  • 1. Data: 2003-09-12 14:24:22
    Temat: prawo autorskie i faktura
    Od: "bartek.pierzchalski" <b...@g...pl>

    Dzień dobry
    Zajmuję sie grafika i ilustracją. Chciłąbym sie dowiedzieć, czy wykonując
    dla klienta projekt reklamowy i wystawiając mu fakturę po zakończeniu
    projektu - jestem zobowiązany oddawać mu całość materiałów, które
    wykorzystałem do wykonania określonego projektu? Chciałbym dodać, iż nie
    spisywaliśmy żadnej umowy.
    np: wykonując ulotkę - oddaję na płycie gotowy do druku projekt. Oczywiście
    na ulotce znajdują sie takie rzeczy jak zdjęcia produktów ( wykonałem je
    sam) oraz wszelkiego rodzaju elementy ozdobne, które wykonałem na potrzeby
    danej ulotki. Czy w tej sytuacji klient może domagać sie ode mnie
    przekazania tych wszystkich materiałów wyjściowych, aby je następnie
    przekazać innemu wykonawcy?
    Czy mam on prawo do tego, aby mój projekt modyfikować o innego grafika?
    Pozdrawiam
    i prosze o opinię kogoś lepiej zorientowanego w tym temacie niż ja sam :-)
    Bartek

  • 2. Data: 2003-09-12 17:17:10
    Temat: Re: prawo autorskie i faktura
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    Użytkownik "bartek.pierzchalski" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > danej ulotki. Czy w tej sytuacji klient może domagać sie ode mnie
    > przekazania tych wszystkich materiałów wyjściowych, aby je następnie

    Jeśli nie spisaliście żadnej umowy która reguluje takie kwestie, to
    dostarczasz tylko to, co jest wyszczególnione na fakturze. Materiałów
    źródłowych dostarczać nie musisz, co najwyżej stracisz klienta jeśli bardzo
    mu na nich zależy.

    > Czy mam on prawo do tego, aby mój projekt modyfikować o innego grafika?

    IMO tak. Zapłacił za projekt i może go teraz ulepszać do woli. Tyle że nie
    może twierdzić, że powstał on bez twojego udziału, bo autorem (czy
    współautorem) konkretnego projektu będziesz już zawsze.

    Pzdr

    A.

  • 3. Data: 2003-09-12 17:58:02
    Od: "bartek.pierzchalski" <b...@g...pl>

> [...]
    > dostarczasz tylko to, co jest wyszczególnione na fakturze. Materiałów
    > źródłowych dostarczać nie musisz, co najwyżej stracisz klienta jeśli

    Sytuacja jest taka, iż po zmianach w firmie górę wzięły koneksje - stąd
    klienta już i tak pewnie straciłem. Nie chcę natomist ułatwiać pracy
    konkurentowi i przekazywac łatwo materiałów nad którymi pracowałem od roku.
    To jest tez specyfika pracy reklamowej- często przekazuje sie gotowe
    materiały w formie "płaskiej", tak, żeby ukryć ewentualne sztuczki i
    utrudnić innym łatwy dostęp do elementów danego projektu (np rysunki warzyw,
    które można by było potem wykorzystywać do projektowania etykiet dla tego
    klienta).
    Czyli jednym słowem: klient przy sprzedaży może się domagać przekazania
    projektu w formie "otwartych" plików? a jesli tego nie przypilnował, to
    tylko jego gapiostwo, bo drugi raz nie musze mu udostępniać projektu,
    prawda?

    Miałbym jeszcze jedno pytanie:
    Czy w konfrontacji z klientem pozostaje mi tylko tłumaczenie : "nie
    udostępnię, bo to już Wam sprzedałem w takiej formie jaką przyjeliście", czy
    moge się jakims innym argumentem posłużyć, w stylu: materiały wyjściowe
    użyte do tego projektu (zdjęcia wykonane przeze mnie) są moją własnością i
    osobno ich nie udostępnię?
    Wiem , ze to trochę zawile przedstawiam, ale szukam wszelkich sposobów, aby
    nie oddawać rzeczy, nad którymi wiele pracowałem i dzięki którym projekt był
    atrakcyjny.
    Pozdrawiam
    i dziękuję za radę :-)
    Bartek

  • 4. Data: 2003-09-12 18:48:54
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

> [...]
    > projektu w formie "otwartych" plików? a jesli tego nie przypilnował, to
    > tylko jego gapiostwo, bo drugi raz nie musze mu udostępniać projektu,

    W momencie składania zlecenia ustalacie kto, co i za ile zamawia. Jeśli nie
    spisujecie przy tym umowy, to za wiążące przyjmuje się pozycje
    wyszczególnione na podpisanej fakturze, czyli towar (usługę) i jego cenę.
    Jeśli boisz się niespodzianek, rozlicz się gotówkowo, ew. niech
    własnoręcznie dopisze ci na fakturze "projekt odebrałem".

> [...]
    > moge się jakims innym argumentem posłużyć, w stylu: materiały wyjściowe
    > użyte do tego projektu (zdjęcia wykonane przeze mnie) są moją własnością

    Powiedz po prostu, że dostał to co zamawiał, czyli gotowy projekt. Pliki
    pomocnicze mogłeś już usunąć z dysku.

    Pzdr

    A.

  • 5. Data: 2003-09-12 18:54:26
    Od: "bartek.pierzchalski" <b...@g...pl>

    > Powiedz po prostu, że dostał to co zamawiał, czyli gotowy projekt. Pliki
    > pomocnicze mogłeś już usunąć z dysku.
    >
    > Pzdr
    >
    > A.

    Bardzo Ci dziękuje- juz mi jasniej :-)
    Pozdrawiam
    Bartek
    http://www.studio-bp.com/

  • 6. Data: 2003-09-12 21:40:09
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    bartek.pierzchalski wrote:

    > Czy w tej sytuacji klient może domagać
    > sie ode mnie przekazania tych wszystkich materiałów wyjściowych, aby je
    > następnie przekazać innemu wykonawcy?

    A czy przekazałeś klientowi prawa autorskie do wszystkich materiałów
    wyjściowych? A czy przekazałeś klientowi prawa autorskie do materiałów na
    płytce?

    Przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej
    pod rygorem nieważności.

    > Czy mam on prawo do tego, aby mój projekt modyfikować o innego grafika?

    art. 2 ust. 1 Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie,
    przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla
    prawa do utworu pierwotnego.
    2. Rozporządzenie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy
    utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do
    utworu pierwotnego wygasły.
    4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji
    cudzym utworem.

    Art. 17 Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo
    do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach
    eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    art. 60 ust. 1 Korzystający z utworu jest zobowiązany umożliwić twórcy przed
    rozpowszechnieniem utworu przeprowadznie nadzoru autorskiego. Jeżeli
    wniesione w związku z nadzorem zmiany w utworze są niezbędne i wynikają z
    okoliczności od twórcy niezależnych koszty ich wporwadzenia ociążają
    nabywcę autroskich praw majątkowych lub licencjobiorcę.
    4. Twórcy utworu plastycznego przysługuje prawo do sprawowania odpłatnego
    nadzoru autorskiego.

    art. 45 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    Jeżeli umowa nie stanowi inacze, twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie za
    korzystanie z utworu

    --
    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 7. Data: 2003-09-12 22:32:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Sep 2003, bartek.pierzchalski wrote:

> [...]
    >+ dla klienta projekt reklamowy i wystawiając mu fakturę po zakończeniu
    >+ projektu - jestem zobowiązany oddawać mu całość materiałów,

    Odpowiedzi już dostałeś, ale jakbyś tak jeszcze miał chęć na
    "argumenty" - to spróbuj poszukać w groups.google dyskusji
    (chyba kilka ich było) dotyczących "zdjęć robionych na
    zamówienie": fotograficy z reguły dobrze pilnują aby *nie*
    podpisać klientowi prawa do żądania negatywu - i wszystkie
    przydatne tobie argumenty później dostaje na tacy klient
    kiedy zaczyna się dziwić że "musi kupować odbitki
    tak drogo" !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-09-12 23:01:07
    Od: "bartek.pierzchalski" <b...@g...pl>

> [...]
    > przydatne tobie argumenty później dostaje na tacy klient
    > kiedy zaczyna się dziwić że "musi kupować odbitki

    Dzięki - zapoznam się :-)
    Swoją drogą - niewielu chyba grafików ( a nawet i agen reklam) pilnuje
    swoich praw do projektu ? Przez szereg lat pracowałem w agencji r ( plus
    drukarnia) i raptem raz pamiętam zamieszanie związane z podpisywaniem
    dokumentów związanych z odsprzedaniem praw autorskich. Klienci- na swoją
    stratę - też nie dopominają sie często o te formalności ?
    Pozdrawiam
    Bartek