego zadaniem jest wdrozenie w zycie
    metodologii (opracowana na zewnatrz firmy).
    Caly system jest obecnie sporym tworem (bo jest to okolo 400 mb plikow excela,
    powerpointa itd + tyle samo plikow pomocniczych roznej masci). natomiast jest
    fragment tego systemu, ktory nazwany jest Programem i jest opatentowany i jest
    oczywiscie wlasnoscia spolki w ktorej pracuje (Program pokazuje jedynie istote
    dzialania mechanizmu ale bez szczegolow, ktore niekiedy sa bardzo istotne dla
    calosci systemu)

    Moje pytania sa nastepujace:
    - czy moje autorskie rozwiazania prodlemow technicznych jakie napotkalem w budowie
    systemu sa moja wlasnoscia (np napisane moduly w jezyku VBA, zrobione szablony
    plikow, wykorzystane pomysly na usprawnienie dzialania, zautomatyzowanie itd)
    - czy mam obowiazek stworzenia pelnej dokumentacji do tego co opracowalem (pyt
    powyzej) jesli to jest na zadanie pracodawcy.

    Te pytania sa w korespondencji na fakt szukania przez pracodawce osoby, ktora
    moglaby mnie zastapic w przyslosci.

    Teraz jak ja to widze: wywiazuje sie z postawionych zadan, raporty sa tworzone,
    obsluguje i zarzadzam systemem, opracowuje dane i opracowane sa udostepniane i
    archiwizowane. Ale nigdzie nie jest zapisane ze mam stworzyc system ktory bedzie
    wlasnoscia spolki (ani w pracach dodatkowych, anie nigdzie). Ponadto system nie
    jest i nigdy nie bedzie skonczonym tworem -> zawsze bedzie mozliwosc lub potzreba
    jego usprawnienia, modyfikacji, zmiany lub poprawy. Dalej - w przypadku gdyby
    robila to inna osoba znalazlaby najpewniej inne rozwiazania. Stad wniosek ze jest
    to rzecz raczej unikatowa i nie widze nigdzie podstawy dla ktorej mialbym w calosci
    moje rozwiazania opisac, oddac i zostac bez pracy.

    Bardzo prosze o podpowiedz, co w takiej sytuacji robic? Czy odsprzedac moje
    rozwiazania?
    A moze sa one po prostu nieodlacznym fragmentem obslugi systemu i wymyslajac je nie
    sadzilem ze nie robie tego dla siebie?
    Mam do sporzadzenia dokumentacje i teraz poradzcie - mam ja zrobic czy nie?

    pozdrawiam

    --
    Damn the language

  • 2. Data: 2004-09-13 21:04:51
    Temat: Re: pytanie o wlasnosc intelektualna
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 13 Sep 2004 21:35:58 +0200, "mnjiodek" <m...@b...emila>
    wrote:

> [...]
    > plikow, wykorzystane pomysly na usprawnienie dzialania, zautomatyzowanie itd)
    tak, sa Twoja wlasnoscia o ile umowa nie stanowi inaczej.
    Jezeli mialoby byc wlasnoscia spolki to powinna byc to umowa o dzielo
    (konkretnie opisane dzielo) z przeniesieniem praw majatkowych na
    okreslonych polach eksploatacji.

    >- czy mam obowiazek stworzenia pelnej dokumentacji do tego co opracowalem (pyt
    > powyzej) jesli to jest na zadanie pracodawcy.
    miales przedstawiac wyniki dzialania systemu, mogles dojsc do nich
    recznie lub zrobic sobie narzedzia. Zaplacono Ci za wyniki a Ty
    zrobiles *sobie* narzedzia a zleceniodawcy wyniki. To za co Ci nie
    zaplacono jest Twoje. Mozesz to oczywiscie teraz sprzedac.

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 3. Data: 2004-09-13 21:14:16
    Od: "mnjiodek" <m...@b...emila>

    Głupia wrotka dla WAM:

> [...]
    > zrobiles sobie narzedzia a zleceniodawcy wyniki. To za co Ci nie
    > zaplacono jest Twoje. Mozesz to oczywiscie teraz sprzedac.

    oo! serdeczne dzieki, o to mi chodzilo
    pozdrawiam

    --
    Damn the language